Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Изкуството да падаш“ - за трудния път на съзряването, за умението да падаш и да се изправяш отново

| обновено на 29.09.22 в 10:54

„Изкуството да падаш“ – дебютният пълнометражен филм на Орлин Милчев, беше един от участниците в конкурсната програма на фестивала „Златна роза“. Историята разказва за 17-годишната Бори (в ролята Елена Замяркова), която отказва да бъде унижавана от момчетата. Артистичната й, но лабилна майка (Александра Сърчаджиева) не й дава подкрепата, от която има нужда. Грижовният й дядо я записва в школа по джудо. Там тя осъзнава, че преди да победиш другите, трябва да победиш себе си.

За трудния път на съзряването, за умението да падаш и да се изправяш отново Светлана Вълкова разговоря с режисьора Орлин Милчев и актрисата Елена Замяркова.

Една специфика на фестивала тази година е, че има много филми, които показват живота през погледа на млади хора, на деца, тийнейджъри. Очевидно и вашата гледна точка е такава. Как я избрахте? Откъде тръгна идеята?

Орлин Милчев:

Идеята започва от една много ранна версия на сценария, който ми беше изпратен от един от моите учители - Марин Дамянов, история на Неда Филчева. След това, когато го прочетох, веднага разпознах една от най-важните теми изобщо в разказването на истории - идеята за съзряването и как човек пораства. Разпознах зародиша на идеята, че трудността е това, което те прави съзнателен в израстването и по-конкретно доброволното изправяне пред трудността, защото има трудности за всеки, но ако се крием и чакаме те да дойдат, никога не се справяме с тях. Човек трябва да развие умението да отива с лицето си към проблемите и трудностите.
Оттам нататък преработихме сценария и изкарахме на преден план семейната история, балансирахме я с джудото като инструмент на съзряването и после се впуснахме в снимки. Това за мен винаги ще остане като много хубав спомен. Това е едно колаборативно усилие - парченца от сценаристите, от пространствата, от моето светоусещане, парченца от актьорите. Всеки допринесе  за този пъзел и добави живот в него, което беше голяма радост за мен като режисьор.

Съзряването и порастването в различните времена по различен начин ли се случва? Как се случваше при Вас, Вие сте от едно друго поколение, различно от 17-годишните.

Орлин Милчев:

Не само аз, а и част от  по-младите актьори сме обективно отдалечени от пубертета. В момента сме около и над трийсетте си и точно в етапа преди навлизането към едно истински съзряване, в живота. В  моя случай съзряването беше изключително трудно. Аз бях изключително буен тийнейджър и буен млад човек в двайсетте си. Моят инструмент за съзряването беше хип-хоп културата. Това беше моето джудо, това бяха моите битки, но принципите са абсолютно същите, като във всеки спорт или всяко изкуство, на което човек се посвещава. И може би сега като погледна назад, вече малко охладен от емоциите на пубертета и на младостта, се радвам, че съм се срещнал с изкуството на толкова ранен етап, защото тази бурност трябва да бъде концентрирана в нещо. Това е единственият начин, да има смисъл, да вложиш смисъл в трудностите, иначе можеш да се понесеш в много неприятни посоки.

Чуйте интервюто на Светлана Вълков с режисьора Орлин Милчев и актрисата Елена Замяркова:

"Изкуството да падаш"

Сценарий: Неда Филчева, Марин Дамянов
Режисьор: Орлин Милчев
Оператор: Емил Христов
Музика: Polina, TDK – Mladost, Stick Insect
С участието на: Елена Замяркова, Александра Сърчаджиева, Ивайло Христов, Иван Бърнев, Валери Йорданов, Димитър Николов, Полина Недкова, Мартина Троанска, Жорета Николова, Светлана Янчева, Димитър Баненкин.

Орлин Милчев е роден през 1987 в София. Завършва НАТФИЗ през 2016, а през 2017 – майсторски клас в IFA (Италия) при легендарния режисьор Бела Тар. Дипломира се с „Добри“ (30’), селектиран в конкурса Jameson на София ФФ и ФФ ВГИК, Москва. На фестивала „Ранно пиле“ е обявен за „най-добър български късометражен филм“. „Изкуството да падаш“ (2022) е игралният му дебют.
Познат в хип-хоп средите като Атила.
По публикацията работи: Елисавета Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Поетесата Теменуга Маринова: На тази земя си заслужава да живееш за изкуството и за децата

Мисля си, че на тази земя си заслужава да живееш за изкуството и за децата. Няма друго, което да изпълва така човешкото съществуване. Това коментира за предаването "Гравитация нула" поетесата, писател и драматург Теменуга Маринова.  Народни будители винаги ще има и това е благодарение на хората, които си вършат работата добре. Благодарение на тях..

публикувано на 05.11.24 в 08:15

Fredrik Åkesson (OPETH): Трябва да излезеш от комфортната си зона, за да бъдеш по-добър

Интервю с Fredrik Åkesson (OPETH ) Шведските прог дет легенди OPETH са готови с новия си албум, който първо трябваше да излезе в средата на октомври, но по технически причини беше отложен за средата на ноември. Китаристът на OPETH Fredrik Åkesson даде специално интервю за От другата страна по повод концептуалния „The Last Will and..

публикувано на 05.11.24 в 07:20
Фестивалът VARNA BREEZE by EXIT

Организаторът на VARNA BREEZE by EXIT: Направихме фестивала само за три седмици и допуснахме грешки

Няма яснота ще им бъдат ли върнати парите за билети за фестивала VARNA  BREEZE by EXIT , обявен преди откриването му за безплатен. Това сигнализираха в редакцията на Радио Варна Янка Димитрова и Екатерина Минчева . Те разказаха за безплодната си комуникация с продавача на билети от една страна, с организатора от друга и с община Варна..

публикувано на 04.11.24 в 09:25

Психолог: Дисплеите нанасят непоправими щети – здрави деца се държат като аутисти

Нова, изключително голяма и опасна пандемия, се задава – този път с още по-мащабни последствия за обществото и за здравето на хората – пандемията от родители, които безконтролно дават електронни устройства на децата си. Вредата от дисплеите върху детската психика и развитие е толкова огромна, че често здраво дете, повлияно от дисплеи, се диагностицира..

публикувано на 04.11.24 в 08:40

Иван Портних: Не може да се прави аналогия между "Стадион Варна" и "дупката"

Отпуснатите от държавата 30 млн. лв. за изграждането на стадион "Варна" e решение, подобно на случая с пловдивските отбори „Ботев“ и „Локомотив“. Тази аналогия направи общинският съветник от ГЕРБ/СДС Иван Портних, който в обзорното предаване "Позиция" коментира, че Варна заслужава да има градски стадион. Според него, нямат основания тревогите на..

публикувано на 02.11.24 в 14:51

Фотографии на изоставени храмове представят в изложбата "Счупената вяра"

В Деня на народните будители Варна е домакин на авторската идея на Радослав Първанов - "Счупената вяра". Проектът представя 20 фотографии на Радослав Първанов, които целят да разкажат и покажат историите на изоставени православни храмове.  Експозицията ще бъде открита от 18.30 часа в Морско казино и ще остане там до 21 ноември. Изложбата ще..

публикувано на 01.11.24 в 12:05

Три пъти на връх Ботев за един ден

Връх Ботев не е от най-високите. Разбира се, че е първенецът на Стара планина, но в сравнение с върховете в Рила и Пирин изостава като височина. И въпреки това е по-лесно да се качите на Мусала и Вихрен, отколкото на връх Ботев. Защото няма преход, който да е по-кратък от 5 часа. Независимо дали изкачването е от Южна или Севена България. Въпреки..

публикувано на 01.11.24 в 08:40