Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Милен Кукошаров: С Windharmonium станахме с една идея по-добри музиканти


Авторската програма Windharmonium на пианиста, композитор и аранжор Милен Кукошаров с премиера във Варна. Събитието е на 26 ноември, събота, в Концертното студио на Радио Варна с начален час 20:00 часа.



Програмата Windharmonium бе представена премиерно в рамките на Plovdiv Jazz Fest през 2020 г. Първоначално е замислена за дървени духови инструменти. Две години по-късно Милен Кукошаров развива проекта в нова версия за брас инструменти. В  нея участват музиканти, с които Милен Кукошаров работи през годините и създават различни музикални проекти. Това са Николета Хайтова – флейта, Мартин Ташев – тромпет, Димитър Льолев – саксофон, Велислав Стоянов – тромбон, Борис Таслев – контрабас, и Атанас Попов – ударни.

Написах тази програма  специално за Plovdiv Jazz Fest. Това стана в един много труден момент за всички нас и за музиката изобщо. Един от най-тежките локдаун-и.След много перипетии успяхме да го осъществим в крайна сметка. Идеята да го преаранжира за брас инструменти се ражда впоследствие: Поради заболяване на обоистката ни тогава аз се обадих на моя приятел Мартин Ташев, за да дойде да свири тромпет вместо обой. И тогава аз видях, че медния звук има място в тази музика. Впоследствие ми дойде идеята да подновя проекта и да го направя с тези джазови и импровизиращи музиканти, разказа за Радио Варна Милен Кукошаров.

Заглавието на проекта Windharmonium е от една Ваша композиция. Какво означава?

Много е трудно да обясня. Може би звучи леко фантасмагорично и приказно. От wind - духовите инструменти и harmonium- тази хармонична среда, която  трябва да постигнем в пиесите. Композицията я създадох после, мислейки какво наистина представлява това нещо. В моите фантазии това е някакъв уред, който възпроизвежда музика по собствена преценка. Аз си го представям като нещо дървено, абсолютно аналогово, но това е в моята фантазия и тя ми послужи като вдъхновение за аранжирането и композирането.

Музикантите, които участват в тази програма ги познаваме и като много добри солисти. Може би ще ги чуем и видим и в тази роля?

О, разбира се, да! В това второ издание имаме голямо предимство, че музикантите са и страхотни солисти. В предишното издание бяха намесени класически музиканти, за които импровизацията за добро или лошо е чужда. Но това даде голям плюс на ансамбловата работа, с която моите колеги се справят чудесно. Те имат  своите моменти на свобода да се развихрят и да са страхотни солисти, импровизатори и т.н.

Имате ли определени изисквания към тях за възпроизвеждането на звука?

Да, тук понеже материята  е специфична, но нека тези, които ще дойдат на концерта не си представят, че говорим за нещо свръх претенциозно. Мисля, че то е шарено и различно, съвсем слушаемо. Но наистина звукоизвличането, което трябва да постигнем и баланса е доста по-различен от това, което се изисква в типично джазовата музика. Особено в съставите, в които има намесени толкова много брас инструменти. Звукът трябва да е по-мек на моменти, има мелодии, които чисто технически трябва да се изсвирят с по-класическо отношение, изисква по-различна подготовка, друг подход към тона, по-различни встъпления. Аз много се радвам, че на тях им стана много интересно, много се запалиха. Изключително щастие беше за мен да видя, че на репетиции те идваха с удоволствие. Защото всеки от нас е доста зает и обикновено ходим по репетиции твърде уморени. Понякога дори не влагаме сто процента от енергията си, специално на репетициите. Докато сега видях  на тези мои дългогодишни приятели и колеги, как очите им изведнъж светнаха по различен начин, което е голям комплимент за мен. Това нещо и до сега се запази. Не мога да се сетя да сме репетирали  в подобен състав толкова усилено, вдъхновено и с такова желание (...)

За нас публиката е интересно да чуем такъв проект. За Вас какво е усещането, докато създавате тази музика?

Особено в случаите, в които  става извънредно добре, то просто е едно щастие, че си постигнал нещо с тези страхотни колеги и приятели.Това, че сме приятели прави чувството на успехи  двойно по-голямо, защото се създава едно още по-голямо чувство на интимност. Музиката също звучи доста интимно на моменти. Ние свирим акустично, с цел да запазим натуралния звук и баланс между нас. Голяма радост е! Тази камерна сработка между нас също помогна ние сами за себе си ансамблово да качим едно стъпало (...) станахме с една идея по-добри музиканти след Windharmonium.

Т.е успяхте да се надградите.

Точно така! Нещо което доста трудно става в наши дни, на тези години, при тази заетост. (Усмихва се)

Освен основните познания по хармония и оркестрация има ли нещо друго, необходимо да притежава един композитор, за да създаде нещо подобно?

Това е много труден въпрос, който стои пред всеки композитор. По време на пандемията имах телефонни разговори с големия наш композитор Васил Казанджиев (...) Той веднъж ми каза, че най-важното условие за един композитор е да бъде интересен. И аз смятам, че е абсолютно прав (...)  Най-важното условие на това, което композиторът е написал, е да говори нещо на хората. Това, мисля, че го прави интересен.

И да има индивидуалност.

Това със сигурност. Мисля, че в това отношение имам своето постижение с Windharmonium, за което много помагат  и колегите (...)

Цялото интервю с Милен Кукошаров чуйте в прикачения файл.

 

Милен Кукошаров е роден в Пловдив през 1978 г. Завършва Музикално Училище „Добрин Петков“ със специалност пиано. Още тогава печели националния конкурс за млади инструменталисти „Светослав Обретенов“. Продължава образованието си в Националната музикална академия в София. Прочут с виртуозните си импровизации, Милен Кукошаров е един от най-търсените и най-известни изпълнители в България. През годините е работил с различни музиканти и групи:  Truth Hurts, De Phazz, Wayne Marshall, Matt Cooper(Incognito), Al Bano, Toto Cutugno, Umberto Tozzi,Стефан Вълдобрев, Графа, Камелия Тодорова, Люси Дяковска, Любо Киров, Jean Marie Ecay (Billy Cobham), Conrad Herwig и много други. Аранжор е на самостоятелните концерти на Мария Илиева и Орлин Павлов. Заедно с Веселин Веселинов – Еко (контрабас) е член на камерното дуо „Das Weltschmerz DueTT“, с което създават албумите „ImproviSatie“ и „Consequences“. През последните години Милен Кукошаров разширява своите професионални интереси, като композитор в сферата на класическата музика, театъра и киното. Негови произведения са „Хромантична Фантазия“ (пиеса за виола и пиано) и музика към театралните представления: "Специални поводи“, София, „ДНК“, Хърватска, „Мюзикъл за деца“, Благоевград). Активно работи с драматургът Яна Борисова, в съвместни театрални и филмови проекти.







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Атанас Костурков

Строителен предприемач: Най-достъпни са жилищата в големите блокове

Нестабилната икономическа и политическа обстановка в България се отразяват сериозно на строителния бранш. Това коментира за Радио Варна строителният предприемач Атанас Костурков. Той има поглед върху развитието на строителството на страната от 1989 година до днес и допълни, че най-трудно в момента е намирането на качествени кадри в сектора. На..

публикувано на 02.10.24 в 10:00

Рибари настояват за по-голям контрол при улова на рапани в Черно море

20 тона на година е количеството на уловената черноморска бодлива акула от български рибари. Уловът е много по-малък в сравнение с преди няколко години, когато е бил около 150 тона. Това съобщи за Радио Варна генералният секретар на Консултативния съвет за Черно море Йордан Господинов, който е председател на Асоциацията на производителите..

публикувано на 02.10.24 в 08:37

Варна - ключова спирка на бизнес форум, посветен на добрите практики сред брокерите

Варна бе избрана за последна спирка на бизнес форумите в рамките на проекта Real Estate Business Forum Center Works. Темата тази година е „Стандарти на бъдещето в средата на живота“, а целта е да се обсъди визията на местната власт за устойчиво развитие на градовете. Това каза за Радио Варна Снежана Стойчева - управител на компанията..

публикувано на 01.10.24 в 14:51

Peter "Peavy" Wagner (RAGE, REFUGE): Не мисля, че перфекционизмът въобще е даден на човечеството

Интервю с Peter "Peavy" Wagner (RAGE, REFUGE) Една от бандите, които определят стандартите в спийд и пауър метъла RAGE, навъртя четири десетилетия. За това и следващия гост в „От другата страна” е лидерът на немските метъляги Peter "Peavy" Wagner. Сега, ако трябва да обясняваме кои са RAGE и кой е Peavy, начи, не сте си написали домашното...

публикувано на 01.10.24 в 13:25

Добо Мързов: Музиката е универсалното лекарство!

На 1 октомври, когато светът празнува Музиката, Ви срещаме с човека, за когото тя, Музиката, е спасение и смисъл. (бел. ред. Във всеки един ред, в който думата "Музика" се спомене в този текст, тя ще бъде изписана с главна буква - заради силата, която има, и заради заряда, който носи тя за събеседника ни и за всички, които я обичат).  Добо..

публикувано на 01.10.24 в 11:40

105-годишната Евдокия Чочева: В Стара Варна утрото започваше с песен...

105 години навърши на 29 септември Евдокия Чочева - варненка, родена в Гръцката махала, и пазеща духа на Стара Варна в сърцето си. Вероятно най-възрастната варненка е неуморима и с  буден интелект, вълнува се от политическите събития и слуша от сутрин до вечер любимото Радио Варна. Пристрастието ѝ към БНР идва от това, че нейната сестра - Недялка Цанева,..

публикувано на 01.10.24 в 08:00

Урбанист от Дания: Веломрежата във Варна на места не е добре свързана

Морската градина на Варна е невероятна. Такова място нямат Копенхаген и други големи градове. Това сподели специално за Радио Варна датският урбанист Леон Легеланд, след разходката си с велосипед в морската столица.  “Устойчива градска мобилност - хора и публични пространства” беше темата на третото събитие от тазгодишното издание на “Форум за Варна”,..

публикувано на 30.09.24 в 07:20