Министерството на труда и социалната политика (МТСП) започна кампанията по набиране на проектни предложения, които ще се финансират по Националната програма за достъпна жилищна среда и лична мобилност на хора с увреждания през 2023 г. Документи вече се подават, като крайният срок е 24 април.
Хората с увреждания могат да кандидатстват за финансиране по два компонента – единият е „Достъпна жилищна среда“ и е за изграждане и монтиране на рампи, подемни платформи и асансьори, като всеки одобрен проект ще бъде финансиран с до 100 000 лева. Вторият е за „Лична мобилност“ и ще се отпускат средства за преустройство на лек автомобил за човек с трайни увреждания, монтиране на помощно съоръжение за качване и сваляне на инвалидна количка в моторно превозно средство, както и за закупуване на автомобил с вече извършено изменение. Кандидатите ще могат да получат и средства за шофьорски курс. Ще се отпускат до 8000 лева на човек.
Доколко обаче тази програма е достъпна до хората с увреждания и те наистина ще могат да се възползват от нея?
Идеята е изключително добра, каза за Радио Варна Веселина Стоилова, но на практика има два основни проблема.
„Изискват се документи, които не са в компетенциите и възможностите на хората с увреждания да ги съставят. Когато пишеш проект, пишеш какво искаш да направиш и каква е потребността. Но когато се изисква документ издаден от друга институция, както в случая за достъпната среда на жилищата, се изисква архитектурен проект, който да бъде изготвен от проектант и за сметка на лицето с увреждане. Хората с увреждания, с които съм обсъждала въпроса, питат дали не може да има един експертен съвет или комисия, която да обиколи всички такива кандидатстващи проекти, да види на място как са нещата, вместо те да търсят проектанти, които не се знае какво ще сътворят и дали ще бъде най-доброто за човека с увреждане и съответната сграда.
Второто нещо, което пак не зависи от хората с увреждания е кандидатстването от името на сдружение в етажната собственост. Когато говорим за блок, а повечето случаи са такива, трябва да има регистрирано сдружение, което си има домоуправител и юридическа регистрация, и то да кандидатства, защото тази адаптация на жилищната сграда, касае всички хора.“
Преди време също имаше такава кампания, но нямаше желания ефект, коментира и Деница Димитрова, бивш депутат от НДСВ и един от създателите на Закона за интеграция на хората с увреждания. Тя определи националната програма за много добра, но подчерта, че не познава човек, който да се е възползвал от нея досега за жилището си.
Относно достъпната среда в България, за създаването на която има текстове в Закона за интеграцията на хората с увреждания, Деница Димитрова посочи, че в голямата си част тя не е изградена. В много населени места у нас, предимно по-малките, обществените сгради са трудно достъпни за хора с увреждания и това е едно измъкване на хората, които трябва да си свършат работата. В същото време контролът е слаб и няма последствия.
Ако хората с увреждания не успеят да кандидатстват за финансиране по Националната програма за достъпна жилищна среда и лична мобилност, средствата ще бъдат пренасочени и никой няма да разбере къде ще отидат, каза още Деница Димитрова. В този случай единственото сигурно ще е , че няма да бъдат използвани по предназначение и хората с увреждания ще останат затворени по домовете си.
Затова Деница Димитрова и Веселина Стоилова призовават хората с увреждания да не се отказват, да кандидатстват въпреки трудностите и да бъдат по-обединени.
Автобус с украински граждани е катастрофирал тази нощ в село Ваклино, община Шабла. При инцидента няма пострадали. Сигналът за пътния инцидент е получен около 3.30 часа тази нощ, информират от Областната дирекция на МВР в Добрич. На място е установено, че е катастрофирал автобус с украинска регистрация и с возещи се в него 30 украински граждани,..
Пътищата в област Добрич са проходими при зимни условия, информират от Областното пътно управление. Няма затворени пътни отсечки. Снежната покривка в областта е от около 25 см. От днес отпадна ограничението за тежкотоварните автомобили над 12 тона на пътя Добрич – Варна. 46 машини са обработвали пътищата в област Добрич през цялата нощ и..
Бедствено положение е обявено в общините Бяла, Долни чифлик и Дългопол. Осем са населените места без ток в община Долни чифлик, учениците там няма да учат, съобщи за Радио Варна кметът Красимира Анастасова. Без ток повече от 6 часа са останали селата Господиново, Попович и Дюлино. Пътищата към тях са непроходими поради силния снеговалеж...
53 са машините, които обработват пътните настилки в областта, съобщи за Радио Варна Георги Стратиев, директор на Областното пътно управление във Варна. Път I-9 Старо Оряхово-Обзор е затворен за тежкотоварни автомобили, въведен е режим за движение с вериги. Пътят за Кичево е проходим, Баир Баши на пътя Варна-Добрич, е проходим, допълни Стратиев...
Отпада ограничението по пътя Варна - Добрич за моторни превозни средства над 12 тона, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Припомняме, че заради усложнената зимна обстановка и необходимото почистване п ът Е-29 Варна – Добрич беше затворен за движение на МПС над 12 т. От АПИ добавят, че може да бъдат затворени и други пътища ако се наложи, тъй..
Поради влошени метеорологични условия днес не се обслужват линии 23 и 55, автобусите по линии 9 и 109 обслужват до ВСУ през сп. "Дървен мост", автобусите по линия 409 пътуват до ВСУ и не обслужват спирки "Журналист", "Хоризонт", "Писател", "Ген. Заимов". Автобусите по линия 31А обслужват до к.к. "Св. св. Константин и Елена ", не обслужват кв...
Пътната обстановка е лоша по пътя от местност Харамията през с. Аврен до с. Синдел, информира кметът на Община Аврен Емануил Манолов. Същата е ситуацията и по другия държавен път от село Бенковски до село Садово. "Община Белослав не се справят с техния участък от м. Бялата вода до гр. Белослав АПИ не чистят, сигнализирал съм областния управител да..