Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Племенницата на Юлия Огнянова обработва безценния архив на легендарната режисьорка

Преминах през три строя и разбрах, че ако човек иска, може да остане свободен

yuliya_ognyanova

Днес честваме 100-годишнината от рождението на Юлия Огнянова (1923-2016). Юлия Огнянова е родена във Варна на 22 февруари 1923 г.

През 1943 г. е арестувана за агитационна дейност сред офицери от армията и е жестоко измъчвана в Дирекцията на полицията и РО-2 (Разузнавателен отдел) на Министерството на войната. Осъдена е на смърт, но оцелява.

През 1953 г. завършва театрознание в ГИТИЗ в Москва. Между 1957 и 1960 г. е режисьор заедно с Леон Даниел, Вили Цанков и Методи Андонов в Бургаския театър. Това е бележитата "бургаска четворка", която с новаторските си идеи подкопава битуващите принципи на т. нар. "социалистически реализъм" в изкуството, но четиримата са обявени за „формалисти“, за „проводници на чужди влияния“. След като бургаската група е разбита, Юлия Огнянова работи в театър „Трудов фронт“, Централния куклен театър, по-късно в Кукления театър в Пловдив, поставя в Ямбол, Смолян, Хасково, както и в Латвия, Полша, Италия, Кипър и др. През 1981 г. започва да преподава във ВИТИЗ.

Сред учениците ѝ са Стефан Москов, Александър Морфов, Леонард Капон, Велимир Велев, Катя Петрова, Петър Тодоров, Кръстю Лафазанов, Симон Шварц, Мая Новоселска, Мария Сапунджиева, Вяра Коларова, Нина Димитрова, Васил Василев-Зуека, Марий Росен и други. Юлия Огнянова е създала над сто постановки. Тя почина на 29 септември 2016 г.

Носител е на международни и национални отличия, сред които почетните „Аскеер“ 1999 и „Икар“ 2009 за цялостно творчество.

Българските театри честват 100-годишнината на Юлия Огнянова с различни събития в програмите си. Днес, 22 февруари, пътуваща документална изложба, която разказва за легендарната режисьорка, тръгва из страната.

Племенницата на Юлия Огнянова, Мария Гинева, преподавателка по пиано в НУИ "Добри Христов"- Варна, чиито възпитаници се нареждат сред най-добрите български пианисти с международна кариера, се е заела да направи богатия архив на Юлия Огнянова обществено достояние.

Огромно количество книги и материали открива Мария Гинева в дома на режисьорката. В момента работи над тях и тепърва ще решава по какъв начин да се съхрани безценният архив.

Преминах през три строя и разбрах, че ако човек иска, може да остане свободен – спомня си думите на своята родственица Мария Гинева.

Светлана Вълкова разговаря с нея:

Аз не знаех, че Юлия Огнянова е родом от Варна. Каква е вашата родствена връзка?

Моята баба и нейната майка са сестри.

Сигурно имате много лични истории с нея. Искахте ли и Вие да се занимавате с театър?

Не, защото аз съм музикант, а вие знаете, че музикантите започват от малки, но може би голямата ни близост с нея е на тази основа – че се занимаваме с изкуство. За мен са много свидни дългите ни разговори за смисъла, за начина, по който да се прави изкуство. Въпреки че не съм се занимавала пряко с театър, мисля, че много съм научила от нея, тя много е повлияла за моето формиране като музикант и като творец. Безкрайно съм и благодарна, както и всички, до които тя се е докосвала.

Докато бях студентка в София, пък и по-късно, съм ходила много на нейни репетиции и представления, отблизо съм следила кариерата и. Било ми е безкрайно интересно, но останах вярна на своя избор.

Нейното верую беше, че всички хора се раждат творци, само трябва да намериш начин да ги разкрепостиш и да се пусне тази сила на свобода.

Защо е толкова важна Юлия Огнянова за българския театър според Вас? Всички, до които се е докоснала, са и изключително верни.

Тя имаше една огромна агитаторска сила. Толкова силна личност с такова обаяние, може би наистина са малко този вид хора. Тя по някакъв много неусетен начин успяваше не толкова да те промени, колкото да извади най-доброто от теб, да те насочи в посока, която е може би твоята, но ти не си успявал да осъзнаеш. Предполагам, че хората затова са и благодарни, защото са намерили себе си, благодарение на контакта с нея.

Разбирам, че нейният огромен архив ще стане обществено достояние. Какво съдържа той?

То се оказа огромна работа. Мислех, че ще приключа поне описването за 100-годишнината, но не. Страшно интересно! Има много записки, бележници, разработки на спектаклите, които е правила. Не бяха подредени, затова е толкова трудно, трудът е колосален. Въпреки че я познавах, аз се изненадвам от количеството на материала.

Първото, което направих, е да опиша библиотеката и. Беше ми много интересно! Не мога да ви кажа колко хиляди тома в най-различни области, което отразява интересите и. За науката, за живописта, тя обожаваше живописта – тук има цял огормен отдел с албуми на художници на 6–7 езика, тя говореше добре няколко езика...

Сега си давам сметка за мащаба на тази личност – енциклопедичните знания, които са я интересували. Вълнуваше се от всичко – от това как е направен саксофонът до строежа на Космоса...

Цялото интервю на Светлана Вълкова с Мария Гинева може да чуете в звуковия файл:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Станислава Томова-Съни: Освен талант и качества, овладяването на изкуството на танца изисква още желание и воля

Станислава Томова-Съни е основател и хореограф на Sunny Dance Studio . Започва да танцува като съвсем малка с народни танци в Детско-юношеския фолклорен ансамбъл "Ручейче" и Фолклорния ансамбъл към Община Варна.  През 2002 г. се пренасочва към аеробни занимания и след обучение става инструктор по латино аеробика към клуб "Темпо", а две..

публикувано на 13.10.25 в 08:10
Двамата историци в студиото на Радио Варна

Милко Палангурски и Веселин Янчев: Много е кратък хоризонтът на съвременните ни политици

Книгата „Три погледа върху Съединението от 1885 година“ беше представена във Варна през тази седмица. Автори са историците Милко Палангурски, Веселин Янчев и Петър Стоянович. Разговаряхме с двама от тях – професорите Палангурски и Янчев, но не само за самата книга или за това какво е казано и какво не за Съединението. Постепенно предмет на..

публикувано на 11.10.25 в 14:01

Д-р Ивайло Митковски: Политици насъскват хората да мразят

  Инцидентът във Варна, при който насъскани от стопанина си питбули, убиха домашен любимец и раниха човек , са резултат от езика на омразата който се насажда от политическите ни елити. Това каза в ефира на предаването ПФ д-р Ивайло Митковски,  председател на варненската организация на ДСБ. По думите му, така наречения елит на нацията, със своите..

публикувано на 10.10.25 в 18:32

Около 20 на сто е поскъпнал медът

Между 12 и 15 лева за килограм се търгува на дребно медът в Балчик. Изкупната му цена на едро в момента е около 5 лева при искани от пчеларите поне 5.70 лева на килограм, коментира председателят на пчеларското дружество „Пчела – Балчик 2019“ Стойко Василев. При миналогодишна изкупна цена около 4.20 лева и на дребно около 10-12 лева за килограм,..

публикувано на 10.10.25 в 08:00

Hans Magnus "Snah" Ryan (MOTORPSYCHO): Музиката е безкрайна жива енергия

Интервю с Hans Magnus "Snah" Ryan (MOTORPSYCHO) Интервюто с Hans Magnus "Snah" Ryan от MOTORPSYCHO го бях забравил. Буквално. Подсети ме публикация във Facebook за предстоящия концерт на групата в България. Името на бандата ми прозвуча адски познато. Разрових се в архива и открих, че през 2021 година съм разговарял с Hans Magnus "Snah" Ryan..

публикувано на 09.10.25 в 15:18

Matt Barlow (ASHES OF ARES, екс-ICED EARTH): Като полицай съм записал повече албуми, отколкото когато бях музикант на пълен работен ден

Интервю с Matt Barlow (ASHES OF ARES, екс-ICED EARTH) Няма да обяснявам кой е Matt Barlow, най-меланхоличният глас в метъла. Няма да обяснявам кои са ICED EARTH. Няма да обяснявам какво представлява албумът „The Darka Saga“. Само ще отбележа, че по покана на „BGTSC“ на 10 октомври в софийския клуб „Mixtape 5“Matt Barlow и сегашната му група..

публикувано на 09.10.25 в 08:15
Валентин Георгиев

Валентин Георгиев: Не трябва да се пестят средства за поддръжка на язовирите

Поддръжката на един язовир се извършва целогодишно и не трябва да се пестят средства, коментира за Радио Варна Валентин Георгиев, който стопанисва яз. „Николаевка“ в община Суворово. На първо място е почистването на всички хидромелиоративни съоръжения, но много от концесионерите на язовири не го правят, тъй като е скъпо и трудоемко, посочи..

публикувано на 08.10.25 в 07:55