Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Катимирени”: Гръцките влакове са сравними само с тези в Египет, България и Турция

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Според данни на Агенцията за железопътен транспорт на Европейския съюз, публикувани миналата година, Гърция има лоши резултати по отношение на безопасността на пътниците в железопътния транспорт в сравнение с други държави в Европа, като в периода 2018-2022 г. е регистрирала най-високия процент на смъртност в железопътния транспорт на милион влакокилометри сред 28-те държави на континента.

Казано по-просто, Гърция има най-лошата железопътна система в Европа. Всеки, който е пътувал с влак в Италия, Германия, Франция, Чешката република, Скандинавия или други европейски държави, ще ви каже, че просто няма сравнение, пише "Катимерини". Гръцките влакове могат да се сравняват само с тези, които в момента се използват в Египет, Турция или България, и може би са малко по-добри от тези в Индия или Бангладеш.

Гърция никога не е развивала култура за пътуване с железопътен транспорт. Пътуването с влак никога не е било основен вид сухопътен транспорт. Резултатът е: остаряла мрежа от железници и влакове, която, въпреки че от време на време се правят опити за модернизиране на системата, неведнъж е ставала причина за трагедии.

Решението за насърчаване на автомобилния и автобусния транспорт в това кътче на Европа е продиктувано от политическа целесъобразност, тъй като управляващата класа се стреми към печалби, които влаковете не могат да осигурят

Амбициите на Гърция за модерна железопътна система излизат от релси през 50-те и 60-те години на миналия век, когато инфраструктурата е изградена в опит да се стимулира растежът в опустошената от войната страна. Възстановяването на следвоенна Европа разчиташе в голяма степен на железопътните мрежи, които бързо бяха ремонтирани, за да послужат като ключов инструмент за растеж. Гърция прави изключение, тъй като предпочита камионите пред влаковете за превоз на товари. Аргументът, че планинският релеф на Гърция не е подходящ за пътуване с влак не важи, като се има предвид, че железопътните мрежи преминават през много по-сложни планини в Швейцария, Австрия, Северна Италия или Пиренеите.

Решението за насърчаване на превоза с камиони и автобуси в този край на Европа е продиктувано от политическа целесъобразност, тъй като управляващата класа се стреми към печалби, които влаковете не могат да осигурят. Политиците раздаваха лицензи за камиони и автобуси като лост за местните партийни лидери, които след това се отплащаха за политическата услуга, като привличаха гласове от местната общност. В резултат на това Гърция се сдоби с най-лошата железопътна мрежа в Европа - мрежа, която според експертите трябва да бъде изоставена и изградена наново. Всички стъпки към модернизиране на железопътната система на страната са постигнати благодарение на натиска, а понякога и на заплахите от страна на ЕС, с цел гръцките железопътни линии да станат съвместими с европейските им аналози.

"Никога повече", заяви министър-председателят Кириакос Мицотакис, визирайки трагедията. "Сега или никога", би могло да се добави, тъй като пред страната се открива голяма възможност най-накрая да се сдобие с по-безопасно, по-екологично и по-икономично транспортно средство.
По публикацията работи: Ваня Славова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Томислав Дончев

Томислав Дончев: Основният проблем на България са забавените инвестиции по ПВУ

Следващата седмица ще обявим кои от проектите по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) отпадат. Това съобщи вицепремиерът и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев на извънреден брифинг в Министерския съвет, в присъствието на министрите на финансите и на енергетиката Теменужка Петкова и Жечо Станков. Пресконференцията е във..

публикувано на 06.03.25 в 19:38

Фармацевти настояват за ограничаване на лекарствата от вендинг автомати

От Българския фармацевтичен съюз предлагат ограничения в списъка с лекарства, които се продават чрез вендинг автомати в аптеките и са достъпни за всички. Да отпаднат комбинираните форми на лекарства и да се предлагат само най-малките опаковки, регистрирани у нас, предвижда предложението. Като мерки за ограничаване на достъпа на деца е..

публикувано на 06.03.25 в 19:27
Президентът на Украйна Володомир Зеленски

Приключи срещата между украинския президент и европейските лидери в Брюксел

Приключиха разговорите между европейските лидери и президентът на Украйна Володимир Зеленски в Брюксел, предаде БНР.  Зеленски напусна сградата на Европейския съвет, като отмени преди това обявената пресконференция. По данни на дипломатически източник, дискусиите са продължили около час и половина. Заседание на лидерите на ЕС за..

публикувано на 06.03.25 в 19:10

Ръст на делата за домашно насилие във Варна през миналата година

Трайна тенденция за значително увеличение при делата за защита от домашно насилие пред изминалата година отчитат от Районния съд във Варна. 447 са делата, постъпили в институцията през 2024 г., сочат данните  от годишния отчетен доклад и анализът за дейността ѝ.  За сравнение, през 2023 г. делата по Закона за защита от домашно насилие са 344, докато..

публикувано на 06.03.25 в 18:14

ЦИК изпраща спешно писмо до Конституционния съд

Централната избирателна комисия изпраща спешно писмо до Конституционния съд с въпроси за въвеждането на данните от проверените 2 204 протокола от секционни избирателни комисии и възложеното преизчисляване на резултатите от вота от 27 октомври миналата година, съобщи говорителят на Комисията Росица Матева, цитирана от БНР.  След първото въвеждане на..

публикувано на 06.03.25 в 17:05
Деца, използващи вейпове, архив.

Нараства употребата на вейпове сред учениците в Добрич

Нараства употребата на вейпове и наркотични вещества сред учениците в Добрич, сочат данните на Детска педагогическа стая към Първо Районно на Областната дирекция на МВР. С цел по-голяма информираност сред децата за рисковете от наркотиците започва съвместна кампания в училищата от областта. Кампанията е свързана с употребата и разпространението на..

публикувано на 06.03.25 в 16:40

Ще санират кметството във "Владиславово" с близо 1 млн. лева

Предвиждат ремонт на административната сграда на на район „Владислав Варненчик“ за близо 1 млн. Прогнозната стойност на поръчката е 872 725.65 лв. без ДДС. От тях до 501 811.75 лв. (без ДДС) са безвъзмездна финансова помощ, а до 370 913.90 лв. (без ДДС) съфинансиране от бюджета на Община Варна. Срокът за изпълнение е до 13 месеца от датата на сключване..

публикувано на 06.03.25 в 14:38