Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нова социална придобивка у нас - карта за култура "Знание +"

Снимка: thecreators.bg

Сдружение „Българска история“ създаде карта за култура „Знание+“ – първата подобна корпоративна социална придобивка в България.

Картата дава възможност на всеки притежател да получава отстъпки при посещения на обекти, развиващи дейност в областта на образованието, културата и изкуствата. Сред тях са някои от най-популярните театри, музеи, галерии, кина, книжарници, центрове за обучения и творчески занимания.

Идеята е картите да бъдат закупени от българските работодатели за техните служители.

Картата се издава на физически носител, но може да се управлява и от профила на сайта и да се използва във физическите обекти. От компанията вече разработват и мобилно приложение.

Бизнесът трябва да подкрепя хората, които работят за него, смята един от инициаторите Марио Мишев. Светлана Вълкова разговаря с него в предаването на Радио Варна за култура „Гравитация нула“:

Какво представлява картата „Знание+“?

Това е нова, малко по-различна услуга, която предлагаме на бизнеса. Картата дава отстъпка до различни образователни и културни институции – най-разнообразни обекти, които биха били интересни за хората, изкушени от творчеството, от изкуството. Това са театри, музеи, галерии, но не само, всички онези места, които дават възможност на хората да усъвършенстват знанията и уменията си – в това число чуждоезикови курсове, академии за личностно развитие и всичко, което можем да асоциираме с образованието и културата.

Тези карти предоставят отстъпки и могат да бъдат закупени от българските работодатели за техните служители.

Картата съществува отскоро. Проявяват ли интерес работодателите?

Да. В нашето партньорско портфолио имаме над 60 организации в сферата на културата и образованието, някои са водещи в своята област, като например Театър Българска армия, Политехническия музей, Къщата-музей на Иван Вазов, но има и много онлайн обекти /магазини, академии/, които предоставят услуги. Всичко това сякаш изглежда атрактивно за работодателите, защото в днешно време за всеки работодател е важно неговите служители и колеги да се самоусъвършенстват ежедневно, да придобиват нови знания и умения, и да бъдат конкурентни в работата си. От друга страна за работодателя е важно да предлага условия, които са атрактивни, които ще задържат хората при него и ще донесат някаква полза.

Мисля си, че интерес към подобна услуга проявяват по-големи работодатели, с повече финансови възможности...

Няма закономерност и това ни впечатлява. И ние като започнахме работа по идеята преди година, очаквахме, че основният интерес ще идва от IT компании, от компании в сферата на аутсорсинга, но всъщност забелязваме, че и сред малки работодатели, семейни фирми между 5 и 10 души, има голям интерес. Разбира се големите работодатели също са изкушени към една нова социална придобивка и първа по рода си у нас в сферата на образованието и културата, но това, което ни радва е, че услугата ни стига до малкия бизнес, в крайна сметка това е важно. Много сме изненадани и щастливи от интереса, услугата е изключително достъпна като цена, така че не е насочена само към големи работодатели.

Работи ли вече тази карта?

Да, малко повече от месец. През последните шест месеца бяхме фокусирани върху създаване на партньорската мрежа, а от месец вече имаме служители на компании, които използват картата, получаваме първи сведения за това от Националната опера, от партньорски книжарници и театри... Картата работи.

Това е идеята ни, правейки „Знание+“ – да донесем стойност от една страна на работодателите и техните служители, и от друга  - на културния сектор. Много често двете страни не си контактуват достатъчно. Нека не забравяме, че според Евростат българинът е на последно място в Европейския съюз по отделяне на средства от личния си бюджет за култура. Това нещо, ако можем да го променим поне мъничко, ще бъдем доволни. Картата дава тази възможност – прави културата и знанието по-достъпни, когато човек има възможност преференциално да потребява продукт или да посещава конкретно място, той го прави. Това е модел, който се е доказал във времето.

Вероятно физическите обекти засега са в София. Ще разширявате ли мрежата?

Разбира се. Планът ни за разширяване на мрежата е във втората част на годината. Първоначалното ни разширяване ще бъде в Пловдив, Варна и Бургас, по-късно и в други областни градове. Това, което правим, е дългосрочно.

Картата за култура ваша оригинална идея ли е или черпите чуждестранен опит?

Не е оригинална идея за наше съжаление. Има я в почти цяла Европа, беше въпрос на време да се появи и тук. Идеята е бизнесът да подкрепя хората, които работят за него.

Цялото интервю с Марио Мишев чуйте в звуковия файл в началото на публикацията.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Българско графити училище“ отдава почит на пожарникарите с нов графит

Графит, посветен на пожарникарите, е изобразен на трафопост във варненския квартал "Вл. Варненчик". В контекста на пожарите, обхванали различни градове в страната, от сдружение "Българско графити училище" решава чрез изкуство отдават почит към огнеборците, рискуващи всекидневно живота си.  Артистите Дамян Николов и София Тарасенко разказват..

публикувано на 01.08.25 в 07:05

Симеон Нейчев за изкуството и медитацията и първата му самостоятелна изложба: "Щастието идва от тишината"

Балчиклията Симеон Нейчев - Вибути с първа изложба "ОТВЪД ЗВЕЗДИТЕ В СЪРЦЕТО". Мястото е "Учебен център по изкуства", до главния горен вход на Двореца в Балчик и може да се види от 2 до 16 август, откриването е на 2 август от 18.00 часа. Срещата ще започне с кратка беседа за изкуството и медитацията, последвана от концерт с медитативна музика,..

публикувано на 31.07.25 в 07:00

Спасител: През август морето става опасно, там, където няма вълни, има мъртво вълнение

През август морето се променя и става опасно, припомня спасителят Стефан Калинков, който допълни, че по това време се появява т.нар. мъртво вълнение, а явлението е често срещано. Където има мъртво вълнение, няма вълна, така хората се подлъгват и влизат в капана на теченията, които дърпат навътре, обясни спасителят. Най-много опасности крият зоните около..

публикувано на 30.07.25 в 08:10
Ивайло Маринов, кмет на район

Ивайло Маринов: Варна ще се развива на юг, инфраструктурата изостава

По сигнал на граждани Радио Варна направи проверка на фактите, свързани с инвестиционното намерение за застрояване на терен от 175 декара във варненския район „Аспарухово“. За Радио Варна кметът на района Ивайло Маринов припомни, че теренът е регулиран с ПУП, утвърден през 2007 година, а е „изваден“ от така наречената „червена зона“, свързана с..

публикувано на 29.07.25 в 14:49

Международният джаз фестивал „Варненско лято“ с 34-то издание във Варна

Международният джаз фестивал „Варненско лято“ ще се проведе от 1 до 3 август  в двора на Археологическия музей, съобщи за Радио Варна Вероника Вапирова, дъщеря на Анатолий Вапиров – основател на фестивала. Събитието започва в 20:30 часа. В рамките на тридневната програма любителите на музиката ще чуят 6 концерта. Както винаги, ще..

публикувано на 29.07.25 в 07:40

Иван Сутев за дърворезбата: Освен талант, трябва да има и много труд

Не е случайно, че рибите присъстват в изработените скулптури от Иван Сутев, директор на Музея на мозайките в Девня, тъй като е родом от Несебър. В почивните месеци Сутев се занимава с дърворезба. Иван Сутев завършва Котленската художествена гимназия през 1982 г и оттогава дърворезбата е негово хоби. „За съжаление вече годините и зрението..

публикувано на 28.07.25 в 06:55
Михаил Екимджиев

Михаил Екимджиев: Борислав Сарафов от 21 юли е господин Никой

От 21 юли 2025 година Борислав Сарафов не може да изпълнява функциите на главен прокурор. Законът е ясен и всички в тази държава трябва да се съобразяват с него. Това подчерта за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна  адвокат Михаил Екимджиев от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека.  По думите му законът, приет на 21..

публикувано на 26.07.25 в 11:50