В последните години България е неизменно на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите и загиналите на пътя. Само през миналата година регистрираните тежки пътно-транспортни произшествия в страната са над 6 000, а загиналите – 530. От началото на 2023-та, статистиката на МВР отчита вече почти 2000 тежки катастрофи, а броят на загиналите отново е трицифрено число. Цифрите са стряскащи, но въпросът е защо те продължават да се увеличават с всяка следващата година?
Според Диан Драганов, председател на Съюза на българските автомобилисти-Варна, причините са комплексни. По думите му, държавата трябва да инвестира в превенцията и възпитанието на подрастващото поколение.
"Трябва да има повече часове по пътна безопасност в училищата. В момента те са много малко или изобщо ги няма", коментира Драганов.
Проблем е и подготовката на бъдещите шофьори. Много автошколи предлагат евтини курсове, които обаче са за сметка на качеството.
"Там по време на целия курс се кара единствено в града и основно на първа и втора предавка и много рядко на трета. Което означава, че се шофира с 20-30 км/час", каза Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Листовките се наизустяват, а по време на изпита, младите шофьори минават само по няколко улички, които са им добре познати, което също е сериозен проблем според Георгиев.
"И когато курсистите вземат заветната книжка се качват на магистралата, развиват скорост от 80-100 км/час и губят контрол над автомобила. До голяма степен, пътно-транспортните произшествия се дължат именно на тези неща", коментира още експерта.
Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, многото катастрофи се дължат и на лошата пътна инфраструктура.
"В България безопасни пътища няма", категорична беше тя.
Един от основните проблеми е и пътната маркировка, смята Диан Драганов от СБА-Варна.
"Хоризонталната и вертикалната маркировки на места дори се губят", коментира експерта. Губи се и контролът от страна на държавата, допълни още той.
Същото мнение изразиха и голяма част от гражданите, които анкетирахме.
"Трябва да има повече контрол и повече полиция по пътищата", сподели младо момче, на което му предстои скоро да изкара книжка.
Други смятат, че трябва да сме по-толерантни на пътя и да спазваме правилата за движение - така, както много от нас го правят когато шофират в чужди държави, защото там глобите са доста "солени".
"Когато свети червено да спрем и да си изчакаме зеленото", призова гражданка.
За съжаление обаче по нашите пътища понякога важи с пълна сила неписаната максима, че жълтият и две секунди от червения сигнал на светофара, е равносилно на зелено.
Според психолога Добринка Тотева-Горанова потребността на шофьорите да карат бързо и агресивното им поведение на пътя са провокирани най-често от нещо, което ги е ядосало. По този начин чрез автомобила те се освобождават от негативните емоции. Експерът е на мнение, че бързите и мощни коли също ни "подканват" да натиснем газта, но отбеляза, че нашите пътища изобщо не са годни за развиване на висока скорост.
И лошите пътища и високата скорост, както и липсата на превенция са проблем. Но, най-големият, според Диан Драганов от СБА, е културата на шофьорите, върху която трябва да се работи сериозно.
И винаги, тръгвайки на път, да осъзнаем, че носим отговорност както за нашия, така и за живота на останалите участници в движението.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
Организацията на българските скаути отпразнува Международния ден на скаутството с представяне на първото издание на български език на бестселъра на 20-и век - "Скаутство за момчета" с автор лорд Бейдън-Пауъл. "Скаутство за момчета" оказва глобално влияние и продължава да вдъхновява поколения скаути по света. Тази книга е наръчник, който комбинира..
В навечерието на Националния празник Трети март ученици отбелязаха 147 години от Освобождението на Балчик от петвековното иго на османските турци. Това се случва в мразовития 31 януари 1878 година, когото с камбанен звън, хляб и сол балчиклии посрещат с неописуема радост освободителните руски войски. Трябва да се борим за идеологическата и..
Проект „Море от възможности“ на Морски клуб „Приятели на морето“ очаква 50 младежи от Варна, с които да се работи за подобряване на психическото и емоционалното им състояние след попадане в некомфортна за тях среда. Желаещите да се включат в това предизвикателство, могат да го направят до 15 март. Целта на проекта е повишаване на устойчивостта и..
Здравейте в началото на Сирната седмица, която в неделя ще завърши с един от важните празници в народния календар на българина! Празник, свързан с оцелялата през годините и съхранена в традициите символика, с прошката и духовното пречистване. Впрочем в народния календар седмицата, която започва днес, е изпълнена с радост и празнично настроение...
България е на последно място в Европейския съюз по онлайн пазаруване , показват данни на Евростат за миналата година. На "опашката" в тази класация заедно с нас са още Румъния и Италия. Първенец по онлайн пазаруване е Ирландия. Оказва се, че едва малко над 50% от потребителите у нас предпочитат да си купят дадена стока като си я поръчат..
Музеят за нова история и Учебният музей при Регионалния исторически музей във Варна организират за втора поредна година исторически куиз за ученици. Събитието ще се проведе от 16 часа на 28 февруари в зала "Одесос" в сградата на Археологическия музей. Местата вече са заети, а тази година 70 ученици, разпределени в 12 отбора, ще мерят сили по..
Утрото в понеделник ни посреща със студено време и слаб вятър. Във Варна в 5.00 часа са измерени -4 градуса, според данните на НИМХ. Влажността на въздуха е 75%, а атмосферното налягане е 1034 хПа. И тази сутрин най-студено е в Добрич , където е -18 градуса. Доста студено е и в Шумен, както и по поречието на Дунав - в Русе и Силистра, където..