В последните години България е неизменно на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите и загиналите на пътя. Само през миналата година регистрираните тежки пътно-транспортни произшествия в страната са над 6 000, а загиналите – 530. От началото на 2023-та, статистиката на МВР отчита вече почти 2000 тежки катастрофи, а броят на загиналите отново е трицифрено число. Цифрите са стряскащи, но въпросът е защо те продължават да се увеличават с всяка следващата година?
Според Диан Драганов, председател на Съюза на българските автомобилисти-Варна, причините са комплексни. По думите му, държавата трябва да инвестира в превенцията и възпитанието на подрастващото поколение.
"Трябва да има повече часове по пътна безопасност в училищата. В момента те са много малко или изобщо ги няма", коментира Драганов.
Проблем е и подготовката на бъдещите шофьори. Много автошколи предлагат евтини курсове, които обаче са за сметка на качеството.
"Там по време на целия курс се кара единствено в града и основно на първа и втора предавка и много рядко на трета. Което означава, че се шофира с 20-30 км/час", каза Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Листовките се наизустяват, а по време на изпита, младите шофьори минават само по няколко улички, които са им добре познати, което също е сериозен проблем според Георгиев.
"И когато курсистите вземат заветната книжка се качват на магистралата, развиват скорост от 80-100 км/час и губят контрол над автомобила. До голяма степен, пътно-транспортните произшествия се дължат именно на тези неща", коментира още експерта.
Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, многото катастрофи се дължат и на лошата пътна инфраструктура.
"В България безопасни пътища няма", категорична беше тя.
Един от основните проблеми е и пътната маркировка, смята Диан Драганов от СБА-Варна.
"Хоризонталната и вертикалната маркировки на места дори се губят", коментира експерта. Губи се и контролът от страна на държавата, допълни още той.
Същото мнение изразиха и голяма част от гражданите, които анкетирахме.
"Трябва да има повече контрол и повече полиция по пътищата", сподели младо момче, на което му предстои скоро да изкара книжка.
Други смятат, че трябва да сме по-толерантни на пътя и да спазваме правилата за движение - така, както много от нас го правят когато шофират в чужди държави, защото там глобите са доста "солени".
"Когато свети червено да спрем и да си изчакаме зеленото", призова гражданка.
За съжаление обаче по нашите пътища понякога важи с пълна сила неписаната максима, че жълтият и две секунди от червения сигнал на светофара, е равносилно на зелено.
Според психолога Добринка Тотева-Горанова потребността на шофьорите да карат бързо и агресивното им поведение на пътя са провокирани най-често от нещо, което ги е ядосало. По този начин чрез автомобила те се освобождават от негативните емоции. Експерът е на мнение, че бързите и мощни коли също ни "подканват" да натиснем газта, но отбеляза, че нашите пътища изобщо не са годни за развиване на висока скорост.
И лошите пътища и високата скорост, както и липсата на превенция са проблем. Но, най-големият, според Диан Драганов от СБА, е културата на шофьорите, върху която трябва да се работи сериозно.
И винаги, тръгвайки на път, да осъзнаем, че носим отговорност както за нашия, така и за живота на останалите участници в движението.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
За поредна година във Варна ще се проведе кампанията „Болница за плюшени мечета“, организирана Асоциацията на студентите-медици във Варна, която има за цел да помогне на децата да преодолеят страха си от лекари, зъболекари и медицински манипулации. Малчуганите ще имат шанса да облекат бяла престилка и да се превърнат в медици, които помагат на..
"Коледа за всяко дете" е посветена на децата, които ще посрешнат Коледните и Новогодишни празници извън дома - в болници, в институции, в приемни семейства. Това е шанс за всички мали пациенти да се зарадват, да усетят топлина, да почувстват празничното вълшебство и да изживеят атмосферата на сбъдната мечта под формата на подарък. За тях..
Мнозина от вас сигурно помнят тези търговци, които с количка и лонда, пълна с риба, огласяваха ванрнеските улици и често ни събуждаха. Напоследък те поизчезнаха от улицата, но разбираме, че вече са в онлайн пространството и предлагат риба и рибни продукти в социалните мрежи. Това каза за Радио Варна д-р Костадинка Маринова, началник отдел..
Тази събота и неделя в крайморския град Шабла ще се проведе фестивалът „Вятър – птици - море“, който е част от проекта „Шабла и птиците“. Фестивалът е посветен на богатото птиче разнообразие в района на Приморска Добруджа и е вторият за годината след проведения в края на лятото „Фестивал на хвърчилата“. Какво да очакват в двата почивни дни жителите..
Мечките у нас са застрашени от изчезване . Те са защитен вид и са вписани в Червената книга на България и убиването им е криминално престъпление. И все пак всяка година близо 100 мечки стават жертви на бракониерство. В седмицата на Мечкинден природозащитната организация WWF насочва вниманието към шест мечета-сираци, получили..
Общинската организация на хората с увреждания Клуб "Св. Марина" организира концерт по случай 3 декември - Световен ден на хората с увреждания. Благотворителното събитие ще бъде на 2 декември в залата на НЧ "Паисий Хилендарски - 1870", с начало в 17,30 ч . Във фоайето на читалището ще бъде подредена изложба-базар "И аз мога!". Входът е 5 лева...
Десетото издание на международното състезание за креативни умения „Varna Spaghetti Engineering“, организирано от катедра „Строителство на сгради и съоръжения“ към Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“, обещава да обедини талантите и въображението на ученици и студенти. Събитието ще се проведе на 30 ноември 2024 г., от 9,30 ч. в..