В последните години България е неизменно на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите и загиналите на пътя. Само през миналата година регистрираните тежки пътно-транспортни произшествия в страната са над 6 000, а загиналите – 530. От началото на 2023-та, статистиката на МВР отчита вече почти 2000 тежки катастрофи, а броят на загиналите отново е трицифрено число. Цифрите са стряскащи, но въпросът е защо те продължават да се увеличават с всяка следващата година?
Според Диан Драганов, председател на Съюза на българските автомобилисти-Варна, причините са комплексни. По думите му, държавата трябва да инвестира в превенцията и възпитанието на подрастващото поколение.
"Трябва да има повече часове по пътна безопасност в училищата. В момента те са много малко или изобщо ги няма", коментира Драганов.
Проблем е и подготовката на бъдещите шофьори. Много автошколи предлагат евтини курсове, които обаче са за сметка на качеството.
"Там по време на целия курс се кара единствено в града и основно на първа и втора предавка и много рядко на трета. Което означава, че се шофира с 20-30 км/час", каза Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Листовките се наизустяват, а по време на изпита, младите шофьори минават само по няколко улички, които са им добре познати, което също е сериозен проблем според Георгиев.
"И когато курсистите вземат заветната книжка се качват на магистралата, развиват скорост от 80-100 км/час и губят контрол над автомобила. До голяма степен, пътно-транспортните произшествия се дължат именно на тези неща", коментира още експерта.
Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, многото катастрофи се дължат и на лошата пътна инфраструктура.
"В България безопасни пътища няма", категорична беше тя.
Един от основните проблеми е и пътната маркировка, смята Диан Драганов от СБА-Варна.
"Хоризонталната и вертикалната маркировки на места дори се губят", коментира експерта. Губи се и контролът от страна на държавата, допълни още той.
Същото мнение изразиха и голяма част от гражданите, които анкетирахме.
"Трябва да има повече контрол и повече полиция по пътищата", сподели младо момче, на което му предстои скоро да изкара книжка.
Други смятат, че трябва да сме по-толерантни на пътя и да спазваме правилата за движение - така, както много от нас го правят когато шофират в чужди държави, защото там глобите са доста "солени".
"Когато свети червено да спрем и да си изчакаме зеленото", призова гражданка.
За съжаление обаче по нашите пътища понякога важи с пълна сила неписаната максима, че жълтият и две секунди от червения сигнал на светофара, е равносилно на зелено.
Според психолога Добринка Тотева-Горанова потребността на шофьорите да карат бързо и агресивното им поведение на пътя са провокирани най-често от нещо, което ги е ядосало. По този начин чрез автомобила те се освобождават от негативните емоции. Експерът е на мнение, че бързите и мощни коли също ни "подканват" да натиснем газта, но отбеляза, че нашите пътища изобщо не са годни за развиване на висока скорост.
И лошите пътища и високата скорост, както и липсата на превенция са проблем. Но, най-големият, според Диан Драганов от СБА, е културата на шофьорите, върху която трябва да се работи сериозно.
И винаги, тръгвайки на път, да осъзнаем, че носим отговорност както за нашия, така и за живота на останалите участници в движението.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
В прикачения звуков файл бихте могли да чуете разговора на репортера ни Ваня Славова с юриста Емил Ефендулов: . Най-малкото, възниква въпросът как на ИЕПС се издава зелена карта, която е задължителен атрибут на полицата “гражданска отговорност на автомобилистите”. Тук не става дума за “настройка на системите”, а за непреодолима несъвместимост, тъй..
На 26 август се отбелязва Международният ден на кучето. Празникът произлиза от САЩ и се отбелязва от 2004 г. Целта е да насърчи по-добрата и отговорна грижа към четириногите, да им осигури безопасна среда на живот, както и да стимулира осиновяването на изоставени или бездомни животни.
Всеки човек трябва да върви по 30 минути всеки ден или поне 3 пъти на седмица, а най-полезната скорост е тази, с която можем да говорим, без да се задъхваме. Това каза за Радио Варна рехабилитаторката Весела Викторова. Тя допълни, че при увеличена продължителност на ходенето пеш рискът от сърдечно-съдови заболявания може да намалее с до 30%...
През август лятната приказка продължава. Оркестърът на вълните както винаги поддържа ритъма и чаровно озвучава всички красиви летни истории. Чайките добавят към безгрижната мелодия своето класическо соло, а шареният парад на туристите залива града. Колелцата на куфарите потракват по тротоарите и лятото весело се разхожда по улиците. Топлите му..
Рисунка на мома с ваяшка народна носия, която бере череши, краси фасадата на Народно читалище „Просвета“ във варненското село Приселци. Идеята възниква през юни и се осъществява през август, а официалното откриване е планирано за месец септември. Това разказа за Радио Варна Катерина Велчева, която е член на читалищното настоятелство...
Община Балчик ще се присъедини към Националната кампания„Да изчистим България заедно", която ще се проведе в рамките на Световния ден на почистването (World CleanUp Day) и ще подкрепи каузата на Let's Do It World - глобално движение, което обединява милиони хора в името на по-чиста планета. Традиционно инициативата обединява стотици хиляди..
Европейският фестивал на плажните спортове в Бяла, организиран от община Бяла по проект, финансиран от програма Еразъм+, получи изключително висока оценка от страна на всички участващи партньори, участници и публика. Независимо, че Фестивалът приключи, проектът EUFestByala продължава, като община Бяла работи с амбицията да създаде уникален бранд..