В последните години електрическите тротинетки станаха все по-предпочитано средство за придвижване, което е алтернатива на автомобилите, защото са икономични и екологични. Също като автомобилите обаче те могат да бъдат и опасни, както за водачите, така и за пешеходците и останалите участници в движението, смята Диан Драганов от Съюза на българските автомобилисти.
"Те ускоряват бързо, тихи са, а заради компактния им размер често може да не ги забележим. За съжаление, напоследък инцидентите с тротинетки зачестяват", коментира експерта.
Често инциденти с електрическите тротинетки се случват в пешеходни зони. По време на анкета сред варненци, възрастна жена се оплака, че наскоро внукът й е бил блъснат от тротинетка на центъра до фонтаните. За щастие се е разминал само с уплаха. Не всички инциденти обаче се разминават леко. Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, всичко зависи от съвестта на водачите.
"Инциденти се случват не заради тротинетката като превозно средство, а защото тези, които я управляват смятат, че имат само права, но не и задължения и че могат да управляват където и да е и както и да е", каза Русинова.
Най-честата причина за инциденти с електрически тротинетки е невниманието на водачите, както и високата скорост. Не е за пренебрегване и фактът, че често електрическите тротинетки се управляват от непълнолетни лица и тийнейджъри.
Според разпоредбите в Закона за движение по пътищата по отношение на електрическите тротинетки, минималната възраст за управление на индивидуалното електрическо превозно средство (ИЕПС) е 16 години. А за управление по велоалеи възрастта пада до 14 години. Същите тези разпоредби фиксират и максималната допустима скорост, която тротинетките имат право да развият - не повече от 25 км/час. Скорост, която обаче често не се спазва от водачите на по-мощни тротинетки. Въпреки че е забранено и управлението им по магистрали, нерядко можем да ги видим и там.
Според Диан Драганов, в разписаните правила за тротинетките има много пропуски.
"Това са правила, които наподобяват повече тези за велосипедите, а тротинетките остават не чак толкова добре регулирани. Нужно е разширяването на тези правила, определянето на типа превозно средство, да знаят ясно шофьорите до колко и как да се съобразяват с тях", коментира Драганов. Освен че е необходима повече яснота за статута им на пътя, Диан Драганов допълни, че трябва да има по-засилен контрол.
В някои европейски държави вече налагат ограничения по отношение на електрическите тротинетки. Властите в Брюксел предвиждат да ограничат скоростта им в пешеходни зони и паркове до 8 км/час, а във Франция те бяха изцяло забранени преди около месец. Според Драганов, това е твърде крайна мярка.
Анкета сред варненци показа, че повечето хора искат електрическите тротинетки да бъдат забранени за движение в Морската градина.
"Тук е място за разходки, майки с деца, а тротинетките създават опасност", коментира млада майка с бебе, която се оплака, че на няколко пъти се е разминавала с инцидент.
"Нямат място тук", категорична беше друга от анкетираните.
Някои от гражданите са на мнение, че трябва да бъдат обособени определени места за управление на тротинетки, както е с велоалеите.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
Участъкът от ул. „Сирма войвода“ в кв.“Свети Никола“, който ще се ремонтира, е дълъг 1,4 км., според Google maps. Подобните български навигационни програми отказаха да предложат маршрут по тази улица и алтернативата им е да заобиколите с около 800 метра, за да стигнете от ул. „Арх. Манол Йорданов“ /Траката/ до ул. „Д-р Борис Окс“...
Към днешна дата няма постъпили заявления от управители на аптеки за предсрочно прекратяване на договорите с РЗОК-Варна. Това съобщиха за Радио Варна от институцията. Оттам уточниха, че предизвестието може да бъде оттеглено в рамките на 30 дни от неговото подаване. Варненските аптеки протестират днес и утре Припомняме, че фармацевтите започнаха..
Ремонтът на бул. „Христо Смирненски“ може да завърши изцяло до 15 септември, включително и с полагането на най-горния износващ слой на асфалтовата настилка. Ускоряването на строително-монтажните работи по т.нар. околовръстен път се налага заради затрудненията, които ежедневно срещат пациентите и служителите на УМБАЛ „Св. Марина“. Входът и изходът на..
Проектът за дълбоководно заустване след пречиствателна станция за отпадъчни води Албена се внася за приемане от Националния експертен съвет. Решението на Общинския съвет в Балчик от днес е продиктувано от писмо на МРРБ, в което се уведомява, че са за разработени регионални прединвестиционни проучвания, включващи техническа и икономическа документация..
От 8 до 10 юли ще се подават заявленията за първото класиране за прием в гимназиите. Варненските седмокласници извоюваха второто място в страната по резултати на НВО. Връстниците им от София ги изпреварват с няколко точки. По български език и литература средният успех е 60,24 точки, който е с 6 точки по-висок от средния за страната. Учениците от София..
И двамата заместник-областни управители на Варна Изабела Иванова и Огнян Рачев са освободени от длъжност с ъс заповед на служебния премиер. Единият от двамата нови представители на държавата ще бъде официално обявен в понеделник, съобщиха за Радио Варна от пресцентъра на областната управа. В момента страницата на Областна..
Пътник загина при тежка катастрофа на Т- образното кръстовище между селата Калиманци и Доброглед. По първоначални данни причината за възникване на пътния инцидент е отнето предимство от водач на джип, който удря другия автомобил. Шофьорите и още един от пътниците са откарани в болница, съобщиха от пресцентър на полицията във Варна.