В последните години електрическите тротинетки станаха все по-предпочитано средство за придвижване, което е алтернатива на автомобилите, защото са икономични и екологични. Също като автомобилите обаче те могат да бъдат и опасни, както за водачите, така и за пешеходците и останалите участници в движението, смята Диан Драганов от Съюза на българските автомобилисти.
"Те ускоряват бързо, тихи са, а заради компактния им размер често може да не ги забележим. За съжаление, напоследък инцидентите с тротинетки зачестяват", коментира експерта.
Често инциденти с електрическите тротинетки се случват в пешеходни зони. По време на анкета сред варненци, възрастна жена се оплака, че наскоро внукът й е бил блъснат от тротинетка на центъра до фонтаните. За щастие се е разминал само с уплаха. Не всички инциденти обаче се разминават леко. Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, всичко зависи от съвестта на водачите.
"Инциденти се случват не заради тротинетката като превозно средство, а защото тези, които я управляват смятат, че имат само права, но не и задължения и че могат да управляват където и да е и както и да е", каза Русинова.
Най-честата причина за инциденти с електрически тротинетки е невниманието на водачите, както и високата скорост. Не е за пренебрегване и фактът, че често електрическите тротинетки се управляват от непълнолетни лица и тийнейджъри.
Според разпоредбите в Закона за движение по пътищата по отношение на електрическите тротинетки, минималната възраст за управление на индивидуалното електрическо превозно средство (ИЕПС) е 16 години. А за управление по велоалеи възрастта пада до 14 години. Същите тези разпоредби фиксират и максималната допустима скорост, която тротинетките имат право да развият - не повече от 25 км/час. Скорост, която обаче често не се спазва от водачите на по-мощни тротинетки. Въпреки че е забранено и управлението им по магистрали, нерядко можем да ги видим и там.
Според Диан Драганов, в разписаните правила за тротинетките има много пропуски.
"Това са правила, които наподобяват повече тези за велосипедите, а тротинетките остават не чак толкова добре регулирани. Нужно е разширяването на тези правила, определянето на типа превозно средство, да знаят ясно шофьорите до колко и как да се съобразяват с тях", коментира Драганов. Освен че е необходима повече яснота за статута им на пътя, Диан Драганов допълни, че трябва да има по-засилен контрол.
В някои европейски държави вече налагат ограничения по отношение на електрическите тротинетки. Властите в Брюксел предвиждат да ограничат скоростта им в пешеходни зони и паркове до 8 км/час, а във Франция те бяха изцяло забранени преди около месец. Според Драганов, това е твърде крайна мярка.
Анкета сред варненци показа, че повечето хора искат електрическите тротинетки да бъдат забранени за движение в Морската градина.
"Тук е място за разходки, майки с деца, а тротинетките създават опасност", коментира млада майка с бебе, която се оплака, че на няколко пъти се е разминавала с инцидент.
"Нямат място тук", категорична беше друга от анкетираните.
Някои от гражданите са на мнение, че трябва да бъдат обособени определени места за управление на тротинетки, както е с велоалеите.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
На всички деца, които тази седмица са посещавали ДГ №39 „Приказка" в квартал „Владислав Варненчик“, както и на целия персонал на детската градина ще бъдат назначени микробиологични изследвания за възможните причинители на стомашно-чревни неразположение. Това съобщиха от общинската дирекция „Здравеопазване“ по повод случая от четвъртък – 24 юли, когато..
Нискотарифните компании трябва да се стимулират в това да продължават да откриват повече линии до Българското Черноморие, за да може да се поддържа достъпността до всяка една дестинация. Това коментира за Радио Варна д оц. Мая Иванова Висшето училище по мениджмънт. По думите ѝ Северното и Южното Черноморие могат да бъдат обединени в една обща..
Катастрофа е възникнала в района на кръговото кръстовище на "Почивка" във Варна. Три коли са се сблъскали до светофара на бул. "Княз Борис I", видя репортер на Радио Варна. Задръстването е до бензиностанцията на местността Евксиновград. На място има екипи на Областната дирекция на МВР.
Абонатите на А1 във Варненска област отново могат да извършват повиквания от стационарните телефони. Припомням, че тази сутрин услугата беше спряна за неопределено време поради обща авария. За няколко часа не бяха възможни входящи и изходящи обаждания. Нямаше връзка с ефирните телефони и с редакцията на Радио Варна.
Ден на отворените врати на научноизследователския кораб "Св. св. Кирил и Методий" ще се проведе от 11 до 13 часа днес, 25 юли. Събитието е по повод навършването на четири години от влизането на плавателния съд в състава на Висшето военноморско училище "Н. Й. Вапцаров". Посетителите ще имат възможност да разгледат кораба, да се запознаят с неговите..
Ден на отворените врати на Фар Шабла ще се състои днес. Морското навигационно съоръжение е най-старото действащо по Българското Черноморие. Фарът на нос Шабла е най-високият в България и се намира на най-източната точка на страната. Светлинните му сигнали са с обхват от 17 морски мили и са видим на 270 градуса. Тяхната цел е да се..
Оранжев код за опасно високи температури е в сила в цялата страна. Максималните стойности у нас ще достигнат 41 градуса , а на Балканите термометрите ще показват до 45 . Очаква се слънчево и горещо време, с незначителна купеста облачност в планинските райони. без оранжев код са само някои крайбрежни зони във Варненска, Бургаска и Добричка..