Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА)
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Тази година реколтата от бяло грозде в Североизточна България ще бъде значително по-слаба от обичайната. Причината е сланата през април, която е нанесла сериозни щети върху лозовите масиви. Добивите няма да надхвърлят 300–400 килограма от декар – почти наполовина по-малко от нормалното. Това съобщи за Радио Варна Петьо Бошнаков, председател на..
Срокът на забраната за износ на инсулин и някои антибиотици е удължен с още един месец - до 24 септември, със заповед на министъра на здравеопазването Силви Кирилов, публикувана на сайта на Министерството на здравеопазването . В заповедта инсулините и аналозите им са посочени с търговските им наименования. От вносителите и производителите е изискана..
Варна е домакин на фотоизложбата „ПроменениТЕ – за живота след приемната грижа“, която беше открита днес в 11:30 ч. в сградата на Община Варна. Експозицията, подредена в Информационния център за граждани, представя 20 портретни фотографии на младежи, напускащи системата на приемната грижа след завършване на средното си образование. Всяка снимка е..
Археологическа експедиция, ръководена от доц. д-р Бони Петрунова – директор на Националния исторически музей (НИМ), откри масивна бронзова статуетка на богиня от гръцко-римския пантеон. Артефактът е намерен в жилищни помещения в т.нар. „Златен сектор“ на Калиакра, съобщиха от екипа на НИМ. Откритието разкрива нови ценни факти за живота на..
Окръжният съд в Добрич остави за постоянно в ареста задържания за смъртта на 67-годишния Динко Георгиев, починал след настъпил междусъседски конфликт. Инцидентът е станал след направена забележка за вдигане на шум на 13 август в Генерал Тошево. Два дни по-късно нападнатият мъж почина в болницата в Добрич. В Генерал Тошево настояха за справедлив..
На 27 и 28 август през нощта са възможни затруднения при купуването на електронни винетки и маршрутни карти, съобщават от националното тол управление. И в двата дни затруднения е възможно да има след 20 часа. По тази причина тол управлението препоръчва на шофьорите, на които им предстои пътуване, да купят предварително необходимата им винетка.
Временната комисия "Опазване и възпроизводство на околната среда" ще бъде свикана извънредно в опит за набелязване на конкретни мерки и действия за предотвратяване на нерегламентираното замърсяване на Варна. Заседанието е предвидено за 15.30 часа в сряда, 27 август, и ще се проведе в зала "Пленарна" в Община Варна, съобщи за Радио Варна общинският..