Не е необичайно военни кораби да спират търговски плавателни съдове. Това коментира председателят на Българската морска камара и директор на БМФ кап. Александър Калчев след инцидента в Черно море, при който турски търговски кораб беше спрян с предупредителни изстрели от руски патрул в близост до българската икономическа зона.
Припомняме, че след изтеглянето на Русия от зърнената сделка, която позволяваше износ на украинско зърно и стоки от миналия август до средата на юли т.г., руското правителство заяви, че ще третира всички кораби, които се приближават до украинските пристанища, като потенциални военни кораби.
Случаят постави под съмнение и плановете на Украйна за собствен хуманитарен коридор в Черно море, по който да продължи да изнася зърнени култури, без участието на Русия.
Не мога да кажа, че е нормално, но е обичайна практика в зони, които са контролирани - дори и в района на Средиземно море, каза Калчев. Включително военноморски сили на НАТО имат подобна практика за проверка на плавателни съдове, ако има подозрения за трафик на наркотици или хора. При такива съображения е абсолютно разбираемо. Обичайно е при това да се случи качване на въоръжени военнослужещи на борда, включително и екипажът да бъде отстанен от района на настройката, докато трае проверката, като на мостика и в машинното остане по един човек.
Въпросът тук е не дали подобни проверки са нормални, а дали трябва вообще да се случват в при тази ситуация в Черно море, тъй като е изключително неприятно за страните от региона. Това просто убива бизнеса и не трябва да се допуска, заяви Калчев.
По думите му, всяка една такава ситуация носи изключително висок риск за екипажа, тъй като едно грешно действие, една неправилно казана реплика, може да се приеме по погрешен начин.
Ние винаги съветваме нашите екипажи (на БМФ) да бъдат кооперативни доколкото е възможно, тъй като безопасността им е на първо място, каза още Александър Калчев.
Към днешна дата нито един кораб на БМФ не плава в района на Черно море, след като за около пет месеца и половина след началото на войната на 24 февруари 2022 г., кораб "Рожен" беше блокиран в украинското пристанище Черноморск. Там го завари започването на войната от Русия. "Рожен" успя да отплава едва след договарянето на зърнената сделка с посредничеството на ООН между Украйна, Русия и Турция, в началото на август миналата година като един от корабите, включени в нея.
5 млн. долара бяха загубите на БМФ от непредвидения престой и военния риск, свързан с "Рожен".
Както повечето компании, които оперират нови и скъпи кораби, предпочитаме да не плаваме в Черно море, тъй като застрахователните премии са доста високи. За пристанищата на Украйна и на Русия, застраховката може да достигне до 1% от стойността на кораба на седмица, поясни Александър Калчев.
За българските и румънските пристанища няма повишение на застраховките към момента. От морската камара се надяват премиите да бъдат запазени като стойност, защото дава възможност на пристанищата все пак да привличат и да транзитират стоки от Украйна.
Несигурността от войната в Украйна оказва влияние и върху фрахтовия пазар, водейки до флуктуация на цените на зърното, което бута пазара надолу, коментира Калчев. В допълнение към това е и несигурността при доставките на петрол. Влиянието, което оказва Русия, а и страните от ОПЕК при добива, засилва търсенето на алтернативи за в бъдеще.
Целият разговор с кап. Александър Калчев може да чуете в звуковия файл.
Да се облекчи начинът, по който се налагат глоби на пътя, а пътните полицаи да имат възможност да ги връчват веднага. Водещ приоритет на МВР е намаляването на пътния травматизъм. Контролът на пътищата да бъде завишен, а инфраструктурата подобрена са мерките, които трябва да бъдат предприети. Това коментира министърът на вътрешните работи Даниел Митов във..
Шест опасни пътни участъка са идентифицирали от Варненската полиция в областта, за ситуацията са уведомени собствениците на пътищата, но досега няма реакция. Това коментира старши комисар Андрей Ангелов-директор на Областната дирекция на МВР -Варна, който представи отчета за изминалата година в присъствието на министър Даниел Митов. По-късно..
Пътищата в община Варна са чисти. Пътната обстановка и снеговалежите се наблюдават. Аспаруховият мост е обработен. Засега няма необходимост от обработка на другите пътища, но техниката е в готовност да излезе, ако ситуацията се влоши, съобщава кметът на Варна във facebook. Правят се обходи из града, при необходимост камиони с луга са подготвени да..
Пътищата в община Балчик са проходими при зимни условия. Най-проблемните участъци - района на Равна гора и завоите на Кранево, са опесъчени. Асфалтът е все още топъл и рязкото спадане на температурите се очаква да наложи по-сериозно третиране вечерта, коментира управителят на общинското предприятие " Благоустрояване и комунално стопанство" инж. Павел..
Временно е затворен за тежкотоварни автомобили над 12т пътят Слънчев Бряг - Обзор заради катастрофа. Обходният маршрут е през Айтоския проход, съобщават от АПИ.
Сняг вали във Варна, Добрич, Шумен, Разград, Силистра и Нос Калиакра. Дъжд вали в районите на Бургас, Ахтопол, Нос Емине, Шабла и Русе. Количеството на валежа е от 1 до 4 мм., в Североизточна България има слаба снежна покривка от 1 см. Температурите, измерени в 6 часа: Варна и Нос Калиакра 0 градуса; Добрич и Шумен /-1/; Разград /-2/; Силистра..
Без ток днес ще са следните адреси в обхвата на дейност на електроразпределителното дружество за регион Варна: На 07.04.2025, от 9:00 до 16:00 , поради профилактика на съоръженията за доставка на електроенергия, ще бъде прекъснато електрозахранването в района на гр. Варна - ул. Острава 13, 15, ул. Рощок 18, ул. Васил Петлешков 1, 3,..