Постепенно изкуствения интелект става неотменима част от ежедневието ни. Всъщност той винаги е бил около нас, но днес присъствието му е все по-осезаемо. Изкуственият интелект навлиза все по-устойчиво и в образованието. Преподавателите във Висшето военноморско училище „Никола Йонков Вапцаров“ го използват с години в учебния процес. С негова помощ те събират, обработват и представят информация. Студентите - за да подготвят курсовите си работи, както и да създават съдържание. Но до колко използването на изкуствен интелект във висшето образование не замества основните знания?
Професор Йордан Сивков, ръководител на катедра "Електроника" във Висшето военноморско училище е категоричен, че преподавателите насърчават студентите да използват изкуствен интелект, но не и чрез него да заместват знанията си."Ние не ги учим да използват ИИ да заменят образованието си, а да го използват като техен асистент."
Изкуственият интелект със сигурност помага на студентите при решаването на техните учебни казуси и тестове. Всъщност навсякъде, където има изпитване.
"И определено това се случва. Не можем да го отречем. Но наша е отговорността ние да ги научим, че този начин на заобикаляне на правилата не е продуктивен за тях. Защото дори и да ги заобиколите и да си направите теста в момента, утре, когато отидете на работа, ще попаднете в конкурентна среда, където няма да реши вашия проблем. Вие няма да покажете пред работодателя си по-добро лице. По-добре ад се научите ад използвате този инструмент, а не да го използвате като хак, с който да прецакате системата."
Но и това се случва, коментира професор Йордан Сивков от Висшето военноморско училище.
"Попаднахме няколко пъти и това породи дискусия сред академичната общност на ниво катедра, факултет. Това е нов феномен, с който трябва да се справим. И имаше от едната крайност, до другата крайност мнения. Но надделя консенсуса, че е наша отговорността ние да обясним на студентите защо това не е правилно."
Втора година Елица Дочевска изучава "Киберсигурност". Използва възможностите на изкуствения интелект, за да попълни знанията си.
"Може би беше миналата година, когато ми се наложи да си доизясня някои неща в процеса на подготовка за определен изпит. Имала съм много малко време за подготовка. Съответно не съм могла да потърся помощ от преподавател. И за да мога да попълня тези пропуски, които съм забелязала, че имам, съм потърсила така помощ."
За четвъртокурсникът от специалност "Киберсигурност", Димитър Димитров ролята на тези инструменти може да е както положителна, така и отрицателна.
"Когато имаш опит с работата с хора, с информация, трябва да знаеш, че първото, което прочетеш, не винаги е вярно. Трябва да бъдеш по-скептичен, трябва да имаш по-рационално мислене, за да откриеш дали това е вярно или не."
Димитър Димитров е наясно, че не трябва да се има пълно доверие в данните, които събира с помощта на изкуствения интелект.
"Изкуственият интелект е метод за ускоряване на процеса на изготвяне на курсови проекти, на домашни, но не и заместване на тяхното писане от страна на студента.
Елица Дочевска е наясно, че използването на подобни методи може да е напълно безполезно, ако не се познава материята.
"Ако един студент въобще не разбира материята и зададе въпрос на ИИ, той ще получи отговор, но се съмнявам, че първо ще го разбере, както трябва да бъде разбран и въобще ще осъзнае какво трябва да научи."
"И съответно ИИ са супер, въпросът е, че те се обучават повечето пъти основно на статистическия принцип. И ако имаме повече, хора, които имат мнение примерно - "Земята е плоска", според ИИ земята ще бъде плоска."
Критичното мислене е много важно. За това преподавателите се опитват да убедят студентите, че по-бързо, не винаги означава по-добро, коментира професор Йордан Сивков от Висшето военноморско училище.
"Хубаво е да бързаме, но да бързаме умно. Студентите, които хванахме, че са използвали ИИ, за да заместят знанията си, създадоха съдържанието си отново, без използването на ИИ."
Една част от народните представители са в парламента не с идеята да управляват и да свършат някаква работа, а да си оправят живота. Някои депутати са просто депутати и е изключително важно за тях да са там. Това коментира политологът и журналист в Радио Стара Загора Десислав Тенев в контекста на неуспешния девети опит за избор на председател на..
Мерки, целящи подобряване на чистота в града, набелязаха от сметопочистващата фирма. Идеите за оптимизиране на работата са изпратени на кмета на Варна Благомир Коцев. Това стана на среща в Община Варна, с участието на заместник-кметовете по финанси Христо Рафаилов и по обществен ред и сигурност Илия Коев. Писмото бе представено от Николай Симеонов,..
Извънредно заседание на Постоянната комисия по благоустройство и комунални дейности към Общинския съвет във Варна беше свикано заради сигнал за разрушаване на противоатомно скривалище - бункер на парцел на бившия радиозавод, продаден на частна фирма. След подаден сигнал общината е спряла разрушаването на бункера, който е в списъка със специални..
Деветият опит за избор на председател на 51-ото Народно събрание не даде резултат. Кандидатурата за председател на 51-ото Народно събрание на ген. Атанас Атанасов не събра необходимата подкрепа. За Атанасов гласуваха 56 депутати със „за“, против – 104, 77 се въздържаха. Поискано бе прегласуване на кандидатурата на Атанасов от ПП-ДБ, което не доведе..
Поредицата от сериозни изпитания, бел язали дейността на Българския ч ервен кръст, продължи и в последния четиригодишен мандат – хуманитарни предизвикателства, причинени от събития в международен и национален мащаб. Това е равносметката на Нели Иванова – председател на Общинския съвет на БЧК в Балчик, който отчете дейността на..
снимки: Нина Милошевич
Започна демонтажът на неработещите павилиони на ул. „Д-р Пискюлиев“ и ул. „Дрин“. Премахването на бараките е по утвърден график, във връзка с изпълнението на инвестиционен проект за основен ремонт на улицата в отсечката от ул. „Ангел Кънчев“ до бул. „Христо Ботев“. Преместваемите обекти, попадащи в терените предвидени за ремонт, са с неугледен външен..