В началото на февруари екип от Института по пътна безопасност в България извърши обследване на започнати, но недовършени участъци от лотове 1 и 2 на автомагистрала "Хемус". Констатациите си те направиха по повод 50-годишнината от откриването на магистралата. "Тя е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция. В последните три години в България се смениха шест правителства, четирима министри и шестима управители на Агенция "Пътна инфраструктура". Ние виждаме, че те ни лъжат откровено - те или екипите, с които работят. Те не са способни да задвижат този проект", коментира в интервю за Радио Варна Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност.
Когато екипите са посетили на място лот 1 и лот 2 на автомагистралата, те са установили, че единият участък е завършен на 70 %, а другият - на 60 %. Проблемът, обаче, обяснява Милчев, е че тези два лота не са консервирани, те не са охраняват, там няма техника. По думите на експерта, това означава, че тези щети трябва да бъдат възстановени, а това ще струва десетки милиони. Богдан Милчев даде за пример една къща в строеж, който трябва да бъде спрян и недовършен. Собствениците, допълва той, ще затворят покрива с найлони, за да не влиза вода в сградата, те ще покрият незатворените прозорци, за да не изгние направеното до този момент. Тук обаче, с автомагистрала "Хемус", имаме лоши стопани. Тя няма да стане скоро, категоричен е Богдан Милчев.
Между камъните и насипите по трасето растат насипи и дървета - органичен материал, а в основата на пътя текат процеси на влага, допълни експертът. Ако залеем с асфалт направения вече път, той след година-две ще се компрометира, допълни Милчев. Водостоците в участъците са компрометирани, каза още той. По думите му пътят трябва да бъде наново разбит и разработен.
Кой е отговорен?
Отговорен е възложителят, а това е АПИ, защото те дават парите. Само че Агенцията се управлява от колективен орган, от управителен съвет, който се назначава на министър, отговори Богдан Милчев. "Корупцията в строителството я има в целия свят, но проблемът у нас е, че много случайни хора започнаха да ни управляват. Те не са наясно с този процес, не са способни да управляват семейния си бюджет, а ние им поверяваме да управляват годишно между 4 и 10 милиарда лева", каза още той.
Целия разговор на Валери Великов с Богдан Милчев чуйте в звуковия файл:
Констатациите на Института по пътна безопасност:
• Изграденото през 2021 - 2022 г. пътно тяло е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. Основните пластове са пропити с влага, силно компрометирани да и няма да могат да издържат на натоварения трафик по ключовата за Северна България пътна артерия.
• Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи.
• Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това е започнало рушене.
• Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен според стандартите и там, където не са положени водещи ивици, е започнал да се обрушва. Част от водещите ивици се виждат складирани на палета по дължина на трасето.
• Полуготовите отсечки са оставени на произвола на времето и на съдбата – не са консервирани, липсва охрана, по тях свободно преминават автомобили, животни и хора, констатират от ИПБ. Експертите маркират част от причините за голямото зацикляне на строителството, възложено на държавото предприятие "Автомагистрали": • Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата
• Има нерешени проблеми с геологията
• В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен
• Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от държавната "Автомагистрали", докато на практика основно подизпълнители извършват строително-монтажните работи.
• Прокуратурата е констатирала нарушения на "Автомагистрали", свързани с превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата назначена насрещна проверка за която още няма информация oт Института за пътна безопасност смятат, че състоянието на "замразените" се дължи на некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност. И обвиняват за това ресорните министри, шефове на АПИ, изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД.
Мадлен Божилова, носител на престижния приз от ЮНЕСКО "Живо човешко съкровище на България" за нематериално културно наследство, е избрала Балчик за свой дом през по-топлата половина на годината, а през останалото време твори в родния Своге. Това е причината балчиклии и гости на града да имат по-честата възможност да наблюдават сръчността на ръцете и..
От 24 до 28 септември Варненският драматичен театър "Стоян Бъчваров" ще бъде домакин и организатор на първото издание на новия Черноморски театрален фестивал. Събитието се случва в юбилейния 105-и сезон на театъра и ще използва двете й сцени – Основна и Филиал, обясни Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна...
Ако във времето, когато Независимостта на България e извоювана, тя е означавала свобода от чужда власт, то сега тя е въпрос на ценности и национален избор. Това коментира историкът Траян Димитров в предаването на Радио Варна "Новият ден", като подчерта, че чуждото влияние днес е непренебрежим фактор. В момента трудно можем да кажем, че сме..
Второто балканско издание на световния фестивал за съвременно изкуство и дизайн „Пиктоплазма“ ще проведе във Варна от 20 до 22 септември. В цветния форум, който тази година е с разширена и обогатена програма, ще участват илюстратори, аниматори, графити артисти и визуални разказвачи от Балканския полуостров. Pictoplasma е създадена преди..
Благомир Коцев стана заложник на политически процеси от центъра, но те намират благоприятна почва за реванш сред тези, които загубиха изборите през 2023 година. Това каза в предаването "Позиция" на Радио Варна изпълняващият функциите кмет на Варна Павел Попов. По думите му, тези хора започнаха един политически заговор, който доведе до сегашната..
Изкуство без зрител, не ме интересува такова изкуство. Най-голямата награда за мен е, когато зрителите си тръгнат от залата усмихнати и замислени. Това каза режисьорът Ивайло Христов след представянето на новия му филм "Любоф", който откри тазгодишното издание на Фестивала на българския игрален филм "Златната роза". Основната идея на лентата е да..
Интервю с Tommy Talamanca (SADIST) Има банди, които прекопават музиката без да се набиват на очи и уши. Но винаги достигат до ценителите. Тяхната музика не е за масовия слушател. Трудно се възприема от първо слушане, но влезеш ли в нея, няма откопчване. Всеки нов албум е ново стъпало в музикалното изследване. Пътешествие, което винаги води към..