Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: АМ "Хемус" е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

В началото на февруари екип от Института по пътна безопасност в България извърши обследване на започнати, но недовършени участъци от лотове 1 и 2 на автомагистрала "Хемус". Констатациите си те направиха по повод 50-годишнината от откриването на магистралата. "Тя е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция. В последните три години в България се смениха шест правителства, четирима министри и шестима управители на Агенция "Пътна инфраструктура". Ние виждаме, че те ни лъжат откровено - те или екипите, с които работят. Те не са способни да задвижат този проект", коментира в интервю за Радио Варна Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност. 

Когато екипите са посетили на място лот 1 и лот 2 на автомагистралата, те са установили, че единият участък е завършен на 70 %, а другият - на 60 %. Проблемът, обаче, обяснява Милчев, е че тези два лота не са консервирани, те не са охраняват, там няма техника. По думите на експерта, това означава, че тези щети трябва да бъдат възстановени, а това ще струва десетки милиони. Богдан Милчев даде за пример една къща в строеж, който трябва да бъде спрян и недовършен. Собствениците, допълва той, ще затворят покрива с найлони, за да не влиза вода в сградата, те ще покрият незатворените прозорци, за да не изгние направеното до този момент. Тук обаче, с автомагистрала "Хемус", имаме лоши стопани. Тя няма да стане скоро, категоричен е Богдан Милчев. 

Между камъните и насипите по трасето растат насипи и дървета - органичен материал, а в основата на пътя текат процеси на влага, допълни експертът. Ако залеем с асфалт направения вече път, той след година-две ще се компрометира, допълни Милчев. Водостоците в участъците са компрометирани, каза още той. По думите му пътят трябва да бъде наново разбит и разработен. 

Кой е отговорен?

Отговорен е възложителят, а това е АПИ, защото те дават парите. Само че Агенцията се управлява от колективен орган, от управителен съвет, който се назначава на министър, отговори Богдан Милчев. "Корупцията в строителството я има в целия свят, но проблемът у нас е, че много случайни хора започнаха да ни управляват. Те не са наясно с този процес, не са способни да управляват семейния си бюджет, а ние им поверяваме да управляват годишно между 4 и 10 милиарда лева", каза още той. 

Целия разговор на Валери Великов с Богдан Милчев чуйте в звуковия файл:



Констатациите на Института по пътна безопасност: 

 • Изграденото през 2021 - 2022 г. пътно тяло е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. Основните пластове са пропити с влага, силно компрометирани да и няма да могат да издържат на натоварения трафик по ключовата за Северна България пътна артерия. 

 • Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи. 

• Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това е започнало рушене. 

 • Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен според стандартите и там, където не са положени водещи ивици, е започнал да се обрушва. Част от водещите ивици се виждат складирани на палета по дължина на трасето.

 • Полуготовите отсечки са оставени на произвола на времето и на съдбата – не са консервирани, липсва охрана, по тях свободно преминават автомобили, животни и хора, констатират от ИПБ. Експертите маркират част от причините за голямото зацикляне на строителството, възложено на държавото предприятие "Автомагистрали": • Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата 

• Има нерешени проблеми с геологията 

• В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен 

• Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от държавната "Автомагистрали", докато на практика основно подизпълнители извършват строително-монтажните работи.

 • Прокуратурата е констатирала нарушения на "Автомагистрали", свързани с превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата назначена насрещна проверка за която още няма информация oт Института за пътна безопасност смятат, че състоянието на "замразените" се дължи на некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност. И обвиняват за това ресорните министри, шефове на АПИ, изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Доктор Нина Русева: Увеличават се болните от туберкулоза

Болните от туберкулоза се увеличават и от началото на годината до сега за Варна има регистрирани 49 случая, каза за Радио Варна доктор Нина Русева, координатор за туберкулозата за област Варна. За цялата 2023 година случаите се били 50, допълни тя. Туберкулозата е най-значимото социално заболяване и в момента в страната се провежда..

публикувано на 19.09.24 в 09:40

Илюзионистът Арсен с кастинг за деца, изкушени от магичното изкуство

Кастинг за деца, които са с афинитет към магичното изкуство, ще организира известният магьосник Веселин Долмов-Арсен. Желаещите могат да се запишат за участие чрез публикуване на видео в страницата на Арсен във Фейсбук или на имейл. Поканата е отправена за деца до 18 години от цялата страна. Победителят ще излезе заедно с Арсен на сцената на 12..

публикувано на 18.09.24 в 08:00

Животът започва!

На прага на новата учебна година второкласниците от Международния френски лицей "Шарл Перо" във Варна имат двоен повод за радост и вълнение. Освен на новите предизвикателства, които часовете в клас ще им донесат, те се радват и на новата си песен! "Животът започва" е на френски език и може да бъде слушана в YouTube. Изминалата учебна година..

публикувано на 17.09.24 в 09:20

Шенгенското споразумение на практика не функционира

От понеделник Германия затвори всичките си граници с цел да ограничи незаконната имиграция.  П олицейските синдикати обаче алармират, че нямат необходимия персонал, за да извършват постоянни гранични проверки. Решението на правителството, ръководено от Германската социалдемократическа партия, има и политически оттенък, коментира пред..

публикувано на 16.09.24 в 14:33

Ален Илиев - първокласникът от Варна, който започва да пее, преди да проговори...

Ален Илиев е един от хилядите първокласници, които днес прекрачват училищния праг. Той е от Варна, на седем години, и открива в музиката спасение от всяка емоция, която неминуемо застига седемгодишните деца. Всяко чувство от малък Ален превръща в тон, а неговата първа песен - "Пеем ЗаЕдно", обедини в музика и танц деца, родители и учители из цялата..

публикувано на 16.09.24 в 11:55
гр. Варшава, Полша

"Форум за Варна" продължава с дискусии за съживяването на градската среда

“Форум за Варна” е инициатива на сдружение " Пространствата на Варна" . Това е проект за градско развитие с гражданско участие - поредица от срещи, на които експерти в градското планиране споделят своя опит от съживяването на средата в градовете, в които живеят, и превръщането ѝ в по-достъпна за гражданите. След посещението през юли във Варна на..

обновено на 16.09.24 в 09:46

Chen Balbus (ORPHANED LAND): Надявам се, че няма да се стигне до Трета световна война

Интеврю с Chen Balbus (ORPHANED LAND) На 17 септември ORPHANED LAND се зарвръщат в България. Поканата е от „BGTSC“. Това ще е едва третият им концерт и първи след 11 години. Организаторите съдействаха за интервюто, което китаристът на групата Chen Balbus даде специално за „От другата страна“. ORPHANED LAND са в „интересна“ ситуация. Групата..

публикувано на 14.09.24 в 14:52