Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: АМ "Хемус" е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

В началото на февруари екип от Института по пътна безопасност в България извърши обследване на започнати, но недовършени участъци от лотове 1 и 2 на автомагистрала "Хемус". Констатациите си те направиха по повод 50-годишнината от откриването на магистралата. "Тя е символ на некомпетентност, безхаберие и корупция. В последните три години в България се смениха шест правителства, четирима министри и шестима управители на Агенция "Пътна инфраструктура". Ние виждаме, че те ни лъжат откровено - те или екипите, с които работят. Те не са способни да задвижат този проект", коментира в интервю за Радио Варна Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност. 

Когато екипите са посетили на място лот 1 и лот 2 на автомагистралата, те са установили, че единият участък е завършен на 70 %, а другият - на 60 %. Проблемът, обаче, обяснява Милчев, е че тези два лота не са консервирани, те не са охраняват, там няма техника. По думите на експерта, това означава, че тези щети трябва да бъдат възстановени, а това ще струва десетки милиони. Богдан Милчев даде за пример една къща в строеж, който трябва да бъде спрян и недовършен. Собствениците, допълва той, ще затворят покрива с найлони, за да не влиза вода в сградата, те ще покрият незатворените прозорци, за да не изгние направеното до този момент. Тук обаче, с автомагистрала "Хемус", имаме лоши стопани. Тя няма да стане скоро, категоричен е Богдан Милчев. 

Между камъните и насипите по трасето растат насипи и дървета - органичен материал, а в основата на пътя текат процеси на влага, допълни експертът. Ако залеем с асфалт направения вече път, той след година-две ще се компрометира, допълни Милчев. Водостоците в участъците са компрометирани, каза още той. По думите му пътят трябва да бъде наново разбит и разработен. 

Кой е отговорен?

Отговорен е възложителят, а това е АПИ, защото те дават парите. Само че Агенцията се управлява от колективен орган, от управителен съвет, който се назначава на министър, отговори Богдан Милчев. "Корупцията в строителството я има в целия свят, но проблемът у нас е, че много случайни хора започнаха да ни управляват. Те не са наясно с този процес, не са способни да управляват семейния си бюджет, а ние им поверяваме да управляват годишно между 4 и 10 милиарда лева", каза още той. 

Целия разговор на Валери Великов с Богдан Милчев чуйте в звуковия файл:



Констатациите на Института по пътна безопасност: 

 • Изграденото през 2021 - 2022 г. пътно тяло е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. Основните пластове са пропити с влага, силно компрометирани да и няма да могат да издържат на натоварения трафик по ключовата за Северна България пътна артерия. 

 • Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи. 

• Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това е започнало рушене. 

 • Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен според стандартите и там, където не са положени водещи ивици, е започнал да се обрушва. Част от водещите ивици се виждат складирани на палета по дължина на трасето.

 • Полуготовите отсечки са оставени на произвола на времето и на съдбата – не са консервирани, липсва охрана, по тях свободно преминават автомобили, животни и хора, констатират от ИПБ. Експертите маркират част от причините за голямото зацикляне на строителството, възложено на държавото предприятие "Автомагистрали": • Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата 

• Има нерешени проблеми с геологията 

• В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен 

• Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от държавната "Автомагистрали", докато на практика основно подизпълнители извършват строително-монтажните работи.

 • Прокуратурата е констатирала нарушения на "Автомагистрали", свързани с превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата назначена насрещна проверка за която още няма информация oт Института за пътна безопасност смятат, че състоянието на "замразените" се дължи на некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност. И обвиняват за това ресорните министри, шефове на АПИ, изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мадлен Божилова - майсторка на златен филигран между Балчик и Своге

Мадлен Божилова, носител на престижния приз от ЮНЕСКО "Живо човешко съкровище на България" за нематериално културно наследство, е избрала Балчик за свой дом през по-топлата половина на годината, а през останалото време твори в родния Своге. Това е причината балчиклии и гости на града да имат по-честата възможност да наблюдават сръчността на ръцете и..

публикувано на 24.09.25 в 08:14

Пет дни "Театърът се вълнува" във Варна - първо издание на Черноморския театрален фестивал

От 24 до 28 септември Варненският драматичен театър "Стоян Бъчваров" ще бъде домакин и организатор на първото издание на новия Черноморски театрален фестивал. Събитието се случва в юбилейния 105-и сезон на театъра и ще използва двете й сцени – Основна и Филиал, обясни Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна...

публикувано на 23.09.25 в 07:55

Историкът Траян Димитров: Трудно можем да кажем, че сме независими днес, често гледаме към чужди посолства

Ако във времето, когато Независимостта на България e извоювана, тя е означавала свобода от чужда власт, то сега тя е въпрос на ценности и национален избор. Това коментира историкът Траян Димитров в предаването на Радио Варна "Новият ден", като подчерта, че чуждото влияние днес е непренебрежим фактор. В момента трудно можем да кажем, че сме..

обновено на 22.09.25 в 10:52

Второто балканско издание на фестивала „Пиктоплазма“ във Варна

Второто балканско издание на световния фестивал за съвременно изкуство и дизайн „Пиктоплазма“ ще проведе във Варна от 20 до 22 септември. В цветния форум, който тази година е с разширена и обогатена програма, ще участват илюстратори, аниматори, графити артисти и визуални разказвачи от Балканския полуостров.  Pictoplasma е създадена преди..

публикувано на 22.09.25 в 08:00

Павел Попов: Сред сценаристите на ареста на Благомир Коцев цари страх, че той може да спечели избори и от ареста

Благомир Коцев стана заложник на политически процеси от центъра, но те намират благоприятна почва за реванш сред тези, които загубиха изборите през 2023 година. Това каза в предаването "Позиция" на Радио Варна изпълняващият функциите кмет на Варна Павел Попов. По думите му, тези хора започнаха един политически заговор, който доведе до сегашната..

публикувано на 20.09.25 в 14:48

Ивайло Христов: Изкуство без зрител, не ме интересува такова изкуство

Изкуство без зрител, не ме интересува такова изкуство. Най-голямата награда за мен е, когато зрителите си тръгнат от залата усмихнати и замислени. Това каза режисьорът Ивайло Христов след представянето на новия му филм "Любоф", който откри тазгодишното издание на Фестивала на българския игрален филм "Златната роза". Основната идея на лентата е да..

публикувано на 19.09.25 в 08:00

Tommy Talamanca (SADIST): Въпросът е: "Какво искаш от музиката?"

Интервю с Tommy Talamanca (SADIST) Има банди, които прекопават музиката без да се набиват на очи и уши. Но винаги достигат до ценителите. Тяхната музика не е за масовия слушател. Трудно се възприема от първо слушане, но влезеш ли в нея, няма откопчване. Всеки нов албум е ново стъпало в музикалното изследване. Пътешествие, което винаги води към..

публикувано на 18.09.25 в 08:00