Освен прекрасна традиция, датираща от преди векове, мартеницата маркира духовното пространство на българската нация и свидетелства за културното влияние на страната ни в миналото.
Всяка година в първия ден на месец на март българите се окичват с мартеници, като обичаят се свързва с триумфа на настъпващата пролет над отиващата си зима.
Наред с леденото хоро и нестинарството, мартеницата е типично български обичай, с който страната ни е известна по света. В класическия си вид мартеницата представлява усукани бял и червен конец, като червеното символизира живота, а бялото – чистотата и щастието.
Като за всяка друга традиция, така и за произхода на мартеницата съществуват десетки легенди. Може би най-известната е свързана с основателя на нашата държава хан Аспарух. Тя гласи, че когато ханът прекосил Дунав, решил да изпрати вест на сестра си Хуба, която била пленница в друго царство, че е намерил нова земя за народа ни. Когато ханската сестра получила радостна вест, тя успяла да избяга от плен и се отправила към Дунав. За да намери брод през величествената река, Хуба пуснала сокол, който да потърси верния път. Девойката вързала бял конец за крака на птицата, а другия държала в ръката си. Соколът литнал високо в небето, но тъкмо, когато открил брода, той бил пронизан от вражеска стрела. Гордата птица паднала мъртва, а кръвта ѝ обагрила белия конец. Хуба обаче проследила нишката и успяла да премине Дунав и да види брат си.
Освен в България, мартеници се носят и в няколко други държави на Балканския полуостров.
В Северна Македония мартеницата се казва „мартинка“ и честването на традицията напълно се припокрива с това в югозападните части на България.
В Румъния мартениците са наричани „мърцишор“ и се връзват около китките само на жени и деца, а ако се подари на мъж, той трябва да я носи в джоба си, за да не се вижда. Северните ни съседи свързват обичая с началото на земеделската година.
Молдова е друга страна, в която традицията е широко разпространена. Подобно на румънските си съседи, молдовците наричат бяло-червения конец „мърцишор“. Според обичая момичетата подаряват мартеници на момчетата, които се носят до края на месеца и после се окачват на плодово дръвче. Ежегодният фестивал „Мърцишор“ се е превърнал в един от най-големите празници в Молдова. Обичаят прелива в общността на бесарабските българи и в Украйна, където традицията продължава.
Гръцкото наименование за мартеница е „мартис“ и е разпространена предимно в северната част на страната. Носи се до края на месеца, а след това, според традицията, се оставя върху рози. Мартеницата може да се свали и при появата на първата лястовица.
В Албания мартеницата се нарича „моняк“, като обичаите около нея наподобяват българските, тъй като предимно хората с български корени следват обичая. Същото важи и за Сърбия, където обичая се практикува от хората с български етнически произход.
Популярността на мартениците извън пределите на съвременна България доказва само едно: днешните мартеници свързват духовно българите, независимо къде живеят, така както окървавеният бял конец е свързал хан Аспарух с обичаната му сестра. Нещо повече, разпространението на мартеници извън земите, населени с етнически българи, свидетелства за мощното културно влияние на България в региона, през изминалите векове.
Независимо от политическите реалности на 21. век, мартеницата позволява на българите да живеят духовно свързани един с друг, където и да се намират./ БГНЕС
Общинският Зоопарк във Варна напомня за своята дългогодишна инициатива „Второ приложение на коледните и новогодишни дръвчета” и призовава гражданите, които са използвали живи дръвчета за украса да ги дарят за храна на животните. Кампанията се провежда за единадесета поредна година и е с цел да намери най-подходящото и полезно приложение на елхичките,..
18 768 варненци празнуват на Ивановден, сочи справка на дирекция "Информационно и административно обслужване" към Община Варна. Името Иван носят 5743 варненци, а 2043 дами са с името Иванка. Сред празнуващите имен ден са още: с името Ивайло – 2582 души, Калоян – 1707, Ивелина – 1603, Йоана – 999, Ивелин – 776, Ваня – 750, Йоанна – 379, Ивайла – 342..
Варненският зевзек Росен Марков с поредна нестандартна форма на протест. Този път недоволството на варненеца е провокирано от връщането на 20% Данък общ доход върху хляба, както и поскъпването на тока и природния газ. Председателят на партията на българските мъже заяви, че в знак на протест ще татуира мъжкото си достойнство или казано с латинското му..
Кризата в управлението на централно ниво и липсата на приет Закон за държавния бюджет водят до нестабилност за общините. В това са категорични мнозина от кметовете. Минималната финансова рамка за нашата община я имаме, но докато няма приет Закон за държавния бюджет, няма как да пристъпим към каквито и да е действия. Дисбалансът идва и от факта, че..
Добра година и за входящия туризъм, и за пътуванията на българите в чужбина прогнозират от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти. С 20% повече са резервациите за изходящи пътувания на българите в сравнение със същия период на миналата година. През 2025 г. традиционните дестинации ще останат Гърция, Турция, Италия, но има и..
На 7 януари Българската православна църква почита паметта на Св. Йоан Кръстител – последният старозаветен пророк, наречен още Предтеча, защото подготвял хората за идването на Спасителя. Снимка В България Ивановден е един от най-тачените празници от древността до днес. Иван означава „Божия благодат”, но за българите това е името..
Здравейте в първия понеделник от годината и в първото за 2025 година издание на рубриката "Лесна работа"! Януари е чудесен. Празникът в него се разтяга и разтяга, продължава още и още. След шампанското в полунощ идват следващи празници, имени дни, радостни поводи. Стари приятели се завръщат от далечни места, нови приятели предлагат следващи..