Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Експерти за договора с „Боташ“: Неизгоден и пример за корупция на високо ниво

Снимка: Алами/Ройтерс

Тази седмица предстоят преговори с компанията „Боташ“ в опит да бъде преразгледан договорът с турския газов оператор. Той беше сключен в началото на 2023 година от служебния кабинет на Гълъб Донев за срок от 13 години. Документът дава възможност на България да използва капацитета за разтоварване на втечнен газ на терминали в Турция и внос на газ чрез "Боташ". Страната ни обаче не внася газ по този договор, но плаща всеки ден. Миналата седмица депутатите поискаха от енергийния министър да предоговори условията за доставка на газ чрез държавната турска компания.

Представители на турската компания ще са в България на 15 август, за да преговорят с „Булгаргаз“, но в същото време от „Боташ“ са изпратили отговор на българското искане за предоговаряне, в което казват, че не се склонни на такова.

Страната ни плаща половин милион долара на ден по този договор, а сумата, която трябва да платим за целия 13-годишен период е 4 милиарда и сто милиона лева. Това съобщи, в интервю за Радио Варна Мартин Владимиров, който е директор на програма „Енергетика и климат“ в Центъра за изследване на демокрацията.

„Плащаме, за да използваме газопреносната инфраструктура на Турция, но не го правим. Не купуваме втечнен природен газ. Това е така, защото липсва далновидна политика от страна да българското дружество, което не знае как да оперира на глобалните пазари за втечнен природен газ. Втората причина е, че цената на този газ е доста висока. Третата причина е в конкуренцията – заради липсата на санкции срещу руския природен газ „Газпром“ се възползва от ситуацията и сваля цената. „Боташ“ ще се превърне в посредник на „Газпром“. Количествата руски газ, които в момента се пренасят през Украйна, след 1 януари 2025 година, ще бъдат пресечени по турското трасе. За това наричам този проект „Турски поток 2“.



„Договорът с „Боташ“ е изключително неизгоден за страната ни. Въпросът с цената е от второстепенно значение, важното е, че този документ е пример за политическа и геополитическа корупция на високо ниво“, това коментира за Радио Варна Петко Ковачев – енергиен експерт в Инициативата „Зелени закони“.

 „Ако погледнем по-общо българската държавна енергетика е най-големият корупционен извор в страната. АЕЦ „Белене“, „Козлодуй“, „Южен поток“, „Турски поток“, американските ТЕЦ-ове – всичко това е свързано с корупция, която не е само финансова. По повод корупцията в енергетиката и не само там, ще кажа нещо, което никой не коментира. Имам предвид един от основните неприети закони, заради който не получаваме парите по Плана за възстановяване. Това е законът за хората, които биха съобщили за корупционни и други проблеми в държавните институции. Нашите политици са готови да изгубят 12 милиарда по ПВУ, но да не позволят на честните хора да дават сигнали“, каза още Петко Ковачев и подчерта, че "никой не пита каква е ролята на настоящия енергиен министър за сключването на договора с "Боташ".





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кампанията "Аз ще бъда отговорен шофьор" в училищата у нас

Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков даде символичен старт на кампанията "Аз ще бъда отговорен шофьор" в българските училища за по-безопасно поведение на пътя, предаде БГНЕС. "МОН има много сериозни усилия по отношение на възпитание на безопасността на движение по пътищата на младите хора, включително тази година имаме много..

публикувано на 05.11.24 в 13:04

Над 2000 литра нелегален алкохол откриха митничари и данъчни в Добрич и Търговище

Служители от митнически мобилни групи и фискални инспектори от Националната агенция за приходите  са открили 2080 литра наливен етилов алкохол при извършените общо 4 проверки на специализирани малки обекти за дестилиране (СМОД) и частни имоти на територията на областите Добрич и Търговище. Съвместните контролни действия са извършени в периода от 16 до 23..

публикувано на 05.11.24 в 11:28
язовир

Язовирите "Тича" и "Камчия" са с ниски нива, МОСВ апелира за спешни действия

Министерството на околната среда и водите апелира да се предприемат спешни действия за осигуряване на питейно-битовото водоснабдяване на населените места по Южното Черноморие. От министерството настояват ВиК операторите да прецизират заявките си за годишен график за 2025 г., като съобразят всички възможни резервни и алтернативни водоизточници,..

публикувано на 05.11.24 в 11:20

Доброволец от Валенсия: 70-80% от засегнатите къщи там са на нулев етаж, хората реално са на улицата...

По-голямата част от най-засегнатите къщи от потопа във Валенсия са на нулев етаж. Хората, които живеят там, реално погледнато в момента са на улицата и нямат абсолютно нищо. Това коментира в интервю за Радио Варна  Борислав Веселинов - доброволец, който още от първия ден е на терен, за да помага на хора в нужда след унищожителните наводнения в испанския..

публикувано на 05.11.24 в 10:45

Постоянен арест за собственика на оранжерии с канабис край каварненско село

Собственикът на откритите преди дни оранжерии с канабис край каварненското село Селце остава за постоянно в ареста, реши съдът. 56-годишният мъж е обвиняем за държане на високорискови наркотични вещества, както и за засаждането и отглеждането на марихуана. Районният съд в Каварна уважи искането на прокуратурата за налагане на най-тежката мярка за..

публикувано на 05.11.24 в 10:05

От сряда започва третият етап на ВиК-проекта край Двете кули, затварят платното в посока центъра

От утре, 6 ноември, започва същинската работа по изпълнението на третия етап от изграждането на канализационен колектор с голям диаметър и две канализационни шахти по проекта за изграждане на ВиК инфраструктура във Варна.  Вече се асфалтират преходните трасета между северното и южното платно на булевард "Владислав Варненчик", с което приключва..

публикувано на 05.11.24 в 09:54

БДЖ: Няма да спират влаковете по линията Добрич - Кардам

По линията Добрич - Кардам ще се движат влакове. Преценява се в кои часове и в кои дни ще става това.  Това съобщи пред БНР Венцислав Славков, управител на БДЖ - Пътнически превози. В момента по направлението се движи автобус поради липса на достатъчно мотрисни влакове. "Дори да има мотрисен влак, е неоправдано да возим двама, петима, дори 10 човека..

публикувано на 05.11.24 в 09:28