Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Жители на Кардам за спряната линия на БДЖ: Забравени сме, накрая трябва да затворим и селото...



През месец октомври Българските държавни железници обявиха новия си график за движение на влаковете за 2025 г. В него се посочва, че е предвидено подобряване на обслужването по железопътните линии в страната ни, заложени са нови възможности за пътуване между Северна и Южна България, по-бързи влакове по линията София – Бургас, по-удобни разписания в периферните региони около Видин и Кърджали и други. И докато за други периферни части от страната се предвиждат по-удобни разписания, то за Северна България решенията са кардинални – спиране на линията Добрич – Кардам поради изключително слаб интерес. Иначе казано – вместо да инвестираме в подобряването на услугата, за да стане по-предпочитана и отчитане и на социалния фактор в този вид превоз, най-добре е линията да спре да бъде обслужвана. 

От 1 октомври по линията Добрич – Кардам вместо влак, от БДЖ пуснаха в движение микробус, който да обслужва пътниците. По този повод от общинската администрация изпращат писмо до Централното управление в София с въпрос какво налага тази промяна, временна ли ще е и предвижда ли се спиране на влака изцяло. Отговор не е получен, той е заменен с покана за участие в обсъждане на новото разписание на влаковете, което се проведе в Горна Оряховица на 22 октомври. Там става ясно и че линията се закрива действително. Следва отрицателно становище от областния управител на Добрич Румен Русев, както и от Община Генерал Тошево, придружено с подписка от местни жители. На извънредното си заседание на 24 октомври Общинският съвет също излезе с декларация срещу закриването на линията. По думите на кмета на Община Генерал Тошево Валентин Димитров, ако за други общини става въпрос за намаляване на броя на влаковете, то тук се предвижда влак изобщо да не се движи.



абравени сме! Тук трябва да се намеси държавата... Не мога да се съглася с БДЖ - държавата трябва да инвестира и в трасе, и в нови мотриси и вагони, за да привлича пътниците, а не само да закрива само защото са на загуба и са търговски дружества", посочи Димитров. 

Местните хора се надяват вземащите решения някъде далече в столицата да започнат да мислят не само за печалба, но и за социалните си задължения като представляващи определени институции. Влакът за тях може и при дългогодишната неглижираност на сектора да е на загуба, но той не просто превозва, а свързва майки и баби с деца и внуци, в него пътува надеждата, скромните торбички с армагани от градината, но най-вече пътуват хора – хора, които са същите като тези в другите части на страната ни, където влакове има и ще продължи да има.

ук от незапомнени времена линията вървеше, имаше три международни влака, имаше влак до Констанца...", спомнят си жителите на Кардам. Все едно закриват селото, категорични са те. 

Алтернатива за жителите на Кардам няма. Всъщност има... Такси. "Ако използваме такси, няма да ядем", допълват с ирония те. 

Живеещите в Кардам с носталгия се връщат във времето, в което на влака е пишело "Бърз влак Кардам - София". "Нас обаче ни затвориха, остана само София... Нас от Североизтока никой не ни бръсне за нищо", разсъждават още те. 

От години жителите на граничното село Кардам се борят за ремонт на пътя до Граничния пункт, за изграждането на буферен паркинг, за да не чакат на километричните опашки камионите насред селото. До ден днешен няма нито ремонт, нито буферен паркинг. Години наред се бориха за училището си, но вече и то затвори завинаги врати. Страхуваме се след години с кмета на селото Георги Събев да не си говорим за борбата им да запазят населеното си място. 

Село Кардам е подслонило хора от над десет националности. "Навремето хората са си купували къщи в Кардам заради гарата и заради училището. Уморихме се от борби! Сега е ред на гарата... Накрая трябва да затворим и селото", допълва с безнадеждност Георги Събев.
 
Ако следваме единствено логиката за ефективност, вероятно ще намерим редица причини да затворим и голяма част от държавните институции. Така че по-скоро е опасно да използваме точно нея в решенията си. Гарата в Кардам може и да остане без пътници, но какво ще правим, ако плодородната добруджанска земя остане без хората си?




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

ОбС одобри отпускането на 720 хил. лева за домакинството на две европейски първенства във Варна

С пълно мнозинство Общински съвет – Варна гласува отпускането на 720 хил. лв. в подкрепа на две големи спортни събития, които ще се проведат в града през 2026 г. – Европейското първенство по волейбол за мъже и Европейското първенство по художествена гимнастика. Предвиденото финансиране ще бъде включено в общинския бюджет за следващата година, след като..

публикувано на 31.07.25 в 15:58

Пет центъра за деца с увреждания във Варна ще бъдат оборудвани с фотоволтаични системи

Сгради на социални услуги във Варна ще бъдат оборудвани с фотоволтаични системи по проект. С пълно единодушие местният парламент даде съгласието си администрацията да кандидатства с проектно предложение за инсталиране на фотоволтаици по процедура чрез директно предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост. Тази мярка ще доведе до..

публикувано на 31.07.25 в 15:38

Борисов: КПК спаси Коцев от това, което стана в София, от "дриймтийм" остана само "дрийм"

Антикорупционната комисия спаси кмета на Варна Благомир Коцев от позора, който щеше да изживее. Това, което се случи в София - че арестуваха зам.-кметове за корупция и всички други избягаха, щеше да се случи във Варна само след няколко месеца.  Всички заместник-кметове и партньори напуснаха кмета Васил Терзиев, останаха само знамето и той.  Това..

публикувано на 31.07.25 в 12:50
Председателят на ГЕРБ Бойко Борисов.

Бойко Борисов няма да е кандидат за президент

Председателят на ГЕРБ Бойко Борисов заяви,  че няма да се кандидатира за президент, но смята, че  има кандидати, които биха събрали подкрепа от три-четири партии, за да спечелят президентските избори. Този въпрос ми се задава откакто съм се родил, и винаги отговорът ми е такъв и действията са ми го доказали, каза още той. Борисов даде добра..

публикувано на 31.07.25 в 12:41

През Дюлинския проход ще минава трасето на АМ "Черно море"

През Дюлинския проход ще минава трасето на АМ "Черно море".  Това е дългоочакван проект, който трябва да бъде реализиран през идните години, тъй като този път е връзка между Европа и Азия. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов. Той, заедно с председателя на парламентарната Комисия по регионална политика,..

публикувано на 31.07.25 в 12:35

В Балчик регламентират тротинетките с общинска наредба, автогарата скоро отново заработва

Изменение и допълнение на Наредбата за обществения ред ще бъдат внесени на заседанието на Общинския съвет в Балчик на 1 август, след като по-рано бе създадена временна комисия за изготвяне на проект. Целта е да се въведат ясни правила и забрани относно движението, паркирането и безопасната експлоатация на индивидуални електрически превозни средства..

публикувано на 31.07.25 в 11:45

Община Варна внесе жалба срещу наложените ѝ запори

Административен съд – Варна образува дело по жалба на Община Варна срещу налагането на запори на сметките й поради  предявен иск от собственик на имот за 2.7 млн. лева за пропуснати ползи. Сметката на общината не запорирана от частен съдебен изпълнител единствено до размера на иска по изпълнително дело — 2 698 156,87 лв. С останалата наличност..

публикувано на 31.07.25 в 10:54