Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Жители на Кардам за спряната линия на БДЖ: Забравени сме, накрая трябва да затворим и селото...



През месец октомври Българските държавни железници обявиха новия си график за движение на влаковете за 2025 г. В него се посочва, че е предвидено подобряване на обслужването по железопътните линии в страната ни, заложени са нови възможности за пътуване между Северна и Южна България, по-бързи влакове по линията София – Бургас, по-удобни разписания в периферните региони около Видин и Кърджали и други. И докато за други периферни части от страната се предвиждат по-удобни разписания, то за Северна България решенията са кардинални – спиране на линията Добрич – Кардам поради изключително слаб интерес. Иначе казано – вместо да инвестираме в подобряването на услугата, за да стане по-предпочитана и отчитане и на социалния фактор в този вид превоз, най-добре е линията да спре да бъде обслужвана. 

От 1 октомври по линията Добрич – Кардам вместо влак, от БДЖ пуснаха в движение микробус, който да обслужва пътниците. По този повод от общинската администрация изпращат писмо до Централното управление в София с въпрос какво налага тази промяна, временна ли ще е и предвижда ли се спиране на влака изцяло. Отговор не е получен, той е заменен с покана за участие в обсъждане на новото разписание на влаковете, което се проведе в Горна Оряховица на 22 октомври. Там става ясно и че линията се закрива действително. Следва отрицателно становище от областния управител на Добрич Румен Русев, както и от Община Генерал Тошево, придружено с подписка от местни жители. На извънредното си заседание на 24 октомври Общинският съвет също излезе с декларация срещу закриването на линията. По думите на кмета на Община Генерал Тошево Валентин Димитров, ако за други общини става въпрос за намаляване на броя на влаковете, то тук се предвижда влак изобщо да не се движи.



абравени сме! Тук трябва да се намеси държавата... Не мога да се съглася с БДЖ - държавата трябва да инвестира и в трасе, и в нови мотриси и вагони, за да привлича пътниците, а не само да закрива само защото са на загуба и са търговски дружества", посочи Димитров. 

Местните хора се надяват вземащите решения някъде далече в столицата да започнат да мислят не само за печалба, но и за социалните си задължения като представляващи определени институции. Влакът за тях може и при дългогодишната неглижираност на сектора да е на загуба, но той не просто превозва, а свързва майки и баби с деца и внуци, в него пътува надеждата, скромните торбички с армагани от градината, но най-вече пътуват хора – хора, които са същите като тези в другите части на страната ни, където влакове има и ще продължи да има.

ук от незапомнени времена линията вървеше, имаше три международни влака, имаше влак до Констанца...", спомнят си жителите на Кардам. Все едно закриват селото, категорични са те. 

Алтернатива за жителите на Кардам няма. Всъщност има... Такси. "Ако използваме такси, няма да ядем", допълват с ирония те. 

Живеещите в Кардам с носталгия се връщат във времето, в което на влака е пишело "Бърз влак Кардам - София". "Нас обаче ни затвориха, остана само София... Нас от Североизтока никой не ни бръсне за нищо", разсъждават още те. 

От години жителите на граничното село Кардам се борят за ремонт на пътя до Граничния пункт, за изграждането на буферен паркинг, за да не чакат на километричните опашки камионите насред селото. До ден днешен няма нито ремонт, нито буферен паркинг. Години наред се бориха за училището си, но вече и то затвори завинаги врати. Страхуваме се след години с кмета на селото Георги Събев да не си говорим за борбата им да запазят населеното си място. 

Село Кардам е подслонило хора от над десет националности. "Навремето хората са си купували къщи в Кардам заради гарата и заради училището. Уморихме се от борби! Сега е ред на гарата... Накрая трябва да затворим и селото", допълва с безнадеждност Георги Събев.
 
Ако следваме единствено логиката за ефективност, вероятно ще намерим редица причини да затворим и голяма част от държавните институции. Така че по-скоро е опасно да използваме точно нея в решенията си. Гарата в Кардам може и да остане без пътници, но какво ще правим, ако плодородната добруджанска земя остане без хората си?




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Адресите без ток на 9 април

На 09.04.2025, от 9:00 до 16:00 , поради профилактика на съоръженията за доставка на електроенергия, ще бъде прекъснато електрозахранването в района на гр. Варна - ул. Братя Бъгстон 11, 12, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 35, ул. Кюстенджа 12, 14, 16, ул. Полк. Свещаров 4, 6, 11, 13, 15, 19, 24, ул. Тодор Димов 20, 22, ул. Топра Хисар 15, ул...

публикувано на 09.04.25 в 06:22
Есенно море

Променлива облачност в сряда

Утрото в сряда ни посреща със студено време. Във Варна е 2 градуса, според данните на НИМХ към 6.00 часа. Влажността на въздуха е 71%, а атмосферното налягане е 1019 хПа. Има места в Източна България и с отрицателни стойности тази сутрин. В Добрич е минус 1 градус, същата е температурата и в Карнобат. В Разград е минус 2 градуса, а..

публикувано на 09.04.25 в 06:20

59-годишна жена е с множество изгаряния след пожар във Варна

59-годишна жена е пострадала при пожара, възникнал в жилищна сграда на ул. "Кавала" 20 във Варна.  Сигнал за инцидента е подаден малко преди 17.00 часа . Пострадалата е откарана в болнично заведение с множество изгаряния.  Пламъците вече са потушени.  Изясняват се причините, довели до пожара, съобщават от полицията. 

публикувано на 08.04.25 в 18:31

Десетки във Варна се включиха в протестно шествие за 9% ДДС за ресторантите

Десетки варненци, работещи в заведения, преминаха в поредно протестно шествие от общината до входа на Морската градина заради искането си ДДС да се върне на 9 процента, вместо сегашните 20. Те носеха плакати с надписи "Защо? –Чехия-10 процента, Полша-8, Люксембург - 3,България 20 ?“. Протестиращите заявиха, че ще продължават протестите си, утре в София..

публикувано на 08.04.25 в 18:20
Богдан Милчев

Богдан Милчев: Трябва да има пълна реорганизация на ДА "Безопасност на движението по пътищата"

Не можем да променим нито една система в държавата, когато хората и структурите не се променят с години. Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" не е сменяла ръководителя си от създаването й след трагедията в Своге. Не е изпълнила и нито една точка от заложените в доклад мерки за намаляване на пътния травматизъм след катастрофата през..

публикувано на 08.04.25 в 18:10

Асоциация "Родители" против намаляването на дните на отсъствие от училище по семейни причини

Асоциация "Родители" и Българската педиатрична асоциация изразяват категорично несъгласие с предложението на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за намаляване наполовина на разрешените дни отсъствия на учениците по семейни причини - от 15, колкото са в момента на 7-8, предаде БНР. В общо становище на двете асоциации пише, че това би принудило..

публикувано на 08.04.25 в 16:52

Хотелиерите във Варна с искане автобусите до курортите да имат курсове до по-късно през лятото

До дни хотелиерският бранш ще изготви писмено искане за удължаване на графика на линия 409 или линии 209Б (бърз), 109 и 9. По думите им това се налага от една страна от нуждите на персонала, който работи на смени, а от друга – от невъзможността на туристите да пътуват от и до центъра на града в часовете след полунощ.  Общинската администрация,..

публикувано на 08.04.25 в 16:19