Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опубличената култура влияе върху продажбите на бира

Пивоварният сектор е водещ за хранително-вкусовата промишленост в България. Това, според Съюза на пивоварите в България, се дължи най-вече на икономическия и социален принос на пивоварните компании в страната и на отговорните им политики към потребителите. В структурата на продажбите най-висок е делът на РЕТ бутилките - 50 %, следвани от кеновете - 25 %, стъклените бутилки - 21 % и кеговете - 4 %. Традиционно „лагер” бирата тип "Pils" е с най-висок пазарен дял от 93 - 95 %. Посочените данни са от проучване на доцент Илиан Минков от Икономическия университет във Варна, който си е поставил задача да изследва влиянието на опубличената фирмена култура върху продажбите на бира и финансовите резултати на производителите.

В България се произвеждат над 200 различни марки и асортимента бира от големи пивоварни компании и микропивоварни, които наблягат на крафт бирата.

"Пивоварният сектор набляга на фирмената култура, но в различна степен. Това е в по-висока степен заложено в големите пивоварни предприятия и в много по-малка степен при микропивоварните. Това се дължи според мен и на факта, че в големите пивоварни предприятия има професионален мениджмънт, а при малките има предприемачи, които вършат всичко."

Според доцент Илиан Минков микропиповарните разчитат основно на качеството, рецептите, както и на разнообразието от продукти.

"Красивите снимки, галериите, които се показват на интернет сайтовете. Някои от тях представят факти от своята история. Но действително няма такива, които опубличават мисия, визия, ценности. За тях това, бих казал, са непознати неща. И отново се дължи на липсата на професионален мениджмънт."

За големите пивоварни предприятия публичният имидж е много важен. Част от него са мисията, мотото, взията.

"Техните продукти, сами по себе си, са много близки по качество. Различията се дължат перди всичко в начина на предлагане. Маркетингът създава различията между отделните брандове. За това големите пивоварни се стремят по всякакъв начин да създадат своя идентификация в пазарното пространство. Това до голяма степен се дължи и на посланията, които отправят. Някои залагат на мисълта за обществото и неговото развитие, други се фокусират върху традициите, трети наблягат на хедонистични акценти."

Потребителите се идентифицират с посланията на бирата, която предпочитат, категоричен е доцент Илиан Минков. Качеството на бирата, произвеждана от големите пиповарни, е стандартизирано. И то не е толкова водещо за масовия пазар, продължава с анализа доцент Минков.

"Говорейки за качество, тук вече става въпрос за потребителите на крафт пиво, за които наистина качеството е много важно. За тях цената не е определяща. Докато масовите потребители наблягат основно на ниската цена и бих казал, че за тях няма чак такова голямо значение от кой точно бранд ще потребяват."

Елементите на опубличената фирмена култура обаче, като мисия, визия, ценности, история влияят върху финансовите резултати, показва изследването на доцент Илиан Минков.

Повече в звуковия файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Кино за пътешественици“ – първи фестивал в Балчик разхожда до непознати точки на света до 31 август

В първата от седемте киновечери, на 25 август балчиклии и гости на града се пренесоха в Непал, където се потопиха в историята на немската двойка Ана и Михаел, които от месеци кръстосват Азия: от Монголия към Китай, през Мианмар, към Тибет и Хималаите. Невинаги пътуването е гладко, препятствията дебнат, пътят ги събира и разделя. В Непал ги чака..

публикувано на 26.08.25 в 13:31

Третото издание на арт проекта „Чайки“  отново ще събере независим дух и изкуство във Варна

Третото издание на проекта „Чайки“ и тази година събира независим дух и изкуство, за да представи многоликата българска и варненска музикална и арт сцена с нейната привлекателна различност. Арт проектът отново ще зарадва жителите и гостите на Варна с музикален фестивал и участие на нестандартни художествени произведения и творци. Вече трета година..

публикувано на 26.08.25 в 13:14

В Международния ден на кучето със семейство Кралеви и пуделката Варна

Днес, 26 август, отбелязваме Международния ден на кучето – празник, който ни напомня за безусловната любов на нашите четириноги приятели. Поводът ни отведе в местност "Ален Мак", сред зеленина и морски полъх, където ни посрещат Събина и Ясен Кралеви – собственици на хотел за домашни любимци и горди стопани на черната пуделка Варна. Защо..

обновено на 26.08.25 в 12:23

Младата актриса Зорница Кюркчиева: Искам да намирам чистота дори в най-грешните роли

Зорница Кюркчиева е едно от новите попълнения на Драматичния театър "Стоян Бъчваров" във Варна. Завършила актьорство за драматичен театър в класа на проф. Пламен Марков в НАТФИЗ, изкушена от дублажа и ролите в киното, младата актриса сега се отдава на театъра и то във Варна - там, където морето е нейно вдъхновение. От няколко месеца Зорница живее и..

публикувано на 26.08.25 в 11:20

Емил Ефендулов: Законодателните промени за тротинетките трябва да се преработят

В прикачения звуков файл бихте могли да чуете разговора на репортера ни Ваня Славова с юриста Емил Ефендулов: . Най-малкото, възниква въпросът как на ИЕПС се издава зелена карта, която е задължителен атрибут на полицата “гражданска отговорност на автомобилистите”. Тук не става дума за “настройка на системите”, а за непреодолима несъвместимост, тъй..

публикувано на 26.08.25 в 10:09

Светът отбелязва Деня на кучето

На 26 август се отбелязва Международният ден на кучето.  Празникът произлиза от САЩ и се отбелязва от 2004 г. Целта е да насърчи по-добрата и отговорна грижа към четириногите, да им осигури безопасна среда на живот, както и да стимулира осиновяването на изоставени или бездомни животни.

публикувано на 26.08.25 в 08:14

Рехабилитатор: Всеки човек трябва да върви поне по 30 минути всеки ден

Всеки човек трябва да върви по 30 минути всеки ден или поне 3 пъти на седмица, а най-полезната скорост е тази, с която можем да говорим, без да се задъхваме. Това каза за Радио Варна рехабилитаторката Весела Викторова. Тя допълни, че при увеличена продължителност на ходенето пеш рискът от сърдечно-съдови заболявания може да намалее с до 30%...

публикувано на 25.08.25 в 17:30