Българският план за енергетика и климат погазва законодателството на Европейския съюз за възобновяема енергия, декарбонизация, енергийна ефективност и социална справедливост. В риск са поставени както климатичните цели, така и благосъстоянието на хората и конкурентоспособността на икономиката. Това се казва в жалбата на Екологично сдружение „За Земята“ подадена на 09.04.2025 г., до Европейската комисия относно сериозните пропуски в окончателната версия на Интегрирания план за енергетика и климат (ИНПЕК) на България. Тя бе качена на сайта на ЕК на 15 януари 2025 г. без текущо обществено обсъждане.
„За Земята“ настоява Европейската комисия да открие процедура за нарушения относно съдържанието на българския план за климата, докато не бъдат изпълнени изискванията на ЕС за прекратяване на субсидиите за изкопаеми горива и насочване на средствата към енергийна ефективност и ВЕИ, както и конкретни мерки срещу енергийната бедност и пълноценно включване на обществото в процеса на вземане на решения. В рамките на 12 месеца комисията трябва да разгледа жалбата и да реши дали да започне процедура.
Планът включва енергийно моделиране (сценарий с допълнителни мерки WAM (With additional measures), който е избран да ни води към климатична неутралност до 2050 г. Но вместо да видим допълнителни мерки, виждаме по-скоро сбор от съществуващи политики и проекти, което е и нарушение на Регламента за управление на Енергийния съюз.
Буди притеснение, че България е поставила твърде ниска цел за енергийна ефективност, която ще доведе до недостатъчно намаление на емисиите (–0.4 Mtoe), залага се пропуск в поглъщането на CO₂ (–1.5 млн. тона). Ниските цели за възобновяема енергия и намаляване на емисиите на парникови газове пък нямат нужната правна рамка и финансова обосновка. Това означава, че възможността да превърнем икономиката в модерна и конкурентна се пропилява с лека ръка.
Резултатите от промяната на климата вече се усещат в Европа по данни на Европейската агенция за околна среда. Загубите от екстремни климатични прояви в периода 1980-2023 г. в държавите-членки на ЕС са оценени на на 738 милиарда евро.
Транспортът е източник на значителна част от емисиите с цели 22%, но политиките за декарбонизация са вяли и неясни. В същото време субсидиите за замърсителите продължават — въпреки че официално твърди обратното, България продължава да подкрепя с държавна помощ работата на остарели технически и морално тецове като „Марица Изток 2“, „Брикел“, „Бобов дол“. Над 90% от субсидиите нямат крайна дата или са след 2030 г. Да се надяваме в тези условия да развием конкурентна и независима енергийно икономика е изключително недалновидно.
Настоящият план за енергетика и климат ни отдалечава от възможните решения за справяне с климатичната криза чрез отклоняване на средства и ново заключване в ядрени реактори, в приоритетно проучване на залежите на нефт и изкопаем газ в Черно море и др.
В ИНПЕК липсват и цели за намаляване нивата на енергийната бедност, както и механизми за подпомагане на уязвимите групи, не е създадена и Национална обсерватория за енергийна бедност, нито се знае как ще се идентифицират домакинствата в енергийна и/или транспортна бедност, бенефициенти по свързания Социалния план за климата. За държава с близо 30% енергийно бедни, тези пропуски са проиграване с лека ръка на ценна възможност за овладяване на енергийната бедност.
Далеч от добрите практики е не само формалното поставяне на цели, но и начинът, по който беше изготвен самият план. Сроковете за консултация бяха кратки, липсваше прозрачност, а критиката на експерти и общественост не беше взета предвид. Не са проведени оценки за въздействието на плана върху околната среда и климата.
„България рискува да забави изпълнението на климатичните си ангажименти, а това ще задълбочи социалното неравенство и ще застраши конкурентоспособния и сигурен енергиен преход. Искаме ЕК да изиска незабавни корекции, за да имаме реален, а не фиктивен план за устойчиво бъдеще“, коментира Радостина Славкова от „За Земята“.
Днес ще има променлива, по-често значителна облачност. На места отново ще превали краткотраен дъжд с гръмотевици. Ще духа слаб до умерен североизточен вятър. Максимални температури между 24° и 29°, за Варна около 28°. Вълнение на морето 2-3 бала. Температурата на морската вода 25°-26°.
Поради възникнала авария на тръбопровод днес от 19,00 часа автобусна спирка "Хаджи Димитър" няма да бъде обслужвана. След спирка "Роза" автобусите по линия 10 продължават по локалното платно и на кръстовището с ул. "Подвис" завиват надясно за да се включат по маршрута си, съобщават от Градски транспорт.
Нерегламентирано сметище се е образувало на ул. "Праскова" в кв. "Пчелина" във Варна. Незаконно изхвърляне на боклук, включително и едрогабаритни отпадъци, се извършва от месеци, разказа Радослава Сидерова. По думите й на площадката доскоро е имало два контейнера за битов смет, сега поради неясни причини е само един. Проблемът обаче не се изчерпва само..
По информация, потвърдена от Министерство на външните работи, Руската федерация, чрез дипломатическа нота, изпратена от своето посолство в София до МВнР, е отправила искане за откриване на Генерално консулство във Варна, съобщават от "Продължаваме промяната - Демократична България" - Варна в своя позиция. Те посочват, че посоченият аргумент е..
8-годишно момченце от Разлог загина след инцидент с парасейлинг на несебърския плаж, съобщават от полицията в Бургас. Детето е паднало от над 40 метра височина. Въпреки спешните реанимационни действия детето починало. За момента полицията в Несебър е задържала три лица, предоставящи атракциона "парасейлинг", предаде БНР-Бургас. Инцидентът се е..
От 19 август 2025 г. започва основният ремонт на ул. „Капитан Райчо“ във варненския район „Младост“. Обновяването ще обхване участъка от бул. „Васил Левски“ до ул. „Под игото“, съобщиха от дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ към Община Варна. Проектът предвижда пълна подмяна на водопроводната мрежа, нови асфалтова и тротоарни..
Един мигрант от Египет е загинал днес при тежка катастрофа край село Божаново, община Шабла. Инцидентът е станал след преследване от страна на гранична полиция, след като по-рано през деня миниванът не се подчинява на сигнал да спре за проверка. Около 11.30 часа е подаден сигнал от АПИ за неспиране на автомобил при техен сигнал близо до Каспичан, в..