Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Зимни, летни или всесезонни гуми?

© Снимка: РАДИО ВИДИН

Първият сняг отново изненада шофьорите от Монтана, Видин и региона, които след почивните дни се прибираха през прохода "Петрохан". По данни на очевидци 5-6 леки автомобила са закъсали по заледените склонове на прохода. Причината е известна. Тези шофьори са карали своите автомобили с "летни" гуми. За щастие няма пострадали.

Какво се крие зад изразите "летни" и "зимни" гуми, какви са причините много шофьори да карат до последно с "летните" си гуми?

"Смяната на гумите е важна, с новите гуми се чувстваш по-сигурен, те издържат по-дълго време"- смятат повечето от запитаните шофьори във Видин. Според тях, обаче не всеки може да си позволи комплект от 4 нови "зимни" гуми. В подобна ситуация е по-добре да карате със "зимни" гуми и през лятото, смятат запитаните, но мислят, че тогава зимните гуми се износват по-бързо и увеличават разхода на гориво.

 

"От професионална гледна точка, трябва да има законово установен, начален срок за смяна на гумите, преди да започне зимния сезон. Защото на практика хора, които закъсняват, предизвикват част от катастрофите", каза РАДИО ВИДИН автомобилният състезател Крум Крумов, който е и собственик на сервиз за смяна на гуми. Мнението на други майстори- като Иван Киминдерски, е противоположно- видинчани предпочитат новите гуми.

"Основната разлика между "зимните" и "летните" гуми е в самия състав. В летните гуми се добавят по-твърди съставки, които осигуряват по-малко съпротивление при движение, а от там и по-нисък разход на гориво през лятото. "Летните" гуми са по-твърди по две причини. Първо, през лятото настилките са предимно сухи и необходимото сцепление се постига с по-малко деформация на гумата. Второ, като всяко тяло, гумата омеква при по-високи температури. Затова при 4-5° С и суха настилка, има значение дали сте със "зимни" или "летни" гуми. "Летните" гуми стават твърди при ниска температура и на практика се движите с четири пластмасови подноса на джантите, а не с гуми", уточняват специалистите.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

Друга разлика при двата типа гуми е грайфера. "Летните" гуми имат по-плитки грайфери. "Зимните" са с по-дълбоки грайфери, като вдлъбнатата част от грайфера е и по-широка. Тяхното предназначение е да осигурят сцепление с настилката. В края на септември, миналата година, транспортното министерство започна акция "Гума". По време на акцията автомобилни инспектори проверяваха гумите на превозните средства над 3,5 тона и автобусите, извършващи обществен превоз и превоз за собствена сметка, в цялата страна. Санкцията, която заплащаха шофьорите с неизправни гуми, беше между 50 и 150 лева. Съгласно нормативните изисквания дълбочината на грайфера на гумата трябва да бъде не по-малко от 1.6 мм. Когато гумите не отговарят на тези изисквания, спирачният път се увеличава драстично. При мокра или заснежена настилка спирачният път при гума с износен грайфер може да нарасне с 20 %. Например при движение по магистрала със 100 км/ч при такива условия спирачният път на един натоварен ТИР се увеличава с над 30 м. Статистиката показва, че през 2009 година всеки пети акт за техническа неизправност е бил съставен за такъв тип нарушение. Тази статистика за съжаление се запазва и през 2010 година, като 138 превозни средства са били спрени от движение заради разкъсани гуми. Много често скъсеният спирачен път е причината за сериозни произшествия и жертви на пътя. Затова в сервизите съветват: "За да сте стабилни на пътя през зимата, не трябва да карате с гуми, чиито грайфери са по-плитки от 5 мм".

По публикацията работи: Милен Димитров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Крие ли рискове новият проектобюджет?

От Министерството на финансите официално публикуваха разчетите на Бюджет 2025. Изчислено е приходите да бъдат под 93 млрд. лева при разходи, гонещи 99 млрд. Според този последен проект дупката в бюджета ще бъде около 6,5 млрд. лв. Това означава, че успяваме да задържим в рамките 3% дефицит, който е нужен за приемане в еврозоната. Освен това се..

публикувано на 11.12.24 в 10:45
Андрей Вълчев, народен представител от БСП-Обединена левица

Андрей Вълчев: Надявам се страстите да утихнат и политиците да проявят държавническо поведение

След 26 дни безплодни опити и 10 гласувания Народното събрание най-накрая успя да си избере председател - експертът по конституционно право и преподавател в Софийския университет доц. Наталия Киселова, която влезе в парламента като част от гражданската квота на БСП-Обединена левица. Този акт "отпуши" процедурата за съставяне на правителство и днес..

публикувано на 10.12.24 в 13:32

Защо е необходима реформа в районите за планиране в страната

На страната ни е необходимо ново райониране за нуждите на европейската статистика и кохезионната политика. Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по отношение на безвъзмездната помощ от ЕС в изпълнение на кохезионната политика (на сближаване и преодоляване на икономическите дисбаланси). Обособяването на районите..

публикувано на 09.12.24 в 14:50

Роман - градът с многото мостове

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Роман, който се намира в пределите на област Враца. Градът е административен център на общината, в която попадат 12 населени места. Името на Роман идва от средновековната Романова крепост.  Релефът на общината е ниско планински и хълмист, като територията ѝ изцяло попада в пределите на Западния Предбалкан...

публикувано на 06.12.24 в 13:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Предлаганите промени в Закона за движение по пътищата са от пусто в празно

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за..

публикувано на 05.12.24 в 10:00

Алекси Кесяков: Скоростта е наркоманията на пътя

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото?..

публикувано на 05.12.24 в 10:00

След пет години една трета от работещите в болницата във Видин ще са пенсионери

Средната възраст на лекарите в страната е над 50 години, а в 13 области в страната, сред които и Видин, по данни на Българския лекарски съюз, над половината от лекарите са на повече от 61 години. Прогнозата е за тежка криза в здравеопазването след 10 години. Във Видин основната част от лекарите, добили специалност са в..

публикувано на 04.12.24 в 16:31