Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доброволци строят дунавския сал

В "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН вече ви разказахме за едно бъдещо приключение със сал по река Дунав. Става дума за детската мечта на един германец, чиято е идеята да построи сал, като от книгата на Марк Твен за приключенията на Хъкълбери Фин, с който да плава от Видин до Силистра.

© Снимка: Пламен Генчев

Дървен сал, скован от дървета, расли в Балкана край Копривщица, ще вози туристи по Дунав това лято. Както научихме преди дни, салът се строи в района на Дунав мост 2, на българския бряг. Наш екип отиде на място да провери как върви строежът, който както се оказа, се ръководи от доброволци. Салът ще има размери: около 28 м. дължина и 6 м. ширина. Ще разполага с платформа, на която ще могат да се качат наведнъж до 60 души. Плаването се очаква да започне на 5 юли, като ще акостира първо на видинския пристан на следващия ден.
Розмари Чорбаджийска е ученичка, Борислав Станков е студент, и двамата са от Кюстендил. За сега само те се трудят по изграждането на първия в страната сал, както те казват, но в близките дни се очаква още техни съмишленици да се присъединят. Местни рибари им помагат. С ентусиастите- строители на сал се срещна Петър Антонов.

© Снимка: Пламен Генчев

"Салът тръгва от началната си точка на 5 юли и ще завърши пътуването си на 5 август при Тутракан. Ние сме доброволци, в интернет разбрахме, че ще се строи сал и решихме да дойдем и да се присъединим. За нас това е едно предизвикателство. За 2-3 дни напреднахме много, докараха дървения матариал от Копривщица, това са съборени от бурята дървета. Тук ни помагат местни доброволци рибари. До сега сме се занимавали с много доброволчески инициативи, но тази ни се стори много интересна. Организаторите са били на обучение за това как се изгражда сал и с тяхна помощ започнахме. Очакваме в сряда да дойде проверка по сигурността, и след това остават довършителни работи. Върху основата на сала ще поставим дюшеме и парапети отстрани. На всеки пътник ще бъдат раздавани спасителни жилетки"-
разказаха младите доброволци.

На 5 юли дунавският сал ще отплава на своето едномесечно пътешествие по реката, е обявено на интернет страницата на инициативата. Началната точка ще бъде в румънския град Четате, а крайната- в румънския град Кълъраш. По пътя си Салът ще акостира в 23 различни български и румънски града. Каква е организацията във Видин, където първо ще акостира салът в съботния ден, на 6 юли, в района на крепостта "Баба Вида"- обобщава Стилиян Деянов, експерт по туризма в Община Видин.

© Снимка: Пламен Генчев

"Очакваме салът да акостира на плажа на Баба Вида около 9:30 часа. Ние от Общината организираме част от сладкарските цехове в региона в инициатива, която сме нарекли "Сладка събота". Целта е да презентират изкуството на сладкарството под формата на сувенирни сладкарски изделия. Очакваме представители на Регионалната занаятчийска камара и винопроизводители също да презентират своята продукция. Вечерта на караванката на плажа ще има DJ-парти с хитове от 90-те"-
обясни експертът.

Първоначалната идея на организаторите е била салът да бъде построен в Сърбия, и оттам да започне плаването си по течението на река Дунав. Кратките срокове принудили инициаторите да се придържат в рамките на България и съседна Румъния. За всичко, свързано с пътуването, сигурността и организацията, Петър Антонов разговаря с Иван Панкев, съорганизатор и преводач на инициатора на цялата идея- германеца Юрген Айзеле.

"Преди около месец и половина бях на курс в Австрия, където се строят подобни салове от 25 години. Там ни научиха на основните методи в салостроенето. Салът ни се изгражда от дървени трупи от смърч и бял бор заради голямото си съдържание на смола и лекотата си. Пристягат се с колани, които отговарят на европейските норми- ползват се в превоза на товари. Строи се предимно на ръка, като машини са били използвани само за преноса на трупите. Иначе, билети за пътуването ще могат да се закупуват в самия ден на плаването. Ще вземем всички мерки за сигурността, освен предпазната ограда, до нас ще пътува и катер. Салът ще се управлява от обучен екипаж, ще се плава само в светлата част на деня между 5 и 7 часа, в зависимост от разстоянието. Ще бъде осигурен автобус, който да връща обратно до начална точка пътниците ни."

По темата в "Посоките на делника" наш слушател зададе въпроси около сигурността и легитимността на сала. Като цяло обаче призна, че идеята буди възхищение. Повече подробности за организацията и изграждането на сала може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Ани Цекова и Пламен Коцев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Вирове съхранява българските традиции и дух

В първите дни на есента екипът на Радио Видин гостува на село  Вирове, което се намира  на 12 км от Монтана. До него има и редовен автобусен транспорт.  Наименованието на селото идва от река Вировска, а тя пък носи името си от многото вирове, които са се образували по нея.  Селото е заселено след 1882 г.  И днес..

публикувано на 10.10.25 в 12:00

Теодор Димокенчев: Социалната ни система е построена върху лъжи

За последните 35 години населението на България е намаляло с над 2 млн. и половина, като към момента сме под 6 500 000 души. Нацията ни застарява, но раждаемостта в последните 20 години се покачва, показват данните на Националният статистически институт за 2024 година.  Политиките по демография не са от хоризонта на едно правителство или на един..

публикувано на 09.10.25 в 10:00

В Гара Орешец с подписка срещу изграждането на фотоволтаичен парк

От инициативен комитет в Гара Орешец се обявиха против изграждането на фотоволтаичен парк на площ от над 700 декара в землището на селото.  Ще има екологични последици и ще попречи на туризма, каза Соня Серафимова. "В момента се стига до цифрата 735 декара, което ни води на мисълта, че това е много нещо и буквално задушава селото от..

публикувано на 08.10.25 в 15:26

Любен Иванов: Има системна липса на планиране и превантивен контрол

"До вчера нямаше вода и се борехме с водната криза. Днес Елените и Царево са под вода. Проходът „Петрохан“ е затворен - не заради сняг, а заради 5 паднали дървета. През Витиня се пълзи с 20 км/ч - без осветление, без вентилация в тунелите. А сме в 21 век… България се е превърнала в държава на изненадите. Каквото и да стане - институциите са..

публикувано на 07.10.25 в 14:14
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Симбиозата между алчност и безхаберие ражда корупция и беззаконие

Алчността на инвеститорите и бездействието на държавните органи са причината за бедствието и жертвите в курортния комплекс Елените. Това каза в "Посоките на делника" по Радио Видин преподавателят по политология и част от екипа на Социологическа агенция "Мяра" Светлин Тачев . Според него това е типичен за Балканите синдром: "Всеки път отначало..

публикувано на 07.10.25 в 12:19

Защо е необходимо да изучаваме "Гражданско образование"

Предметът "Гражданско образование" е въведен като предмет в училищата от 2020 година. Преди това е работил друг модел- отделни теми, които се преподават през други предметни области като география, история, философия. Поради слабите ефекти от този модел през 2015 година Институтът за публична политика отново повдига въпроса за самостоятелен,..

публикувано на 06.10.25 в 14:22

Комисията за защита на потребителите организира приемна за еврото в Лом

Комисията за защита на потребителите организира през следващата седмица отворена приемна в Лом. Експертите от комисията ще отговорят на всички въпроси, свързани с въвеждането на единната европейска валута в България от 1 януари 2026 г.  Правата на гражданите, тяхната защита, както и задълженията на търговците в периодите на двойно..

публикувано на 04.10.25 в 17:05