Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доброволци строят дунавския сал

В "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН вече ви разказахме за едно бъдещо приключение със сал по река Дунав. Става дума за детската мечта на един германец, чиято е идеята да построи сал, като от книгата на Марк Твен за приключенията на Хъкълбери Фин, с който да плава от Видин до Силистра.

© Снимка: Пламен Генчев

Дървен сал, скован от дървета, расли в Балкана край Копривщица, ще вози туристи по Дунав това лято. Както научихме преди дни, салът се строи в района на Дунав мост 2, на българския бряг. Наш екип отиде на място да провери как върви строежът, който както се оказа, се ръководи от доброволци. Салът ще има размери: около 28 м. дължина и 6 м. ширина. Ще разполага с платформа, на която ще могат да се качат наведнъж до 60 души. Плаването се очаква да започне на 5 юли, като ще акостира първо на видинския пристан на следващия ден.
Розмари Чорбаджийска е ученичка, Борислав Станков е студент, и двамата са от Кюстендил. За сега само те се трудят по изграждането на първия в страната сал, както те казват, но в близките дни се очаква още техни съмишленици да се присъединят. Местни рибари им помагат. С ентусиастите- строители на сал се срещна Петър Антонов.

© Снимка: Пламен Генчев

"Салът тръгва от началната си точка на 5 юли и ще завърши пътуването си на 5 август при Тутракан. Ние сме доброволци, в интернет разбрахме, че ще се строи сал и решихме да дойдем и да се присъединим. За нас това е едно предизвикателство. За 2-3 дни напреднахме много, докараха дървения матариал от Копривщица, това са съборени от бурята дървета. Тук ни помагат местни доброволци рибари. До сега сме се занимавали с много доброволчески инициативи, но тази ни се стори много интересна. Организаторите са били на обучение за това как се изгражда сал и с тяхна помощ започнахме. Очакваме в сряда да дойде проверка по сигурността, и след това остават довършителни работи. Върху основата на сала ще поставим дюшеме и парапети отстрани. На всеки пътник ще бъдат раздавани спасителни жилетки"-
разказаха младите доброволци.

На 5 юли дунавският сал ще отплава на своето едномесечно пътешествие по реката, е обявено на интернет страницата на инициативата. Началната точка ще бъде в румънския град Четате, а крайната- в румънския град Кълъраш. По пътя си Салът ще акостира в 23 различни български и румънски града. Каква е организацията във Видин, където първо ще акостира салът в съботния ден, на 6 юли, в района на крепостта "Баба Вида"- обобщава Стилиян Деянов, експерт по туризма в Община Видин.

© Снимка: Пламен Генчев

"Очакваме салът да акостира на плажа на Баба Вида около 9:30 часа. Ние от Общината организираме част от сладкарските цехове в региона в инициатива, която сме нарекли "Сладка събота". Целта е да презентират изкуството на сладкарството под формата на сувенирни сладкарски изделия. Очакваме представители на Регионалната занаятчийска камара и винопроизводители също да презентират своята продукция. Вечерта на караванката на плажа ще има DJ-парти с хитове от 90-те"-
обясни експертът.

Първоначалната идея на организаторите е била салът да бъде построен в Сърбия, и оттам да започне плаването си по течението на река Дунав. Кратките срокове принудили инициаторите да се придържат в рамките на България и съседна Румъния. За всичко, свързано с пътуването, сигурността и организацията, Петър Антонов разговаря с Иван Панкев, съорганизатор и преводач на инициатора на цялата идея- германеца Юрген Айзеле.

"Преди около месец и половина бях на курс в Австрия, където се строят подобни салове от 25 години. Там ни научиха на основните методи в салостроенето. Салът ни се изгражда от дървени трупи от смърч и бял бор заради голямото си съдържание на смола и лекотата си. Пристягат се с колани, които отговарят на европейските норми- ползват се в превоза на товари. Строи се предимно на ръка, като машини са били използвани само за преноса на трупите. Иначе, билети за пътуването ще могат да се закупуват в самия ден на плаването. Ще вземем всички мерки за сигурността, освен предпазната ограда, до нас ще пътува и катер. Салът ще се управлява от обучен екипаж, ще се плава само в светлата част на деня между 5 и 7 часа, в зависимост от разстоянието. Ще бъде осигурен автобус, който да връща обратно до начална точка пътниците ни."

По темата в "Посоките на делника" наш слушател зададе въпроси около сигурността и легитимността на сала. Като цяло обаче призна, че идеята буди възхищение. Повече подробности за организацията и изграждането на сала може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Ани Цекова и Пламен Коцев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45

Единственият възможен или рисков е първият ни бюджет в евро?

Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..

публикувано на 18.11.25 в 11:45

Защо е нужно доброволчеството да бъде уредено със закон

Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която  Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..

публикувано на 17.11.25 в 12:00

Село Чирен: Заедно можем повече!

Село Чирен е разположено е в Западния Предбалкан, в подножието на ниския планински рид Милин камък. Намира се на около 15 км от областния център град Враца. Природата тук е уникална, има множество изворни води, наблизо е  природният феномен Божият мост, местността Милин камък, но най-голямата известност селото придобива от  находището и..

публикувано на 14.11.25 в 12:00
Тома Ушев

Тома Ушев: Безвластието се усеща по-силно и от корупцията

Стратегическите решения, които ще определят следващото десетилетие на европейския континент и ролята на България в тях, обсъдиха политици и експерти.  Основните акценти включваха ролята на НАТО, регионалните инициативи, механизмите за ограничаване на корупцията и укрепване на отчетността.  Представени бяха и начини, по които може да се..

публикувано на 13.11.25 в 10:00

Ресторантьори на прага на еврозоната - какви са проблемите в бранша?

От Българската асоциация на заведенията и Сдружението на българските заведения изразиха остро несъгласие с предложения държавен бюджет за 2026 година. Според тях заложените данъчни промени ще нанесат сериозен удар върху ресторантьорския и хотелския сектор. Председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов сподели, че..

публикувано на 12.11.25 в 10:45

Замръзна ли отново строителството на новия път Видин-Ботевград?

Новият скоростен път Видин-Ботевград е определен като приоритетен за правителството, но предвидените за строежа му средства в следващите години са по-малко. Към момента строителни дейности се извършват само в два от шестте участъка между Видин и Монтана. Отсечката Мездра-Ботевград се очаква да е напълно завършена чак в края на следващата година...

публикувано на 11.11.25 в 11:40