Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доброволци строят дунавския сал

В "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН вече ви разказахме за едно бъдещо приключение със сал по река Дунав. Става дума за детската мечта на един германец, чиято е идеята да построи сал, като от книгата на Марк Твен за приключенията на Хъкълбери Фин, с който да плава от Видин до Силистра.

© Снимка: Пламен Генчев

Дървен сал, скован от дървета, расли в Балкана край Копривщица, ще вози туристи по Дунав това лято. Както научихме преди дни, салът се строи в района на Дунав мост 2, на българския бряг. Наш екип отиде на място да провери как върви строежът, който както се оказа, се ръководи от доброволци. Салът ще има размери: около 28 м. дължина и 6 м. ширина. Ще разполага с платформа, на която ще могат да се качат наведнъж до 60 души. Плаването се очаква да започне на 5 юли, като ще акостира първо на видинския пристан на следващия ден.
Розмари Чорбаджийска е ученичка, Борислав Станков е студент, и двамата са от Кюстендил. За сега само те се трудят по изграждането на първия в страната сал, както те казват, но в близките дни се очаква още техни съмишленици да се присъединят. Местни рибари им помагат. С ентусиастите- строители на сал се срещна Петър Антонов.

© Снимка: Пламен Генчев

"Салът тръгва от началната си точка на 5 юли и ще завърши пътуването си на 5 август при Тутракан. Ние сме доброволци, в интернет разбрахме, че ще се строи сал и решихме да дойдем и да се присъединим. За нас това е едно предизвикателство. За 2-3 дни напреднахме много, докараха дървения матариал от Копривщица, това са съборени от бурята дървета. Тук ни помагат местни доброволци рибари. До сега сме се занимавали с много доброволчески инициативи, но тази ни се стори много интересна. Организаторите са били на обучение за това как се изгражда сал и с тяхна помощ започнахме. Очакваме в сряда да дойде проверка по сигурността, и след това остават довършителни работи. Върху основата на сала ще поставим дюшеме и парапети отстрани. На всеки пътник ще бъдат раздавани спасителни жилетки"-
разказаха младите доброволци.

На 5 юли дунавският сал ще отплава на своето едномесечно пътешествие по реката, е обявено на интернет страницата на инициативата. Началната точка ще бъде в румънския град Четате, а крайната- в румънския град Кълъраш. По пътя си Салът ще акостира в 23 различни български и румънски града. Каква е организацията във Видин, където първо ще акостира салът в съботния ден, на 6 юли, в района на крепостта "Баба Вида"- обобщава Стилиян Деянов, експерт по туризма в Община Видин.

© Снимка: Пламен Генчев

"Очакваме салът да акостира на плажа на Баба Вида около 9:30 часа. Ние от Общината организираме част от сладкарските цехове в региона в инициатива, която сме нарекли "Сладка събота". Целта е да презентират изкуството на сладкарството под формата на сувенирни сладкарски изделия. Очакваме представители на Регионалната занаятчийска камара и винопроизводители също да презентират своята продукция. Вечерта на караванката на плажа ще има DJ-парти с хитове от 90-те"-
обясни експертът.

Първоначалната идея на организаторите е била салът да бъде построен в Сърбия, и оттам да започне плаването си по течението на река Дунав. Кратките срокове принудили инициаторите да се придържат в рамките на България и съседна Румъния. За всичко, свързано с пътуването, сигурността и организацията, Петър Антонов разговаря с Иван Панкев, съорганизатор и преводач на инициатора на цялата идея- германеца Юрген Айзеле.

"Преди около месец и половина бях на курс в Австрия, където се строят подобни салове от 25 години. Там ни научиха на основните методи в салостроенето. Салът ни се изгражда от дървени трупи от смърч и бял бор заради голямото си съдържание на смола и лекотата си. Пристягат се с колани, които отговарят на европейските норми- ползват се в превоза на товари. Строи се предимно на ръка, като машини са били използвани само за преноса на трупите. Иначе, билети за пътуването ще могат да се закупуват в самия ден на плаването. Ще вземем всички мерки за сигурността, освен предпазната ограда, до нас ще пътува и катер. Салът ще се управлява от обучен екипаж, ще се плава само в светлата част на деня между 5 и 7 часа, в зависимост от разстоянието. Ще бъде осигурен автобус, който да връща обратно до начална точка пътниците ни."

По темата в "Посоките на делника" наш слушател зададе въпроси около сигурността и легитимността на сала. Като цяло обаче призна, че идеята буди възхищение. Повече подробности за организацията и изграждането на сала може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Ани Цекова и Пламен Коцев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Толовица- красиво, спокойно и безлюдно село

Днес ще посетим село Толовица в община Макреш. Намира се в изключително красива местност по течението на две малки реки, а районът наоколо е зает от гъсти гори. Според местна легенда, първият жител на Толовица се е заселил тук при малко изворче, а селото е кръстено на жена му.  В близост до Толовица започва природният резерват "Магурата", защитен..

публикувано на 20.12.24 в 13:13
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Нуждаем се от политици, не от партизани в окопите или знаменосци на средновековна чета

Първият мандат за съставяне на правителство ще бъде връчен след Нова година.  Междувременно ГЕРБ и останалите формации продължават да търсят формула за парламентарно мнозинство.  Ще завършат ли преговорите с успех?  Ще посрещнем ли 2025 година с редовен кабинет?  Динамиката на политическата ни сцена дискутираме с изборния експерт Стоил..

публикувано на 19.12.24 в 10:00

Справя ли се туризмът в условията на политическата криза?

Над 100 000 българи ще посрещнат празниците зад граница в края на тази година. От тях около 60% ще посетят близки и приятели, докато останалите ще предпочетат разнообразни туристически дестинации. Тази година празничният период е повече от 10 дни - от 20 декември до 2 януари, което насърчава както семейните, така и корпоративните пътувания...

публикувано на 18.12.24 в 10:45
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Скорошното ни влизане в еврозоната е напълно реално и постижимо

Ставаме ли бавно, но сигурно, пълноправни, равнопоставени и интегрирани европейци? След приемането ни и в сухопътния Шенген, трябва ли следващата ни цел да бъде еврозоната? По темата в "Посоките на делника" разговаряме с икономиста Румен Гълъбинов. "България и Румъния дълго време понасяха негативи, преки и косвени загуби, както и пропуснати..

публикувано на 17.12.24 в 13:25

Росица Кирова: Шенген ще се отрази положително на Видин

България и Румъния стават пълноправни членове на Шенгенското пространство на свободно движение на хора и стоки, след от 1 януари 2025 г. От този момент българите ще могат да пътуват напълно свободно през българо-гръцката граница. В рамките на 6 месеца ще се запази граничният контрол между България и Румъния, но той ще бъде много по-облекчен...

публикувано на 17.12.24 в 11:29

Съобразени ли са специалностите в образованието с нуждите на пазара на труда

На кръгла маса за образованието и пазара на труда бяха идентифицирани основни проблеми в сферата на образованието. Сред тях са: нисък дял на учениците, завършващи средно образование - около 50%; несъответствие между образованието и нуждите на пазара на труда; нужда от популяризиране на професионалното образование; остарели методи на..

публикувано на 16.12.24 в 15:32

Хората на Хубавене - всички заедно в труд и празник

Екипът на Радио ВИДИН гостува на село Хубавене, община Роман. Местните не помнят откъде се е появило днешното име, но смятат, че идва от факта, че в него живеят добри, работни и хубави хора.  До селото ни отвежда нов, асфалтиран път. В центъра ни посреща кокетно малко площадче, тук е и паметникът на загиналите във войните 1912-1913, 1915-..

публикувано на 13.12.24 в 12:00