Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Интермодален терминал във Видин – кога и дали?

Доближаваме ли се до реализацията на комплекса, който се обещава от всеки кмет от 2002 година насам?

Снимка: Архив

Още през 2002 година тогавашният кмет на Община Видин Иван Ценов поставя въпроса за създаването на контейнерен терминал във Видин. Според него това дава основание да се очаква бъдещо повишаване на бизнес­активността в региона, когато вторият мост на Дунав и останалата част от инфраструктурата станат факт. Подкрепя го и тогавашният областен управител Мартин Дончев. Интермодалният транспорт по дефиниция е превоз на стоки в унифицирани единици без допълнителна манипулация, чрез използването на два или три вида транспорт. Терминалът трябва да бъде разпределителна гара за стоки, пътуващи в еднакви опаковки. Те се претоварват на различни видове транспорт, без да се променя опаковката, в която се транспортират.

Попитахме видинчани знаят ли какво е "интермодален терминал" и оптимисти ли са за Видин.

"Не вярваме вече на нищо. Нищо няма да се строи тук. Направиха един Дунав мост и няма никаква инфраструктура ... Ако това се случи, това ще е най- голямата придобивка за града ни за целия век. Трябва натиск и мисля, че това може да се случи" - категорични са жителите на крайдунавския град.

Народният представител Владимир Тошев съобщи преди дни, че с Министерството на транспорта, лично с министър Ивайло Московски и с Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" от няколко месеца се работи по този въпрос.

"Двете опорни за Европа пристанища са Видин и Русе. Видинският интермодален терминал ще бъде изграден в района на Свободна безмитна зона. В този район ще бъдат изградени и предприятия, които ще поемат около 1 500 квалифицирани и добре заплатени кадри. Надявам се това да се случи до 2-3 години" - каза Владимир Тошев.

Кметът на Видин Огнян Ценков също е категоричен, че се работи по тази идея и работата е на етап "изясняване на собствеността" на терена, върху който ще бъде изграден терминалът.

"Преди една година, още като заместник областен управител бях включен в работната група за създаването на интермодален терминал във Видин. Имаме необходимите предпоставки и в момента се изготвя анализ за обособяване собствеността на територията, на която ще бъде изграден новият терминал. Това е третият етап от предварителните процедури преди да започне реалното строителство" - каза кметът на Община Видин. С построяването на интермодалния терминал във Видин ще бъдат разкрити нови около 1 500 работни места за специализирани професии, допълни Огнян Ценков.

Според общинския съветник от "Единни за промяна" Росица Кирова във Видин е невъзможно да се изгради интермодален терминал.

"Управляващите са пропуснали, че до Видин няма път. Как да претоварим контейнера на жп транспорт, след като нашата жп линия не позволява това, поради стеснени участъци по трасето" - категорична е Росица Кирова.

"Интермодален терминал до Видин няма как да има, защото за превозвачите е важна цената, на която превозват стоките. Смисълът на интермодалния транспорт е нещата да стават по-бързо, по-лесно, с минимални усилия и минимални щети за околната среда."

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Каква реформа предвижда новият Закон за ВиК

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК.  Законът за ВиК е внесен в края на последната сесия на Народното събрание, разпределен е по комисии, като водеща е регионалната. Предстои разглеждане в постоянните комисии и внасяне за първо гласуване в НС.  Според гражданите проблемите с водата са няколко: "Ние сме от село и..

публикувано на 25.08.25 в 14:12

Село Железна очаква завръщането на младите

Екипът на Радио Видин гостува на село Железна, община Чипровци. Едно невероятно китно, красиво, подредено и чисто селце, което се е разположило в подножието на Западна Стара планина – от двете страни на река Огоста. Само на 2 километра е от общинския си център Чипровци и на 32 километра от областния град Монтана. Старото име на Железна е..

публикувано на 22.08.25 в 12:05

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33