- Колко автобусни линии има в община Видин, които покриват маршрутите от общинския център към населените места?
- Как се определя маршрутът на съответната автобусна линия и колко пъти се пътува на ден до населените места по линията?
- Какъв достъп имат хората от по- малки и по- отдалечени села в общината до град Видин?
- Как са избирани фирмите, които обслужват автобусните линии, по какви критерии?
- Има ли изисквания към превозните средства- като например за техническото състояние, година на производство?
- Какви са задълженията на превозвачите към пътниците?
- Къде са поставени разписанията на автобусните линии?
- Ако пътуващите искат да сигнализират за проблем с превозвача, автобуса или разписанието, могат ли да го направят и към кого да се обърнат?
До момента нямаме отговор от Общината на въпросите. В същото време стана ясно, че се подготвят промени в маршрутните разписания. На 23 юни предстоят заседания на постоянните комисии към Общинския съвет във Видин. Във всичките 12 комисии ще се гледат две предложения от кмета на Общината Огнян Ценков- относно възлагане на обществен превоз на пътници по автобусни линии от общинската, областната и републиканска транспортни схеми, квота на Община Видин и предложение относно промени в маршрутни разписания по градски и междуселищни автобусни линии от общинската транспортна схема. Потърсихме и пресцентъра на Министерството на транспорта, към което ведомство е агенция "Автомобилна администрация". От там също нямаме отговор на изпратените по електронната поща въпроси. Поискахме интервю с представител на Областен отдел "Автомобилна администрация"- Видин във връзка с автобусите, които обслужват линиите в общината, за да получим информация за това:
- Какви проверки извършва "Автомобилна администрация" на тези автобуси и на шофьорите?
- Какви проверки са извършени от началото на годината, какво са показали?
- Има ли ограничение в годината на производство на автобусите, които обслужват линиите и други изисквания?
- Има ли наложени санкции за установени нарушения при проверките?
- Пътниците как и какви сигнали могат да подават до "Автомобилна администрация"?
От пресцентъра днес обясниха, че ще получим отговор.
Дунавци е другият град след Видин в общината. Поради близостта си с общинския център там живеят много хора, включително работещи и ученици, на които им се налага да ползват автобус, когато пътуват до Видин. Попитахме кмета на Дунавци Димчо Скорчев как е решен въпросът с транспорта:
"Постоянно има автобуси, 2 или 3 са фирмите, които возят до Дунавци. По принцип сутрин е натоварено, когато всеки тръгва за работа, за училище. Летният период вероятно няма такова натоварване. Сега, доколкото разбрах от госпожата, която се занимава в Общината с транспортната схема, има изменение. Вечер след 19 часа автобусите и в двете посоки са празни. Не знам фирмите как удържат на това нещо. Но това е техен проблем."
Кметството в Дунавци смята да постави на всяка спирка разписание, от което да е видно в колко часа има автобус.Срещнахме се и с Красимир Бояджиев, шофьор на автобус, който обслужва две линии в общината:
"По линията Бела Рада- Новоселци няма пътници, слабо е. До обед се пътува, има пътници за Синаговци и Дунавци... Разписанията са фиксирани отдавна, има ги написани, ето тук има табелки и по това разписание се пътува. Правят ни проверки- документите на шофьора, плюс всички проверки за техническа изправност, за технически преглед, проверка на билети на пътници. Безработицата е голяма и хората пътуват много редко. Като вземат пенсията идват, вземат си лекарства, плащат сметки и това е. Автобусът е удобен, нисък е за качване."
Община Белоградчик се обслужва от две транспортни фирми. И двамата превозвачи осъществяват по няколко пъти на ден връзка с областния град Видин. Единият от тях е поел маршрутите, които правят връзка между общинския град и селата от община Чупрене- Горни и Долни Лом. Вторият превозвач е поел линиите, които свързват Белоградчик и селата в посока Дъбравка, Вещица, Ошане, Раяновци, Острокапци, както и връзката с някои села от община Димово. В неделния ден е направена връзка със селищата по маршрутите Белоградчик - Раяновци - Видин - Белоградчик и Белоградчик - Рабиша - Димово - Рабиша."Маршрутните разписания от общинската схема се утвърждават с решения на Общинския съвет, от областната съответно се утвърждават от областния управител, а от републиканската пътна схема се утвърждават от Министерството на транспорта. В община Белоградчик е утвърдена транспортната схема по всичките пътни мрежи. Всяко населено място от общината е свързано транспортно с общинския център Белоградчик. Свързаността не е всеки ден- един, два или три пъти в седмицата, но като цяло всички жители от малките села имат транспортна осигуреност до града. Фирмите, които обслужват автобусните линии, се избират по реда на Закона за обществените поръчки. Критериите, които бяха поставени на търга са: техническа обезпеченост на транспортните средства, цената на билетите, екологичност на транспортните средства", каза пред сътрудника ни Иванка Петрова Ангелина Георгиева, главен експерт "Обществени поръчки и икономическо развитие" в Община Белоградчик.
Основните проблеми са свързани с намаления пътникопоток- все повече обезлюдяват селата, което прави икономически неизгодно конкретният превозвач да извършва такива превози. Намаляват и субсидиите от централния бюджет, които се отпускат за покриване на линии до планински и слабонаселени места. Друг проблем са нерегламентираните превози, които превозват и малкото пътници, които има.
Пътниците могат да подават сигнали, за възникнали проблеми по време на пътуването, до Община Белоградчик. Разписанията са поставени на автогарата. Могат да бъдат намерени и на сайта на Община Белоградчик.
Община Ружинци няма транспортна схема, и то от години, но общинският кмет Александър Александров се е заел с въпроса. Дори при един от последните ремонти по пътищата беше асфалтиран мост, за да не е пречка преминаването по него за превозвачите.
"От много години ние нямаме транспортна схема. Сега съм възложил на моите служители да търсим варианти и да разработим такава транспортна схема. Първоначално ще стартираме с малко, поне вътрешно, в общината. Повечето хора си плащат на коли, да ги докарат до центъра. А всеки има нужда от нещо. За да намалим тези разходи за една част от населението, аз съм предоставил малко услуги на местно ниво. В най- голямото населено място- Дреновец, всеки петък има строителен техник. При него се подават молби, документи за всеки вид строежи. Там са и съседните села- Динково и Тополовец. Около 1600-1800 човека обслужваме на место. С данъчните по същия начин работим", каза кметът Александър Александров.
Още по темата може да чуете в звуковия файл.
Проблемът с ограничения достъп до лекарства в много населени места на територията на страната не е от сега. Влязлата в сила през 2024 "Методика за финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община, както и с денонощен режим на..
Един ден преди 8 март екипът на Радио ВИДИН гостува в село Мокреш, община Вълчедръм. Разположението му е благоприятно - намира се в долина, на 19 км от Лом, на 7 км от Вълчедръм, на 50 км от Монтана. Землището заема близо 60 хиляди декара земя, които се обработват от големи арендатори. По-голяма част от нивите са на местните хора, които..
Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст". В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..
Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..
България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..
На 3 март празнуваме 147 години от Освобождението от османско владичество след Руско-турската война от 1877-78 г. На националния ни празник говорим с Яна Жекова и Петко Андреев- 11-к ласници от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин. "3 март е Национален празник и олицетворява националния идеал и българската мечта", каза Яна Жекова. "За..
Правителството прие управленската си програма. Тя не е механичен сбор от приоритети на формациите в коалицията, а документ, който почива на политическа логика, обосноваха се от Четворната коалиция. Визията за управлението на страната е в посока развитие на модерна, демократична и правова държава с ефективни институции, висок жизнен стандарт,..