Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Професионалните шофьори - рядка порода или изчезващ вид

2
Снимка: БГНЕС
Свиват ли бизнеса си транспортните фирми у нас и конкурентни ли са на чуждите компании? Според информация на браншовите организации над 3 000 работни места за шофьори са незаети. В същото време възнагражденията растат и стигат до 3 000 лева, а обявените места в бюрата по труда са в пъти по-малко. Недостигът на персонал принуждава редица транспортни фирми да свият бизнеса си. От Националното сдружение на българските превозвачи обясняват проблема с пробойна в образователната ни система. След завършване на професионално училище по автотранспорт преди години се получаваше определена категория, а сега това не е така. Националното сдружение на българските превозвачи е учредено от частни транспортни фирми като неправителствена организация, с цел поддържане на постоянен контакт и повишаване качеството на транспортните услуги. Потърсихме за коментар председателя на структурата Красимир Лалов.

"В началото на прехода около 2 милиона души напуснаха страната ни. Сега тези хора са в активна възраст, но за съжаление ги няма тук. Нещата са сериозни и то не само в нашия сектор. Всички професии са сериозни, но шофьорският занаят е малко странен занаят. Шофьор или се раждаш, или няма как да станеш. За съжаление липсва професионалната подготовка на кадри, която се провеждаше преди години и това е от особено значение за гилдията ни" - каза Красимир Лалов. Партньори на Националното сдружение са международни финансови институции, световни автомобилни производители, петролни компании, европейски спедиторски фирми, наложили се на българския и международния пазар. Развиха ли се българските транспортни фирми през годините и защо има свободни работни места за международни шофьори и в същото време висока безработица?

"Според мен основна роля има професионалната подготовка, която се получаваше в училищата по автотранспорт и дори автошколите в казармата. Сега, за да получиш необходимата категория, трябва да инвестираш много пари и подготовката не е на необходимото ниво" - каза още Красимир Лалов.

Калоян от Мездра е шофьор на ТИР от 15 години и работи в чужбина. В момента е в отпуск и е у дома. Петко Котларски разговаря с него.

"Работя в Италия и Испания и съм доволен от условията там. Професията е доста трудна и отговорна. Трябва да се съобразяваш с много неща и ако някой си мисли, че само се качваш и караш, това не е така. Според мен причината за свободните места в момента е в работодателите. Те изгониха шофьорите с лошите условия на труд и сега няма кой да работи"
- каза Калоян по темата.

Потърсихме позиция и от автошколите. Могат ли те днес да заместят профилираните училища по автотранспорт и бившите военни автошколи?

"Напълно могат. Сегашните часове са много повече, но причината е в работодателите и реализацията, която предлагат на професионалните шофьори след това" - каза автомобилният инструктор Георги Борисов от Видин. Кой е виновен - тепърва ще се разбере. Предстоят разговори между държавата и бранша, за да не се достигне до  внос на чуждестранни шофьори. Потърсихме и няколко обяви в интернет от транспортни фирми от Северозапада, предлагащи работа за професионални шофьори.

"В момента няма свободни места при нас. Транспортираме товари предимно за Европа и нямаме проблем с трудовите възнаграждения, но младите шофьори са неподготвени за тази отговорна професия"
- казаха Пламен Николов и Красимир Перчинков, собственици на транспортни фирми от Монтана.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00