Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

След два дни- нови правила на пътя

Снимка: Радио ВИДИН

Пътната полиция вече има право да прекратява служебно регистрацията на автомобили без застраховка "Гражданска отговорност". Водач, който бъде хванат да управлява без задължителната полица, е заплашен не само с глоба, но и със затвор до една година. Нарушителите на правилата за движение ще плащат по-високи глоби от 21 януари, когато влизат в сила промените в Закона за движение по пътищата. След 2 дни полицията ще има право да отнема номерата на колата, ако шофьорът ѝ кара с над 0,5 промила алкохол в кръвта или след употреба на наркотици. В глобите за алкохол ще има разграничение - шофиране с между 0,5 и 0,8 промила ще се наказва с 500 лева, а между 0,8 и 1, 2 промила - с 1000 лева. Също от 21 януари двойно ще бъдат увеличени глобите за превишена скорост. Те ще варират от 400 до 600 лева в зависимост от това колко километра е превишението и дали е в или извън населено място.

"Тъй като промените са много, редно е вашите слушатели да прочетат целия нов Закон, който е обнародван в брой 101 на Държавен вестник от 20 декември 2016 година. Основно задължение на водача на пътното превозно средство е да познава добре съдържанието на Закона за движение по пътищата. С промените са въведени забрани за извършване на внезапни маневри, забрани за движение в платното за насрещно движение по автомагистрали и скоростни пътища, забрана за организиране и участие в нерегламентирани състезания по пътищата. Увеличени са санкциите за грубите нарушения на правилата за движение, които реално застрашават безопасността на движението, като например превишаване на разрешената максимална скорост с над 30 км/ч. СнимкаВъведени са нов вид принудителни административни мерки за спиране от движение на моторните превозни средства, както и прекратяване на регистрацията, с която табелите с регистрационния номер ще бъдат изземвани на пътя от служителите на "Пътна полиция". Вече е разширен обхватът на нарушенията, за които може да бъде наложена глоба с фиш. Въведено е ново понятие "нов водач", който придобива за първи път свидетелство за правоуправление на моторно превозно средство- той ще получава 2/3 от максималния брой контролни точки, а останалата 1/3 ще получи след 24 месеца стаж. Променени са задълженията на службите на МВР при настъпило пътно-транспортно произшествие. Вече ни се дава възможност за издаване на фиш за неправилно паркирано моторно превозно средство в отсъствието на нарушителя. В този случай фишът се издава на собственика на автомобила, като първият екземпляр се изпраща, а вторият и третият остават за съхранение в службата за контрол. Към моторното превозно средство се закрепва уведомление, в което се посочват мястото, времето на нарушението, моторното превозно средство, с което е извършено нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката и мястото за доброволно заплащане. Предвижда се пътните полицаи да бъдат снабдени с полеви принтери и на място, когато спрат водач, да отпечатат невръчени до момента електронни фишове и да му ги връчат на място", обясни главен инспектор Владимир Герасимов, началник на сектор "Пътна полиция"- Видин.

СнимкаОт 15 ноември до 1 март шофьорите вече задължително трябва да карат с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка от 4 милиметра. С лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. ще се наказва водач, който управлява МПС, което е нерегистрирано или по някаква причина се движи без регистрационни табели. При повторност книжката ще се взима за до 2 години, а паричната глоба скача до 1500 лв. Не се разрешава спирането и шофирането в аварийната лента на магистралата, освен в случай на авария или ако шофьорът или спътниците му внезапно се почувстват зле. Задължително е включването на къси светлини в тунелите. Глобата за неправилно обозначено аварирало превозно средство става 150 лв., за хвърляне на боклуци и замърсяване на шосето- санкцията е същата. Забранява се поставянето на всякакви вещества и предмети върху табелите с регистрационния номер.

Някои от новите текстове в Закона за движение по пътищата бяха разкритикувани от експерти като неприложими или водещи към повишаване на корупционните практики. Според Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка трябва да се въведе по-обширна държавна политика в тази област, а не да се действа "на парче", защото само завишаването на санкциите не дава резултат.

Снимка"За нас има 5 пункта, които са много важни: контрол, обучение, организация, медии и общество, които ние апелираме от години да бъдат обединени и да се създаде един нов читав Закон, в който да влизат и задълженията на държавата, защото виждаме, че глобите растат, но и жертвите растат. В последните години имаме увеличаване и на аварийността, и на загиналите, и на санкциите. Според Закона единственият виновен за убийствата по пътя са шофьорите, а никъде няма санкции към държавата- че не е изчистила платното за движение, че не е направила маркировка, че не е осигурила светлоотразителни стълбчета, че не е изградила по-широки пътища... Ще има ли отговорност на държавата за неизпълнени нейни ангажименти? Санкциите няма да работят, докато не се хванат превантивните мерки. Искаме да има, както в Европа, 200-300 камери, искаме електронна система, с която камерата снема, фишът ти идва и ти го плащаш, ако не го платиш- те прибират в затвора, както е в Европа. Искаме всички пари, които са събрани от пътните данъци, да отиват за безопасност на пътя. Това спестява нерви и агресията на пътя, от която идва аварийността", смята председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов.

Снимка"Идеята и философията на промените в Закона са всъщност борба с черната статистика, според която, за съжаление, България през 2015 година беше на първо място заедно с Румъния за най-много убити на пътя и повечето промени са насочени в тази насока, но не само. Например, даваме повече конкретизация на електронния фиш. Обясняваме по какъв начин ще се случва самото връчване на тези електронни фишове, защото това е бъдещето на контрола и санкциите- контролът да става без човешки фактор, така корупционният фактор отпада. В момента МВР закупува камери, които разчитат номера на нарушителя, генерират електронно фиша и го изпращат директно на нарушителя. С това и високите глоби, които въвеждаме, се стремим към превенция. Съгласен съм, че събираемостта на глобите е ниска и обмисляме мерки и за събираемостта, които най-вероятно ще разглежда следващото Народно събрание. Законът няма сам да реши всички проблеми, всички заедно трябва да работим в тази насока- и контролните органи, и обществото", каза за Радио ВИДИН председателят на Транспортната комисия в Парламента Настимир Ананиев.

И през изтеклата 2016 година се запази негативната тенденция за повече катастрофи и повече жертви по пътищата на България. Станали са 7365 пътнотранспортни произшествия. От тях ранените са над 9000 души, а загиналите- над 700. Дали новите мерки ще дадат резултат, предстои да видим...

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Очевидно е, че членството ни в ЕС, в Шенген, а и в еврозоната, ни дава възможности за по-добър живот

До края на тази седмица трябва да бъде внесен в парламента проектобюджетът за тази година. Това обявиха премиерът Росен Желязков и финансовият министър Теменужка Петкова. Според новите управляващи в държавният бюджет има недостиг от 18 млрд. лева. Съпредседателите на "Продължаваме промяната" Кирил Петков и Асен Василев пък заявиха, че по техни..

публикувано на 11.02.25 в 12:52

Какъв е ефектът от Шенген за бизнеса във Видин

Малко повече от месец, откакто България е част от Шенген, свободното пътуване вече оказва известно влияние в пограничен район, какъвто е Видин. В града и преди можеха да бъдат забелязани не малко граждани на Румъния. Но с падането на задължителните гранични проверки, съвсем естествено е това да се засили. А потенциалът за посещения е огромен,..

публикувано на 10.02.25 в 11:05

Село Септемврийци очаква своя църковен храм

 Екипът на радио Видин гостува в село Септемврийци, община Димово. В България има още едно село с това име и то се намира в община Вълчедръм. В миналото селото е носило името Толовица и е било част от община Лом, но по време на социализма се преименува в Септемврийци, поради факта, че от селото има участници в Септемврийското въстание през 1923 и..

публикувано на 07.02.25 в 12:05

Граждански организации с призив към политиците за подкрепа на равенството между половете

Българска платформа към Европейско женско лоби отправи призив към политиците за подкрепа на равенството между половете. В отворено писмо до настоящото редовно правителство обръщат внимание на факта, че в състава на 105-ия кабинет има само една жена. Правят аналогия с периода 1947-1949 година, когато в управлението на страната има 23-ма..

публикувано на 06.02.25 в 12:57

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05