Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колко е животът на панелните блокове и крият ли рискове?!

Снимка: Радио Видин

Колко ще живеят панелките? И ще се превърнат ли старите жилищни комплекси в изоставени или ще възкръснат санирани? Тези въпроси живо интересуват собствениците на 710 733 апартамента (над 1,5 милиона души), разположени в 21 641 сгради. Толкова според националната статистика са панелните жилища у нас. Темата със срока на годност на панелното строителство е изключително актуална.


В "Посоките на делника" гледната точка е на архитекти, проектанти и строителни инженери. 



Гост в студиото е Галя Антова, архитект, председател на видинската камара на архитектите. Според нея: 



"Много неправилно се употребява тази дума "саниране" на панелните сгради, защото това, което се прави не е никакво саниране. Това е едно облепване, външно, с топлоизолационни материали, хидроизолация на покрива, енергийно осветление в общите части- стълбищата, смяна на дограма и с това се приключва. Абсолютно козметично и външно! Единственото полезно може би е оправянето на покрива, за да не тече. Докато терминът "саниране" се използва най-вече като продължаване живота на сградите, което значи друго- конструктивно укрепване. Тези панелни сгради са временни, срокът на годност, който им се даваше първоначално бе 20 години, после стана 50. Първите сгради са строени около 70-те години на 20-ти век, ясно е, че срокът им вече изтича. Държавата няма никакви основания да прави каквото и да е по тях, за да продължи живота им. Интересно е, че когато се правят тези програми, никой не пита за мнение специалистите. Не съм чула например Камарата на архитектите да участва при утвърждаването на програмата за саниране. И не съм чула някой архитект да я одобрява. Лично аз съм против да се изразходват средства и то от всички нас за саниране на панелните блокове. Около 26 хил. лв. струва санирането на едно жилище. За Видин това даже надвишава цената на самия апартамент. Около 5 хил. лв. е цената на жилището, ако човек реши сам да си го санира. А държавата дава 3-4 пъти повече, отколкото струва, със същите материали изпълненото строителство. Какъв е смисълът тогава!"   



"Санирането по принцип не може да удължи живота на панелните сгради, тъй като това е козметична дейност. Животът на тези сгради зависи на 100% от конструктивното изпълнение. Грешно е да се прави саниране без пълна ревизия и ако има някакви износени елементи като заварки, като сглобки от монтажа на панелните елементи, първо те да се отстранят. Иначе санирането само запечатва тези недостатъци и даже в определени моменти може да окаже негативно влияние. Санирането не удължава живота. Не съм видял някой да проверява конструкцията на дадена панелна сграда", е гледната точка на строителния инженер Жоро Василев



Ветеранът в жилищното строителство на Видин- Стефан Чорбанов, посвещава 35 години от живота си на проектирането на сгради и мнението му за санирането на блоковете е:



"Това е парадокс- неосигурени сгради да се санират! Да, по отношение на топлината е добре! Но една неосигурена като конструкция сграда, може да падне, защо тогава трябва да се санира?!" 



Още по темата за панелните блокове, както и мненията на слушатели чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47
Любен Иванов

Любен Иванов: 15 години ГЕРБ унищожаваше Северозапада в интерес на ДПС

Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната.  Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...

публикувано на 07.08.25 в 10:25
Ваня Василева

Ваня Василева: Господин Пеевски подкрепи моите усилия за развитие на инфраструктурата в нашия край

"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:00