Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По-стара кола- по-висок данък

Снимка: Радио ВИДИН

Значително по-високи данъци за собствениците на стари коли предвижда предложената от финансовото министерство нова схема за облагане на автомобилите от догодина. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона.

От догодина се очаква, освен от мощността и годината на производство, данъкът да зависи и от екостандарта на автомобила. В същото време се въвежда промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години с мотива, че причиняват по-големи замърсявания. За коли на възраст над 20 години данъкът може да скочи и с над 50 %.

"Не само по-високи данъци, трябва да има забрана старите коли да се движат, за да не опушват града. Въздухът е ужасен и трябва да се направи нещо... Би трябвяло да са по-високи данъците за старите коли, защото замърсяват... Не трябва да има по-високи данъци, тъй като караме стари коли, защото нямаме средства за нови... Трябва да имаме по-високи доходи, за да си позволим по-нови автомобили и тогава няма да замърсяват околната среда...", казаха видинчани в анкета по темата.

СнимкаСпоред кмета на Монтана Златко Живков тази идея е правилна, защото ще намали броя на старите автомобили:

"Има логика в подобно поведение. При внимателен анализ е логично да има подобна промяна. Това при всички случаи ще "удари" хората, които имат повече от един стар автомобил и това е много коректно. Не може телефонът да ти е по-скъп от колата, България не е гробница на автомобили. Тези, които имат по 2-3-4 стари коли и страшно много замърсяват, ще трябва да си плащат повече. При подобно законодателство хората ще бъдат по-внимателни при използването на подобни автомобили и особено при брой автомобили. Преди българите имаха две деца и една кола, а сега имат едно дете и две-три коли."


Кметът на община Белоградчик Борис Николов обаче смята, че повишаването на данъците не е правилна политика, според него правителството преди всичко трябва да работи за повишаване на доходите:

"Вместо в държавата да има политики за вдигане на доходите, има по-изявен стремеж за увеличение на данъците, което не е правилна политика и заради това не одобрявам това предложение. Нищо не направихме за разкриване на работни места, за вдигане на стандарта на населението, а гоним решаването на екологични и други проблеми. При тези ниски доходи и липса на инвестиции в Северозападна България, не е редно да товарим допълнително хората. Това е убийствено и абсолютно неправилно. Освен това неаргументираното вдигане на данъци винаги влияе върху тяхната събираемост. Така няма да обложим тарикатите, а пенсионерите, защото са най-предани към плащането на данъци."

В България повече от 65% от колите са над 15-годишни, а произведените преди повече от 20 години са 1.5 млн. "Стъпката, която предлага министерството, е в правилна посока, но е половинчата, недостатъчна и прибързана." Това обясни доц. Георги Рачев, климатолог, преподавател в СУ "Свети Климент Охридски":

Снимка"Изцяло поддържам ограничаването на старите автомобили, но това не може да бъде самоцел и въпрос на кампания от днес за утре. Трябва национална програма за поне 10 години напред, защото когато сте си купили колата преди няколко години, сте си платили и екотакса, и всички останали такси. Сега не е справедливо в един момент да ви кажат, че вашата кола не става за нищо и ще трябва да плащате непосилни данъци. Тази поне 10-годишна програма може да започне от следващата година с дребни неща, които вече са направени в Европа. Например, от догодина да не може да се внася кола, която да е по-стара от 10 години, после ще паднем на 9 години, а след това- на 8, 7 и т.н. Така че хората да имат възможност да си направят план: какво да направя с моята стара кола, колко време да я карам и кога да я сменя с нова, защото в края на краищата тези коли, които са купени, представляват пари, вкарани в националната икономика и тези хора, които ще получат "шамар" не са виновни, че преди няколко години са си купили коли. Трябва да се върви стъпка по стъпка и тогава нещата ще се нормализират. А и не е тайна, че през техническите прегледи преминават коли, които не отговарят и на най-елементарните изисквания. Транспортът е вторият основен замърсител на градския въздух след битовото отопление. Трябват мерки, защото такива са и изискванията на Европа, но това нещо трябва да бъде дългосрочно. И в Европа се взимат мерки за премахване на двигателите с вътрешно горене, но след 10-15 години. Ако вчера сте си купили кола, а днес ви кажат, че не можете да я използвате, това е абсолютно икономическо престъпление. Тези мерки трябва да се взимат много внимателно и да бъдат част от дългосрочна стратегия иначе не е коректно спрямо данъкоплатците."

Промените в данъчните закони трябва да бъдат утвърдени от Народното събрание преди да влязат в сила.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Седмица до окончателното "да" за еврото

ЕС скоро ще одобри кандидатурата на България за присъединяване към еврозоната от 1 януари догодина, като така тя ще стане 21-ият неин член, съобщава "Политико". По данни на няколко официални източника, се очаква Европейската комисия и Европейската централна банка най-сетне да дадат благословията си в доклада, който ще бъде публикуван на 4 юни -..

публикувано на 29.05.25 в 10:00

Има ли икономиката ни потенциал за растеж?

Според Асоциацията на индустриалния капитал, икономиката ни има потенциал за растеж, чрез насърчаване на заетостта. Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов и председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Румен Радев се обединиха около идеята за отключване на потенциала на..

публикувано на 28.05.25 в 10:45

Има ли лек за демографския срив?

И през миналата година продължава тенденцията Северозападът да се обезлюдява . По последни данни на НСИ в област Видин вече живеят малко над 70 000 души, спадът на населението за една година е 1231 човека, което е най-голямото намаление като процент в страната. Област Враца е загубила за година 1617 жители и към декември 2024 година е 146 000 души,..

публикувано на 27.05.25 в 13:38

Ценим ли българското слово

Отбелязахме 24 май - Денят на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност.  "В библията пише "Началото бе словото" и словото на роден език е нещо, което не всеки народ има. А ние като българи би следвало да сме изключително горди с това, че това е празник, който е наш. Празник, в който е..

публикувано на 26.05.25 в 12:59

Село Радовене- живописна природа и млади хора с желание за по-добър живот

След дълго пътуване по пътищата на Северозападна  България, екипът на радио Видин пристига в село Радовене. То се намира в община Роман, на 4 км е от общинския център.  На около 1 км от селото се намира жп спирка на линията София - Варна. С общинския център има и автобусна връзка.  Радовене е едно красиво полупланинско село, разположено в..

публикувано на 23.05.25 в 12:25

Във Видин най-много зрелостници ще се явят на втора матура по английски

Утре е вторият задължителен зрелостен изпит за дванадестокласниците. Той е по предмет, който е избран от учениците. В област Видин най-много зрелостници ще се явят на матура по английски език - 156. Следват предпочитанията към изпита по география и икономика, където ще се явят 28 души. 26 зрелостници са пожелали да държат матура по история. Началото на..

публикувано на 22.05.25 в 14:54

Тома Ушев: Срастването с държавата превръща Църквата в административна услуга

Задължителното изучаване на "Религия и добродетели" в училище доведе до напрежение и раздели обществото.  Част от него протестира под надслов “Училището не е църква”, а другата - шества начело с патриарха.  Какви са аргументите "за" и какви са "против" идеята?  Постижимо ли е духовното и морално развитие на децата чрез пряката роля на държавата?..

публикувано на 22.05.25 в 10:00