Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

По-стара кола- по-висок данък

Снимка: Радио ВИДИН

Значително по-високи данъци за собствениците на стари коли предвижда предложената от финансовото министерство нова схема за облагане на автомобилите от догодина. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона.

От догодина се очаква, освен от мощността и годината на производство, данъкът да зависи и от екостандарта на автомобила. В същото време се въвежда промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години с мотива, че причиняват по-големи замърсявания. За коли на възраст над 20 години данъкът може да скочи и с над 50 %.

"Не само по-високи данъци, трябва да има забрана старите коли да се движат, за да не опушват града. Въздухът е ужасен и трябва да се направи нещо... Би трябвяло да са по-високи данъците за старите коли, защото замърсяват... Не трябва да има по-високи данъци, тъй като караме стари коли, защото нямаме средства за нови... Трябва да имаме по-високи доходи, за да си позволим по-нови автомобили и тогава няма да замърсяват околната среда...", казаха видинчани в анкета по темата.

СнимкаСпоред кмета на Монтана Златко Живков тази идея е правилна, защото ще намали броя на старите автомобили:

"Има логика в подобно поведение. При внимателен анализ е логично да има подобна промяна. Това при всички случаи ще "удари" хората, които имат повече от един стар автомобил и това е много коректно. Не може телефонът да ти е по-скъп от колата, България не е гробница на автомобили. Тези, които имат по 2-3-4 стари коли и страшно много замърсяват, ще трябва да си плащат повече. При подобно законодателство хората ще бъдат по-внимателни при използването на подобни автомобили и особено при брой автомобили. Преди българите имаха две деца и една кола, а сега имат едно дете и две-три коли."


Кметът на община Белоградчик Борис Николов обаче смята, че повишаването на данъците не е правилна политика, според него правителството преди всичко трябва да работи за повишаване на доходите:

"Вместо в държавата да има политики за вдигане на доходите, има по-изявен стремеж за увеличение на данъците, което не е правилна политика и заради това не одобрявам това предложение. Нищо не направихме за разкриване на работни места, за вдигане на стандарта на населението, а гоним решаването на екологични и други проблеми. При тези ниски доходи и липса на инвестиции в Северозападна България, не е редно да товарим допълнително хората. Това е убийствено и абсолютно неправилно. Освен това неаргументираното вдигане на данъци винаги влияе върху тяхната събираемост. Така няма да обложим тарикатите, а пенсионерите, защото са най-предани към плащането на данъци."

В България повече от 65% от колите са над 15-годишни, а произведените преди повече от 20 години са 1.5 млн. "Стъпката, която предлага министерството, е в правилна посока, но е половинчата, недостатъчна и прибързана." Това обясни доц. Георги Рачев, климатолог, преподавател в СУ "Свети Климент Охридски":

Снимка"Изцяло поддържам ограничаването на старите автомобили, но това не може да бъде самоцел и въпрос на кампания от днес за утре. Трябва национална програма за поне 10 години напред, защото когато сте си купили колата преди няколко години, сте си платили и екотакса, и всички останали такси. Сега не е справедливо в един момент да ви кажат, че вашата кола не става за нищо и ще трябва да плащате непосилни данъци. Тази поне 10-годишна програма може да започне от следващата година с дребни неща, които вече са направени в Европа. Например, от догодина да не може да се внася кола, която да е по-стара от 10 години, после ще паднем на 9 години, а след това- на 8, 7 и т.н. Така че хората да имат възможност да си направят план: какво да направя с моята стара кола, колко време да я карам и кога да я сменя с нова, защото в края на краищата тези коли, които са купени, представляват пари, вкарани в националната икономика и тези хора, които ще получат "шамар" не са виновни, че преди няколко години са си купили коли. Трябва да се върви стъпка по стъпка и тогава нещата ще се нормализират. А и не е тайна, че през техническите прегледи преминават коли, които не отговарят и на най-елементарните изисквания. Транспортът е вторият основен замърсител на градския въздух след битовото отопление. Трябват мерки, защото такива са и изискванията на Европа, но това нещо трябва да бъде дългосрочно. И в Европа се взимат мерки за премахване на двигателите с вътрешно горене, но след 10-15 години. Ако вчера сте си купили кола, а днес ви кажат, че не можете да я използвате, това е абсолютно икономическо престъпление. Тези мерки трябва да се взимат много внимателно и да бъдат част от дългосрочна стратегия иначе не е коректно спрямо данъкоплатците."

Промените в данъчните закони трябва да бъдат утвърдени от Народното събрание преди да влязат в сила.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00

Тома Ушев: Предстои преустройство на политическия модел

Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон.  Ще намерят ли партиите формула за управлението?  Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси?  Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..

публикувано на 14.11.24 в 10:00