Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дух, изцяло обърнат към духовната красота: животът на Цеко Торбов

Снимка: https://zekotorbov.wordpress.com


Град Оряхово е дал на страната ни, пък и на света, много талантливи люде. 

Историята на българската правна философия започва с безусловно господство на правния позитивизъм в началото на ХХ век. По това време в европейската правна философия надмощието на правния позитивизъм е толкова категорично, че сякаш правната наука е “открила” окончателните истини в областта на философията на правото. Многовековната традиция на естествено правната теория в нейните различни форми е сякаш отживяла времето си и забравена. 

Академичната школовка на българските учени-юристи отразява равнището на научните постижения по това време. В сферата на правната философия и теория духът на надмощие на правния позитивизъм, който господства в Европа, се пренася и в България. И като всяко правило, и това има своето голямо изключение: това професор Цеко Торбов, най-значимият в България последовател на Кант в областта на философията на правото, оставил огромно научно дело, остоявано във времена, в които не е било позволено. За него доц. д-р Росен Ташев пише, че "никой друг учен в досегашната история на българската философия на правото не е заявявал толкова ясно, категорично и не е отстоявал толкова последователно своите творчески позициии".

"Видният учен е роден в Оряхово на 2 април (стар стил) 1899 година в семейството на търговец. Учи в родния си град, а през 1917 година завършва мъжката гимназия в Плевен. През 1919 година става студент по право в Софийския университет. На следващата си година продължава обучението си в Берлин. През 1922 година се прехвърля в Гьотинген, където защитава докторска дисертация на тема Социалното законодателство в България. Когато се връща в Оряхово, работи в кантора. В същото време се занимава и с преводи - на Достоевски, Юго и Волтер. През 1925 година се завръща в Гьотинген, където става помощник на известен философ и изтъкнат последовател на Кант. Получава и докторска степен по философия. Завръща се още веднъж в България, за да се установи в София. Преподава философия в немското училище и немски език в италианското училище. Специализира в Рим и Париж. От 1939 до 1947 година преподава международно право във Военната академия. Води лекции по право и в икономическото лице. Става доцент по обща теория и философия на правото в СУ. От 1946 година е професор, а през следващата година става декан на юридическия факултет", разказва за живота на видния учен Деница Петрова, уредник в Историческия музей в Оряхово.

Цеко Торбов получава първо юридическото, а след това и философското си образование. Той не е юрист, който философства интуитивно. Той е философ, който познава в детайли развитието и постиженията на световната философия и по-специално на правната философия, който обаче не се задоволява с общите философски съждения, а търси юридическите решения от позициите на професионалиста-юрист. Цeкo Торбов приема станалото класическо разделение между естествено право и правен позитивизъм, но го интерпретира по един своеобразен начин: според него естественото право е рационално познание, защото търси да изрази един закон - правния закон, а позитивизма е емпирическо познание, защото изучава фактическата сила на една действаща социална система. 

"До пенсионирането си през 1963 година преподава немски език. Основава философски клуб в София. Член е на социологическото дружество и международното обединение по правна и социална философия. През 1962 година се жени за своята бивша ученичка Валентина Топузова. Заедно двамата се занимават с преводи от немската класическа философия, като Торбов го прави с трудовете на Имануел Кант. През 1970 година получава Хердерова награда за цялостно творчество - за превода на "Критика на чистия разум". През 1973 година става почетен член на философското общество "Имануел Кант". Година по-късно получава златен докторат от право от Гьотингенския университет. Получава и орден "Кирил и Методий" I степен. Той е заслужил деятел на културата и народен деятел на изкуството и културата. Напуска този свят през 1987 година. Дух, изцяло обърнат към духовната красота, това пише негов колега за живота му".

Когато на четирийсет и осем години, едва в началото на обещаващата да бъде бляскава научна кариера, Торбов доброволно изоставя идеологизиращата се Катедра по теория на правото, той всъщност отказва да бъде част от институциите на новата власт.

И днес липсва публичността, която дължим на учения. В разбиранията си за справедливостта, за политическия идеал и неговото осъществяване в публичното пространство Торбов е реалист. Той съзнателно се противопоставя на догматизма и марксисткия детерминизъм. Правовата държава не трябва да се разбира като организъм на принуда, имаща за цел самото право, а като гарант, действащ в границите на правото, осигуряващ справедливостта и етиката, имащи своя източник в метафизичния разум.

Демокрацията за Торбов не е народовластие, при все че той подробно описва всички исторически познати форми на участие на народа във властта. Демокрацията в този неин смисъл, който допуска господство на малообразованото мнозинство над издигнатото малцинство, всъщност демагогски унищожава самата идея за широка основа на общественото управление. В произведенията на Торбов имплицитно се съдържа и особено актуалният днес проблем за политическия елит. Провеждането и отстояването в политиката на принципите на разума не бива да бъде поверено в ръцете на случайни хора. Те трябва да носят отговорност пред обществения дълг, пред авторитета на суверенния разум, изяснен и обоснован от една просветена философия на нравствеността.

В изграждането на конструкцията на своята теория Цеко Торбов следва системата на Кант като внася в нея свои оригинални приноси. Той обаче критикува логицизма на Кант, както и това че не е определен съдържателно правният принцип, на който правото трябва да отговаря. За него само отговорът на този въпрос може да обясни задължителната сила на правото. 

В музея няма постоянна експозиция, свързана с личността на Торбов, но периодично името му се споменава с уважение в статии и предавания, каза още Деница Петрова от историческия музей в Оряхово.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Колко ще ни струва да изпратим първокласник на училище?

Подготовката на първокласник за учебната година е важен, но и скъп процес. Всяка есен семействата се сблъскват с предизвикателството да осигурят всичко необходими за детето си. Родителите обикновено търсят баланса между качеството и цената, за да гарантират, че децата им ще разполагат с всички нужни материали, без това да представлява..

публикувано на 12.09.24 в 17:10

Ангелина Младенова - за учителската професия преди и сега

В навечерието на първия учебен ден в "Думата имат старейшините" гостува 86-годишната Ангелина Младенова, която е била начален учител в училище "Любен Каравелов" във Видин.  Тя е от белослатинското село Попица, но след като се омъжва се мести във видинското село Ивановци, където я намираме и днес. За себе си Ангелина Младенова казва, че е имала..

публикувано на 12.09.24 в 16:50
село Върбешница, община Мездра

Есенно почистване предстои в село Върбешница

В мездренското село Върбешница няма незаконни сметища. Причината- кметът Магдалена Динкова обикаля селото и когато види, че някъде се чисти или се ремонтират къщите, казва на хората какъв е редът за изхвърляне на отпадъците и контролира дали се спазва начинът на изхвърлянето им. Преди 3-4 години нерегламентираното сметище било изчистено. "И..

публикувано на 12.09.24 в 16:24
Боклук - илюстративна снимка

Има ли решение на проблема с незаконните сметища

Проблемът с незаконните битови и строителни сметища е изключително голям, за разлика от други населени места в страната, това установява  народният представител Петър Петров,  след като започва да обикаля област Монтана, от която е избран. "Стигало се е дотам, че се образуват незаконни сметища с години и те се виждат даже от сателитни..

публикувано на 12.09.24 в 15:10

Занаятчия продължава да вдъхва живот на старо училище в Монтанско

В Център за изкуство, занаяти и етнография е превърнато старото и отдавна нефункциниращо училище в село Меляне, община Георги Дамяново. Инициативата е на Чавдар Антов, художник, дърворезбар, с когото сме ви срещали и преди. Благодарение на дългогодишните му грижи сградата на учебното заведение е спасена от разруха, каквато е съдбата на много..

публикувано на 12.09.24 в 14:00

Сборникът от разкази "Жени без мъже" на Анелия Гешева от Видин

"Близостта ражда презрение… и деца!" Не помня кой го беше казал, но е онова, за което първо се сетих, докато четях разказите от сборника „Жени без мъже“ на Анелия Гешева. А какво се ражда след презрението – когато една жена избере да остане само със себе си? Когато изгуби или съвсем умишлено пререже всички връзки? Раждат се истории, пълни..

публикувано на 12.09.24 в 13:52
Васил Желев и Филип Донков

Филип и Васил: Всеки млад човек трябва да знае поне една българска песен

Българската музика играе важна роля в живота на младите хора. Тя предоставя платформа за самоизразяване, идентификация и социална ангажираност. Въпреки влиянието на чуждестранната музика и глобалните тенденции, българската сцена е успяла да създаде собствено звучене и да стане част от културния живот на новото поколение, част от което са Филип Донков..

публикувано на 12.09.24 в 13:46