Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще се пресекат ли корупционните практики на изпитите по кормуване

3
Снимка: Радио Видин

Новите правила за провеждането на изпит по кормуване отново са на дневен ред пред младите шофьори и техните преподаватели. Миналата седмица една идея разбуни духовете в гилдията. Появи се информация, че кандидатите за шофьорска книжка ще трябва се явяват на изпита си на автомобил, различен от този, на който са се обучавали, по време на курсовете. Според изнесената информация, компютър ще избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите. Това е част от проекта на Министерството на транспорта, за промяна в реда за провеждане на шофьорските изпити. Държавата трябва закупи сто нови автомобила, които да бъдат оборудвани с видеокамера и компютър, който да избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите- кандидат- шофьорът или изпитващия. Отново компютър ще показва кой греши и в какво. Изпитът ще е в автомобил, различен от учебния, и само в присъствието на инспектор от ДАИ, без инструктора. По този начин ще се премахне субективния елемент при задаването на маршрута и при оценяването на допусканите грешки. Как коментира информацията Георги Борисов, автомобилен инструктор от Видин с над 30 стаж в тази област:

"Аз като шофьор от толкова години и като инструктор от толкова години, като седна в чужда кола, докато се адаптирам с габаритите, с педалите, с газта, със спирачките минават поне 10 минути. През това време автомобилът върви ... Да си стегнат изпитвачите, тия дето изпитват. България не започва от София. Ние в провинцията, мога да го кажа с чиста съвест, че имаме по- голям контрол и изпитите се провеждат на по- голямо ниво, отколкото в София."- обясни Георги Борисов.

"Не само не учим учениците, а и даваме пари на тези, които изпитват и тези убийци излизат на пътя", каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка и коментира идеята за "белите автомобили": "Тази идея възникна преди няколко години, когато бяха създадени "белите стаи". Такава европейска практика към момента не съществува. В частност и обучението куца, но то куца от гледна точка на това, че нямаме достатъчно добри нормативни документи, които да ни дават възможност хората да бъдат подготвени по- добре."

Председателят на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка Йонко Иванов припомни, че до 30 март тази година трябваше да бъде създадена нова учебна документация за обучение на водачи на МПС. До днес намаляването на часовете по теория и увеличаването на тези по практика не се е случило. Йонко Иванов уточни още, че се предлага да се завишат часовете за кормуване по автомагистрала, извънградско и нощно шофиране и коментира разликата между столицата София и провинциалните градове в страната: "Аз не деля България на провинция и големи градове. Това са населени места, в които всичките ние живеем по един и същи начин. Надали, обаче за цени от 350 лева за шофьорски курсове за "С" категория, както има във Видин в момента някой ще се научи да управлява съвременен товарен автомобил."- подчерта Йонко Иванов.

Потърсихме и млади шофьори, на които тепърва им предстои изпит по кормуване. Разговаряхме с Петър Петров от Видин, на 30 години, който в момента кара курсовете за любител шофьор в Крайдунавския град: "За мен са предостатъчни 31 часа кормуване. Трябва да се седне и да се учи. Защото повечето хора не спазват правилата, не спазват знаците и така стават катастрофите."

Кристина Савова е на 18 години и е от Видин. Според нея кормуването в градската част на Видин е доста трудно, защото движението е доста натоварено. Разговаряхме и с Радослав Цанков, професионален шофьор от Видин, който в момента е на обучение за подновяване на своя документ за превоз на опасни товари /ADR/: "Другарите, така наречени "изпитващи", би трябвало да помислят по различен начин за самите курсове и за обучението на курсистите."- каза Радослав Цанков.

В края на миналата седмица министър Росен Желязков отрече информацията, че ще бъдат въвеждани т. нар. "бели коли" и обясни, че информацията, появила се в публичното пространство е фалшива новина. Ще бъде създадена контролирана среда, така че да се пресекат всички възможни корупционни практики при провеждането на практическия изпит на кандидатите за водачи. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията по време на работната среща, организирана от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Събитието бе инициирано във връзка с обявените мерки за подобряване на дейността на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", които включват и такива за организацията и провеждането на изпити на кандидатите за водачи. На срещата присъства и Владимир Илиев, преподавател и автоинструктор от Монтана: "Според мен "Автомобилна администрация" трябва да направи една качествена селекция, да мотивира по някакъв начин изпитвачите си и оценката на кандидат водачите да бъде единна. Не може 90 изпитвача да тълкуват по 90 начина Закона за движение по пътищата." 

На проведената среща стана ясно, че основната задача е да се създаде контролирана среда в рамките на практическия изпит, така че да бъдат ясно идентифицирани грешките, които прави водачът. Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Министър Росен Желязков бе категоричен, че всичко се прави, за да се подобри системата, така че чрез корупция да не се прикрива лошата подготовка.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Ще се съобразим ли с препоръките на МВФ за затягане на разходите?

Преди дни приключи мисията на Международния валутен фонд (МВФ) у нас. Препоръките на експертите са свързани със затягане на разходите за бюджета за догодина поне с 1%. Това трябва да стане чрез овладяване на ръста на заплатите в държавния сектор. Да отпадне максималният осигурителен праг и таванът на пенсиите, за да бъдат стимулирани хората да..

публикувано на 01.10.25 в 10:45

Аргументът трябва да е сила, а не силата да е аргумент

Може ли българското общество да излекува синдрома "детско насилие". Диагноза и рецепта написаха повече от 150 представители на държавни институции и неправителствени организации, които участваха в Националната кръгла маса на тема: "Насилието между деца". Дискусията е част от кампанията за преодоляване на агресията между подрастващи, която стартира..

публикувано на 30.09.25 в 12:55

Какви реформи са необходими в пенсионната система

"Не залагайте на хазарт старините ни!" - под това мото се провежда кампанията за пенсионната система на Сдружение "Солидарна България". Председателят на сдружението Ваня Григорова, Любомир Христов- доктор по икономика и Петър Витанов- член на Европейския парламент в мандат 2019-2024 коментираха заявените намерения за законодателни реформи в..

публикувано на 29.09.25 в 14:47

Радио Видин звучи денонощно на площада в Габровница

Екипът на Радио Видин гостува в село Габровница, което се намира на 13 км от Монтана. То е най-голямото село в община  Монтана, 1080 са днес жителите му. 36 км е уличната мрежа.  Безработицата е преодоляна, младите хора работят в предприятия в Монтана, в строителството, в чистотата, други работят в чужбина. Всички инвестират в домовете си и..

публикувано на 26.09.25 в 12:00
Лидерите на ГЕРБ Бойко Борисов (вляво) и на ДПС Делян Пеевски (вдясно)

Според социолозите: ГЕРБ остава водещата политическа сила

След началото на новия политически сезон електоралните нагласи сочат нарастваща интрига за второто място, но и за местата след него. Ако изборите бяха през септември, ГЕРБ щеше да получи почти 27 % подкрепа, докато ПП-ДБ, Възраждане и ДПС-Ново начало се движат на едно равнище с над 13,5 %.  На политическата сцена прехвърчаха искри между Бойко..

публикувано на 25.09.25 в 10:00

Защо поскъпват стоките от малката потребителска кошница?

Според КНСБ, съществуват скандални различия между цените, обявени от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), и крайните цени за потребителите. Разликата при някои продукти е 20-50-100%. Това заяви за БНР Виолета Иванова , заместник-директор на Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ. 30% е разликата при..

публикувано на 24.09.25 в 10:45

Преходът към еврото: съветите на експерти

Как през следващите месеци ще се справим с процеса на преминаване от българския лев към еврото? Отговор дадоха представители на различни държавни институции и неправителствения сектор по време на информационни срещи във Враца и Монтана . Целта на инициативата е експерти да отговорят на всички въпроси и притеснения на българите и бизнеса по места...

публикувано на 23.09.25 в 13:38