Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Новите шофьорски курсове ще включват кормуване в мъгла, през нощта и на магистрала

Селфи с инструктора ще доказва изпита

Снимка: Светослав Цветанов





Повече практика и по-малко теория за бъдещите шофьори. Това гласят промени в шофьорските курсове, разписани от образователния министър Красимир Вълчев. По промените е постигнато съгласие в междуведомствена работна група с участието на министерства, КАТ, "Автомобилна администрация" и браншови организации. Задължителните часове по кормуване за кандидат-шофьорите ще се увеличат от 31 на 42 часа. Но времето за теория е намалено с 14 часа - от 40 на 26.

За първи път се предвижда нощно шофиране, както и кормуване в силен трафик, на магистрала и в мъгла. Подготвена е и промяна в учебната документация: 10 от часовете ще са за управление в условия на интензивен трафик. Друга новост са задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от тях на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост. Селфи с инструктора ще доказва изпита за книжка, това предвижда електронения контрол, разработван от Министерството на транспорта. 

Промените не са обсъждани с инструкторите, затова може да последват протести, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Това е предложение, спуснато отгоре. Не всеки, който е взел книжка, разбира от нашата работа. Инструкторът не изпитва, има си изпитват. В разрешителното пише, че обучението е в рамките на видинска област. Тук няма магистрала. Ние нямаме право да напускаме областта. Иначе ще ни глобят. За мъгла трябва да чакаме есента. С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията. В момента са 6 упражнения - потегляне и спиране, управление на автомобила извънградско, паркиране и последните включват управлението в градски условия. България не започва от София. Трябва да си купим скъпи телефони за селфито. Но по Конституция, ако не съм съгласен, не можеш да ме снимаш".

Снимката на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. В телефоните на курсиста и инструктора ще бъде качено приложение, което да управлява процеса. Електронната система ще локализира автомобила и ще дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира къде е колата, отчита колко километра са изминати, при каква скорост, с какъв маршрут и кое упражнение е изработено. Накрая ще се прави финално селфи. 

Шофьорските курсове са обучение за цял живот, на мнение е Йонко Иванов, председател на Съюза на инструкторите по авто- мото подготовка и допълва, че Е-79 е най-трудният път - и като качество, и като настилка, и като разширение, затова трябва да бъде подобрен.

"Тези промени произхождат от умението на нашите водачи да шофират по скоростни пътища. Тези неща не че не са записани и в сегашната програма, но не стигат часовете. В момента шофирането е съсредоточено върху определени маршрути. Анализите, които са направени, сочат че малък процент от ПТП-тата стават в населено място. Колегите от вашия регион трябва да разсъждават като професионалисти, защото е факт, че този пътен коридор е един от най-натоварените в Европа. Замислено е до няколко години и в Северозапада да има магистрала. Едно е да шофираш с 25 км, друго е на скоростна отсечка с 90. Ние просто предвиждаме това, което е видно. Всеки смята, че курсът ще се оскъпи - не, просто се увеличават часове, което прави цената по-висока, не самия курс. Един калник е 200 лева, толкова ще ви вземат и са поправяне на щетата. Нека дадем парите за обучение, а не за възстановяване. Никой по конституция не трябва да има книжка. Хората да си правят сметката".

Предложеният електронен контрол може да доведе до протести от автоинструкторите, допълни Иванов.

"Селфитата ни превръщат във фотаджии. Тази система е насочена към парите. Но ние не сме длъжни да имаме хубави телефони, а сега пък ни задължават да плащаме и интернет. Системата я има от Автомобилна администрация, която заснема изпита. Съветвам колегите, ако това бъде прието, да има готовност за протести. Ние сме учители, а не сме престъпници. Ако сме излъгали някого, да потърси Комисията за защитата на потребителя".

Учебни центрове в страната вече тестват електронният контрол, съобщи Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и добавя, че обучителният период на кандидат-шофьорите включва не повече от пет улици.

"Ние, които сме "на светло", казваме какво е необходимо. Тези промени засягат сивия сектор. По-добрата подготовка, по-сериозните изпити и гарантирано даване на часовете - всичко това води до поправка на ситуацията, до повишаване на качеството и в крайна сметка до поведение и грамотност на пътя. В 15 центрове вече се тества тази система. Моята информация е, че хората са доволни - курсисти, родители, инструктори, управители на фирми. Няма разумна алтернатива на вкарване на новите системи, дигитализация. Трябва да станем нормална държава. Министърът има смелост да извърши реформи. Обвиняваме, че липсват реформи, но когато се замислят, всеки е недоволен. Отдавна искам изпитът да е с навигация, в която е заложен предварителен маршрут, който да не се знае нито от изпитващия, нито от курсиста. Ние взимаме книжка за цял свят, не за онези няколко улици, на които сме карали постоянно. Това е проблем за цяла България, не само за малките места".

Обсъждането на новите правила продължава. Министерството на транспорта иска да намали корупцията и да накара автоинструктори и кандидат-шофьори реално да вземат изпитите си, завърши Георгиев.

18-годишната Кристина от Видин в момента кара курсовете си. Споделя, че кормуването в интензивен трафик на скоростен път ще е от полза за младите шофьори.

"Засега се справям добре, но е нормално да има трудности, все пак съм млад водач. Изисква се бърза реакция, за да спреш. Промените ги подкрепям - първо, че сме с инструктор, а второ че ще ни е от полза. Вземем ли книжка, ще сме по-спокойни в такава ситуация".

Браншът очаква промените в кормуването за книжка да станат до няколко месеца, ако се работи усилено.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Диляна Генкова: Емоцията е ключът към привличането на публики в музеите

Възможностите за културен туризъм показа Община Берковица на туристическо изложение във Велико Търново. На щанда представиха чипровското килимарство, показано от майсторката от Берковица Златка Стойнова, макети на емблематичните берковски символи, местни производители на вина и козе продукти, сладки изкушения, приготвени от ученици от гимназията в..

публикувано на 16.10.25 в 16:40
Румяна Симеонова

Румяна Симеонова: Щастлива съм да давам на другите решения, които някога сама търсех

Днес в "Думата имат старейшините" ни гостува Румяна Симеонова - една дама с богат професионален опит. Тя е работила като агроном, развивала е собствен бизнес, преминала е през журналистическата професия, през местната администрация, за да достигне днес до длъжността изпълнителен директор на Местна инициативна група (МИГ) Лом.  Румяна Симеонова..

публикувано на 16.10.25 в 15:00

С нов облик е читалището в Ковачица

Обновиха читалището в монтанското село Ковачица.  Идеята е на читалищното настоятелство и се осъществява с подкрепата на Местната инициативна група (МИГ) Лом. Сред големите придобивки за културното средище са екран за лятно кино, музикална апаратура, обновени пространства в библиотеката и залата за изяви и други, разказа председателят на НЧ  "Никола..

публикувано на 16.10.25 в 14:00

Дискусия за разширяване на Синята зона ще се състои във Видин

Промени в обхвата на Синята зона във Видин ще бъдат подложени на обществено обсъждане утре, 17 октомври. Предлага се паркирането на няколко нови улици да бъде вече платено . Преди това, обаче, да се случи, тези улици трябва да бъдат ремонтирани и това е заложено в предвидени проекти, обясни директорът на Общинско предприятие "Зони за платено..

публикувано на 16.10.25 в 12:30

В "Музикална зона" на 16 октомври 2025 слушаме Лучано Павароти

На 12 октомври се навършиха 90 г. от рождението на италианския оперен певец  Лучано Павароти . Превръща се в супер звезда след изпълнението на арията  Nessun dorma  из операта "Турандот" на Пучини, станала тема на Световното първенство по футбол 1990 г. Тя е подписът на тенора. Павароти е сред основоположниците на стила класически кросоувър.  Слушаме..

публикувано на 16.10.25 в 09:00

Нова песен на Цветелина събира хората в ритъма на Дунавското хоро

Новата песен на Цветелина – " Празнично Дунавско хоро"  – е вдъхновена от духа на Северозапада и от творчеството на Дико Илиев. Музиката и текстът са на самата изпълнителка, а аранжиментът – на Пламен Велинов. Видеото е заснето в Монтана от Ивалина Василева и Чарли Жиров. Градът, вдъхновявал композитора Дико Илиев, се превръща в естествена сцена..

публикувано на 15.10.25 в 16:46

Нова вълна от измами: Как престъпници атакуват домовете на възрастни хора

През последните месеци в България се наблюдава тревожна тенденция на зачестили телефонни и измами по домовете, насочени предимно към възрастни хора. Измамниците използват различни сценарии, за да спечелят доверието на жертвите и да ги принудят да предадат пари или ценности. Поставяме фокус отново върху тези схеми, за да напомним на гражданите да..

публикувано на 15.10.25 в 16:35