Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Новите шофьорски курсове ще включват кормуване в мъгла, през нощта и на магистрала

Селфи с инструктора ще доказва изпита

Снимка: Светослав Цветанов





Повече практика и по-малко теория за бъдещите шофьори. Това гласят промени в шофьорските курсове, разписани от образователния министър Красимир Вълчев. По промените е постигнато съгласие в междуведомствена работна група с участието на министерства, КАТ, "Автомобилна администрация" и браншови организации. Задължителните часове по кормуване за кандидат-шофьорите ще се увеличат от 31 на 42 часа. Но времето за теория е намалено с 14 часа - от 40 на 26.

За първи път се предвижда нощно шофиране, както и кормуване в силен трафик, на магистрала и в мъгла. Подготвена е и промяна в учебната документация: 10 от часовете ще са за управление в условия на интензивен трафик. Друга новост са задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от тях на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост. Селфи с инструктора ще доказва изпита за книжка, това предвижда електронения контрол, разработван от Министерството на транспорта. 

Промените не са обсъждани с инструкторите, затова може да последват протести, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Това е предложение, спуснато отгоре. Не всеки, който е взел книжка, разбира от нашата работа. Инструкторът не изпитва, има си изпитват. В разрешителното пише, че обучението е в рамките на видинска област. Тук няма магистрала. Ние нямаме право да напускаме областта. Иначе ще ни глобят. За мъгла трябва да чакаме есента. С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията. В момента са 6 упражнения - потегляне и спиране, управление на автомобила извънградско, паркиране и последните включват управлението в градски условия. България не започва от София. Трябва да си купим скъпи телефони за селфито. Но по Конституция, ако не съм съгласен, не можеш да ме снимаш".

Снимката на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. В телефоните на курсиста и инструктора ще бъде качено приложение, което да управлява процеса. Електронната система ще локализира автомобила и ще дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира къде е колата, отчита колко километра са изминати, при каква скорост, с какъв маршрут и кое упражнение е изработено. Накрая ще се прави финално селфи. 

Шофьорските курсове са обучение за цял живот, на мнение е Йонко Иванов, председател на Съюза на инструкторите по авто- мото подготовка и допълва, че Е-79 е най-трудният път - и като качество, и като настилка, и като разширение, затова трябва да бъде подобрен.

"Тези промени произхождат от умението на нашите водачи да шофират по скоростни пътища. Тези неща не че не са записани и в сегашната програма, но не стигат часовете. В момента шофирането е съсредоточено върху определени маршрути. Анализите, които са направени, сочат че малък процент от ПТП-тата стават в населено място. Колегите от вашия регион трябва да разсъждават като професионалисти, защото е факт, че този пътен коридор е един от най-натоварените в Европа. Замислено е до няколко години и в Северозапада да има магистрала. Едно е да шофираш с 25 км, друго е на скоростна отсечка с 90. Ние просто предвиждаме това, което е видно. Всеки смята, че курсът ще се оскъпи - не, просто се увеличават часове, което прави цената по-висока, не самия курс. Един калник е 200 лева, толкова ще ви вземат и са поправяне на щетата. Нека дадем парите за обучение, а не за възстановяване. Никой по конституция не трябва да има книжка. Хората да си правят сметката".

Предложеният електронен контрол може да доведе до протести от автоинструкторите, допълни Иванов.

"Селфитата ни превръщат във фотаджии. Тази система е насочена към парите. Но ние не сме длъжни да имаме хубави телефони, а сега пък ни задължават да плащаме и интернет. Системата я има от Автомобилна администрация, която заснема изпита. Съветвам колегите, ако това бъде прието, да има готовност за протести. Ние сме учители, а не сме престъпници. Ако сме излъгали някого, да потърси Комисията за защитата на потребителя".

Учебни центрове в страната вече тестват електронният контрол, съобщи Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и добавя, че обучителният период на кандидат-шофьорите включва не повече от пет улици.

"Ние, които сме "на светло", казваме какво е необходимо. Тези промени засягат сивия сектор. По-добрата подготовка, по-сериозните изпити и гарантирано даване на часовете - всичко това води до поправка на ситуацията, до повишаване на качеството и в крайна сметка до поведение и грамотност на пътя. В 15 центрове вече се тества тази система. Моята информация е, че хората са доволни - курсисти, родители, инструктори, управители на фирми. Няма разумна алтернатива на вкарване на новите системи, дигитализация. Трябва да станем нормална държава. Министърът има смелост да извърши реформи. Обвиняваме, че липсват реформи, но когато се замислят, всеки е недоволен. Отдавна искам изпитът да е с навигация, в която е заложен предварителен маршрут, който да не се знае нито от изпитващия, нито от курсиста. Ние взимаме книжка за цял свят, не за онези няколко улици, на които сме карали постоянно. Това е проблем за цяла България, не само за малките места".

Обсъждането на новите правила продължава. Министерството на транспорта иска да намали корупцията и да накара автоинструктори и кандидат-шофьори реално да вземат изпитите си, завърши Георгиев.

18-годишната Кристина от Видин в момента кара курсовете си. Споделя, че кормуването в интензивен трафик на скоростен път ще е от полза за младите шофьори.

"Засега се справям добре, но е нормално да има трудности, все пак съм млад водач. Изисква се бърза реакция, за да спреш. Промените ги подкрепям - първо, че сме с инструктор, а второ че ще ни е от полза. Вземем ли книжка, ще сме по-спокойни в такава ситуация".

Браншът очаква промените в кормуването за книжка да станат до няколко месеца, ако се работи усилено.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ангелина Младенова - за учителската професия преди и сега

В навечерието на първия учебен ден в "Думата имат старейшините" гостува 86-годишната Ангелина Младенова, която е била начален учител в училище "Любен Каравелов" във Видин.  Тя е от белослатинското село Попица, но след като се омъжва се мести във видинското село Ивановци, където я намираме и днес. За себе си Ангелина Младенова казва, че е имала..

публикувано на 12.09.24 в 16:50
село Върбешница, община Мездра

Есенно почистване предстои в село Върбешница

В мездренското село Върбешница няма незаконни сметища. Причината- кметът Магдалена Динкова обикаля селото и когато види, че някъде се чисти или се ремонтират къщите, казва на хората какъв е редът за изхвърляне на отпадъците и контролира дали се спазва начинът на изхвърлянето им. Преди 3-4 години нерегламентираното сметище било изчистено. "И..

публикувано на 12.09.24 в 16:24
Боклук - илюстративна снимка

Има ли решение на проблема с незаконните сметища

Проблемът с незаконните битови и строителни сметища е изключително голям, за разлика от други населени места в страната, това установява  народният представител Петър Петров,  след като започва да обикаля област Монтана, от която е избран. "Стигало се е дотам, че се образуват незаконни сметища с години и те се виждат даже от сателитни..

публикувано на 12.09.24 в 15:10

Занаятчия продължава да вдъхва живот на старо училище в Монтанско

В Център за изкуство, занаяти и етнография е превърнато старото и отдавна нефункциниращо училище в село Меляне, община Георги Дамяново. Инициативата е на Чавдар Антов, художник, дърворезбар, с когото сме ви срещали и преди. Благодарение на дългогодишните му грижи сградата на учебното заведение е спасена от разруха, каквато е съдбата на много..

публикувано на 12.09.24 в 14:00

Сборникът от разкази "Жени без мъже" на Анелия Гешева от Видин

"Близостта ражда презрение… и деца!" Не помня кой го беше казал, но е онова, за което първо се сетих, докато четях разказите от сборника „Жени без мъже“ на Анелия Гешева. А какво се ражда след презрението – когато една жена избере да остане само със себе си? Когато изгуби или съвсем умишлено пререже всички връзки? Раждат се истории, пълни..

публикувано на 12.09.24 в 13:52
Васил Желев и Филип Донков

Филип и Васил: Всеки млад човек трябва да знае поне една българска песен

Българската музика играе важна роля в живота на младите хора. Тя предоставя платформа за самоизразяване, идентификация и социална ангажираност. Въпреки влиянието на чуждестранната музика и глобалните тенденции, българската сцена е успяла да създаде собствено звучене и да стане част от културния живот на новото поколение, част от което са Филип Донков..

публикувано на 12.09.24 в 13:46

Отбелязваме Деня на програмиста

В Деня на програмиста, 12 септември, разговаряме с Емилиян Кадийски от Враца. Той се занимава с програмиране, организира курсове по специалността, участва и в софтуерни компании, част е от екипа на Враца софтуер общество. По думите му, продуктите създадени от програмисти може да бъдат срещнати във всяка една сфера. Въпреки че интересът към..

публикувано на 12.09.24 в 11:30