"Играят на таблети и на телефони, ако не са на училище -постоянно, ако са на училище - по 2-3 часа, на 6 и на 3 години са, това се отразява лошо на децата, научават е и неща, които не са хубави за тях...ограничаваме ги, повече игри навън и това е...Разрешаваме им, но е неизбежно, в добра посока - съвременни са, в лоша- за здравето и за очите, затова да е с мярка...Няма как да не се ползва, предимно след детска градина, научава много неща, прилага гледането на филмчетата, но я болят очичките и затова трябва да е умерено, гледа 15-20 минути и приключва."
За да се развиват правилно децата, те трябва да общуват повече с родителите си, с близките си и децата на тяхната възраст вместо да прекарват времето си пред екрана, смятат специалисти. Потърсихме мнението на преподавател с дългогодишен опит- Веселка Матеева главен учител в ДГ "Арабела" Видин:
"Трябва да се говори за две отделни неща, които вървят заедно, интернет предоставя много информация, но тя се подрежда в таргет групи и ни се подава определена информация, която ни интересува и всъщност имаме достъп до много едностранчива информация. Следващото - мобилните устройства имат силно електромагнитно излъчване......уврежда се начина на предаване на гена.... 90% от енергията на мозъка отива за използването на зрителния нерв, тоест ако непрекъснато дразним очите, това значи, че взимаме от енергията на другите си сетива."
И още - еднакви ли са понятията, получени в живия живот и чрез екрана. За да се изгради едно понятие, първо се започва чрез физически контакт - чрез устата, ръцете и чрез очите - допълва Веселка Матеева:
"Едно дете, което възприема понятието "чаша" не в триизмерното пространство, а в двуизмерното, каквото е телевизорът, не може да изгради понятието в неговата пълнота. Стеснява се понятийната система на човека, а оттам и въображението... Поради тази причина се наблюдава забавяне в говора на децата и често се наблюдава, че детето говори на неразбираем език. Стигаме до социалните умения, изгубват уменията си за комуникация в живия свят. ..Трябва много малко телевизия да гледат децата, особено децата до 3-4 години, трябва да са навън в природата, защото цветовете в природата не са толкова ярки и не претоварват нервната система."
Престоят пред екрана намалява въображението, децата губят представите си за реалния свят и умението да общуват помежду си. Най-доброто въздействие върху нервната система е престоят сред природата, казва Веселка Матеева:
"Наблюдавам това, че децата с голяма лекота се отказват от игра, за да гледат филмче...Предпочитат моделите на насилието в известен смисъл. Без семейството не става, това е основата..., личният пример, ако детето вижда родителя, че е на телефона само и то ще прави това, ако вижда родителя, че чете книга и то ще чете, ако ходи на театър и то ще ходи на театър."
Личният пример в семейството е най-важното условие за поведението на малчуганите. Родителите трябва да общуват повече с децата си за сметка на телевизията и компютъра - смятат и здравните специалисти. От Американската академия по педиатрия препоръчват на родителите до 18 месеца напълно да забранят електронните устройства, от 18-24 месеца децата могат да гледат образователни програми. Във възрастта между 2-5 години престоят пред екрана да е ограничен, не повече от 1 час на ден.
Основно училище "Любен Каравелов" във Видин отбеляза 190 години от рождението на своя патрон. Мероприятията започнаха рано сутринта с поднасяне на цветя и тържествена щафета, в която участваха ученици от 5-и клас. Заместник-директорът на училището, Галина Нетова , поздрави присъстващите и подчерта важността на патронния празник...
Днес, 8 ноември, отбелязваме Деня на Западните покрайнини. Отбелязва се от 1924 година по инициатива на Учредителния конгрес на бежанците от Западните покрайнини. Забранен е през 1952 година, а е възстановен през 1990 г. Това е годишнина от анексирането (1920 г.) на Западните покрайнини по силата на Ньойския мирен договор (27 ноември 1919 г.)...
Отмъщението се сервирало студено, казват. Може би. Но не и когато огънят има за какво да отмъщава. Не и когато има да ти отмъщава един истински змей, потомък на Караогнян – страшилището на Балканите, и не на последно място когато има да отмъщава на самия Караогнян. Тогава отмъщението не може да чака и не може да е различно от огън до пълно..
Младежи от "Интеракт клуб" към доброволческата организация "Ротари Интернешънъл" във Видин събраха над 400 лева от благотворителна вечер на четенето. За идеята и каузите, за чието изпълнение ще помогнат, разказват Мартина Вергилова, Никол Николова и Алекс Александров от клуба. "Първата цел на нашето събитие - Вечерта на четенето, е да..
Във Видин има изключително много артисти - хора, които влагат умението, дарбата и таланта си в различни произведения. В рубриката "Професия хоби" ви представяме една дама, която ръчно изработва бижута, влагайки в тях цялата си душа. Започва да се занимава с това хоби, без да го планува, просто ѝ идва отвътре. А понякога, когато искаш..
Обликът на Зверино е представен в книгата „Пътища през Времето“ . Сборникът с краеведски изследвания за мездренското село е дело на Ивана Захариева — икономист по професия и родом от малкото населено място. Още от дете тя проявява интерес към начина на живот на хората, а краезнанието става нейна страст. Благодарение на своите родители успява да..
Видинската авторка Илияна Кръстева издава новата си стихосбирка, наречена „Дискордия“. В нея включва 100 творби, създавани през годините. Опитва се във всяко стихотворение да има основна идея, за да може читателят да осмисли написаното. В момента книгата е готова в електронен вариант, очаква се да излезе и в книжен вид. В началото на нашия..