Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българският Великден


От началото на месец март започнаха едни от най-големите български празници: тези, даващи началото на великденските пости, свързани с усещане за топъл огън, семеен уют и умението да простим на близките хора. 

Връщайки се назад в годините, можем обаче да кажем, че това не е било водещото чувство за нашия народ. Не и преди 3 април 1860 година. До онзи момент националният ни календар е бяло поле, като по него липсват кървавите точки, с които отбелязваме празниците, разказва Красимир Григоров, историк от Враца.

"В наши дни, когато отбелязваме националните празници, свързани с редица кървави петна в историята ни - 3 март, 6 септември, 22 септември, сякаш забравяме 3 април 1860 година. От този ден започва възраждането на българската нация. До 1860 година обаче денят е просто бяло поле"

Навръх Великден, на датата 3 април, през 1860 година цариградските българи провеждат акция, която остава в историята като една от връхните точки във възрожденските борби. Денят не е избран случайно, напротив - крие символика. В онези мигове българите в турската столица се чувствали изоставени, самотни и забравени, орисани сякаш със своята мисия: народното дело. Нарушаването на всички върховни канони щяло да привлече вниманието на всички фактори в имперската столица. Предвождани от Иларион Макариополски, българите осъществили своята бунт срещу системата.

."Раковски пръв оценява толкова високо станалото, твърдейки че този ден трябва да се почита като един от най-големите празници в нашия календар. 3 април е заявка за културно присъствие, с културен и исторически контекст, но носи и преки податки към бъдещето, когато духовността сякаш отстъпва пред икономическото. Към 3 април българите са в особена позиция - да лавират между Великите сили, да се борят в могъщата Патриаршия, но и да заобикалят Високата порта. Преди 160 години се случва величавото, което не се е случвало никога. Иларион Макариополски е главното лице в този висок момент, защото не произнася името на патриарха, а на негово място изрича "всякое епископство православных", което се произнася само от предстоятел на автокефална църква. Вместо името на вселенския патриарх Кирил VII Константинополски е произнесено това на султана Абдул Меджид I. Властта на Патриаршията е отхвърлена".

С течение на вековете като най-голям празник за източното православие стана Възкресение Христово, което символизира по-голямата връзка на тази черква с източния мистицизъм, с мистерията на смъртта, неговата по-голяма „отвлеченост“ и откъснатост от земните дела. За разлика от западното християнство, на Изток акцентът пада върху кръстния път и възможността не просто за обновление, а за възраждане, за ново възкресение.

В решението на българите да проведат своята акция навръх Великден, след като знаем, че е взето в един от най-острите моменти на борбата с католическата пропаганда, навярно е играло ролята и желанието да се подчертае кардиналната разлика.

Едновременно с това най-големият православен празник в цъфтящата буйна пролет на Цариград е давал необходимия декор и фон за началото на новото българско летоброене, за възкресението на всичките ни национални стремежи, за възраждане силата и значението на българския народ.

На 28 февруари 1870 година след 30-годишна борба за национално самоопределение, българският народ получава ферман за самостоятелна българска църква, начело с екзарх и център Цариград. Ферманът предвижда създаване на Българска екзархия, чието вътрешно управление е независимо от Вселенския патриарх и се урежда с устав.  Първият български Свети синод в Цариград е в състав Иларион Макариополски, Натанаил Охридски, Екзарх Антим I и Иларион Ловчански.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Колко ще ни струва да изпратим първокласник на училище?

Подготовката на първокласник за учебната година е важен, но и скъп процес. Всяка есен семействата се сблъскват с предизвикателството да осигурят всичко необходими за детето си. Родителите обикновено търсят баланса между качеството и цената, за да гарантират, че децата им ще разполагат с всички нужни материали, без това да представлява..

публикувано на 12.09.24 в 17:10

Ангелина Младенова - за учителската професия преди и сега

В навечерието на първия учебен ден в "Думата имат старейшините" гостува 86-годишната Ангелина Младенова, която е била начален учител в училище "Любен Каравелов" във Видин.  Тя е от белослатинското село Попица, но след като се омъжва се мести във видинското село Ивановци, където я намираме и днес. За себе си Ангелина Младенова казва, че е имала..

публикувано на 12.09.24 в 16:50
село Върбешница, община Мездра

Есенно почистване предстои в село Върбешница

В мездренското село Върбешница няма незаконни сметища. Причината- кметът Магдалена Динкова обикаля селото и когато види, че някъде се чисти или се ремонтират къщите, казва на хората какъв е редът за изхвърляне на отпадъците и контролира дали се спазва начинът на изхвърлянето им. Преди 3-4 години нерегламентираното сметище било изчистено. "И..

публикувано на 12.09.24 в 16:24
Боклук - илюстративна снимка

Има ли решение на проблема с незаконните сметища

Проблемът с незаконните битови и строителни сметища е изключително голям, за разлика от други населени места в страната, това установява  народният представител Петър Петров,  след като започва да обикаля област Монтана, от която е избран. "Стигало се е дотам, че се образуват незаконни сметища с години и те се виждат даже от сателитни..

публикувано на 12.09.24 в 15:10

Занаятчия продължава да вдъхва живот на старо училище в Монтанско

В Център за изкуство, занаяти и етнография е превърнато старото и отдавна нефункциниращо училище в село Меляне, община Георги Дамяново. Инициативата е на Чавдар Антов, художник, дърворезбар, с когото сме ви срещали и преди. Благодарение на дългогодишните му грижи сградата на учебното заведение е спасена от разруха, каквато е съдбата на много..

публикувано на 12.09.24 в 14:00

Сборникът от разкази "Жени без мъже" на Анелия Гешева от Видин

"Близостта ражда презрение… и деца!" Не помня кой го беше казал, но е онова, за което първо се сетих, докато четях разказите от сборника „Жени без мъже“ на Анелия Гешева. А какво се ражда след презрението – когато една жена избере да остане само със себе си? Когато изгуби или съвсем умишлено пререже всички връзки? Раждат се истории, пълни..

публикувано на 12.09.24 в 13:52
Васил Желев и Филип Донков

Филип и Васил: Всеки млад човек трябва да знае поне една българска песен

Българската музика играе важна роля в живота на младите хора. Тя предоставя платформа за самоизразяване, идентификация и социална ангажираност. Въпреки влиянието на чуждестранната музика и глобалните тенденции, българската сцена е успяла да създаде собствено звучене и да стане част от културния живот на новото поколение, част от което са Филип Донков..

публикувано на 12.09.24 в 13:46