Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

COVID-19 ускорява строителството на новия път Видин-Ботевград?

Вече два месеца България е в извънредно положение заради пандемията от новия коронавирус. Експертите очакват тежка икономическа криза в близко бъдеще. Това се случи точно когато мечтата за магистрала от Видин до София беше на път най-сетне да се реализира. Част от жителите на Северозапада предвидиха, че очакваните бюджетни проблеми в държавата ще се окажат основателна причина за ново отлагане на един от най-важните за развитието на региона проекти.

Обратно на очакванията обаче, може да се окаже, че кризата с COVID-19 всъщност ще се отрази положително на строежа на скоростния път. Сигнали за това дойдоха след заседанието на Коалиционния съвет между ГЕРБ и "Обединени патриоти" преди седмица. На него са обсъдени антикризисните мерки, които ще предприеме правителството. Сред тях е категорична подкрепа за строителството на важните инфраструктурни обекти. Не само няма да се пречи на това, а и ще се стимулира, за да се осигури заетост на повече работници, обяви лидерът на НФСБ Валери Симеонов:

"В строителството виждаме много голям потенциал за осигуряване на работни места и държавата ще предприеме съответните мерки в резултат на договореността, която постигнахме и решенията, които взехме за увеличаването на възможността за назначаване на хора, за увеличаването на строителните обекти и разширяването на дейността в редица направления. На първо място това са инфраструктурните обекти- ускорено доизграждане на магистрала "Хемус", Ботевград-Монтана-Видин също е обект, който ще бъде започнат и ще поеме съответните работни места, техника и фирми..."

Има много голяма вероятност две отсечки от бъдещия скоростен път между Видин и Ботевград да започнат реално да се строят до един месец. Избрани са изпълнители за проектиране и строителство и за строителен надзор за три лота от Видин до Ружинци, както и за двата лота между Ботевград и Мездра. Двете отсечки са с обща дължина от 87 км или малко повече от половината от цялото трасе. Проектите са разделени на лотове, за да може на обектите да се работи едновременно и да завършат в кратък срок. 

Приключват геоложките проучвания за трасето Мездра-Ботевград. Машините вече са разположени на строителните площадки и се очаква фирмата изпълнител да започне работа в най-скоро време.

"Върви подготовката им тук. Чистят терена, съсредоточават техника. Доколкото зная, имат искане към министерството и към АПИ да се затвори участъка Лютидол-Мездра, за да може да започнат работа. Без спиране на движението няма да може да стане. Гарантират за две години изпълнението. Взеха терени за строителни площадки, за бази и т.н. Техника са докарали на площадките. Стартът зависи от това кога ще им дадат фронт за работа. В момента извършват проучванията по цялото трасе от Мездра до Ботевград. Засега няма проблеми, правят усилена подготовка за работа", обясни кметът на Община Мездра Иван Аспарухов.


Строежът на участъка Мездра-Ботевград се забави с повече от година заради обжалване от един от участниците в търга в Комисията за защита на конкуренцията и заради протести на собственици срещу отчуждаването на имоти. Вече всички проблеми са изчистени и остава единствено да се извърши самото строителство на новия четирилентов път в планинския участък.

Пътят между Видин и Ботевград стана приоритетен за правителството, след като преди две години жители на Видин и други градове в Северозапада организираха протести и блокираха основни пътища в региона. Вече са избрани изпълнители за отсечките Видин-Макреш и Мездра-Ботевград. Изпълнението на видинския участък се забави заради проблеми с отчуждителните процедури по трасето.

"Процедурите, които се провеждаха до момента, бяха свързани с отчуждаването на имотите по трасето. За първия лот, за който има обявен изпълнител, всички установени собственици и ползватели на имоти са предадени в края на месец април от различните Общини, защото от там се събираше информацията, в Агенция "Пътна инфраструктура", изготвени са оценките и само се чака постановление на Министерския съвет за извършване на самите отчуждения. Общините Видин, Грамада и Димово взеха решения за прехвърляне на общинските имоти в полза на държавата. Процедура, която се предвижда при подобни случаи, когато се изгражда такъв обект с национално значение. Това също вече е направено. Така че, независимо от извънредното положение, през това време бяха извършвани действия, които би трябвало да доведат до започване на строителството. Как ще се започне, дали ще бъде разделена цялата отсечка на етапи, за да може да се започне първата част с разширяването на пътя до околовръстното на Видин и после- останалото, е въпрос технически, който е свързан с това къде по-бързо ще бъдат изплатени обезщетенията за отчужденията, които са предвидени вече. Това също е процедура, която за съжаление отнема време. Искрено се надявам обаче, че в рамките на месец строителството ще започне. Надявам се да приключат и останалите две процедури, които са свързани с лот 2 и 3 до Ружинци. Чакаме отговор от АПИ и за това какво се случва с процедурите за участъка Ружинци-Монтана. Продължаваме да следим процедурите. Строителите имат абсолютна готовност да започнат", каза Росица Кирова, председател на Гражданско обединение "Единни за промяна", инициатор на протестите във Видин.

Тя не очаква собственици на имоти по трасето да обжалват предложените цени за отчуждаване, с което да забавят старта на строителството:

"Оценките са направени така, че да дадат максималното възможно. Повечето земи са земеделски и такива, за които цената е ясна. Не може да се говори за спекулации. Вярвам в това, че щом като видинчани положихме всичко възможно, като усилия, пътят да се случи, собствениците ще проявят съзнание. Продължаваме да полагаме непрекъснато усилия с кореспонденция, информация, настояване, граждански контрол. Важно е институциите да знаят, че някой се интересува от напредъка. Поели сме ангажимента пред видинското общество, като гражданска организация и аз лично, като човек, че ще направим всичко възможно да се случи и няма да спрем дотук. Мисля, че е време да си дадем сметка, че се случват онези неща, за които полагаме всички ние усилия. Ако чакаме от само себе си някой да решава проблемите ни, нищо не става и няма да стане. Ние, като регион, имаме много голяма необходимост от този път."

"Проектът за изграждане на четирилентов път Видин - Ботевград е приоритетен за правителството. Ускореното му изграждане, по което има консенсус в рамките на коалицията, ще осигури още работни места, а това ще помогне за преодоляване на негативите от кризата вследствие на пандемията от COVID-19. Разкриването на нови работни места ще допринесе за стабилизирането на икономиката и за подпомагане на строителния бранш. МРРБ работи усилено по процедурите за теренно осигуряване и стартиране на реални строителни дейности по проекта, както и по другите големи инфраструктурни проекти като магистрала Хемус"
, това пък написа преди дни министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

За още по-точна конкретика за напредъка на проекта отправихме писмено запитване и към Агенция "Пътна инфраструктура". Ето и отговора:

По модернизацията на направлението Видин - Ботевград се работи на три участъка - лот 1 /19,3 км/ и лот 2 /13,3 км/ между Мездра и Ботевград, както и на отсечката Видин - пътен възел "Макреш" /29,43 км/.

Проектът за модернизацията на път I-1 (E-79) Мездра - Ботевград е на инженеринг - проектиране и строителство, като това включва и необходимите геоложки проучвания. И на двата участъка в момента се изпълняват проучвателно-проектантски работи, съгласно заданията за проектиране и условията на договорите и съобразно извънредното положение, въведените мерки за ограничаване на разпространението на COVID-19 и противоепидемичните предписания. В процеса на проектиране е необходимо да се извършват подробни геодезически измервания, резултатите от които са основа за цялостната проектна разработка при строителството на двата лота. По трасето в момента не се извършват строително-монтажни работи.

В отсечката Видин - п.в. “Макреш“ през октомври 2019 г. е издадено разрешение за строеж за участък от км 31+990 до км 33+200. Строителната площадка е разчистена. Строителните дейности са спрени за зимния сезон и предстои подновяването им. За останалата част от обекта се провеждат отчуждителните процедури и се очаква постановяване на отчуждителен акт. При провеждане на отчуждителните процедури и обособяване на участъци с отчуждени имоти, ще е възможно да се издават разрешения за строеж на отделни части от обекта.

За първи път при изпълнението на обществените поръчки за строителство на пътя ще се приложи нова схема на плащане, която предвижда цялата стойност на договора да се разплати на изпълнителя след приключване на обекта. Целта е строителите да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок. С постановления на Министерски съвет от септември и октомври 2019 г. беше осигурено финансово обезпечаване на обектите. С 419 327 906 лв. ще се финансира модернизацията на участъка Мездра - Ботевград. 796 749 500 лв. са за модернизацията на участъка от пътя между Видин и Ружинци, с дължина над 54 км. 

На този етап няма промяна в крайния срок за завършване на проектите. В зависимост от това колко ще продължи борбата с разпространението на заразата и опазване живота и здравето на работещите, по информация на строителите в бъдеще е възможно да има забавяне.

В ход са тръжни процедури за участъците от пътен възел “Макреш” до Бела (13,6 км) и от Бела до Ружинци (11,12 км). Подготвят се проектите за отсечките Ружинци - Монтана (40,3 км), Монтана - Враца (28,7 км) и за рехабилитацията на Враца - Мездра (9 км).




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Първан Симеонов

Първан Симеонов: България е изправена пред своеобразен граждански конфликт

Политическото напрежение в навечерието на свикването на 51-вото Народно събрание продължава да расте.  Постоянните нови условия отдалечават партиите от преговори за кабинет.  Ще излъчи ли генерална промяна на политическата сцена предсрочният вот или политическата криза ще продължи да се задълбочава?  Компромис или избори през пролетта?..

публикувано на 07.11.24 в 10:00

Ще бъде ли върнат 20% ДДС за хлебари и ресторантьори?

Проектобюджетът на страната за 2025 година ще е с 3% дефицит. Това заяви служебният министър на финансите Людмила Петкова след заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество, проведено преди дни. По думите ѝ внасянето на проектобюджета ще бъде забавено и той ще бъде предложен на следващия 51-ви парламент. Става ясно, че в проекта..

публикувано на 06.11.24 в 10:45

Северозападът за 10 години - от "Червена крепост" до "Бастион на ДПС"

За редовно купуване на гласове, контролиран вот и изборни манипулации в България се твърди не от вчера. След последните предсрочни парламентарни избори обаче проблемът изглежда се задълбочи. Редица политически формации поискаха касиране на изборите, президентът Румен Радев също критикува начина, по който бяха проведени. Северозападът често е сочен от..

публикувано на 05.11.24 в 12:47

Лесовъдите като съвременни будители

Държавните горски стопанства от Северозападно държавно предприятие- Враца отбелязаха "Седмица на будителите" с горските педагози с различни прояви, организирани във връзка с покровителя на българската гора- светецът Иван Рилски, чиято памет се почита на 1 ноември.  Държавно горско стопанство Видин  (ДГС-Видин)се включи в "Седмица на..

публикувано на 04.11.24 в 14:18

Охрид - едно от най-старите села в Северозапада

Гостуваме в село Охрид , община Бойчиновци. Къщите в селото са разположени по двата бряга на река Ботуня, а над него се извисява планина Пъстрина. Смята се, че Охрид е едно от най-старите населени места в Северозападна България. Според някои историци на мястото на селото е имало живот още по време на траките. По римско време пък, през него минавал..

публикувано на 01.11.24 в 15:14
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Политиката ни е гражданска война без оръжия

Ще бъде ли направена първата крачка към решението или политическата криза ще продължи да се задълбочава?  Това ще зависи от осемте формации 51-вото Народно събрание.  Предстои ли исторически компромис или начертаните червени линии предопределят нов вот през пролетта?  Бъдещето на политическия живот в страната дни след като България се произнесе за..

публикувано на 31.10.24 в 10:00

Защо повечето работещи у нас не достигат нетната заплата за издръжка?

България продължава да е с най-ниското ниво на заплащане сред останалите държави членки на ЕС, като минималната заплата е 49,8% от заплатата за издръжка, т.е. половината от това, което трябва да е. Това сочат данните от проведеното от Института за социални и синдикални изследвания и обучение към КНСБ за потребителските цени и заплатата за..

публикувано на 30.10.24 в 10:45