Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как да изберем зимни гуми?

Снимка: Радио Шумен


С настъпването на студеното време започна подготовката на автомобилите за зимните условия. През есенно-зимния сезон най-важни за шофирането са зимните гуми - основният фактор за безопасно движение по пътищата.

Гумите на нашия автомобил имат съществено значение за това дали шофирането през зимата ще бъде спокойно и стабилно, въпреки хлъзгавия и заснежен терен. Изборът на зимни гуми е едно от най-важните решения, които всеки шофьор трябва да вземе. 

От 15 ноември гумите със зимни характеристики са задължителни. В периода до 1 март автомобилите трябва да са със зимни гуми или с такива с минимална дълбочина на протектора 4 мм, посочва законът.

Защо трябва да поставим зимни гуми, обясни Стоян Панчов от Асоциацията на производителите, вносителите, търговците и вулканизатори на гуми.

"Материалът, от който зимните гуми се изработват, променя качествата според околната температура. При ниски температури каучукът става по-твърд и сцеплението с пътната настилка намалява. Зимните гуми имат и специална рисунка, която оказва голямо влияние за сцеплението на гумата според състоянието на пътната настилка. Гумата е контактът между автомобила и настилката. Каква ще бъде сигурността на пътя до голяма степен зависи от правилния подбор на гумите. Грешно е мнението, че зимните гуми са само за сняг. Зимни гуми е препоръчително да се използват при температури под 7°С, независимо дали има сняг или не. Летните гуми имат най-добро сцепление при температури между 10 и 30°С, а зимните - между 0 и -20°С. Действащото изискване, както знаем, че от 15 ноември до 1 март автомобилите трябва да са с гуми за зимни условия или с такива с минимална дълбочина на протектора 4 мм. Нашата преценка обаче, че това не е съвсем издържано. През този период, смятаме ние, трябва да се използват зимните гуми".

Специалните гуми за периода са с по-едри ламели на протектора, по-тежки и по-стабилни са от летните гуми, имат по-добре оформен и по-едър грайфер, което постига по-добро сцепление с пътя и по-голяма стабилност на автомобила. 

Чecтo cрeщaнa грeшкa e зaлaгaнeтo нa зимни гуми, кoитo нe рaзпoлaгaт c нeoбхoдимитe кaчecтвeни хaрaктeриcтики зa гaрaнтирaнe нa нoрмaлнoтo придвижвaнe при тeжки уcлoвия. Как обаче да изберем подходящите гуми?

"Всичко зависи от пробега, който автомобилът изминава. Ако се движи постоянно, натоварен е, движи се в рискови условия, в него трябва да се инвестира в гуми от висок клас. Те реализират по-добри възможности и качества по отношение зимните условия, имат специален състав на каучука. Производителите на гуми предлагат и среден клас гуми, и нискобюджетни също. Ние винаги сме препоръчвали, че по-добре евтина зимна гума, отколкото лятна гума през зимните условия. Още по-лошо е да се използват гуми втора употреба. Зимната гума е ефективна и запазва качествата си на такива при дълбочина на протектора до минимум 4 ММ. В действащия закон сега е минимум 1.6, но ние в България изоставаме спрямо Европа - там е минимум 4 ММ и при зимните гуми. Смятайки, че зимните гуми са удачния вариант за зимата, ние ги препоръчваме като задължителни, без значение тяхната категория. През зимата дълбочината на протектора осигурява най-важния показател - спирачния път".

Винаги трябва да проверяваме състоянието на нашите гуми, да ги преглеждаме за дефекти и износване, да следим какво е налягането в тях. 

"Налягането в зимните гуми не се различава от това, което е предписал производителят на автомобила. То е посочено или зад капачката на резервоара, или на панела до шофьорската врата. Налягането препоръчвам да се проверява на 2 седмици - когато гумите са студени. Някои автомобилисти смятат, че е удачно да се поставят две зимни гуми, обикновено на предните колела. Това поражда риск, особено при завои, защото когато предните са зимни, те имат по-високо сцепление спрямо задните. Задницата може да се завърти. Напоследък има изменения в определенито за зимна гума - считаше се, че това са гумите M+S, но от 2012 година насам регламентът на ЕС определи, че зимна гума е 3PMSF или както я наричаме - снежинката с трите върха. Това е гаранция, че гумата отговаря на изискванията. Независимо колко е стар автомобилът, колко често се използва, той трябва да е оборудван със зимни гуми".

Специалистите съветват да проверяваме страниците на гумата и каналите й за пукнатини също така. За да можем да разчитаме на характеристиките на даден автомобил, от съществено значение е да му осигурим необходимото сцепление. Изследване сочи, че зимната гума спира на 25-тия метър, докато лятната ще спре чак на 53-тия - два пъти по-голямо разстояние.

Резките маневри и високата скорост на автомобила излагат шофьора и пътниците на по-голям риск в тежките зимни условия, така че нека всеки подходи отговорно към особеностите и изиксванията на сезона.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Торлашките къщи вдъхновиха приказки за малки читатели

Детска книжка, вдъхновена от старите торлашки къщи и техните истории, излезе от печат. Автор е преподавателят по архитектура доц. Милена Маркова от Училището по архитектура към университета в Портсмут, Великобритания. Вече две години доц. Маркова и ръководен от нея екип от млади учени проучват торлашките къщи във Видинско и съседния пограничен..

публикувано на 30.07.25 в 15:10

Лозята в сезона на градушките- грижа и превенция

Поредно лято с високи температури - все по-редки са валежите, а градушките не са изключение. Те са едно от най-непредсказуемите природни явления, които могат да нанесат сериозни щети върху лозовите насаждения само за минути. Затова и адекватните действия след градушка са особено важни за възстановяване на лозето и минимизиране на загубите, каза в..

публикувано на 30.07.25 в 14:40

Да избереш живота на село - когато земята е дом

Все по-често говорим за обезлюдяването на селата, за младите хора, които заминават в търсене на по-добър живот и за това как земята остава пуста. Но все още се срещат и други истории, като тази, която ще ви разкажем. Истории за хора, които избират да останат, да се върнат към корените си и да градят бъдещето си там, където други виждат само..

публикувано на 30.07.25 в 14:09

„Кармина Бурана“ ще огласи сцената край крепостта в Белоградчик

Броени дни остават до началото на десетото издание на фестивала "Опера на върховете" в Белоградчик. Сцената вече е изградена в подножието на крепостта "Калето" и е една от най-големите в България. За публиката са осигурени 720 седящи места. Фестивалът ще бъде открит на 1 август, петък, със спектакъла на Държава опера Русе "Зоро" - мюзикъл с..

публикувано на 30.07.25 в 14:00

Книга представя български художници, творящи настроение

Първата българска книга за арт наив изкуството за последните почти 40 години ще бъде представена официално в Белоградчик. "Съвременни български наивисти" съдържа портрети на 20 творци и 10 доайени на наивистичното изкуство у нас. Съставител е Даниела Осиковска, която преди 6 години заедно със своя съпруг арх. Георги Георгиев създава именно в..

публикувано на 30.07.25 в 13:00

Александрина Попова: Жената, която пътува, за да разказва истории

Днес ще ви срещнем с Александрина Попова , родом от Стара Загора, където прекарва първите пет години от живота си. По-късно съдбата я отвежда в Пловдив, където живее близо три десетилетия, а от две години насам е жител на столицата. Интересното е, че любовта я среща в лицето на мъж от Видин, поради което тя с усмивка се определя като "видинска..

публикувано на 29.07.25 в 17:40

Планинско катерене - новото предизвикателство за видинчанина, който изкачва върхове

Видинчанинът Светослав Евгениев, запален планинар, за когото Радио Видин писа  преди две години , че за два дена е изкачил четири алпийски четирихилядника, се завърна от поредното си приключение в Австрия. Планинско катерене е новото предизвикателство, което предприемат той и неговите приятели. Те участват в два сравнително сложни маршрута в..

публикувано на 29.07.25 в 15:10