Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пострадали сте при катастрофа- потърсете защита!

Снимка: Жоро Александров

От началото на годината в област Видин няма загинали при катастрофи. Ранените са 34, спрямо 31 за миналата година.145 е общият брой на пътнотранспортните произшествия. Има установени водачи, употребили алкохол или наркотици.

"Всички знаем, че употребата на алкохол и наркотици и след това управление на моторно превозно средство под влиянието на тези фактори, води до нарушаване на възприятията на водача, нарушаване на неговата адекватна преценка и съответно тези вещества не му позволяват да реагира адекватно в ситуацията, в която попада при управлението на моторно превозно средство и много често това е причината, за да настъпи пътнотранспортно произшествие... Често срещана причина за настъпването на пътнотранспортни произшествия и употребата на алкохол. По-често попадаме на водачи, участници в ПТП, употребили алкохол, отколкото наркотични вещества", съобщи главен инспектор Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

От началото на годината до 3 юни са установени 34 водачи, управлявали МПС след употреба на алкохол и 13 водачи, управлявали МПС след употреба на наркотици.

При произшествията с причинена телесна повреда или значителни материални щети се образува досъдебно производство. Когато няма такива, се образува административно- наказателно производство. Според Наредбата за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия, член 2, са посочени документите, които се съставят за настъпило ПТП- констативен протокол за ПТП с пострадали лица, протокол за ПТП с материални щети и двустранен констативен протокол за ПТП.

"Изготвят се фотоснимки, които се съхраняват и могат да се предоставят на заинтересованите страни, изготвя се в протоколите схема, попълват се данните на всички участници", допълни Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

Всички пътни инциденти, които са свързани със средна или тежка телесна повреда, както и смърт, са престъпления от общ характер и те се преследват от прокуратурата. Прокурорът и разследващите са хората, които събират всякакви доказателства, за да могат да бъдат реализирани отговорността на извършителя и правата на пострадалата страна. Същото важи и за реализирани материални щети в големи размери. В този случай пострадалият не е необходимо да се снабди с документи, освен тези, които удостоверяват направените разходи за лечение или лекарства. След това в съответното наказателно производство би могъл да предяви граждански иск за възстановяване на тези преки разходи, които са имуществени вреди, освен претенциите за неимуществени вреди.

"Ако се касае за лека телесна повреда, той би могъл да подаде частна тъжба, в която да опише случая, да приложи съответните медицински документи и евентуално да си приложи разходите, ако е направил, за издаване на това медицинско удостоверение или за някакво лечение. Това дали телесната повреда е средна или е лека, е от компетентността на съдебен медик, което се решава в хода на самото дело, но това се решава и в хода на разследването. Може да се получи преминаване от един вид телесна повреда в друг вид", обясни адвокат Пламен Стефанов.

Наказанията винаги са различни и наказателният кодекс определя широки граници при различните ситуации. Наказанията са от година до 8-10 години в най- тежките случаи.

Българинът не е запознат с правата си във всяка една сфера, смята Владимир Тодоров- председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи:


"След пътен инцидент настъпват доста сложни юридически и правни казуси, които са свързани, на първо място, с образуване на досъдебно производство. Това досъдебно производство се образува в случаите, когато имаме пострадал човек със средна телесна или с тежка телесна повреда, или имаме смъртен случай. Това досъдебно производство се води от разследващ полицай, под надзора на наблюдаващ прокурор. Срокът обикновено е 6 месеца, но той се удължава, защото се назначават авто-технически и съдебно- медицински експертизи. Освен това участниците в ПТП-о задължително се разпитват. Има един ключов момент- когато приключи това досъдебно производство пострадалите или техните близки се запознават с материалите от това разследване. И тук е моментът да се правят някакви допълнителни искания или да се дадат някакви нови данни."

Ако се посочи кой е виновен за пътния инцидент, делото влиза в съдебната фаза. В случая държавата води наказателното дело. След произнасянето на съда има и втора инстанция. И ако има вече осъден водач, пострадалите могат да предявят претенции към застрахователната компания по гражданска отговорност на виновния водач. 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет.  Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и..

публикувано на 02.12.24 в 13:55

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00