Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Адв. Велислав Величков: Главният прокурор е системна грешка в съдебната система

Снимка: БГНЕС


В следващите седмици ще стане ясно каква законодателна програма за съдебна реформа ще предложат в новия парламент партиите, ще постигнат ли консенсус относно въпросите за премахване на политическите и корпоративни влияния във ВСС и пълната безконтролност на главния прокурор, ще имат ли смелост да поставят въпроса за персонална смяна в тези институции.

Две седмици преди провеждането на изборите от Има такъв народ съобщиха, че е време е за нов Висш съдебен съвет, който остава само за съда. Прокуратурата трябва да излезе от съдебната власт, защото тя не правораздава. Най-добре е тя да стане част от изпълнителната власт, управлявана от прокурорски съвет, казват от партията. Закриването на спецсъда и спецпрокуратурата е на дневен ред, като внимателно се реши как да се прехвърлят висящите дела на другите съдилища, е друг от съобщените за партията приоритети, от която настояват за въвеждане на пряк избор на главния прокурор. 

Преди шест години инициативата "Правосъдие за всеки" внесе в Народното събрание седем идеи за съдебна реформа.

Обнадеждаващо е, че съдебната реформа е тема номер едно сред приоритетите на 46-ото Народно събрание, каза в "Посоките на делника" адвокат Велислав Величков и поясни, че инициативата предлага отпадането на фигурата на главния прокурор.

"Проблемът в съдебата власт като ръководство на съдебата система е установен още на конституционно ниво. През 1991 година, когато се приема настоящата конституция от ВНС, е записано, че главният прокурор е началник на всички прокурори. Той е поставен в ролята на нещо като армейски началник, който може да издава заповеди за всичко и всички, може да нарежда образуване на преписки и дела, прекратяване на такива, изземване и преместване към друг прокурор на преписки дела. Проблемът не е само в личността на Гешев, който сам по себе си е огромен проблем, но при всички прокурори след 1989 Прокуратурата прави две неща: действа избирателно спрямо някои или просто бездейства. Въпреки огромните грабежи, тежките престъпления, включително срещу личността, всичко това случило се на наша територия - ние нямаме осъден един престъпник от висше ниво, един корумпиран висш политик или магистрат също".

Проблемът с фигурата на главния прокурор е, че тя е политически натоварена, каза още Величков.

"Тя се избира по договорка на практика между политическите сили или по волята на управляващата партия. Всички главни прокурори са резултат от сенчести и тайни договорки. Най-силно е влиянието на ДПС - партия, която седи зад Цацаров и Гешев. Тази партия пряко влияе върху работата на Прокуратурата и на ВСС. Третият проблем с главния прокурор е, че той е най-силната, безконтролна, безотчетна фигура, която пренася своето влияние директно във ВСС чрез прокурорската колегия и парламентарната квота на ВСС, която също се избира с политически договорки".

Да се намали парламентарната квота от 11 на 5-ма членове, като трима от тях се разпределят в Прокурорската колегия и двама в Съдийската колегия, предлагат от "Правосъдие за всеки".

"Конституционен проблем, но положението във ВСС няма да е така, ако половината избираем състав не е от парламента. НС няма балансираща роля, а управляваща роля в този кадрови орган на съдебната власт. Парламентарната и законодателната власт грубо навлиза в територията на съдебната власт".

Миналият четвъртък, 22ри юли, след близо 7 часа разисквания пленумът на Висшия съдебен съвет отхвърли с 12 на 8 гласа като недопустимо внесеното от служебния министър на правосъдието Янаки Стоилов искане за освобождаване на Иван Гешев от поста главен прокурор. Съдебните кадровици спориха дали Стоилов има правомощията да внася подобни сигнали.

"Веднъж имаме съдии, избрани пряко от съдии във ВСС, а вторият път - прокурори, които са избрани от прокуратори. Вместо нататък да дойдат друг тип юристи, представители на адвокатура, на академичните среди и т.н, но парламентът избира действащи съдии и прокурори. Няма контролна квота, парламентът просто допълва прокурорската и съдийска квота във ВСС. Това е затворено общество, което гласува, но без да носи отговорност. Това пролича при предложението на Стоилов за начало на процедура за освобождаване на Гешев. ВСС изобщо не разгледа казуса. Това е правен абсурд. Правосъдният министър може да няма право на глас, но председателства заседанията. Има право да предлага кандидатури за главен прокурор, а който предлага - може да да освобождава. Който назначава, може и да освобождава". 

Реализируема ли е съдебната реформа и как може да се осъществи? 

"Не може да се случи лесно, но е въпрос на законодателни предложения и на брой гласове, брой депутати. Първата възможност е чрез промени в устройствения закон за съдебната власт. Приемат се с обикновено мнозинство - 121 депутати са достатъчни. Никога няма толкова, работи се при падащ кворум. Един закон може да се промени и с 62 гласа, и с 90 гласа, зависи от присъстващите. С промени в Закона не могат да се променят правомощията на главния прокурор, нито може да му се отнеме ръководната му роля върху цялата прокуратура, но може да се засили парламентарния контрол над него. Ако не се справя с дейността си, ще бъде освободен. Докладите му не трябва да бъдат протоколни. Второто нещо, което може да се направи, е да се преструктурира ВСС - да се поиска изборът на парламентарна квота да става по професионален начин, да бъдат от юридическите среди извън Прокуратурата, съда и следствието, които са достатъчно представени. Подмяна на половината състав до ВСС би довела до ново обсъждане на въпроса за освобождаването на главния прокурор".

Въпросът за правомощията, статута и отговорността на главния прокурор опира до необходимост от промени в Конституцията.

"Вторият сложен проблем е проблемът с Конституцията, но без него не можем да оправим системния проблем. Главният прокурор е институция в институцията, по-важен е от самата прокуратура, той е произведен в началника. Тези конституционни изменени се приемат със 180 гласа. При падащ кворум, ако на първото гласуване се получат 160, се отлага с 2 до 5 месеца разглеждането на темата и се гласува отново със 160 гласа. Такова мнозинство няма, но е постижимо".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45

Единственият възможен или рисков е първият ни бюджет в евро?

Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..

публикувано на 18.11.25 в 11:45

Защо е нужно доброволчеството да бъде уредено със закон

Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която  Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..

публикувано на 17.11.25 в 12:00