Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Адв. Велислав Величков: Главният прокурор е системна грешка в съдебната система

Снимка: БГНЕС


В следващите седмици ще стане ясно каква законодателна програма за съдебна реформа ще предложат в новия парламент партиите, ще постигнат ли консенсус относно въпросите за премахване на политическите и корпоративни влияния във ВСС и пълната безконтролност на главния прокурор, ще имат ли смелост да поставят въпроса за персонална смяна в тези институции.

Две седмици преди провеждането на изборите от Има такъв народ съобщиха, че е време е за нов Висш съдебен съвет, който остава само за съда. Прокуратурата трябва да излезе от съдебната власт, защото тя не правораздава. Най-добре е тя да стане част от изпълнителната власт, управлявана от прокурорски съвет, казват от партията. Закриването на спецсъда и спецпрокуратурата е на дневен ред, като внимателно се реши как да се прехвърлят висящите дела на другите съдилища, е друг от съобщените за партията приоритети, от която настояват за въвеждане на пряк избор на главния прокурор. 

Преди шест години инициативата "Правосъдие за всеки" внесе в Народното събрание седем идеи за съдебна реформа.

Обнадеждаващо е, че съдебната реформа е тема номер едно сред приоритетите на 46-ото Народно събрание, каза в "Посоките на делника" адвокат Велислав Величков и поясни, че инициативата предлага отпадането на фигурата на главния прокурор.

"Проблемът в съдебата власт като ръководство на съдебата система е установен още на конституционно ниво. През 1991 година, когато се приема настоящата конституция от ВНС, е записано, че главният прокурор е началник на всички прокурори. Той е поставен в ролята на нещо като армейски началник, който може да издава заповеди за всичко и всички, може да нарежда образуване на преписки и дела, прекратяване на такива, изземване и преместване към друг прокурор на преписки дела. Проблемът не е само в личността на Гешев, който сам по себе си е огромен проблем, но при всички прокурори след 1989 Прокуратурата прави две неща: действа избирателно спрямо някои или просто бездейства. Въпреки огромните грабежи, тежките престъпления, включително срещу личността, всичко това случило се на наша територия - ние нямаме осъден един престъпник от висше ниво, един корумпиран висш политик или магистрат също".

Проблемът с фигурата на главния прокурор е, че тя е политически натоварена, каза още Величков.

"Тя се избира по договорка на практика между политическите сили или по волята на управляващата партия. Всички главни прокурори са резултат от сенчести и тайни договорки. Най-силно е влиянието на ДПС - партия, която седи зад Цацаров и Гешев. Тази партия пряко влияе върху работата на Прокуратурата и на ВСС. Третият проблем с главния прокурор е, че той е най-силната, безконтролна, безотчетна фигура, която пренася своето влияние директно във ВСС чрез прокурорската колегия и парламентарната квота на ВСС, която също се избира с политически договорки".

Да се намали парламентарната квота от 11 на 5-ма членове, като трима от тях се разпределят в Прокурорската колегия и двама в Съдийската колегия, предлагат от "Правосъдие за всеки".

"Конституционен проблем, но положението във ВСС няма да е така, ако половината избираем състав не е от парламента. НС няма балансираща роля, а управляваща роля в този кадрови орган на съдебната власт. Парламентарната и законодателната власт грубо навлиза в територията на съдебната власт".

Миналият четвъртък, 22ри юли, след близо 7 часа разисквания пленумът на Висшия съдебен съвет отхвърли с 12 на 8 гласа като недопустимо внесеното от служебния министър на правосъдието Янаки Стоилов искане за освобождаване на Иван Гешев от поста главен прокурор. Съдебните кадровици спориха дали Стоилов има правомощията да внася подобни сигнали.

"Веднъж имаме съдии, избрани пряко от съдии във ВСС, а вторият път - прокурори, които са избрани от прокуратори. Вместо нататък да дойдат друг тип юристи, представители на адвокатура, на академичните среди и т.н, но парламентът избира действащи съдии и прокурори. Няма контролна квота, парламентът просто допълва прокурорската и съдийска квота във ВСС. Това е затворено общество, което гласува, но без да носи отговорност. Това пролича при предложението на Стоилов за начало на процедура за освобождаване на Гешев. ВСС изобщо не разгледа казуса. Това е правен абсурд. Правосъдният министър може да няма право на глас, но председателства заседанията. Има право да предлага кандидатури за главен прокурор, а който предлага - може да да освобождава. Който назначава, може и да освобождава". 

Реализируема ли е съдебната реформа и как може да се осъществи? 

"Не може да се случи лесно, но е въпрос на законодателни предложения и на брой гласове, брой депутати. Първата възможност е чрез промени в устройствения закон за съдебната власт. Приемат се с обикновено мнозинство - 121 депутати са достатъчни. Никога няма толкова, работи се при падащ кворум. Един закон може да се промени и с 62 гласа, и с 90 гласа, зависи от присъстващите. С промени в Закона не могат да се променят правомощията на главния прокурор, нито може да му се отнеме ръководната му роля върху цялата прокуратура, но може да се засили парламентарния контрол над него. Ако не се справя с дейността си, ще бъде освободен. Докладите му не трябва да бъдат протоколни. Второто нещо, което може да се направи, е да се преструктурира ВСС - да се поиска изборът на парламентарна квота да става по професионален начин, да бъдат от юридическите среди извън Прокуратурата, съда и следствието, които са достатъчно представени. Подмяна на половината състав до ВСС би довела до ново обсъждане на въпроса за освобождаването на главния прокурор".

Въпросът за правомощията, статута и отговорността на главния прокурор опира до необходимост от промени в Конституцията.

"Вторият сложен проблем е проблемът с Конституцията, но без него не можем да оправим системния проблем. Главният прокурор е институция в институцията, по-важен е от самата прокуратура, той е произведен в началника. Тези конституционни изменени се приемат със 180 гласа. При падащ кворум, ако на първото гласуване се получат 160, се отлага с 2 до 5 месеца разглеждането на темата и се гласува отново със 160 гласа. Такова мнозинство няма, но е постижимо".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Хората на Хубавене - всички заедно в труд и празник

Екипът на Радио ВИДИН гостува на село Хубавене, община Роман. Местните не помнят откъде се е появило днешното име, но смятат, че идва от факта, че в него живеят добри, работни и хубави хора.  До селото ни отвежда нов, асфалтиран път. В центъра ни посреща кокетно малко площадче, тук е и паметникът на загиналите във войните 1912-1913, 1915-..

публикувано на 13.12.24 в 12:00
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Стабилно редовно управление ще има, когато се появи нов субект

Започнаха срещите на държавния глава с партиите преди връчването на първия мандат за кабинет.  Лидерът на най-голямата парламентарна група Бойко Борисов предложи правителство на ГЕРБ, оглавено от него, в което да участват още ПП-ДБ, БСП и ИТН.  Първата политическа сила е готова да получи папката идната седмица.  Част от втората парламентарна..

публикувано на 12.12.24 в 10:00

Крие ли рискове новият проектобюджет?

От Министерството на финансите официално публикуваха разчетите на Бюджет 2025. Изчислено е приходите да бъдат под 93 млрд. лева при разходи, гонещи 99 млрд. Според този последен проект дупката в бюджета ще бъде около 6,5 млрд. лв. Това означава, че успяваме да задържим в рамките 3% дефицит, който е нужен за приемане в еврозоната. Освен това се..

публикувано на 11.12.24 в 10:45
Андрей Вълчев, народен представител от БСП-Обединена левица

Андрей Вълчев: Надявам се страстите да утихнат и политиците да проявят държавническо поведение

След 26 дни безплодни опити и 10 гласувания Народното събрание най-накрая успя да си избере председател - експертът по конституционно право и преподавател в Софийския университет доц. Наталия Киселова, която влезе в парламента като част от гражданската квота на БСП-Обединена левица. Този акт "отпуши" процедурата за съставяне на правителство и днес..

публикувано на 10.12.24 в 13:32

Защо е необходима реформа в районите за планиране в страната

На страната ни е необходимо ново райониране за нуждите на европейската статистика и кохезионната политика. Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по отношение на безвъзмездната помощ от ЕС в изпълнение на кохезионната политика (на сближаване и преодоляване на икономическите дисбаланси). Обособяването на районите..

публикувано на 09.12.24 в 14:50

Роман - градът с многото мостове

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Роман, който се намира в пределите на област Враца. Градът е административен център на общината, в която попадат 12 населени места. Името на Роман идва от средновековната Романова крепост.  Релефът на общината е ниско планински и хълмист, като територията ѝ изцяло попада в пределите на Западния Предбалкан...

публикувано на 06.12.24 в 13:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Предлаганите промени в Закона за движение по пътищата са от пусто в празно

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за..

публикувано на 05.12.24 в 10:00