Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Достатъчни ли са усилията на Северозапада за развитие на туризма?

Снимка: Полина Тодорова

Атракциите са тези, които привличат вниманието на туристите и именно те са част от първоначалната мотивация туристът да посети дадена дестинация. Те могат да се категоризират като природни- това са плажове, планини, паркове, изкуствено създадени- сгради, паметници, религиозни сгради, спортни съоръжения и такива за конференции, или културни- музеи, театри, арт галерии, културни събития. Атракциите могат да бъдат природни паркове, културни или исторически забележителности или да бъдат обществени забележителности и услуги като култура, наследство или начин на живот. Други по- осезаеми фактори например уникалност и емоционалност също привличат туристи в дестинациите. Достатъчно атрактивен ли е туризмът в Северозапада? Преди дни кметът на Община Видин д-р Цветан Ценков обобщи на пресконференция какви са усилията на Общинското ръководство, свързани с развитието на туризма:

"В тази COVID-19 ситуация е много трудно. Ние по принцип имахме договорки и с екипа на Общината и с Министерството на туризма имах срещи да направим един цялостен туристически продукт. През фестивалите на първо място, през възстановяването на традиционния Международен видински панаир, който най- вероятно ще го компилираме като 3 в 1, се опитваме наистина да привличаме туристи, но преди цялостната туристическа индустрия- европейска, международна и национална да задействат всички процеси ще е много трудно, защото ние нямаме традиции. Ние не сме Банско, не сме Велико Търново с традиции в това отношение и тепърва ще изграждаме този единен продукт. Тепърва се надявам тези туристи, които ще идват с корабите да останат във Видин. Чрез културния институт, който създадохме, искрено се надявам туризмът ни да стане по- атрактивен и по отношение на уикенд- туристите, тези които идват в събота и неделя тук."- обясни кметът на Община Видин Цветан Ценков.

Какво мислят, обаче туристите, посетили Видин и региона това лято? Разговаряхме с група туристи от морската ни столица Варна, които не са особено очаровани от атракциите, които предлага крайдунавския град в неделния ден:

"Красив, малък, спретнат град, но запустял. Няма какво да предложи ... Идват туристи и какво- само една "Бабини Видини кули". Красив център, който не е разработен. Няма ресторант, в който да ни обслужат, ако трябва да дойдем една група ... Няма оркестър, едно корабче няма, което до Калафат да разведе хората и да ги върне обратно. Трябва да развиете туризма, а вие не искате, за да се върнем отново. Може би след 30 години може да дойдем и ако пак е така няма смисъл."- коментираха варненските туристи.

Туристическата атракция е място, което привлича посетителите, като им предоставя нещо интересно или удоволствие. Дестинацията просто е мястото, до което човек пътува. Двата термина туристическа дестинация и туристическа атракция обикновено се използват в туризма. Ключовата разлика между дестинацията и атракцията в туризма е, че дестинацията е зона, която има някои атракции и печели пари от туризъм, докато атракцията е място, което привлича туризма. Туристическите атракции трябва да бъдат неизбежно свързани с туристическите дестинации, смята Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

"Една от основните атракции, които трябва да се предлагат във Видин е разходката с лодки и съответно водния туризъм, който е на брега на Дунав. Може би все още не се прилага достатъчно активно и добре, така че хората да могат да разчитат на това. Имаме яхт клуб във Видин, който е на Телеграфа и предлага такива услуги, но може би това все още не е достатъчно добре маркетирано."

Къде се къса нишката, когато прави цялостната визия за развитие на туризма в даден регион и трябва ли да свързани общинското ръководство и частните предприемачи в тази област- това попитахме Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие".

"Маркетингът на всички видове туристически услуги, които се предлагат не само при нас, а и навсякъде е най- важният начин за продажбата на тези неща. Колкото повече се продава, толкова по- смислена става това занимание. Това е дълъг процес и включва дигитален маркетинг, който всяка организация прави сама за себе си, но тук аз лично не отказвам никаква помощ от когото и да е."- каза Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Очаквания и надежди за 2025-та - какво си пожелахме на Васильовден?

На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..

публикувано на 01.01.25 в 10:45

Изпращаме трудна година и мечтаем за по-добри дни

Отброяваме последните часове на годината - време за анализи и равносметка, но и за планове, стремежи и амбиции за следващите 12 месеца. Казват, че ако си пожелаеш нещо в новогодишната нощ, то ще се случи. За какво бъдеще на България мечтаят политиците? Проверихме в "Посоките на делника".  "Тревожно е забавянето на строителството на новия..

публикувано на 31.12.24 в 11:27

В Мездра тържествено ще посрещнат 2025 година

От Общината за пореден път организират посрещане на Новата година в град Мездра на площад „България” с музика, танци и много весело настроение.                                                        В 23.30 часа танцорите от Фолклорен танцов ансамбъл "Мездра" - носител на истинския дух на българските традиции, ще започнат своя новогодишен концерт...

публикувано на 31.12.24 в 08:29

Събитията и темите на фокус през 2024 година

Бедността, последиците от горските пожари, климатичните промени, колко сериозен е проблемът с безводието, проблемите пред Общините, Европейският съюз гарантира ли благополучие на всички - това са само част от темите , по които говорихме през отиващата си 2024 година . Какви са най- често фалшифицираните стоки , които могат да се намерят на..

публикувано на 30.12.24 в 11:03

Георги Дамяново: Мечтата на кмета Нина Петкова за туризъм и развитие на селото

Гостуваме на село Георги Дамяново , част от най-малката община в oбласт Монтана , която има 13 населени места, като общинският център е село Георги Дамяново. Селото се намира в живописен регион. Нина Петкова е кмет на община Георги Дамяново и е млад човек, който има желание и мотивация да развива района. Тя ни разказа повече за селото,  за..

публикувано на 27.12.24 в 13:12

Радио ВИДИН отвътре

Основният закон в журналистиката е, че тя е свързана с резултат. Нейната цел е да влияе на общността и общество по най-прогресивния начин . Преди 40 години, а може би и повече, Радой Ралин в типичния си откровен и неудобен стил ни каза, че " когато журналистиката стане ялова, ражда сензации ". Вече 15 години обаче Радио ВИДИН е непоклатим..

публикувано на 26.12.24 в 10:05

На Коледа - за духовния смисъл на Рождество

Няма единна формула, която да ни прави по-щастливи на Рождество. Въпреки, че всички се опитваме да бъдем позитивни, изпълнението на тази задача, се оказва доста трудно. Когато сами преценим нивото си на щастие, ще открием, че не сме съвсем доволни от резултата. Как обаче да сме по- щастливи на празника? Има ли нещо, което очакваме с..

публикувано на 25.12.24 в 10:45