Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ниското ниво дигитално-медийна грамотност е причината българинът да вярва на конспирациите за COVID-19

Георги Апостолов: Образователната система се нуждае от преструктуриране, за да отговаря на нуждите на ХХI век

Образование, а не технически промени

Снимка: Архив


"Уменията на ХХI век са базирани на информационна грамотност, критично мислене, здрав разум, елементарни неща, които работеха в аналоговия свят без никакъв проблем, но дигиталното цунами практически изключи тези механизми. Огромният поток от информация трябва да се посрещне от умение за сортиране. Заплахата е реална за живота и здравето на хората, уверено можем да кажем, че имаме хиляди жертви, дължащи се на тази липса на умения да се борави с информация или пък с липсата на такава", каза в "Посоките на делника" Георги Апостолов от Центъра за безопасен Интернет.

Експертът допълни, че нивото на медийната и дигиталната грамотност в България е едно от най-ниските по целия свят.

"Дигитално умение е в дигиталния свят да прилагаш елементарните принципи на критичното мислене, здравия разум, проверка на източниците. Основно усилията трябва да бъдат насочени към образоване на населението навсякъде, как да се справя с огромния поток информация в света, защото тя от дигитална става реална. Виждаме резултатите, България е един от най-трагичните примери във връзка с коронаинфекцията. Хората продължават да споделят манипулирани данни. Това означава, че информацията, която е най-важното в живота на човека, това е базата, върху която решаваме да действаме. Но как се отрази на обществото? Без защита от големите платформи, без филтриране на вредното съдържание, ние имаме 70 % от населението, което вярва, че ваксината е по-вредна от самия вирус".

По думите му световният проблем с дезинформацията може да бъде решен единствено чрез общи усилия, залягащи върху образованието.

"На практика обаче България е по-силно облъчвана от подобни теории на конспирацията. Никой не може сам да се справи с този проблем сам, обаче тревожното е, че много европейски програми, инициативи и т.н, залагат повече на технологическата част. Факт е, който се и признава от всички резолюции на Европарламента, че се споменава за необходимост от обучение. Уви, то отива често на заден план. Първият опит на големите онлайн платформи да избягат от отговорност беше, че разшириха достъпа до своите ресурси на самите сайтове, касаещи вредно съдържание, да предупреждават потребителите за какво да внимават, но хората не четат. Добре е да го има, но не решава проблема. Законовите мерки за проверка на платформите също няма да имат голям ефект, ако на преден план не се извади необходимостта от образоване на населението. Не само образователните системи, макар че те са бъдещето. Ако децата нямат тази грамотност, която наричаме дигитално-медийна, винаги ще попадат в капани. Опираме до нещото, на което образователните системи по света не са обърнални внимание".

Голяма част от проблемите, свързани с дефинформацията, в България се различават от тези в Западна Европа, обясни Апостолов.

"Това вече е факт, особено след като бивша служителка на Фейсбук изнесе доста тревожна информация за начините, по които тази социална мрежа работи, за сигналите, които получават - за незаконно съдържание, за вредно, за конспирации, за дезинформацията по повод коронавирусната инфекция. Проблемът е, че това действа само в големите държави. Проверителите работят основно с познатите световни езици, т.е малките страни с езици, говорени от по-малко хора, там реакция или е забавена, или липсва. За жалост, няма официални данни, за да установим колко точно дезинформация преминава през дадена страна".

Дигиталният свят е отражение на реалния, а от това изхожда основната необходимост от изгражданетото на нужните умения за критично мислене и работа с медийно и мултимедийно съдържание.

"Вече и сред пълнолетното население, а и не само, имаме силно поддаване на фалшификации. Към нас се засилват сигналите на тийнейджъри, попадащи в елементарни клопки - да спечелиш награда, да си въведеш данните, защото ще има бонус, запознаване с хора онлайн, но без да са направили проверка. У нас се отделят дигиталните умения от медийната грамотност, макар че това е едно и също нещо. Това е работа с тип съдържание - дали получена покана за приятелство, т.е комуникационно съдържание, дали ще е споделена сайта от съмнителен сайт, всичко това се случва все повече. Дори да се увеличат часовете по информационна технология, дори да се засилят подобни инициативи като месец на киберсигурността и подобни дни на еди-какво си, това няма да реши проблем, защото акцентът е върху технологията. Децата с тях се оправят по-добре от всеки, но проблемът е, че не са научени, а това важи и за голяма част от възрастните, да пресяват информацията. Навлизането на дигиталното в ежедневието означава и едно заливане от премного информация, а затова е нужен филтър, да се научиш как да проверяваш".

През годините екипът на Центъра за безопасен интернет разработи методика за ранно обучение на дигитално-медийни умения на децата от 1 до 4 клас и стана съосновател на Коалиция за дигитално-медийна грамотност от началното училище.

"Не бих казал, че имаме някакви големи успехи. Една част от нещата - методиките, които разработваме, минават и се появяват на сайта на МОН, на РУО-тата, други наши инициативи, но това са частични действия. Ние говорим за необходимост от абсолютно преструктуриране на образователната система, т.е смяна на метода на работа. Той трябва да отговаря на нуждите и нагласите на това съвременно дигитално поколение. Когато работиш с тях в някакъв час, обясняваш им какви са опасностите в интернет, реакцията е подсмихване, защото прекрасно знаят и могат да изредят  какви са опасностите там. Проблемът е, когато лично се сблъскат с тази опасност, защото го няма този автоматизъм, няма го умението да се ориентираш в обстановката и да приложиш умения за сортиране, за работа с информация. Липсата на това умение те поставя в клопки. 

Интервюто с Георги Апостолов можете да чуете в звуковия файл. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Събужда ли се Европа?

Европа трябва да се бори за своето място в света, за своето бъдеще и за свободата сами да определяме съдбата си. Такива са част от посланията на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която произнесе своята реч за състоянието на Съюза.  "Сега е моментът за Нова Европа, за да може Съюзът да оцелее и да запази своето място..

публикувано на 16.09.25 в 11:50

Приключили са ремонтите в училищата в община Ружинци

Извършени са необходимите ремонтни дейности в трите училища в община Ружинци , така че да посрещнат на 15 септември децата в нормални условия, каза общинският кмет Александър Александров. Ремонтите са извършени със средства на училищата. "Дворовете се поддържат в много приличен вид, така че да е приятно на всички деца. Детските градини са..

публикувано на 15.09.25 в 10:35
Трайка Трайкова- началник на РУО-Монтана

Над 11 хиляди са учениците в област Монтана

Училищата и детските градини в област Монтана са готови да посрещнат своите деца и ученици, каза Трайка Трайкова- началник на Регионалното управление на образованието в Монтана: "Тази година на училище тръгват 11 275 деца, от които близо 900 са първокласници. Като най- многобройни са децата в община Монтана, следвани от Лом и Берковица."..

публикувано на 15.09.25 в 10:10
Лорета Колева, началник на РУО-Враца

РУО-Враца: Най-много ученици има в община Враца, най-малко – в Хайредин

Учениците в област Враца за учебната 2025-/2026 година са 15 772-а. Това е прогнозен брой на базата на миналогодишните данни, така че е възможно да има известна динамика, каза Лорета Колева- началник на Регионалното управление по образованието във Враца. "Ние на 15 септември до обяд събираме точна информация и тогава бих могла да съм съвсем..

публикувано на 15.09.25 в 10:05

Веселка Асенова, началник на РУО-Видин: "Нямаме намаляване в общия брой ученици"

Близо 6419 са учениците в област Видин, които ще прекрачат днес училищния праг. Първокласниците в област Видин са 499. В най-голямата община Видин са и най-много учениците- за учебната 2025/2026 са 4591, а първокласниците са 321. Миналата учебна година са били 4646, а първокласниците- 346. Тази учебна година най- малко са учениците в община..

публикувано на 15.09.25 в 10:00

Чипровци - градът на килимарството и миньорите, на богатата история и култура

Екипът на радио Видин гостува на град Чипровци,  област Монтана. Градът е административен център на едноименната община. Днес  в Чипровци живеят 1529 души по настоящ и 1656 по постоянен адрес, а в цялата община жителите са около 2950.  Чипровци е град на миньори, на богата история и култура,  на католическо население и на чипровските..

публикувано на 12.09.25 в 12:05
Георги Киряков

Георги Киряков: Обществото е разделено между клиентелизма и надеждата за спасител

С предвещание за високо напрежение започна есенният политически сезон.  Част от опозицията е готова с вот на недоверие на тема "завладяната държава", който поставя фокус върху подчинението на институциите. От Възраждане пък обещават редица протести, които целят сваляне на правителството.  Докато страната все още в очакване да приеме еврото от..

публикувано на 11.09.25 в 10:00