Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има нужда от система, която да гарантира реалните часове на обучение

Владимир Тодоров: Правилата за движение по пътищата трябва да са в отделен закон

Неправителственият сектор ще помага с експертиза в изготвянето на нов регламент

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС


"Изключително голяма е нуждата от нов закон за пътищата. Сегашният не е променян от години, най-кърпеният закон е - над 50 поправки има, съответно е амалгама, направо тюрлюгювеч от всякакви правила. Когато трябва да се учат правилата за движение, те трябва да са извадени в самостоятелен закон, съдържащ само тях. Никой не го интересува натоварване на осите, как се организира пункт за технически прегледи и тем подобни", каза в "Посоките на делника" Владимир Тодоров, директор на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Експертът добави, че качеството по пътищата ще се повиши, когато има система, която гарантира реалните часове на обучение.

"Темата с обучението на младите водачи е от ключово значение за цялата пътна безопасност, защото те са фактор, който, за съжаление, е от категорията на лицата, допускащи много грешки. Не са добре подготвени. Проблемът в сектора на обучението идват от това, че голяма част от този бранш е в сивата сфера. Над 50% са фирми, които обучават не по правилата. Крадат от часовете по кормуване. Към една фирма, получила лиценз, се закачат множество индивидуални инструктори с коли, а в крайна сметка - няма трудова дисциплина и договори, няма контрол над тези автоинструктори. Крайният резултат е, че няма шофиране на магистрала, няма шофиране в тъмната част на деня. Беше направена справка, че голяма част от тези коли дори нямат винетки, т.е. не могат да излязат извънградско, а това се изисква от нормативите. Всякакво желание за реформа и промяна на това статукво среща сериозен отпор. Имаше опити за реформа в сектора, но това изкара стотина коли на пътя за протести. Старото ръководство на Министерството на транспорта си затвори очите, тези реформи в сектора на обучението не бяха проведени."


Промени в сектор "Транспорт" са заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция.


"Всички сме в очакване, имаме желание да се случат, ние като НПО сектор ще помагаме с нашата експертиза и опит, така че се надяваме да са по-отворени и комуникативни от предишните управляващи."


Според думите му архаичната подготовка на бъдещите шофьори трябва да се осъвремени час по-скоро.


"Въпросите в листовките не са махани от години. Безумни са. Питат се неща, които нямат отношение към категория B или пътната безопасност. Изпитът е изключително труден, но може да бъде контролиран - възможностите за преписване обаче са почти нулеви, така че са създаде положителна практика. Лошото е, че не искат да създадат такава и по отношение на кормуването."

Разговорът с Владимир Тодоров можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Железна очаква завръщането на младите

Екипът на Радио Видин гостува на село Железна, община Чипровци. Едно невероятно китно, красиво, подредено и чисто селце, което се е разположило в подножието на Западна Стара планина – от двете страни на река Огоста. Само на 2 километра е от общинския си център Чипровци и на 32 километра от областния град Монтана. Старото име на Железна е..

публикувано на 22.08.25 в 12:05

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30