Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Очаква се ръст с 5 до 10 %

Скача ли цената на "Гражданска отговорност"?

Автор:


Очаква ли се повишение на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност"- въпрос, който всеки собственик на автомобил вероятно вече си задава, заради публикации, че има ръст на цената спрямо миналата година. Това увеличение на цената ли е или завръщане към нормалната ѝ себестойност, след като през 2020 година се наблюдаваше спад и според застрахователи, заради локдауна тогава, цената на застраховката у нас е "ударила дъното". 


Как всъщност се сформира и какви фактори оказват влияние на цената на "Гражданската отговорност" за автомобилите, както и има ли реално увеличение, коментира за Радио Видин Нина Колчакова- генерален секретар на Асоциацията на българските застрахователи:  


"Гражданската отговорност всъщност е една социална застраховка, чиято цел е да обезщети невиновно пострадалите лица при пътно транспортно произшествие. Тоест, ако някой е предизвикал пътнотранспортно произшествие нанесъл е щети на автомобил, на пътна инфраструктура, ... наранил или убил друг участник в движението, тези пострадалите лица или техните наследници да получат обезщетение, независимо какво е финансовото състояние на виновния водач. Това е идеята на тази застраховка, тя и затова е задължителна... Цената ѝ се формира от това всъщност какви обезщетения тя трябва да бъде в състояние да изплати. Всяка година застрахователите изчисляват риска, така грубо казано на наш език, който представлява тази застраховка и заделят резерви, които трябва да са им достатъчни за всички щети които те трябва да платят. А риска зависи от това колко са чести пътнотранспортните произшествия в съответната държава и колко са големи щетите, които те нанасят... За съжаление, България е на първо място по пътно транспортни пътешествия в Европа или второ, разменяме си ги с Румъния първите две места всяка година. Не съм гледала статистиката на МВР за 2021 година, но обикновено сме на първо или второ място по пътно транспортни произшествия, по пътен травматизъм и по пострадали лица, и по загинали хора на глава на населението. Това е изключително тъжна статистика, но освен емоцията, която предизвикват тези цифри, всъщност те предизвикват и високата цена на гражданската отговорност. От една страна постоянно се вдигат обезщетенията, които съдилищата присъждат, нормално - вдига се дохода на хората и когато те го изгубят, съответно поради загуба на живот или на трудоспособност, съответно съда ще присъди повече пари, отколкото би присъдил през 2010 година за същия казус. Вдигат се и цените и на сервизните услуги и на резервните части, и на труда. Нормално е постепенно с вдигането на цялото ниво на цените в една държава да се вдигат и обезщетенията, които се плащат, и цената на гражданската отговорност... Конкретно за последната година, обаче, цената не представлява някакъв необичаен скок - тя просто се връща на нивата от 2019 и началото на 2020-та година. При локдауна, който беше през март 2020 година имаше едно намаляване на активността на живота, включително имаше и много голямо намаление на циркулация на коли в България, много по-малко се ползваха автомобилите, съответно намаля и щетимостта, както ние застрахователите наричаме по тази застраховка. И цената ѝ през 2020 година много намаля от предишните нива, които беше достигнала... Всъщност тя все още не е достигнала нивата от 2019-та, предполагаме, полека лека ще върви и към тези нива. Не трябва да забравяме, че и последните месеци на 2021 година доста цени скочиха и на сервизните услуги, и на авточастите и така нататък, които все още не са отразени в цената на застраховката. Не искам да съм песимист, но предполагам с още едно 5 - 10 процента би било нормално шофьорите да очакват гражданската отговорност да продължи да се качва, докато достигне нива, които да са в състояние да покриват обезщетенията, които се плащат от застрахователите".


Според някои видинчани увеличението на цената на застраховката не е оправдано: 

"Всичко трябва да се намалява, не да се увеличава. Не трябва да се плаща повече, цените трябва да падат, защото заплатите са ниски... Задължително трябва да се увеличи, щом се увеличава нещо - помага... Не. Трябва всичко да се намалява, с тия нашите заплати, какво да правим... Когато оправят пътищата, нека да вдигнат и гражданската отговорност. Не е зле да я вдигнат, всичко се вдига - трябва да я вдигнат, но нека да оправят пътищата".

Защо младите шофьори, които са до 21 години, според оценката на застрахователните дружества би трябвало да плащат по-висока цена на застраховката, особено, ако карат по-мощен автомобил и защо се бави въвеждането на системата бонус-малус- чуйте в звуковите файлове.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Музей

Възраждането на Видинския край през 18-19 век - акцент в новата експозиция на музей "Конака"

Непоказани досега документ и икони ще бъдат част от раздел "Възраждане" на новата експозиция на исторически музей "Конака" във Видин. Специален акцент в "История на България 15-19 век" е Възраждането на Видинския край. В три зали ще бъдат представени най-важните моменти от хайдутството до Освобождението на Видин. 8 са основните теми, обясни уредникът в..

публикувано на 10.09.25 в 17:08

Какво показва Пътната карта на пенсионната система в България

До увеличениео на възрастта на пенсиониране няма да се пристъпва. Пътната карта за усъвършенстване на пенсионната система в България беше приета в средата на месец май тази година, когато Народното събрание задължи няколко министерства, в това число Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Комисията за финансов..

публикувано на 10.09.25 в 14:25

Девети септември 1944 година - превратът, който промени България

На днешния ден ще се върнем назад във времето и ще си припомним събитията от една бележита дата от близкото историческо минало. Утрото на 9 септември 1944 г., което бележи един от най-резките завои в българската история на XX век. За броени часове държавната власт преминава от правителството на Константин Муравиев в ръцете на Отечествения..

публикувано на 09.09.25 в 16:14

Козлодуй се готви за Фестивал на занаятите и изкуствата

Фестивал на занаятите и изкуствата ще се проведе от 12-и до 14-и септември в Козлодуй. Форумът стана традиционен, а стремежът на Общината е да предлага все по-богата и разнообразна програма и за възрастните, и за децата, каза Величка Нейчева, директор на дирекция "Хуманитарни дейности" в общинската администрация: "Програмата е много..

публикувано на 09.09.25 в 15:00

Как ПГ "Васил Левски" в Мездра посреща новата учебна година

С нови преподаватели и повишен брой ученици,  с добър външен вид, обновени класни стаи, почистени коридори, ръководството на ПГ "Васил Левски" в Мездра започва новата учебна 2025/2026 година.  Общо 138 са учениците, записали се в 4 специалности в 8. клас. С една в повече са паралелките тази година,  каза директорът Мирослав Павлов: "За..

публикувано на 09.09.25 в 14:10

Курс по шев и работа с шевни машини ще се проведе във Видин

Курс по шев и работа с шевни машини започва във Видин в Центъра "Свободата да съм". Преподавател е Иван Попов. "Много хора биха искали да си подгънат дреха или пердета, да си зашият дребни неща, но не знаят как. Ето този курс би им помогнал с основни насоки за шиенето и поддържане на шевните машини. Курсът ще започне на 20 септември и ще се..

публикувано на 09.09.25 в 13:15
Николай Бобев и неговият преподавател Николай Илиев

Видински ученик участва в Лятна академия за духови инструменти

Петокласникът Николай Бобев от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин  е първият ученик от община Видин, който взе участие в шестата Лятната академия за духови инструменти. Инициативата се проведе в  училище "Любен Каравелов"  в Копривщица. Той участва в  академията със своя преподавател Николай Илиев, който в същото време е..

публикувано на 09.09.25 в 12:05