Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Предложението е незаконосъобразно, аргументираха се общински съветници

Концесионирането на Речна гара не събра достатъчна подкрепа

Снимка: Радио ВИДИН

Въпреки че 16 общински съветници гласуваха "за", 9 "против", а един се въздържа, предложението на кмета на Видин общината да стопанисва Речна гара не беше прието на днешното заседание на местния парламент.

Администрацията планира да подаде документи пред Министерството на транспорта за предоставяне на концесия на пристанището в града, а за тази цел възнамерява да регистрира търговско дружество със сто процента общинско участие, което да управлява пристанищните услуги

В продължила над три часа дискусия общинските съветници акцентираха върху незаконосъобразността на така представеното намерение.

Цецко Иванов обясни:

"Каква концесия искаме? Съгласно мотивите - искаме концесия на услугите. Съгласно диспозитива на решението - искаме строителна концесия. Трябва да искаме комплексна. Да станем  беглигчии, но да имаме право да извършваме подобрения на кейовата стена, свързани със строителна концесия. Публично-частно партньорство - ние може да не сме пасивен субект, това ще го мисли Министерството. Ние искаме да ни се даде на концесия, тогава Министерството да прецени дали сме частен треньор. Не сме частен партньор обаче. Точка втора: така не може. Ако гласуваме искането за откриване на процедура за концесия - имаме в тази точка евентуално предложение за създаване на фирма, икономически операции визирате. Общинският съветник по принцип взима решението за учредяване на търговско дружество. В това влиза име, седалище, капитал и управителни органи. Без да гласуваме управителен орган, нито една търговска агенция няма да регистрира фирмата".

Огнян Ценков, който е и бивш кмет на Видин, предложи точката да отпадне от дневния ред.

"Говорим за концесия, не за намерения и мечти. Говорим за законосъобразност и целесъобразност. По подобен начин мнозинството общински съветници гласуваха предложения, които бяха отменени от Административния съд във Видин. Каква отговорност ще дадете през избирателите си? Разберете, че става въпрос за закон за концесии, точно така сте го и мотивирали. Ако наистина има желание за съвместна дейност, могат да се прехвърлят права за управление. Защо ще се минава по закона за концесиите? Концесията е вид състезание, конкурс, който се печели от изпълнителя с най-добра оферта. Правим търговско дружество, искаме концесия, но как ще участваме в нея? Ако я спечели някой друг, ние можем ли да задължим Министерството на транспорта по право да ни даде концесията?"

Стопанисването на пътническото пристанище цели развитие на местната икономика, обосновава се в предложението си Цветан Ценков. 

Да се увеличат средствата за инвестиране в пристанищни услуги и съпътстващите дейности като реконструкция, рехабилитация и модернизация на Пристанището, да се осигурят нови работни места и квалификация на специалисти, като това ще се отрази положително върху демографията на района, е записано в становището, изпратено до общинските съветници.

Днешното заседание трябва да даде единствено съгласие за пристъпване към действия за концесиониране, обясни той.

"В момента Общината притежава сградата, но нищо останало. Всеки ден, а и в залата има такива хора, някой иска да си върже нещо някъде. Видин има огромна нужда да си стопанисва брега, да си боядисва оградите, да си взима таксите от спиращите кораби и яхти, които се надявам в следващите години да са все повече и повече. Концесията - естествено, че тя ще бъде публично-частна. Идва най-големият по Дунава - Ян Дубиш от Братислава, но аз съм с вързани ръце. Пратих го при министъра. Мислите ли, че на министъра, който и да е той, му пука за Коридор №7, за Коридор №4? Не му пука, казвам го от тази трибуна. Аз ходих на среща с него, само че в момента магистралата е спряна. Нямаме транспорт воден по Дунава в българския участък от Тимок до Дуранкулак. Кой да се размърда, ако не ние? Тук изобщо не става въпрос за концесия, а да се даде право на Община Видин и на кмета да се предвиждат процедурите. Тепърва ще се правят тези дружества, тепърва ще се търсят тези партньори, ще се влиза в режим работен с Министерството на транспорта". 

Предложението е неразбираемо, посочи Людмил Димитров от БСП.

"Колко пари ще вложи Общината, как ще ги вземе? Не е написано. Доколкото се разбра днес структурата е готова - 7 човека, 1 директор, сигурно и по име ги знаете. Пише, че това ще помогне на демографията. Явно те ще действат за демографията на района. Ако искаме само да вземем концесията, за да не я вземе просто някой друг лош, защо тогава правим втора точка - да се изготвят документи за търговско дружество. Според написаното, а не виждаме бизнес план, дружеството ще се създаде, за да се свърже туристическият поток от корабите с Баба Вида, Синагогата, ако стане готова, пещерата Магура и Белоградчик. Как да възлагаме нещо, което ние не знаем какво ще прави и за какво ще служи?"

Не е сигурно, че Министерството ще даде обекта на концесия, подчерта председателят на Общинския съвет Генади Велков.

"Ако това се случи, ще се случи в следващия мандат, така че следващият Общински съвет ще реши. Дали ще спечели Общината някакви пари? В момента не можем да коментираме този въпрос сега, защото не знаем какво ще се случи. Засега на Общината и остава удоволствието само да изчиства отпадъците след автобусите, които идват. Трябва да започнем процедура. Това е идеята. Да не позволим на някой да направи каквото си иска в най-хубавата част от града. Ако Общината успее да изкара някакви пари, ще е чудесно. Да има просто ред, когато туристите идват, когато ги извозваме. Дали ще се случи? Всичко, което говорим, е безпредметно, ако Министерството каже, че не възнамерява да даде концесия. Ние трябва да се опитаме да започнем процедура, а какво точно ще се случи, по какъв начин, ще се решава впоследствие. Ние не можем да отидем и да го искаме без решение на Общинския съвет".

Ако подобно решение бъде прието, ще бъде върнато от Съда, каза Юлиян Петров.

"Нашите решения трябва да се водят от две неща: законосъобразност и целесъобразност. В случая чух доводи само за второто. За първото - не. Да го направим като хората, за да не ходим по съдилища, защото мнозинството взимате решения, които не са по закон и след това падат в съда, смеят ни се хората. Защо пак нещо да ходи на съд, да се връща? Дайте да не изпадаме в смешни ситуации. Трябва да се изпипа от юристи, да се направи както трябва, да го гласуваме след това, а после Общината ще кандидатства за концесия, дай Боже да я управлява, да облагороди това място, да влязат пари в касата".

Според Община Видин действията по създаването на общинското дружество са продиктувани от необходимостта за свързване на туристическия поток, дължащ се на круизните кораби, които пристават в пристанището, и свързването на историческите забележителности на града и региона.

Решението не беше прието, защото са нужни 17 гласа. Беше направено и предложение за прецизиране на намеренията, но беше отхвърлено.

Днешното заседание на местния парламент иначе беше разпуснато заради липса на кворум. Ще продължи в понеделник.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Музей

Възраждането на Видинския край през 18-19 век - акцент в новата експозиция на музей "Конака"

Непоказани досега документ и икони ще бъдат част от раздел "Възраждане" на новата експозиция на исторически музей "Конака" във Видин. Специален акцент в "История на България 15-19 век" е Възраждането на Видинския край. В три зали ще бъдат представени най-важните моменти от хайдутството до Освобождението на Видин. 8 са основните теми, обясни..

публикувано на 10.09.25 в 17:08

Какво показва Пътната карта на пенсионната система в България

До увеличениео на възрастта на пенсиониране няма да се пристъпва. Пътната карта за усъвършенстване на пенсионната система в България беше приета в средата на месец май тази година, когато Народното събрание задължи няколко министерства, в това число Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Комисията за финансов..

публикувано на 10.09.25 в 14:25

Девети септември 1944 година - превратът, който промени България

На днешния ден ще се върнем назад във времето и ще си припомним събитията от една бележита дата от близкото историческо минало. Утрото на 9 септември 1944 г., което бележи един от най-резките завои в българската история на XX век. За броени часове държавната власт преминава от правителството на Константин Муравиев в ръцете на Отечествения..

публикувано на 09.09.25 в 16:14

Козлодуй се готви за Фестивал на занаятите и изкуствата

Фестивал на занаятите и изкуствата ще се проведе от 12-и до 14-и септември в Козлодуй. Форумът стана традиционен, а стремежът на Общината е да предлага все по-богата и разнообразна програма и за възрастните, и за децата, каза Величка Нейчева, директор на дирекция "Хуманитарни дейности" в общинската администрация: "Програмата е много..

публикувано на 09.09.25 в 15:00

Как ПГ "Васил Левски" в Мездра посреща новата учебна година

С нови преподаватели и повишен брой ученици,  с добър външен вид, обновени класни стаи, почистени коридори, ръководството на ПГ "Васил Левски" в Мездра започва новата учебна 2025/2026 година.  Общо 138 са учениците, записали се в 4 специалности в 8. клас. С една в повече са паралелките тази година,  каза директорът Мирослав Павлов: "За..

публикувано на 09.09.25 в 14:10

Курс по шев и работа с шевни машини ще се проведе във Видин

Курс по шев и работа с шевни машини започва във Видин в Центъра "Свободата да съм". Преподавател е Иван Попов. "Много хора биха искали да си подгънат дреха или пердета, да си зашият дребни неща, но не знаят как. Ето този курс би им помогнал с основни насоки за шиенето и поддържане на шевните машини. Курсът ще започне на 20 септември и ще се..

публикувано на 09.09.25 в 13:15
Николай Бобев и неговият преподавател Николай Илиев

Видински ученик участва в Лятна академия за духови инструменти

Петокласникът Николай Бобев от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин  е първият ученик от община Видин, който взе участие в шестата Лятната академия за духови инструменти. Инициативата се проведе в  училище "Любен Каравелов"  в Копривщица. Той участва в  академията със своя преподавател Николай Илиев, който в същото време е..

публикувано на 09.09.25 в 12:05