"Предишната нощ имаше силна гръмотевична буря", разказва Константин Коцев и в първия момент, когато чул страхотния трясък, помислил че наново мълния е паднала и ще запали къщата. По това време - около 10:30 часа, възрастният мъж гледал телевизия в хола:
"Погледнах към градината - в градината ТИР. Отварям вратата- терасата и антрето ги няма. Отварям другата врата- стената пробита. Там, където беше леглото ми - дупка. Ако още съм бил на него, заедно с матрака да съм бил изхвърлен навън... Шофьорът на ТИР-а беше още в него, мърмореше нещо. Но аз съм почти на 90 години - след 3 седмици правя 90 години - и му казах, че не мога да му помогна. Веднага звъннах на 112. Той пък проби стъклото и с краката напред излезе. Влезе в хола и разбрах, че е турчин. Малко беше одраскан по главата. Започна на говори по телефона си, подадох му стол да седне, не ще на стола - седна на миндера, но както и да е... Опитах се да говоря с някои от техните представители,
но те казаха, че не разбират. Настояха обаче веднага да се освободи товара. Казах добре, ами обезщетението. А турците все повтаряха -
полиция, полиция... След два дена натовариха тези кашони и си тръгнаха... От полицията казаха, че шофьорът на ТИР-а е карал с 55 км, ама ремаркето се било подхлъзнало. Е да, ама дъждът беше изсъхнал, а и подхлъзване става, когато започне да вали. И защо никой друг не се подхлъзна? Според мен, вероятно е задрямал, ударил се е в другия тротоар, събудил се е, завил е надясно и е нахълтал тук. И половин метър спирачен път няма. И ако не се беше обърнал да се хлъзга настрани, сега цялата къща щеше да иде чак в дерето долу. В същото време турците се държат с мен, като че ли тази къща нарочно им се изпречила на пътя и им строшила ТИР-а...
Дали има някакви компенсации ли? Засега нищо - идват, описват, никой
никакъв документ не издава. Писах до прокуратурата да ми издадат някакъв документ и тя е разпоредила - вчера идва нова комисия, утре ще дойде трета комисия и нищо повече...
Сега тук всичко е разградено, след като извадиха ТИР-а, къщата ми е полуразрушена, половината ми градина е унищожена, кладенецът- две помпи имаше в него- едната е срязана и изхвърлена на 20 метра, другата - смазана, изместен е и капакът, който покриваше кладенеца, мазето е унищожено, а всичко в него-смазано... Това е положението. Нямам представа как ще продължа да живея - душата ме боли. Отникъде съдействие. Никой не се занимава с мен. И завиждам на мъртвите...
Това тук е третокласен път. ТИР-овете обаче не искат да плащат ТОЛ- такси и затова минават оттук. Този път го ремонтираха преди година и половина, а вече е разбит...", разказва с болка възрастният мъж.
Третокласният път през селата Студено буче, Доктор Йосифово и Славотин е изключително натоварен. През годините местните хора са подавали многократно сигнали и подписки, но резултат няма.
"Това е нашето ежедневие. Дори след катастрофата са минали над 100-200 ТИР-а, въпреки че би трябвало да е ограничено движението", обясни и кметът на селото, Огнян Митов: "И проблемът е, че 90% от случаите са с турски и полски ТИР-ове. А на тях дори да им се напише акт, парите са несъбираеми. Ние нямаме система, която да ги задължи да си платят глобите... Страшна работа е. Писахме жалби, две подписки сме събирали с колегите от съседните села - около 700 подписа. Пратихме ги на областния управител, до кмета на община Монтана, до Общински съвет в Монтана, до АПИ, до началника на КАТ в Монтана... Най-интересното е, че отговорите, които получаваме са - чакаме финансиране за поставяне на вертикална маркировка. И аз казах, ами ако е толкова скъпа тази маркировка, да се включим и ние като започнем да събираме капачки. След
като държавата не може да си позволи два или пет знака да регулира този път, да си осигурим пари и ние да ги поставим..."
Думите на кмета подкрепят и местните в анкета на Кирил Кирилов:
"Тия ТИР-ове да се махнат, че положението е много зле. Не стига, че влизат по къщите на хората и ги рушат, ами треперим и за децата. Нали ги виждаш- минават постоянно. На няколко пъти деца тръгват да пресичат- никой не спира. Ето тук е и пешеходната пътека, но никой не спира. Преди имаше и знак, но го махнаха. И по-добре, защото иначе децата се лъжеха и тръгваха, а никой не спира.
Как живеем тук ли? Ами бедно ни е селото. Нямаме никакви помощи, нямаме нищо... Няма нищо за младежите. Преди имаше пенсионерски клуб, но и него затвориха. Всичко ни липсва... От 55 лева като дам 20 за кола до Монтана за подпис, колко ми остават за живот- 35 лева. Това е- нямаме работа. Този трафик също ни притеснява. Напука къщите, страх ни е да пресичаме... Тези ТИР-ове защо минават оттук? Колко пъти се събираме за това, но няма ефект. Всичко зависи от Монтана... Няма работа- това е основният проблем. Има хора, които не са работили от 20 години. Пропадна ни селото... Лекар имаме, аптека - не. Аз съм от 50 години в това село, но аптека в него не съм видяла да има. Автобуси също нямаме. Ако ни се наложи да идем до Монтана, чакаме някой да ни закара и плащаме луди пари... Живеем ден за ден. Тези млади хора работят ден за ден. Ако идеш да откраднеш нещо, ще те пребият и вкарат в затвора. И така - живеем ден за ден. Неграмотност, бедност - това е!
Какво още разказват за живота на село жителите на Доктор Йосифово, ще бъде ли решен проблемът с автобусния транспорт и асфалтирането на селските улици, как смятат да защитят правата си собствениците на разбитата от ТИР-а къща и какви са намеренията на кмета Огнян Митов за ремонта на старите мостове в селото и почистването на коритото на реката - в звуковия файл.
Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..
" Заклевам се пред нашето отечество България, че ще изпълнявам точно длъжността си ": крилатите думи на личността, която и до днес не спира да вълнува и да вдъхновява . Преди 188 години е роден най-великият син на нашата страна . Самоотвержен и горд, спокоен и неуморим, най-деятелният българин е емблемата на всичко онова, което..
Ако се запази сегашният механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), за следващата година тя ще бъде около 1200 лв. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов относно транспонирането на Директивата за адекватни минимални работни заплати в ЕС и механизъма за минималната работна заплата у нас. Той..
Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на..
Всяко домакинство усеща инфлацията най-осезаемо при пазаруване на продукти като хляб, сирене, масло и колбаси. Това са така наречените продукти от малката потребителска кошница, които всеки от нас купува ежедневно. Именно те обаче все по-често стават обект на нелоялни търговски практики и фалшификации. Растителни мазнини вместо мляко в..
Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно, отбиваме по старото трасе на Е-79 и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница. По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..
Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години. От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..