Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Няма да има ефект от промените в Тол таксите, твърдят превозвачи

Снимка: Радио Видин

Второкласните пътища вече са платени за тежкотоварния трафик, а размерът на Тол таксите за автомагистрали и първи клас пътища ще се увеличи на две стъпки. Досега ставката за втори клас пътища беше нула стотинки. Решението за промените е взето еднолично от министър Караджов и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), без да се уважат желанията и исканията на превозвачите, обясни за радио Видин Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Според него трябва да вземем пример от европейските практики и Тол таксите да се поемат от онези, които най-много ползват пътищата - камионите.

"Знаете, че Министър Гроздан Караджов, след многократни разговори, обяви: Ние се договорихме. Фактически ние не се договорихме. Това беше решение на министъра и съответно министерството. Нашите претенции бяха различни, не бяха взети под внимание. Не бяхме съгласни и с начина, по който се увеличават цените, нито с увеличението, размера на увеличението, защото смятаме, че това е злоупотреба, извращаване на смисъла на Тол таксите. И се позовавам на практиката в европейските държави, която ние като превозвачи защитаваме и искаме да бъде въведена в България. Просто никакви екзотики, никакви експерименти с българските превозвачи и с българския народ. Простичко и ясничко след като сме в европейския съюз толкова години, да въведем тази практика, която тези хора, очевидно след продължителен опит,  са сметнали и приели за най- удачна. А тя е следната - Тол таксите се дължат преди всичко на магистралите, много малко в европейските държави за първокласни пътища, които пътища са така наречени транзитни. Тук спорихме с министерството. Нямало характеристика на понятието транзитни пътища. От просто по-просто, Видин-Капитан Андреево е транзитен път. Русе-Капитан Андреево е транзитен път. Тоест това беше формален претекст да не стигнем до единодушие и да се отклони нашето искане, и да се отклоним от европейската практика, и да създаваме тази безумна екзотика в България, която е единствена екзотика, тоест единствена практика в европейските държави. Простичко казано пътните такси да се поемат от онези, които най-много ползват - това са камионите. Това нещо не се прие, не стигнахме до консенсус. Въпреки това министъра обяви: Ние се договорихме. Не, не се договорихме. Направи се онова, което те вече бяха решили, че ще направят."

Петър Захариев даде и няколко примера, как ще се отразят ценово промените и какъв ще е ефекта от тях. 

"Например: Монтана през Арчар за Видин един тежкотоварен камион досега плащаше 2,51, от днес плаща 9,10. Министърът обяви трикратно увеличение, разделено на две. От 1-и юли половината, тоест един път и половина, от 1-и януари останалото един път и половина. От 2,50 до 9,10 е почти 4 пъти увеличение и въпреки това 9,10 лева не е кой знае колко. В смисъл не е релевантно на таксите, които плащат въпросните камиони в Европа. За да бъда по ясен като пример, посочвам ви. Калотина-Капитан Андреево, тоест транзитен път в България, до сега се плащаха 25-30 евро от въпросния тежкотоварен автомобил за километри, които са 356. В момента по новата цена плащаме 81,80 лв. от днес. За почти същите километри в Унгария или в Австрия цената е 160 евро. Тоест вместо 40 в България въпросния камион в онези държави, в Сърбия релевантно толкова скъпо, както в Унгария и Австрия, ще плати 4 пъти повече. Защо в България да плаща толкова малко, след като казваме трябва да съберем парите, за да можем да поддържаме пътищата. За автобусите положението е същото. Автобусите, както примерно в Германия и в други държави не плащат нищо. Можеше и тук да не плащаме нищо, а вместо това да плащат онези, които трябва да плащат. Вместо 40 евро да плащат 160 евро. Създаваме си много грижи с малко ефект. И всичкото това нещо, само и само да не се поеме истинската цена от онези, които трябва да я поемат. А това са т.нар. транзитни коридори, тежкотоварни автомобили. Разбира се нека и там да плащат автобусите."

Петър Захариев посочи и пример, който са му дали от МРРБ:

"Само като пример, дадоха го от министерството. За миналата година турските тир-ове, които са пресекли България в двете посоки са 700 000. Всеки един българин може да си направи сметка. 700 000 тир-а по 30 до сега, по 40 по новата цена, вместо 700 000 по 160. Разликата е огромна. 

Необходимо е вдигането на Тол таксите за камионите, но трябва да има и качествени пътища за целта, според Андрей Андреев, превозвач от Видин.

"Едно отиване до София и връщане на един тир, както го казват хората, ще струва 100 лева, а е струвало 45. Няма да се отрази сигурно от днес веднага, но в рамките на няколко дни ще започнем да го таксуваме това нещо, защото си е доста. Нямаме нищо против да се вдигнат Тол таксите, знам необходимо е, но какво ни предлагат за вдигането на Тол таксите. Към момента до София път няма."

От 1 януари 2023 г. цените на всички винетки ще бъдат намалени с 10%. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Снимката на 26 февруари 2025 година

Инициатива "Ден на розовата фланелка" се проведе днес във видинското Основно училище "Иван Вазов". Тя е част от Международния ден за борба с тормоза в училище, който започва да се отбелязва в Канада и се провежда всяка последна сряда от месец февруари. Министър-председателят Росен Желязков разпореди да бъде изградена връзка между системите на..

публикувано на 26.02.25 в 18:00

Видински ученици казаха "не" на тормоза в училище

Ученици и учители от Професионална гимназия "Проф. д-р Асен Златаров" във Видин се включиха в инициатива "Ден на розовата фланелка" .  Кампанията се провежда вече повече от 10 години, каза директорът на училището  Мариета Георгиева : "В сяка година, символично обявявайки деня за борба с агресията в училище като Ден на розовата фланелка,..

публикувано на 26.02.25 в 16:09

Ученици "плъстиха" мартеници във Видин

Творческа работилница на тема "С хубост срещу зло" организира Регионален исторически музей - Видин . Тя бе посветена на изработването на традиционни мартенички. Събитието се проведе в музей "Кръстата казарма“ и бе насочено към деца до 13 години. Целта на работилницата е да вдъхнови малките участници да творят и да се запознаят с българските..

публикувано на 26.02.25 в 16:05

Лом обновява Дунавския парк с проект за над 220 000 лева

Ограничават достъпа на тирове в Дунавския парк в Лом с поставянето на метални антипаркинг елементи пред паркинга на митницата. Паркът, край река Дунав, който е любимо място за разходка и отдих на ломчани, ще бъде обновен с над 220 000 лева Община Лом спечели безвъзмездно финансиране на стойност над 220 000 лева за обновяване на Дунавски парк в..

публикувано на 26.02.25 в 15:07

Работилница за мартеници се проведе в село Бориловец

Потребители на  Центъра  за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства  в  с ело  Бориловец , о бщина Бойница, изработиха п ъстри мартеници .  Инициативата "Баба Марта бързала, мартенички вързала" е на сдружение "Северозапазване" и на кмета на общината Анета Генчева. "Нашите потребители обичат да творят и да..

публикувано на 26.02.25 в 15:02

Опит за нелегален превоз на цигари е осуетен при проверка на Дунав мост 2

Митническите служители установиха 7 хиляди кутии цигари в палети с портмонета при проверка на товарен автомобил в района на Дунав мост Видин-Калафат .  В Митническо бюро Видин е извършена рентгенова проверка на транспортното средство и товара. В изображението се очертават подозрителни зони в предната част на ремаркето, където се превозват три..

публикувано на 26.02.25 в 14:47

Съветниците в Мездра ще обсъдят 7 точки на предстоящото заседание

Общинският съвет в Мездра ще проведе своето редовно заседание на 27 февруари, четвъртък, от 16:00 часа при скромен проект за дневен ред, включващ само 7 точки. Най-напред общинските съветници ще приемат промяна в Наблюдателната си комисия съгласно Закона за изпълнение на наказанията и задържане под стража и Отчет на Местната комисия за борба с..

публикувано на 26.02.25 в 14:39