Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Електрическите тротинетки - правила и задължения на водачите

Снимка: Радио Видин

Употребата на електрическите тротинетки за придвижване в градска среда навлиза все повече у нас. Наред с удобствата, управлението на превозното средство носи и опасности и то не само за неговия водач, но и за всички участници в движението. В Закона за движение по пътищата са приети разпоредби за шофирането на електрическите тротинетки. За водачите има определени правила, задължения и забрани, обясни Росен Рапчев експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Те нямат право да развиват скорост, по-висока от 25 км/ч, също и да се движат по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч, като това ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура. Водачите, които управляват тротинетки трябва да са навършили 14 години и не трябва да превозват други хора, допълва експертът:

"Първото, което трябва да знаят хората е самото име, как е наименувано в самата законодателна уредба - индивидуални електрически превозни средства. Самото име показва, че само едно лице може да използва в един и същи момент това превозно средство. Не могат водачите да си позволяват да превозват товари, които ще нарушат баланса или ще могат да застрашат останалите участници в движението. Другото, което е много важно, тези превозни средства са предназначени да спомогнат придвижването особено в населените места. Съгласно екологичните норми, ние имаме възможност да използваме електродвигатели, които по-малко замърсяват околната среда. И това е едно добро средство за придвижване в градска среда. Но тъй като, това средство крие своите опасности, докато се използва. Нормите бяха изложени, водач на такова превозно средство да използва наличната велоинфраструктура. Когато такава не е налична, водачът може да използва пътищата и улиците, които са с максимална скорост до 50 км/ч. Водачът трябва да се движи с максимална скорост до 25 км/ч. Другото, което е важно да отбележим е, че тези водачи не трябва да използват тротоарите и местата, където пешеходците се придвижват. Тъй като те се движат с по-висока скорост, безшумни са и реално погледнато, на тротоарите пешеходците имат изцяло тяхното си поведение, даже не очакват, че зад тях идва някой с по-висока скорост да ги удари. Задължително е използването на каска на лица, които са до 18 г... През тъмната част на денонощието тези водачи трябва да носят светлоотразителни елементи. Задължително трябва да е изправна зад превозното средство червена мигаща светлина и отпред бяла проблясваща светлина - фар. Това са основните параметри на които трябва да се обръща внимание. Особено внимание е това, което виждаме последните дни в социалните мрежи с водачи да се движат по автомагистрали, което не само, че застрашава техният живот, а и е много сериозна предпоставка за голям пътен инцидент."


В анкета потърсихме мнението на видинчани за този вид превозно средство:

"Те са много опасни, нямат нищо, има и заспали и не виждат... Не искам да ги ползвам, защото може и да ме вали дъжд... Ние трябва сами да се пазим, било тротинетка, било пешеходец... Внуците карат тротинетка, аз го смятам за нормално. И те да се опазят и другите да ги опазят. Ами винаги се страхувам и когато са пеша. Да се забрани това не съм съгласна. Това е един начин на движение, както го разбират, младостта го иска... Аз не бих карал тротинетка... Не мога да си представя, че онова момиче, което кара със 120 км. по магистралата има мозък в главата си. Свободия, няма ред и дисциплина..."


Иван е от Видин, избрал да се придвижва в градска среда именно с електрическа тротинетки. Според него това превозно средство е много практично, запознат е с правилата за ползването му:

"Доста е удобна за градски условия. Бързо придвижване, лесна е за пренос, може да се побира на всякъде. Носиш си я с теб. По-евтин транспорт, екологичен. От 2020 г. пролетта съм си я взел. Имах понятие, понеже бях поразучил насам натам за тях и беше интересно да видя как се кара. Мислех, че е по-трудно, но обаче се оказа по-лесно. Предпочитам да я карам по паркове, алеи, където има. По пътищата не обичам да карам много много, шофьорите са доста нетолерантни, често се случва да ме засичат. За пробега, тя се зарежда за 4 ч. до 100 % батерията. Издържа около 20-25 км. зависи от местото, където се ползва и от килограмите на човека. Всичко има, има светлини, светлоотразители, може да се свърза с телефон дори, от там да се следи всякаква информация като км., батерия. Спрямо колелото е малко по-мързелив начин на придвижване, не се потиш. След като си я закупят да прегледат правилника за движението по пътищата, защото е много важно също от страна на тротинеткаджиите да имат познания как да карат по пътната мрежа. Защото има много хора, по-малки те не знаят как да карат по пътя."


И накрая, един съвет шофирайте отговорно и пазете себе си и другите участници в движението. За неспазване на правилата при управление на електрическите тротинетки са предвидени и санкции. Те са в размер на 10 и 50 лв. - в зависимост от тежестта на нарушението. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Гербът на Видин на 89 години

Преди 89 години на днешния ден Видин се сдобива с герб . Той е изработен по идея на тогавашния кмет д-р Бърни Бончев, който много искал Видин да има символ, който да обхваща целия облик на града и да го представя по най-добрия начин. Проектът на герба е одобрен на заседание на Общинския съвет на 18 февруари 1936 г. и се взема решение да бъде..

публикувано на 18.02.25 в 16:11

Видинският отбор по английска реч и дебати се отличи на състезание

Отборът  по английска реч и дебати  "BEST"   на ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин се завърна от зимното издание на състезанието с много отличия и награди .  Йоанна Иванова и Стефан Симеонов , от осми клас, спечелиха купата за първото място в категория "Начинаещи" и медали за шесто място в "Напреднали" на финалите:  "Аз и..

публикувано на 18.02.25 в 15:00

Зрелостници от Видин представят "Лентата на спомените"

Дванайсетокласници от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин организират изложба концерт "Лентата на спомените" . Идеята е на учениците, които искат да покажат своето развитие и израстване през годините и да си припомнят различните моменти от ученическия живот. Общо 21 са завършващите младежи в паралелка с профил "Музика и изобразително..

публикувано на 18.02.25 в 14:00

"Поезията на 90-те оживява" в библиотеката в Монтана

Прожекция на кратки поетични филми по стихове от 90-те години на български автори ще се състои днес, 18 февруари, от 17:00 часа в  Регионална библиотека "Гео Милев" в Монтана . Проектът се нарича "Поезията на 90-те оживява" и включва филми, които са съчетание на музика, визия и стихове на известни и любими български автори, разказва Мария..

публикувано на 18.02.25 в 13:00
Иван Попов

Четирима опълченци от с. Лик участват в Освободителната война

Повече от седем хиляди и петстотин български патриоти участват в Руско-турската освободителна война. Към Българското опълчение се присъединяват и четирима опълченци, родени в мездренското село Лик. Иван Петров Попов (1841-1928) е изключителна личност, чието име остава в народната памет и за когото и до днес се разказва. Още през 1860 година той е..

публикувано на 18.02.25 в 08:46

Проф. Радостина Александрова: Във формулата на любовта винаги има и щипка магия

Денят на влюбените - 14 февруари, отмина, но вечният въпрос - какво е любовта , не спира да вълнува човечеството така, както го е правил, откакто свят светува. Учените са тези, които в наши дни, се опитват да открият формулата на любовта и да обяснят какво се съдържа в нея. Своя прочит по темата направи и проф. Радостина Александрова от БАН...

публикувано на 17.02.25 в 17:41
Лазар Гецковски

Лазар Гецковски е първият "Посланик на вярата в доброто" в Мизия

Днес, 17 февруари, отбелязваме Деня на спонтанната доброта. Той се празнува по цял свят от благотворителни организации, но не е известно кой е конкретният инициатор. Най-популярен е в САЩ. В този ден хората трябва да се стремят да бъдат добри към всички, без да очакват награда. Именно затова днес ви представяме един такъв пример от град Мизия,..

публикувано на 17.02.25 в 16:17