Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Електрическите тротинетки - правила и задължения на водачите

Снимка: Радио Видин

Употребата на електрическите тротинетки за придвижване в градска среда навлиза все повече у нас. Наред с удобствата, управлението на превозното средство носи и опасности и то не само за неговия водач, но и за всички участници в движението. В Закона за движение по пътищата са приети разпоредби за шофирането на електрическите тротинетки. За водачите има определени правила, задължения и забрани, обясни Росен Рапчев експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Те нямат право да развиват скорост, по-висока от 25 км/ч, също и да се движат по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч, като това ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура. Водачите, които управляват тротинетки трябва да са навършили 14 години и не трябва да превозват други хора, допълва експертът:

"Първото, което трябва да знаят хората е самото име, как е наименувано в самата законодателна уредба - индивидуални електрически превозни средства. Самото име показва, че само едно лице може да използва в един и същи момент това превозно средство. Не могат водачите да си позволяват да превозват товари, които ще нарушат баланса или ще могат да застрашат останалите участници в движението. Другото, което е много важно, тези превозни средства са предназначени да спомогнат придвижването особено в населените места. Съгласно екологичните норми, ние имаме възможност да използваме електродвигатели, които по-малко замърсяват околната среда. И това е едно добро средство за придвижване в градска среда. Но тъй като, това средство крие своите опасности, докато се използва. Нормите бяха изложени, водач на такова превозно средство да използва наличната велоинфраструктура. Когато такава не е налична, водачът може да използва пътищата и улиците, които са с максимална скорост до 50 км/ч. Водачът трябва да се движи с максимална скорост до 25 км/ч. Другото, което е важно да отбележим е, че тези водачи не трябва да използват тротоарите и местата, където пешеходците се придвижват. Тъй като те се движат с по-висока скорост, безшумни са и реално погледнато, на тротоарите пешеходците имат изцяло тяхното си поведение, даже не очакват, че зад тях идва някой с по-висока скорост да ги удари. Задължително е използването на каска на лица, които са до 18 г... През тъмната част на денонощието тези водачи трябва да носят светлоотразителни елементи. Задължително трябва да е изправна зад превозното средство червена мигаща светлина и отпред бяла проблясваща светлина - фар. Това са основните параметри на които трябва да се обръща внимание. Особено внимание е това, което виждаме последните дни в социалните мрежи с водачи да се движат по автомагистрали, което не само, че застрашава техният живот, а и е много сериозна предпоставка за голям пътен инцидент."


В анкета потърсихме мнението на видинчани за този вид превозно средство:

"Те са много опасни, нямат нищо, има и заспали и не виждат... Не искам да ги ползвам, защото може и да ме вали дъжд... Ние трябва сами да се пазим, било тротинетка, било пешеходец... Внуците карат тротинетка, аз го смятам за нормално. И те да се опазят и другите да ги опазят. Ами винаги се страхувам и когато са пеша. Да се забрани това не съм съгласна. Това е един начин на движение, както го разбират, младостта го иска... Аз не бих карал тротинетка... Не мога да си представя, че онова момиче, което кара със 120 км. по магистралата има мозък в главата си. Свободия, няма ред и дисциплина..."


Иван е от Видин, избрал да се придвижва в градска среда именно с електрическа тротинетки. Според него това превозно средство е много практично, запознат е с правилата за ползването му:

"Доста е удобна за градски условия. Бързо придвижване, лесна е за пренос, може да се побира на всякъде. Носиш си я с теб. По-евтин транспорт, екологичен. От 2020 г. пролетта съм си я взел. Имах понятие, понеже бях поразучил насам натам за тях и беше интересно да видя как се кара. Мислех, че е по-трудно, но обаче се оказа по-лесно. Предпочитам да я карам по паркове, алеи, където има. По пътищата не обичам да карам много много, шофьорите са доста нетолерантни, често се случва да ме засичат. За пробега, тя се зарежда за 4 ч. до 100 % батерията. Издържа около 20-25 км. зависи от местото, където се ползва и от килограмите на човека. Всичко има, има светлини, светлоотразители, може да се свърза с телефон дори, от там да се следи всякаква информация като км., батерия. Спрямо колелото е малко по-мързелив начин на придвижване, не се потиш. След като си я закупят да прегледат правилника за движението по пътищата, защото е много важно също от страна на тротинеткаджиите да имат познания как да карат по пътната мрежа. Защото има много хора, по-малки те не знаят как да карат по пътя."


И накрая, един съвет шофирайте отговорно и пазете себе си и другите участници в движението. За неспазване на правилата при управление на електрическите тротинетки са предвидени и санкции. Те са в размер на 10 и 50 лв. - в зависимост от тежестта на нарушението. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

С деца на море: Почивка или предизвикателство?

Когато чуеш „лятна почивка с децата на море“, първата дума, която ти идва на ум, определено не е „почивка“. Истината е, че тази така наречена „ваканция“ често прилича повече на оцеляване, отколкото на отмора. А когато се върнеш и познати те попитат как е минала почивката на морето, първата мисъл, която ти хрумва и с която описваш преживяването е..

публикувано на 21.08.25 в 16:05

Божана Арсенова: Земеделието и животновъдството бяха неизменна част от Ковачица

Днес в "Думата имат старейшините" гостува Божана Арсенова от Ковачица. Тя е икономист по професия. Работила е дълги години в плановия отдел към местното Трудовото кооперативно земеделско стопанство, така нареченото ТКЗС, в ломското село. За Ковачица си спомня, че навремето е имало около 4000 жители и силно развито земеделие и животновъдство...

публикувано на 21.08.25 в 16:00

Ремонт подобрява условията на живот в Дома за стари хора в Мездра

Домът за стари хора в град Мездра ще бъде обновен. В момента тече ремонт на двора и втория етаж на сградата, което ще позволи на потребителите на услугата да имат повече свободно пространство и по-добри условия за живот, каза за Радио Видин Розалина Георгиева , директор Дирекция "Инвестиционни проекти, обществени поръчки, общинска..

публикувано на 21.08.25 в 13:00

В "Музикална зона" на 21 август 2025 слушаме музика из поредицата полицейски филми с Луи дьо Фюнес

Поредицата включва шест филма със специалното участие на Луи дьо Фюнес. Техен режиьор е Жан Жиро. Актьорският персонал, поне в основните роли, е почти еднакъв. Автор на партитурата е  Раймон Льофевр , който дирижира своя оркестър. Музиката е слънчева, жизнерадостна и лесно запомняща се. Обединяващ е "Маршът на полицаите", охарактеризиращ екипа,..

публикувано на 21.08.25 в 09:00

Агенция "Мяра": 74% от българите казват, че животът поскъпва

Близо три четвърти от пълнолетните българи намират, че в последните седмици има увеличение на цените на стоките и услугите. Данните са от независима изследователска програма на социологическата агенция „Мяра“, публикувани днес. Изследването е проведено в началото на август сред 801 пълнолетни български граждани.  „В последните няколко седмици усетих..

публикувано на 20.08.25 в 17:40

За комарите и хората

Международният ден на комара се отбелязва всяка година на 20 август. Това е денят, в който се чества годишнината от откритието на сър Роналд Рос на начина за пренасяне на болестта малария през далечната 1897 година. Днес обаче няма да говорим за опасностите, които те крият и некомфорта, който ни носят, а ще пречупим темата от забавната страна..

публикувано на 20.08.25 в 13:17

"Севилският бръснар" идва в Белоградчик

Операта на Росини "Севилският бръснар"  е част от фестивала "Опера на върховете" в Белоградчик. Произведението е едно от най-обичаните, пленяващи със своята жизнерадост, заразяващо с хумора си, запомнящо се със своята мелодичност и музикална изобретателност. Твърди се, че Росини написва този свой шедьовър само за 12 дни. Но това съвсем не..

публикувано на 20.08.25 в 13:00