Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Животът в селата - без автобуси и магазин

Снимка: Радио ВИДИН

Заради липсата на пътници много населени места от община Видин са без транспортно обслужване. Едно от селата, откъснати от общинския център, е село Ивановци. Селото се намира на 18 километра от Видин. Хората казват, че до селото автобус не пътува от две години и всеки се спасява както може. Когато трябва да отидат на лекар, да си купят продукти или да платят сметки, хората търсят съседи с леки коли или ходят пеша един километър до път Е-79, където чакат да мине автобус от Белоградчик или Димово. 

"Нямаме никакъв автобус и желаем да имаме. Откога смениха кметовете е това. Поне два пъти седмично може да влиза автобус. Да си ходим до Видин, да си свършим работа, да се върнем... Аз не ползвам, но хората ползват и имат нужда от автобус... Аз сама живея. Няма магазин, няма автобус, няма нищо. Изолация пълна. И като ти трябва хляб, ето- няма хляб.  Ние ходим на контролни прегледи, за лекарства всеки месец ходим. Сол като ти трябва, няма откъде да вземеш. На пенсия като ида с некоя кола, те си купуват за тях, аз купя за мен и натоварим, оная кола не може да мръдне... Няма пътници, обаче той не държи само Ивановци. Това са Въртоп, Гайтанци, Ивановци и Жеглица. Четири села. 10 човека да сбере и без това Общината им дава субсидии някакви, не са на загуба...", казаха хора от селото.

Заради липсата на автобус жители на Ивановци са писали три пъти до кмета и до областния управител:

"20 подписа сбрахме и засега нищо. Не само това, ние нямаме магазин. Хляба ни ко карат с един бус три пъти в седмицата. Стоим сутрин да чакаме да си вземем хляб..."

Малкият брой жители и лошите пътища отказват превозвачите да покриват някои от линиите в общинската транспортна схема. Повече от година във видинското село Въртоп не е влизал автобус, защото пътят е лош, каза за Радио ВИДИН кметският наместник Петър Илиев:

"Въртоп, Гайтанци и Ивановци. Ние трите села нямаме автобус. Не иска да ни вземе никой. Защо? Защото линията е губеща. Хората се спасяват поединично. Аз съм кмет и си счупих просто колата. Ето и днеска съм закарал жена на 85 години в нервно отделение, прегледаха я, купих й лекарства, купих й олио, купих й хляб, необходими продукти за живот и я докарах. Утре на друг, други ден- друг. И това, ако е работа- не знам... "

И по- тежко ще става, смята кметският наместник на село Въртоп. 

Промени в общинската транспортна схема бяха предложени за гласуване в Общинския съвет. Касаят отпадането на автобуси в разписанията. Двама от общинските съветници поискаха повече информация какво налага промените.

"В мотивите за взимане на това решение и за новото разпределение на транспорта пише "Прогресивно намаляване на населението на община Видин", пише "Не пътуват пътници". Също така е записано, че тези разписания са съгласувани доколкото е възможно с кметове и кметски наместници на населените места. Аз мисля, че транспортът има и социална функция", каза Людмил Димитров - общински съветник от БСП и даде пример с линията 17А Видин- Каленик и линията 21 Видин- Въртоп.

По линията Видин- Каленик от понеделник до петък липсва село Акациево. В събота липсва какъвто и да е транспорт по цялата линия. В неделя вече има автобус до село Акациево, с начален час на тръгване от Видин в 8.00 часа и връщане в 9,50 часа. Същото се отнася и за линията до село Въртоп- курсове има само в петък. 

"Въпросът е с изключителна важност, защото хората, които разчитат, хората, които са ползватели на обществения транспорт, който все още съществува по определени, само по определени, а не въобще линии на територията на община Видин, е от, бих казал, съществен и важен обществен интерес. Виждам, че в така предложените промени е налице редуциране, намаление и общо взето във всички случаи създаване на допълнителни неудобства. Общината предоставя достатъчно средства и ние искаме да разберем какви са наистина причините, а да не се получава просто едно формално и поредно рестриктивно действие спрямо транспорта", заяви общинският съветник Красимир Асенов от ДПС.

Намаление в изпълнението на линиите от общинската транспортна схема предлага Община Видин. Причината е, че не се явяват кандидати на обявени обществени поръчки. Разписанията се намаляват, защото няма пътници, обясни Венета Йорданова- старши експерт "Транспорт, контрол и разрешителни режими" в община Видин.

"Настина има намаление в изпълнението на линиите от общинската транспортна схема в нашето предложение, но основната причина е, че ние на два пъти се опитваме чрез обществена поръчка да възлагаме линии от общинската транспортна схема, на която обществена поръчка не се явяват кандидати. Последно сме сключили договор пак в резултат на проведена обществена поръчка за една година само. Превозвачи няма, които да се съгласят да изпълняват толкова много маршрутни разписания. Хората намаляха, почти не пътуват или пътуват с лични автомобили или с нерегламентираните превози, таксита от селата. В този проект на транспортна смеха, който сме предложили, липсва Акациево, но това е техническа грешка- Акациево ще съществува във всички разписания. Освен това по направление Видин- Каленик имаме възложени и от Община Видин се възлагат разписания от областна транспортна схема до Цар Петрово. Те са от понеделник до събота, по четири курса на ден, които минават и през Акациево и през Рупци. Ние първо се съобразяваме с областна транспортна схема, когато предлагаме разписания за общинската. Затова  сме ги намалили, за да останат разписанията от областна транспортна схема", обясни Венета Йорданова.

По линията Видин- Въртоп предложението е да има един път седмично курс по линията:

"Нямаме превозвач, който иска да изпълнява тази линия, въпреки, че я възлагаме съвместно с друга линия, съвместно със Синаговци. Не пътуват хора. Основно е липсата на пътници. Това е основната причина, поради която намаляме разписанията, за да имаме възможност да избиране и превозвачи", допълни Венета Йорданова.

Венета Йорданова обясни и механизма за получаване на субсидии:
"За да получават субсидии превозвачите, изпълняващи превози по междуселищни линии, трябва да отговарят на условията по две наредби. Едната е за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи на превозвачите, в която има списък на общини от гранични райони, в който община Видин не попада и не може да получава субсидии. В списъка от област Видин са Белоградчик, Бойница, Брегово, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Чупрене. Другата наредба е за населени места в селски и планински райони. Изискването е общинският център да е под 30 хиляди жители, на което Общината също не отговаря, нито пък е в планински район. Компенсациите, които държавата може да даде на превозвачите, са само, ако те отчитат издадени карти на учащи, на пенсионери, на ветерани, военно инвалиди и военно пострадали. Картите за ветерани, военно инвалиди и военно пострадали се разпределят на всички превозвачи на територията на общината, а карти на учащи, на пенсионери, деца до 7 години- ако превозвачът отчита. Компенсацията е 5,75 лева на месец за карта за населени места до 10 км, а за населени места над 10 км е 9,15 лева за месец на карта".

В много лошо състояние е трикилометрова отсечка до село Въртоп, заради която превозвачите отказват да изпълняван линията, каза кметът на община Видин Цветан Ценков. Той посочи, че с дарения е изготвен проект за рехабилитация на пътя и ще се кандидатства за финансиране. Стартиран е и проект с френски партньори за закупуване на електроавтобуси, които да бъдат насочени към селата. 

"Хората се оправят кой както може. Колегата от администрацията се опита да ви обясни, че този проблем има един основен настина проблем, това е икономическите параметри, по които виждате- от редица наредби ние сме извадени и не може да вземем допълнителни пари, които да ги дадем на превозвачите. На тях не им е изгодно. Ние сме се молили, повярвайте ми. Сега, стартирахме един проект с французи, по който се надяваме да може да купим електроавтобуси. Не ви отговарям общо. Темата е много тежка. Водят се постоянни разговори с превозвачите. Едни иска едно, друг иска друго. И обикновено бягат от тези села като Въртоп, в които имаме трикилометров участък тотално катастрофирал. Там е много разбит пътя и те не искат да влизат с автобусите. Проектирахме го с дарение и се надяваме държавата да ни даде пари да го асфалтираме. Същото е с тези малки села нагоре към Цар Петрово, тя ви каза има, заради междуселищната система, дано, кандидатствали сме, да стартираме и рехабилитацията на целия път, щото ще падне и мостът на Рупци", каза кметът на Видин Цветан Ценков.

Общинският кмет допълни, че една от причините за намаляване на пътниците е COVID-19- хората са се отучили да пътуват- комбинират се, ползват лични коли, таксита.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

След пет години една трета от работещите в болницата във Видин ще са пенсионери

Средната възраст на лекарите в страната е над 50 години, а в 13 области в страната, сред които и Видин, по данни на Българския лекарски съюз, над половината от лекарите са на повече от 61 години. Прогнозата е за тежка криза в здравеопазването след 10 години. Във Видин основната част от лекарите, добили специалност са в..

публикувано на 04.12.24 в 16:31

Над 1,6 млрд. лева годишно е ползата за България, ако влезе в Шенген

На 31 март тази година страната ни влезе в Шенген по въздух и вода, а следващата седмица - на 12 декември, се очаква решението на вътрешните министри на ЕС България и Румъния да влязат в общото Шенгенско пространство и по суша от 1 януари. Шенген представлява група от 29 европейски държави, които са премахнали граничния контрол помежду си. Почти..

публикувано на 03.12.24 в 12:08

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет.  Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и..

публикувано на 02.12.24 в 13:55

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45