Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Коктейлите- хит през летния сезон

2
Снимка: Ивайло Захариев


Какво е лято без един леден, сладък и леко тръпчив коктейл? Вкъщи или в бара коктейлът е най-добрият начин да се освежите през горещините. Вече сме ви срещали с видинчанина Ивайло Захариев. Той е барист, но освен това е и барман. А освен кафето, коктейлите също са негова страст. 


Може би сте го виждали на повечето базари във Видин и сте опитвали от невероятните му коктейли. Днес той ни разказва кои коктейли са предпочитани сред видинчани и ни дава съвети, как да си ги приготвим сами:


"Класически със сигурност, защото са любими на всички, но и все по-често хората се оглеждат за нови, нестандартни рецепти и слава богу се намират ентусиасти, които да ни ги предложат. Другото нещо, което е да възпитават на качество в миксологията- нещо, към което аз се стремя, доколкото ми стигат познанията. А това се оказва трудно начинание, особено когато има липса на висока култура на хранене и пиене. Смятам, че за да оцениш нещо, трябва да го разбираш. Нещо, в което твърдо вярвам, особено като човек на изкуството. Смесването на съставки зад бар образно казано е не по-малко достойно за уважение, както смесването в кухнята. И в двата случая това е изкуство и най-вече се изискват познания, понякога и сериозни..." 


При консумирането на алкохолни напитки хората залагат на познати, изпитани рецепти според вкуса им, споделя Ивайло:

 
"Доста са по-малко хората, които ще се навият да опитат нещо, което не познават. Когато не си на родна земя например, а в друга държава, се стремиш да опитваш нови храни и питиета. Интересна ти е културата на хората там. Това е откъм консумиране. Откъм предлагане всеки си очертава линия, според която върви като стандарт. Визирам заведенията, предприемачите. Някои залагат на старата класика, други са от дръзки по-дръзки. Търсенето често определя предлагането. Макар че са ни нужни и новатори в бранша, които да възпитават добрия вкус у хората и да предлагат нови прочити. За потребителя във всеки случай е добре да има от всички".

По-улегналите хора определено предпочитат качествен алкохол, категоричен е Ивайло. 


"Няма да кажа скъп, защото цената също невинаги е критерий. Младите често от липса на познание, нямат особено мнение и предпочитание. В смисъл, водят се предимно от това дали нещо е добро и популярно, но всъщност не винаги го разбират съзнателно. Тук вече можем да кажем, че младите търсят модерното, новото. Знаеш ли, аз пряко или косвено съм в сферата на търговията от 12 години. Когато работех в модния бранш и консултирах клиенти в избора на облекло, ни учеха, че има няколко вида клиентски профил. Какво ще рече това? Това ще рече, че най-често нещата опират до психология, не толкова до възраст. Няколко примера за клиентски профил са хората, които знаят точно какво искат, влизат и го търсят. Или пък другите, които си нямат идея какво желаят и искат да им се предложи, да им се обясни, и т.н. В практиката ми зад бара е по същия начин. Влиза някой и ми казва: "Пие ми се нещо яко, но не знам какво, забъркай ми нещо по твое усмотрение!" Следва кратко сондиране от моя страна и после действам. Или пък: "Здрасти, пие ми се Пиня Колада, правите ли Пиня Колада?" Конкретно, точно, ясно. Или: "Пие ми се скоч, пробвах този и този. Не ми харесаха, ти какво би ми предложил?" Изборът на алкохол на различната възраст зависи от личния вкус, който се изгражда и възпитава с годините. Тук можем да разгледаме въпроса и по националности. Знаем, че конкретните нации имат конкретни традиционни напитки. Или по класи. Едни слоеве пият евтин алкохол, други скъп. Няма обаче и много да сгрешим, ако кажем, че възрастните търсят предимно качество, а пък младите количество. С някои изключения разбира се!"

Жените предпочитат коктейли, а мъжете бира или твърд алкохол, споделя Ивайло. 

"Това със сигурност си има някакво обяснение. От една страна ни го налага индустрията. Пример: в началото на миналия век не е било прието на запад жените да пушат цигари. И благодарение на киноиндустрията, в синхрон с рекламите, това се променя. Хората обичат да следват тенденции, да бъдат модерни, приемани, харесвани. И често това става нa подсъзнателно ниво. Някой ни го налага. Зад това, разбира се, стоят парите. Много пари. Както и в продажбите на облекла, автомобили, развлекателни неща и т.н. Да се върнем на рекламите. Всички сме виждали снимки на корави мъже с уиски и пура в ръка. Или неглижета със скъсани дънки и бира. Както и засукани дами с чаша мартини в ръка. Някак не върви за една жена да пие чист концентрат и да плюе от току що разопакована пура, нали? Другата причина според мен е, че наистина дамите предпочитат по-слабо алкохолните напитки- бяло вино, вермут, ликьор или смесена напитка. Ние мъжете пък-  по- силния алкохол. Дава ни смелост да свалим някоя мацка например".

Според наблюденията и работата на Ивайло зад бара през последните години предпочитанията на видинчани клонят към консумацията на водка. 

"Мъжката половина от видинчани обичат водката, уискито и ракията. По-улегналите - ракия. Или пък ракия и после минаваме на уиски и водка. Че тук имаме и този навик да "мешаме" алкохол, както казваме ние. Нещо изключително не добре и при това хем го знаем, хем всеки път го правим, но за нашите ширини и това е разбираемо. Дамите пък според сезона обичат я бяло винце, я вермут, я водка. Определено много хора в града консумират водка. Както и вина. Нашият регион е характерен с определени сортове, имаме не малко производители. Както изби, така и на местно ниво е останала традицията всяка година да се прави вино или ракия".

Чуйте повече в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Еми в градината, където отглежда зеленчуците си.

Завръщане към корените: Емилия Йорданова и пътят ѝ обратно към Северозапада

Днес ви срещаме с една изключителна жена – Емилия Йорданова , на 42 години. Родена в Белоградчик, с корени от живописното село Стакевци, тя прекарва първите седем години от живота си в Димово, отгледана от своите баба и дядо. След това пътят ѝ я отвежда в столицата, където завършва френска гимназия. Това я подтиква да продължи образованието си..

публикувано на 17.09.24 в 17:45

Видински ученици се представят отлично при практика в голяма ресторантска верига

Отлично се представиха на производствената си практика учениците от ПГТ "Михалаки Георгиев" във Видин. С много добри отзиви за тяхната работа са работодателите, които ще продължат взаимоотношенията си с гимназията, казва техният учител Аксиния Петрова, която преподава учебна практика по предмет "Кулинарни изделия и напитки за..

публикувано на 17.09.24 в 15:00

Малки художници от Монтана с престижни отличия от Токио

Отличия от участието си в конкурс в Токио получиха трима възпитаници на студио "Рени арт" в Монтана. Седемгодишната Катерина Трифонова бе наградена със сребърен медал , диплом и предметни награди.  Натали Петрова и Цветелина Траянова получиха бронзови медали, каза  преподавателят им по рисуване Таня Василева : "Много съм щастлива да..

публикувано на 17.09.24 в 14:00

Да се забранят ли мобилните телефони в час

Да се забрани използването на мобилните телефони от учениците в учебните часове е предложението на Синдикат „Образование“ към КТ "Подкрепа". В световната практика има два модела за регулиране на правилата. Първият е на принципа на правилата и санкциите, а вторият е на консенсуса, смятат от синдиката. За мнение потърсихме Юлиян Петров ,..

публикувано на 17.09.24 в 12:55

Нов живот за село Динково

Село Динково е най-малкото село в община Ружинци по брой жители. Около 65 са хората, които живеят тук, лятото стигат и до 100. В селото от няколко години са се върнали да живеят в родните си домове по-млади пенсионери. Те успяват да привлекат и други хора, които да купят имот, да го ремонтират и да живеят тук.  Бисерка и съпругът ѝ са..

публикувано на 17.09.24 в 12:15

Изкуството на надеждата: Артисти по перманентен грим в подкрепа на онкоболни пациенти

Днес обръщаме внимание на нещо, което винаги е било актуално, винаги и ще остане такова. Ще говорим за красотата. Но загубената. Тази красота, която ти я отнема една от най-тежките диагнози, която човек може да чуе - рак.  Милиони жени по света вследствие на онкологични заболявания губят това, което е най-женското у една жена - коса, мигли, вежди...

публикувано на 17.09.24 в 11:45

Игри от миналото и забавление без екрани очакват децата на Монтана

На 22 септември Монтана ще се превърне в едно истинско игрище за деца и техните родители. В предпоследната неделя от месец септември ще се състои второто издание на кампанията "Дигитална хигиена" , която тази година ще премине под мотото "Детство мое" .  Сайтът "Призни" започва кампанията миналата година, като една от целите е да повлияе на..

публикувано на 16.09.24 в 17:00