Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Коктейлите- хит през летния сезон

2
Снимка: Ивайло Захариев


Какво е лято без един леден, сладък и леко тръпчив коктейл? Вкъщи или в бара коктейлът е най-добрият начин да се освежите през горещините. Вече сме ви срещали с видинчанина Ивайло Захариев. Той е барист, но освен това е и барман. А освен кафето, коктейлите също са негова страст. 


Може би сте го виждали на повечето базари във Видин и сте опитвали от невероятните му коктейли. Днес той ни разказва кои коктейли са предпочитани сред видинчани и ни дава съвети, как да си ги приготвим сами:


"Класически със сигурност, защото са любими на всички, но и все по-често хората се оглеждат за нови, нестандартни рецепти и слава богу се намират ентусиасти, които да ни ги предложат. Другото нещо, което е да възпитават на качество в миксологията- нещо, към което аз се стремя, доколкото ми стигат познанията. А това се оказва трудно начинание, особено когато има липса на висока култура на хранене и пиене. Смятам, че за да оцениш нещо, трябва да го разбираш. Нещо, в което твърдо вярвам, особено като човек на изкуството. Смесването на съставки зад бар образно казано е не по-малко достойно за уважение, както смесването в кухнята. И в двата случая това е изкуство и най-вече се изискват познания, понякога и сериозни..." 


При консумирането на алкохолни напитки хората залагат на познати, изпитани рецепти според вкуса им, споделя Ивайло:

 
"Доста са по-малко хората, които ще се навият да опитат нещо, което не познават. Когато не си на родна земя например, а в друга държава, се стремиш да опитваш нови храни и питиета. Интересна ти е културата на хората там. Това е откъм консумиране. Откъм предлагане всеки си очертава линия, според която върви като стандарт. Визирам заведенията, предприемачите. Някои залагат на старата класика, други са от дръзки по-дръзки. Търсенето често определя предлагането. Макар че са ни нужни и новатори в бранша, които да възпитават добрия вкус у хората и да предлагат нови прочити. За потребителя във всеки случай е добре да има от всички".

По-улегналите хора определено предпочитат качествен алкохол, категоричен е Ивайло. 


"Няма да кажа скъп, защото цената също невинаги е критерий. Младите често от липса на познание, нямат особено мнение и предпочитание. В смисъл, водят се предимно от това дали нещо е добро и популярно, но всъщност не винаги го разбират съзнателно. Тук вече можем да кажем, че младите търсят модерното, новото. Знаеш ли, аз пряко или косвено съм в сферата на търговията от 12 години. Когато работех в модния бранш и консултирах клиенти в избора на облекло, ни учеха, че има няколко вида клиентски профил. Какво ще рече това? Това ще рече, че най-често нещата опират до психология, не толкова до възраст. Няколко примера за клиентски профил са хората, които знаят точно какво искат, влизат и го търсят. Или пък другите, които си нямат идея какво желаят и искат да им се предложи, да им се обясни, и т.н. В практиката ми зад бара е по същия начин. Влиза някой и ми казва: "Пие ми се нещо яко, но не знам какво, забъркай ми нещо по твое усмотрение!" Следва кратко сондиране от моя страна и после действам. Или пък: "Здрасти, пие ми се Пиня Колада, правите ли Пиня Колада?" Конкретно, точно, ясно. Или: "Пие ми се скоч, пробвах този и този. Не ми харесаха, ти какво би ми предложил?" Изборът на алкохол на различната възраст зависи от личния вкус, който се изгражда и възпитава с годините. Тук можем да разгледаме въпроса и по националности. Знаем, че конкретните нации имат конкретни традиционни напитки. Или по класи. Едни слоеве пият евтин алкохол, други скъп. Няма обаче и много да сгрешим, ако кажем, че възрастните търсят предимно качество, а пък младите количество. С някои изключения разбира се!"

Жените предпочитат коктейли, а мъжете бира или твърд алкохол, споделя Ивайло. 

"Това със сигурност си има някакво обяснение. От една страна ни го налага индустрията. Пример: в началото на миналия век не е било прието на запад жените да пушат цигари. И благодарение на киноиндустрията, в синхрон с рекламите, това се променя. Хората обичат да следват тенденции, да бъдат модерни, приемани, харесвани. И често това става нa подсъзнателно ниво. Някой ни го налага. Зад това, разбира се, стоят парите. Много пари. Както и в продажбите на облекла, автомобили, развлекателни неща и т.н. Да се върнем на рекламите. Всички сме виждали снимки на корави мъже с уиски и пура в ръка. Или неглижета със скъсани дънки и бира. Както и засукани дами с чаша мартини в ръка. Някак не върви за една жена да пие чист концентрат и да плюе от току що разопакована пура, нали? Другата причина според мен е, че наистина дамите предпочитат по-слабо алкохолните напитки- бяло вино, вермут, ликьор или смесена напитка. Ние мъжете пък-  по- силния алкохол. Дава ни смелост да свалим някоя мацка например".

Според наблюденията и работата на Ивайло зад бара през последните години предпочитанията на видинчани клонят към консумацията на водка. 

"Мъжката половина от видинчани обичат водката, уискито и ракията. По-улегналите - ракия. Или пък ракия и после минаваме на уиски и водка. Че тук имаме и този навик да "мешаме" алкохол, както казваме ние. Нещо изключително не добре и при това хем го знаем, хем всеки път го правим, но за нашите ширини и това е разбираемо. Дамите пък според сезона обичат я бяло винце, я вермут, я водка. Определено много хора в града консумират водка. Както и вина. Нашият регион е характерен с определени сортове, имаме не малко производители. Както изби, така и на местно ниво е останала традицията всяка година да се прави вино или ракия".

Чуйте повече в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Видинчани отчитат поскъпване на мартениците

В навечерието на първия пролетен месец, на фокус са така обичаните от всички мартенички. Баба Марта е персонаж в българския фолклор. В народните вярвания името ѝ е свързано с името на месец март. И ако нейните братя - Голям Сечко /януари/ и Малък Сечко /февруари/ са представяни с лют характер, то Баба Марта е  ту усмихната и добронамерена,..

публикувано на 28.02.25 в 17:10

Да надникнем "Зад завесата на прехода"

В България – то е ясно – ако не от друго, всеки разбира от футбол, медицина и политика. И почти всеки разбира повече от всички други. Когото и да питате, без значение на кое стъпало в социалната стълбица се намира, има готова подробна концепция за справяне с всички наболели проблеми в държавата – демографията, социалните услуги, ситуацията с..

публикувано на 28.02.25 в 17:05
Огнян Първулов, директор на Радио ВИДИН

Огнян Първулов: Радио ВИДИН запазва нивото си и върви нагоре

Утре, 1 март, Радио ВИДИН празнува 16 години не само като радио, а и като неотменна част от ежедневието на хората в Северозападна България. Слоганът му „Близо до хората“ не е просто израз - той е обещание, което медията изпълнява всеки ден.  През тези 16 години Радио Видин е успяло да се утвърди като важен мост между хората и новините, културата..

публикувано на 28.02.25 в 16:52

"Едно" на 28 февруари 2025 година

В "Eдно" представяме събитията във фондация "Подкрепа за реализация" през месец февруари.  На 14 февруари, когото празнуваме Трифон Зарезан по стар стил, от Центъра за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица посетиха винарска изба в Ново село. Преди това присъстваха на ритуала по зарязване на лозята, разказа Юлита Петрова,..

публикувано на 28.02.25 в 15:16

Белоградчик се появява на европейската туристическа карта

Община Белоградчик участва в две европейски туристически изложения - в Будапеща, Унгария и в Букурещ, Румъния. Общината показа всичко, което може да предложи като изживявания, активности, туристически обекти. За първи път Белоградчик се появява на европейската туристическа карта, каза кметът Боян Минков. "Имаше интерес като цяло към..

публикувано на 27.02.25 в 14:51

Археологическото наследство- акцент в културния туризъм на Видин

Община Видин представи годишната програма за развитието на туризма . Една от основните цели на общинската администрация е да превърне Видин в привлекателна туристическа дестинация. Програмата е едногодишна и включва конкретни действия, които следва да се реализират. Заложените нови моменти в програмата представи Цецка Цокова- главен експерт..

публикувано на 27.02.25 в 14:46

10 души покориха връх Миджур

Общо 15 човека се включиха тази година в зимното изкачване на връх Миджур, като 10 от тях стигат до върха. Проявата е традиционна за туристическо дружество "Бонония"- Видин и се организира последната събота на февруари. Миджур е най-високият връх в Западна Стара планина със своите 2 168 м. Групата тръгва от хижа "Миджур".  "Забавихме се..

публикувано на 27.02.25 в 14:42