Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще има ли Видин буферен паркинг

Автор:
Снимка: Радио ВИДИН

Колоните от тирове, чакащи да преминат по Дунав мост 2 на излизане от страната, са на километри от граничния пункт с Румъния, а тапите на входа на Видин се превърнаха почти в ежедневие. В тази връзка кметът на община Видин Цветан Ценков и областният управител Огнян Асенов обсъдиха терени, на които е възможно да бъдат изградени буферни паркинги за престой на товарните автомобили и облекчаване на трафика към граничния пункт. 
Обсъжданите терени са общо три - два от тях са държавна собственост. Единият от имотите, с площ около 310 дка, се намира непосредствено преди мостовото съоръжение, граничи с път Е-79 и с ж.п. линията на Дунав мост Видин-Калафат, а другият имот е в района на пътен възел "Рупци" и е с площ около 105 дка. Общинският имот, предложен за буферен паркинг се намира срещу Комплексната опитна станция във Видин и е с площ около 46 дка. 
Важно да уточним, че има някои съществени разлики между обикновен паркинг и буферен паркинг. Буферен паркинг не е просто терен, на който камионите паркират и чакат - както неправилно се употребява думата буферен в последно време. 

Какво точно представлява буферният паркинг и как функционира той?

"Първо трябва да е ясно, че когато става въпрос за буферен паркинг около граничния пункт ситуацията е една, а ако става въпрос за буферен паркинг, който да поема превозни средства, които да нощуват там да престояват ситуацията е друга. Ние вече имаме такъв прецедент на Капитан Андреево и на Лесово има такива буферни паркинги. Идеята при тях е те да бъдат в близост до граничния пункт и когато пристигат камионите те влизат в паркинга, получават пейджър и всичко това е автоматизирано, пази се реда на всеки един водач по реда на пристигане, съответно, когато му дойде реда операторът на паркинга уведомява по пейджъра водача и той напуска паркинга, съответно като не се нарушава реда на опашката. Това от една страна, от друга страна, когато има такъв паркинг, който съответно бъде оборудван с всички необходими устройства, с всички необходими санитарни помещения като бани тоалетни, стаи за почивка, помещения за хранене - тогава водачът може да ползва времето, ако да речем се престоява доста време, той може да си ползва времето което престоява на паркинга като почивка. Това е същественото, защото когато няма такива паркинги водачът може да започне да ползва почивка, другите го пререждат, той остава. Имаме случай преди година две - на Лесово, ако си спомняте, там стана едно много тежко произшествие точно поради тази причина. Всичките водачи от колоната се изтеглили, един водач заспал, почива и респективно стана пътнотранспортно произшествие с доста загинали. Затова идеята на тези буферни паркинги, които са в зоната на граничните пунктове е да могат първо водачите да престояват безопасно, а не на платното за движение, на следващо място да се пази реда на всеки един водач по време на пристигане и на следващо място те да могат да ползват съответната почивка. Всички тези фактори ще доведат до облекчаване в зоната на граничните пунктове и включително на населените места, които са до граничните пунктове... Ще дам пример с паркинга на Капитан Андреево, той е за около 700 камиона. Там всичко е оборудвано с камери, знае се кой кога влиза, пази се реда, няма как един водач да пререди друг на база на устройството, което получава всеки един водач. Това е от една страна и тук вече е важно оператора на паркинга да бъде коректен. Много е важно по какъв начин ще бъде изграден този паркинг, по какъв начин ще функционира и не на последно място къде - къде точно ще бъде ситуиран, защото ако е на 5 километра или на 10 километра от границата тогава се губи смисъла", обясни Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.


Във връзка с обсъжданите терени и посочените критерии от Радио Видин изпратихме и официално запитване до Областната администрация на Видин със следните въпроси:
1.След като въпросните терени са обсъдени на местно ниво между областния управител Огнян Асенов и кмета на Видин Цветан Ценков, какво предстои оттук нататък? Предоставени ли са вече имотите на компетентните институции и кой трябва да се ангажира с избор на конкретен терен от трите посочени (тъй като става дума за две министерства и една агенция), кой ще реши окончателно какво и как ще се прави?
2.От къде ще дойде финансирането за изграждането на буферен паркинг и съответно чия собственост ще бъде - държавна, общинска, или ще се предостави на частен инвеститор. Кой ще го стопанисва?
3.Ще бъдат ли спазени всички изисквания за това паркингът да бъде буферен, а не просто един обикновен паркинг и как ще функционира?
4.Може ли Областната администрация на Видин да се ангажира със срокове, в които идеята ще бъде реализирана, и какви биха били те?

От областната администрация на Видин ни отговориха следното:

"Информация за обсъжданите, от областния управител на Видин и кмета на община Видин, три терена е представена на вниманието на Министерство на транспорта и съобщенията, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Очакваме насрочване на работна среща с ресорните институции, на която да се обсъдят, прецизират и оценят предложените терени, като координиращата роля в случая е на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". След идентифициране и определяне на конкретен терен за престой на тежкотоварни автомобили ще може да се даде отговор на въпроси, свързани с финансиране, стопанисване, вид на паркинга и пр. Темата за идентифициране на буферни паркинги е свързана с правомощията и компетенциите на няколко институции, поради което Областна администрация Видин не би могла да се ангажира с конкретни срокове за реализиране на идеята".

От Радио Видин изпратихме запитване и до Министерството на регионалното развитие и благоустройството с въпрос достигнала ли е до министерството тази информация, и ако да - какви действия ще предприеме то, както и може ли да се ангажира със срокове, в които подобен проект ще бъде реализиран. След няколко дни чакане - отговор от министерството дойде. Бяхме информирани по телефона, че в момента не могат да се ангажират с никакви срокове и не могат да коментират темата в детайли.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Българският хелзинкски комитет с песимистичен доклад за правата на човека у нас

Политическа нестабилност, тревожно отстъпление по отношение на основните права на гражданите и липса на активна институционална позиция и работа за защитата им, са основните констатации в доклада на Българския хелзинкски комитет (БХК) за правата на човека в България. Годишният доклад за правата на човека в България се публикува ежегодно от 1994 г...

публикувано на 13.05.25 в 16:00

Сдружение поде кампания "Сърце на колела - за Северозапада"

Сдружениe "Кауза Северозапад" -Монтана започна кампания "Сърце на колела - за Северозапада" . За да достигнат до повeче хора, от неправителствената организация имат нужда от собствен превоз. Причината е разрасналата се изключително бързо програма за хранително подпомагане, каза председателят на сдружение "Кауза Северозапад" Теменужка..

публикувано на 13.05.25 в 14:43

Видински ученици завоюваха седем отличия на национален фолклорен конкурс

Ученици от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин се върнаха със седем отличия от участието си в Националния фолклорен конкурс „Напеви от Северозапада”, организиран от Общински младежки дом – Монтана. Наградите са в раздел "Народно пеене". Учениците са завоювали шест първи места и едно второ, каза техният преподавател Живка Сливенова:..

публикувано на 13.05.25 в 14:00

Село Периловец е с нов кметски наместник след сигналите за насилие

Нов кметски наместник има вече в село Периловец, община Бойница. Това е Галина Вакарицова, която е кмет на близкото село Раброво. Припомняме, че преди месец, хората от село Периловец се оплакаха за няколко случая на насилие и побой от страна на тогавашния кметски наместник Михаил Флоров.  За новото назначение говори кметът на община..

публикувано на 13.05.25 в 13:00

Видинска детска градина празнува юбилей

Тази година се навършват 50 години от създаването на Детска градина "Русалка" във Видин. Сградата ѝ е построена през 1975 година от химическите заводи и е наречена първоначално ДГ "Химик", разказва директорът на детското заведение  Красимира Виденова . През 2002 година към нея се присъединява Детска ясла №3, когато и се преименува на ДГ..

публикувано на 13.05.25 в 12:05

Ваксините срещу варицела и връзката им с деменцията

Ваксината срещу варицела да стане задължителна, предлагат здравните власти у нас. В момента тя е препоръчителна и може да се направи след навършване на 12-месечна възраст. Статистиката показва, че годишно у нас от варицела боледуват около 30 000 деца, като най-засегната е възрастовата група от 1 до 4-годишна възраст.  Какво представлява..

публикувано на 13.05.25 в 12:00

Психолог от Видин с хоби "Приключения на мотор"

Днес в "Минутите на редактора" ви срещаме с психолога Крум Крумов. Той е родом от Видин, но от години живее и работи в София. В свободното си време обича да свири на барабани и е барабанист на рок група "Mhz". Освен това от няколко години е собственик на мотор и е открил у себе си духа на пътешественика. Съвсем наскоро създава и собствен..

публикувано на 12.05.25 в 17:00