Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще има ли Видин буферен паркинг

Автор:
Снимка: Радио ВИДИН

Колоните от тирове, чакащи да преминат по Дунав мост 2 на излизане от страната, са на километри от граничния пункт с Румъния, а тапите на входа на Видин се превърнаха почти в ежедневие. В тази връзка кметът на община Видин Цветан Ценков и областният управител Огнян Асенов обсъдиха терени, на които е възможно да бъдат изградени буферни паркинги за престой на товарните автомобили и облекчаване на трафика към граничния пункт. 
Обсъжданите терени са общо три - два от тях са държавна собственост. Единият от имотите, с площ около 310 дка, се намира непосредствено преди мостовото съоръжение, граничи с път Е-79 и с ж.п. линията на Дунав мост Видин-Калафат, а другият имот е в района на пътен възел "Рупци" и е с площ около 105 дка. Общинският имот, предложен за буферен паркинг се намира срещу Комплексната опитна станция във Видин и е с площ около 46 дка. 
Важно да уточним, че има някои съществени разлики между обикновен паркинг и буферен паркинг. Буферен паркинг не е просто терен, на който камионите паркират и чакат - както неправилно се употребява думата буферен в последно време. 

Какво точно представлява буферният паркинг и как функционира той?

"Първо трябва да е ясно, че когато става въпрос за буферен паркинг около граничния пункт ситуацията е една, а ако става въпрос за буферен паркинг, който да поема превозни средства, които да нощуват там да престояват ситуацията е друга. Ние вече имаме такъв прецедент на Капитан Андреево и на Лесово има такива буферни паркинги. Идеята при тях е те да бъдат в близост до граничния пункт и когато пристигат камионите те влизат в паркинга, получават пейджър и всичко това е автоматизирано, пази се реда на всеки един водач по реда на пристигане, съответно, когато му дойде реда операторът на паркинга уведомява по пейджъра водача и той напуска паркинга, съответно като не се нарушава реда на опашката. Това от една страна, от друга страна, когато има такъв паркинг, който съответно бъде оборудван с всички необходими устройства, с всички необходими санитарни помещения като бани тоалетни, стаи за почивка, помещения за хранене - тогава водачът може да ползва времето, ако да речем се престоява доста време, той може да си ползва времето което престоява на паркинга като почивка. Това е същественото, защото когато няма такива паркинги водачът може да започне да ползва почивка, другите го пререждат, той остава. Имаме случай преди година две - на Лесово, ако си спомняте, там стана едно много тежко произшествие точно поради тази причина. Всичките водачи от колоната се изтеглили, един водач заспал, почива и респективно стана пътнотранспортно произшествие с доста загинали. Затова идеята на тези буферни паркинги, които са в зоната на граничните пунктове е да могат първо водачите да престояват безопасно, а не на платното за движение, на следващо място да се пази реда на всеки един водач по време на пристигане и на следващо място те да могат да ползват съответната почивка. Всички тези фактори ще доведат до облекчаване в зоната на граничните пунктове и включително на населените места, които са до граничните пунктове... Ще дам пример с паркинга на Капитан Андреево, той е за около 700 камиона. Там всичко е оборудвано с камери, знае се кой кога влиза, пази се реда, няма как един водач да пререди друг на база на устройството, което получава всеки един водач. Това е от една страна и тук вече е важно оператора на паркинга да бъде коректен. Много е важно по какъв начин ще бъде изграден този паркинг, по какъв начин ще функционира и не на последно място къде - къде точно ще бъде ситуиран, защото ако е на 5 километра или на 10 километра от границата тогава се губи смисъла", обясни Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.


Във връзка с обсъжданите терени и посочените критерии от Радио Видин изпратихме и официално запитване до Областната администрация на Видин със следните въпроси:
1.След като въпросните терени са обсъдени на местно ниво между областния управител Огнян Асенов и кмета на Видин Цветан Ценков, какво предстои оттук нататък? Предоставени ли са вече имотите на компетентните институции и кой трябва да се ангажира с избор на конкретен терен от трите посочени (тъй като става дума за две министерства и една агенция), кой ще реши окончателно какво и как ще се прави?
2.От къде ще дойде финансирането за изграждането на буферен паркинг и съответно чия собственост ще бъде - държавна, общинска, или ще се предостави на частен инвеститор. Кой ще го стопанисва?
3.Ще бъдат ли спазени всички изисквания за това паркингът да бъде буферен, а не просто един обикновен паркинг и как ще функционира?
4.Може ли Областната администрация на Видин да се ангажира със срокове, в които идеята ще бъде реализирана, и какви биха били те?

От областната администрация на Видин ни отговориха следното:

"Информация за обсъжданите, от областния управител на Видин и кмета на община Видин, три терена е представена на вниманието на Министерство на транспорта и съобщенията, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Очакваме насрочване на работна среща с ресорните институции, на която да се обсъдят, прецизират и оценят предложените терени, като координиращата роля в случая е на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". След идентифициране и определяне на конкретен терен за престой на тежкотоварни автомобили ще може да се даде отговор на въпроси, свързани с финансиране, стопанисване, вид на паркинга и пр. Темата за идентифициране на буферни паркинги е свързана с правомощията и компетенциите на няколко институции, поради което Областна администрация Видин не би могла да се ангажира с конкретни срокове за реализиране на идеята".

От Радио Видин изпратихме запитване и до Министерството на регионалното развитие и благоустройството с въпрос достигнала ли е до министерството тази информация, и ако да - какви действия ще предприеме то, както и може ли да се ангажира със срокове, в които подобен проект ще бъде реализиран. След няколко дни чакане - отговор от министерството дойде. Бяхме информирани по телефона, че в момента не могат да се ангажират с никакви срокове и не могат да коментират темата в детайли.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Снежана Гарданска

Директорът на горското стопанство в Оряхово с награда "Лесовъд на годината и цялостен лесовъдски принос"

Директори на държавни горски стопанства присъстваха на тържественото честване на Седмицата на гората , което се проведе в Берковица. В миналото Седмицата на гората се е наричала Празник на залесяването. Тази година се навършват 100 години от неговото първо честване, макар че действията по възстановяването, стопанисването и опазването на българските..

публикувано на 10.04.25 в 15:50

Зли дол се бори за своя първи православен храм

Православен храм искат жители на Зли дол, община Мездра. В селото никога досега не е имало църква и за да се осъществи идеята, е създаден инициативен комитет. Борбата за изграждането на параклис е от няколко години. Осигурен е терен, местен предприемач и Общината ще подпомогнат строителството, но преди това трябва да бъде решен проблем с..

публикувано на 10.04.25 в 15:00

Потомка на поручик Дворянов с голямата награда на Международното биенале "Интуитив"

Правнучка на защитника на Белоградчик - поручик Дворянов, спечели голямата награда на Третото международно виртуално биенале "Интуитив". Лиляна Дворянова е отличена сред близо 160 творци от 39 държави, като за първи път наградата остава в България.  В събитието, организирано от Салона за наивистично и интуитивно изкуство в Белоградчик, участваха..

публикувано на 10.04.25 в 14:52

Видински пожарникари обучават деца за поведение при бедствия

Служители на Регионална дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" във Видин представиха основни правила за поведение при бедствия и аварии  пред първокласници и второкласници от СУ „Свети свети Кирил и Методий" в града .  Децата разбраха как да се държат по време на пожар, наводнение и земетресение. Те имаха и възможността да се..

публикувано на 10.04.25 в 14:00

Промени при шофьорските книжки предвиждат намалена възраст за професионални водачи

Намалена минималната възраст за водачи на камион и автобус предвижда една от промените в правилата на Европейския съюз за шофьорските книжки, които бяха приети от европарламента. Целта на мярката е борба с недостига на професионални шофьори. Според промените минималната възраст за водач на камион ще бъде намалена от 21 на 18 години, а за водач на..

публикувано на 10.04.25 в 14:00

В "Музикална зона" на 10 април 2025 слушаме Трилок Гурту и Саймън Филипс в 21 Spices - 2011

21 Spices е съвместен проект на двама перкусионисти от световна величина – Трилок Гурту и Саймън Филипс с NDR Bigband. Записът на албума е основно концертен, осъществен на Drums 'n' Percussion Paderborn Festival през май, 2010 г. в Heinz Nixdorf Museums Forum - Германия. Студийната част е реализирана в NDR Studio Hamburg. Диригент е Jord Achim..

публикувано на 10.04.25 в 09:00

Институции докладваха за дейността по безопасност на движение по пътищата във Видинско

Информация за пътно-транспортния травматизъм за първото тримесечие на годината и предприетите и планираните мерки за подобряване на безопасността на движението по пътищата бяха представени на заседание на Областната комисия за безопасност на движението по пътищата, председателствано от заместник-областния управител на Видин Ирена Николова...

публикувано на 09.04.25 в 15:16