Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще могат ли камионите да преминават границата с Румъния за една минута

Снимка: Радио ВИДИН

Европейски норматив за проверка на европейски граници от една минута за европейски камиони. Санкции на ден за държавата, която е допуснала времето за проверка да бъде повече от една минута. Предложението, което ще намали опашките по европейските граници в България ще направи евродепутатът Андрей Новаков- член на Европейския парламент от групата на Европейската народна партия, член на еврокомисията по транспорт.

"Оставям настрана петицията, която ще внеса в Европейския парламент заедно със 100 хиляди подписа или колкото съберем. Започва разглеждането на едно законодателство на Европейската комисия за международните транспортни коридори. В него е заложено, че пресичането на товарен влак на европейска граница не може да трае повече от 15 минути. Ще използвам възможността да внеса изменения, които касаят камионите, така че проверката на един камион, който е регистриран в Европейския съюз някъде в някоя от държавите и пресича европейска граница, да не трае повече от една минута. Не казвам, че ще чака една минута, казвам, че ще го проверяват една минута. В момента проверката трае около три. Кое ми дава увереност, че може да се случи? В момента е три, при положение, че всички ненужни проверки са струпани на границата", каза евродепутатът Андрей Новаков.

Шофьори на камиони са скептични относно минаването на границата с Румъния на Дунав мост 2 да става за една минута:

"Поне три минути да са. Невъзможно е за една минута. Вкарват данните на личната карта, на талоните на камиона, след това се плаща мостът, след това се дава чемерето (транспортен документ- бел. ред.) на техните нападжии да се подпечата. За една минута е невъзможно. Тук, на 4 километра опашка викаме, че няма опашка, радваме се. То опашката зависи от турците. За разрешителни им дават или от Румъния или през Сърбия. И като минат през Румъния и опашките се трупат, като минават през Сърбия опашките намаляват... Значи одеве насам нямаше, за един час съм влезнал. А оттук натам си е трагедия, както винаги. Горе долу5-6-7 часа, зависи, се чака да излезем посока Румъния и това е при положение, че трафикът от Турция сега е намалял нещо. Заради кантарите, румънските полицаи тарашат кабини, какво караш, това караш, отвори този шкаф, отвори оня шкаф, с турските шофьори проблеми с разрешителни, докато си обработят документите. Преминаване на границата за една минута тук, на Видин, не е възможно да стане. Нито на Видин, нито на Русе заради кантарите. Дори нали сега се говори, че ще влизаме в Шенген от Нова година, дори така да се направи, значи самото минаване на кантара, сега въведоха нова система- мерят ни на височина. И самото минаване на кантара, самото плащане на моста, няма да стане това като в Европа. Да се надяваме, че действително, ако влезем в Шенген, ще се облекчи поне това с проверката на документите... Как да се мине за една минута? Не може да стане тази работа. Защото то си има процедура. Процедурата по документите ще отнеме да кажем две минута, ама вътре, в кабината, проверяват дали имаш наркотици, цигари, алкохол, камиона проверяват- пломби, въжета. За да няма опашки, трябва да влезнем в Шенген и да минаваме като в Европа през границата..."

С петицията срещу струпването на тежкотоварни автомобили на вътрешноевропейските граници е запознат Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Според него има начини да се случи преминаването през европейска граница за по-кратко време.

"По отношение на това дали е възможно, мисля че има начини това нещо да се случи. Ние знаем за позицията на нашия евродепутат Андрей Новаков, който тръгна да прави една петиция, ние даже активно участваме в събиране на подписи. Събрали сме няколко хиляди подписа, приключваме вече със събиране на подписи от членовете. Но за нас е от ключово значение проверките по граничните пунктове в рамките на Европейския съюз да бъдат с минимално време... Това е много добра идея, да се надяваме, че ще намери подкрепа в Европарламента, за да се стигне до такова решаване на проблема. Може би страдаме най- вече от това, че не сме и членове на Шенгенското пространство. Ще се надяваме другия месец България да бъде приета в Шенгенското пространство. Тогава вече ще получим така един много сериозен тласък по отношение на транспортния бизнес, защото граница между България и Румъния и между България и Гърция няма да има и тогава граничният контрол ще липсва", заяви Йордан Арабаджиев.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Железна очаква завръщането на младите

Екипът на Радио Видин гостува на село Железна, община Чипровци. Едно невероятно китно, красиво, подредено и чисто селце, което се е разположило в подножието на Западна Стара планина – от двете страни на река Огоста. Само на 2 километра е от общинския си център Чипровци и на 32 километра от областния град Монтана. Старото име на Железна е..

публикувано на 22.08.25 в 12:05

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30