Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превърнахме ли се в потребители на лизинг?

Снимка: Радио ВИДИН



Във време на инфлация покупките на изплащане са доста предпочитани сред средностатистическите българи и с основание. Главната причина за пазаруването на кредит е увеличението на разходите, съпътствано от неподвижните доходи. 
Татяна Делисивкова, която е председател на Съюза на икономистите в България и професор д-р в Института за икономически изследвания на БАН описва лизинга като нещо нормално. Проучвания сочат, че броят на пазаруващите по този начин все повече расте. 

"Със сигурност трябва да се каже, че лизингът стана нормална търговска практика, в която потребителят-купувач е подкрепен от насрещната страна-от продавача, да може да потребява, ползвайки кредит, устойчиво и разсрочено във времето. Това е нормална практика. Това поддържа и производителите, и търговците, и естествено подкрепя потреблението, което винаги е зависело от доходите. Ние живеем в инфлационна среда, доходите са ощетявани от повишаването равнищата на инфлацията и това кара хората да живеят на лизинг."

Хората, особено в малките градове като Видин смятат пазаруването на вноски за нещо, което при всички случаи ще ги подведе. "Налага ми се, затова го правя", посочват видинчани. Трябва ли да имаме винаги едно наум при покупка на лизинг и грешно ли е да сме лекомислени при пазаруването от този тип, уточнява проф. Делисивкова:

"Има защо да бъдат изключително внимателни и разсъдливи в сегашната ситуация, защото ние, българите, пропуснахме един етап от последното десетилетие- да наваксваме с прираст на доходите. Това, което ни изравнява с равнищата на заплати в другите страни. Видин е рисков град от гледна точка на загубата на трудов потенциал. Хората се изнесоха в чужбина, защото заплащането, заетостта не дава този доход- включително доход за издръжка, доход и за бъдещо потребление или устойчивост на дохода, който да ти каже "да, сега имам тези пари, гарантирана ми е месечната заплата и приход от собствена заетост, от собствен бизнес, за да си позволя лизинг". Ние имаме проблем с равнището на доходите. И хората трябва да са още по-внимателни в настоящата ситуация."

Една от лошите практики при потребителите е да се рефинансират кредити от един кредитор към друг. Или по-просто казано, купуваме си телефон на изплащане от верига за техника, но след известно време теглим нов кредит от банка, с който изплащаме лизинга за телефона, но пък вече сме с нов и по-голям заем. И това е един порочен кръг, коментира още проф. Делисивкова. По думите ѝ едни от най- абсурдните кредити са тези за почивка в чужбина или за покриване на абитуриентски бал.
В анкета на Радио ВИДИН някои от анкетираните посочват, че българите най-често на лизинг пазаруват бяла техника, други смятат, че масово на изплащане се взимат леки автомобили.

"Аз пазарувам предимно на лизинг и мисля, че много хора така правят, особено с тази възможност за оскъпяване 0%... Най-често хората купуват битова техника- телевизори, телефони, печки, перални, подобни неща за бита. Въпреки опитите за повишаване стандарта на живот, мисля че все още се наблюдава това явление да се купуват техники на изплащане... Мисля ел. уреди, мебели  и телевизор, такава техника. Бихме и апартамент, но зависи от финансите... Най-често според мен бялата техника се купува на лизинг. В момента ти гори хладилникът и трябва веднага да купиш нов. Нямаш 1000 лева и го купуваш на изплащане. Печка, бойлер, тези уреди..."


*Повече по темата чуйте в звуковия файл



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Проект Северозапад" възстанови социалната кухня

Възрастни хора в 10 населени места от община Мездра обслужва в момента социалната кухня към фондация "Проект Северозапад" , която възстанови дейността си от началото на годината. Продължават записванията. От неправителствената организация са готови да доставят обяд на достъпни цени до повече населени места, обясни директорът на фондацията Яна Рупева..

публикувано на 24.01.25 в 16:44

Да уловиш магията: Фотографията като начин на живот

Продължаваме да ви срещаме с хората от Северозапада, които успяват да превърнат своето хоби в професия. Това е нещо наистина прекрасно, но понякога може да бъде и предизвикателство.  Когато хобито стане професия, магията понякога се губи. Срокове, клиенти и ангажименти заменят свободата, с която сме свикнали. Но когато обичаш истински това, което..

публикувано на 24.01.25 в 16:30

Избраха думите на 2024 година

Избраха трите най-популярни думи за 2024 година. Това са "Шенген"- с 37.57%, "дубайски шоколад"- с 26.33% и "санитарен кордон"- с 24.14%. Те бяха избрани в третия етап на конкурса "Думи на 2024 година", чрез потребителска анкета, проведена в сайта kaksepishe.com , в която желаещите да участват имаха право да гласуват за общо 10 думи, подбрани от..

публикувано на 24.01.25 в 16:30

"Попитай сърцето" за любов

С нестандартната белгийска писателка Амели Нотомб вече сме се срещали благодарение на романа ѝ „Кралска воля“. И ако там тя разказваше една леко абсурдна любовна история за открадната самоличност, то в романа „Попитай сърцето“ темата е за друг вид любов и за това какво се случва, когато въпросната любов отсъства или не е тази, от която..

публикувано на 24.01.25 в 16:25

Любов и състрадание: Как две жени променят живота на бездомните животни

"97 Лапи и 1 опашка" продължава да ви среща с хората, които правят чудеса за четириногите ни приятели . Днес ще ви разкажем за две невероятни жени - Таня Гигенска и Вера Ангелова . Тези дами отделят цялото си свободно време, спестени пари и енергия, за да се грижат за десетки кучета. Те са като истински ангели за тези животни...

публикувано на 24.01.25 в 15:30

Предаването "Земята, която ни храни" е номинирано за награда "Сирак Скитник"

Публицистичното предаване "Земята, която ни храни", с автор и водещ Йорданка Герасимова, е номинацията на Радио ВИДИН за годишните награди на БНР "Сирак Скитник" за 2024 година. Номинацията е в категорията "Награда за радиопредаване или радио проект, или музикален проект, или мултимедиен проект на БНР".  Предаването "Земята, която ни храни"..

публикувано на 24.01.25 в 12:16

платена публикация
Carolina Herrera Good Girl е парфюм, който изразява сложността на женския характер

Представеният през 2016 година аромат Carolina Herrera Good Girl се превръща в истинско събитие в парфюмерията за жени. Вече близо десетилетие той запазва своята актуалност. Харесван е от дами по целия свят, тъй като изразява по най-добрия начин сложността и многообразието на женския характер.  Carolina Herrera Good Girl притежава ухание, което..

публикувано на 24.01.25 в 12:08