Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Министър Шишков: Решен е проблемът за участъка Ружинци-Монтана, работим и за тунел под Петрохан

Арх. Иван Шишков
Снимка: БГНЕС

Участъкът от новия скоростен път между Мездра и Ботевград ще бъде готов през 2024 г. Това обяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков. Той докладва пред Народното събрание какво се случва с големите пътни проекти у нас. Министър Шишков обясни какъв е напредъкът на новия скоростен път Видин-Ботевград, но подчерта, че според него е по-рационално да се работи активно за тунел под прохода Петрохан.


„Най-бързото трасе от Видин към Кулата е тунелът под Петрохан. Т.е. всички вие трябва да помислите в тази посока. Аз, в рамките на моя опит, още от 1992 година знам, че се разработваше вариант за тунел под Петрохан и връзката с този коридор (Видин-Кулата бел. ред). Трасето, което в момента се изгражда (Видин-Ботевград), разбира се трябва да бъде завършено и то трябва да бъде завършено навреме, но според мен изключително икономически ще има смисъл да бъде изграден тунел под Петрохан, защото е най-прекият път- със седемсет и няколко километра по-къс, второто е, че няма да направим евентуална тапа на магистрала Хемус, а това ще щади и природата. Относно скоростния път Видин-Ботевград, участъците с открита строителна площадка са: Видин-Макреш, Макреш-Бела и Бела-Ружинци. Това е около 55 километра от общата дължина на трасето, което е 190 километра. Строи се и в двата участъка от Мездра до Ботевград- 33 километра. Между Видин и Макреш има забавяне за учредяване на сервитути предвид множеството инженерни мрежи. Казусът е разрешен, има разрешение за строеж и предстои възобновяване на дейностите на терен. Участъкът Мездра-Ботевград се очаква да бъде завършен през 2024 година. За участъка Ружинци-Монтана, с дължина 40 километра, се изпълняват устройствени процедури. Очаква се обезпечаване на трасето да е извършено до месец май 2023 година и строителството да започне от средата на следващата година. Имаше обжалване на Подробния устройствен план, което е приключило в съдебна фаза през март месец тази година, за съжаление колегите от АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура"- бел.ред.) са получили информация от МРРБ (Министерството на регионалното развитие и благоустройството- бел.ред.) през май месец, т.е. два месеца след като е завършило съдебното производство е имало възможност да започнат процедура за отчуждаване. Имам уверението, че до края на тази година ще бъде приключена цялата документация, която е нужно да бъде внесена в Министерски съвет за отчуждаване на този участък и затова май месец следващата година е очаквано да бъде завършено отчуждаването, за да може да бъде започнато строителството. В участъка между Монтана и Враца има наистина проблем с трасето- когато е проектирано трасето, то минава в близост до складове с боеприпаси, което е недопустимо, и в момента се прави нова разработка на трасето, за да може да се обезпечи правно и регулационно. Това е един от онези участъци от магистрали в България, за които съм имал възможност да говоря, че нямаме проектирана магистрала от край до край. Работи се активно, за да може да бъде намерено трасе, имайте предвид обаче, че в този случай вероятно ще се наложи и нов ОВОС (Оценка за въздействието върху околната среда- бел. ред.). В този участък процесът ще се забави чисто процедурно.“


Министърът на регионалното развитие и благоустройството допълни, че би трябвало да се направи цялостна концепция как ще се финансират в бъдеще големите инфраструктурни обекти в страната.


„България има нужда в най-малкия вариант да бъдат изградени още 1200 километра магистрали или скоростни пътища, които към този момент струват около 20 милиарда лева. Най-важното е наистина да се намери икономическият начин да бъдат построени магистралите. Освен да бъдат проектирани, трябва да се намерят начини и да бъдат финансирани."


Министър Иван Шишков отговори на въпрос на видинския народен представител Росица Кирова за напредъка на проекта за тунел под Петрохан, че ще настоява процедурите да бъдат ускорени.


„Тунелът под Петрохан е изключително важен, дал съм и вариант и за икономическо решение, ако не се намерят пари в бюджета. В този си състав Министерството на регионалното развитие прави всичко възможно този обект да се движи максимално бързо, процедурата да стигне до там, че да бъде ясно за държавата по кой ред ще тръгне да го инвестира, но трябва да се придвижва. Към този момент съм поискал от Агенция „Пътна инфраструктура“ максимално бързо специално този проект да бъде раздвижен. Аз съм изцяло на Ваша страна да направим максимално бързо тунела под Петрохан, оценявайки колко е важно.“




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Завръщането на "Холи"

2021 г. Светът е в локдаун. Ковид-19 вършее, убивайки хиляди на ден. В разгара на пандемията и точно след погребението на майка си, последното от което има нужда Холи Гибни е да поема нов случай на изчезнал човек. Но Пени Дал изглежда умее да е упорита, не само защото в случая става дума за изчезналата ѝ дъщеря. Очевидно класическото..

публикувано на 11.07.25 в 16:30

Фотографии запечатват усмивките на младежи, отраснали с приемна грижа

Фотоизложба представя успешни млади хора, отраснали с приемна грижа. Докато са в приемните семейства, Законът за закрила на детeто налага ограничения те да бъдат показвани и успехите им остават невидими, казват от Националната асоциация за приемна грижа. Видин е първият град, в който е показана изложбата, а след това ще гостува и в други градове в..

публикувано на 11.07.25 в 16:24

ДГС- Видин: Близо 860 декара гори са засегнати от пожари от началото на годината

От началото на годината пожарите със засегнати гори на територията на  "Държавно горско стопанство Видин" са пет. Четири от тях- през последните дни.  Засегната обща площ е близо 860 декара. Служителите на горското стопанство са гасили превантивно и пожари в земеделски територии, за да не влязат в горите. Първият пожар е бил през март..

публикувано на 11.07.25 в 16:09

Населението в България се топи, а светът продължава да се увеличава

Днес отбелязваме Световния ден на населението. Отбелязва се от 1990 г. по повод раждането на петмилиардния жител на планетата (11 юли 1987). Целта на деня е да се насочи вниманието на обществеността към проблемите на населението.  Защо обаче Светът се увеличава, а ние - не? И дали това е така? За да разберем отговорите потърсихме д оц...

публикувано на 11.07.25 в 15:10

Лайките Тара, Макс, Симба и Пират - ловци и приятели

Кучетата порода Западносибирска Лайка са северна порода и могат да се приемат като една от най-старите породи кучета, служещи на човека.  До наше време те са запазили характерните белези, говорещи за близкото им родство с вълка и чакала.  Николай Иванов е от град Кула. Запален ловец е, но днес ще говорим не за ловните му постижения, а за..

публикувано на 11.07.25 в 15:05

Андриана Миткова: Магията е любов и ... щипка магия

Днес в рубриката професия хоби ще ви запознаем с една млада дама, която е родена в Благоевград, но детството и съзнателният й живот е преминал в Бяла Слатина. Тя се казва Андриана Радиум Тутовска. Всъщност това е моминското й име, защото вече е Андриана Радиум Миткова . Споменаваме обаче неслучайно предишното й име, защото то е свързано с една друга..

публикувано на 11.07.25 в 10:30

Доброволческа организация от Видин помага на хора в нужда

Десетки пожари гасиха огнеборците от Видинско през изминалите дни. Едно от местата, в което огънят е бил по-труден за овладяване, вследствие на силен вятър е село Каленик. При потушаването на огъня в селото  към екипите на пожарната са се включили и хора на видинската доброволческа организация "Национални бойци за промяна". Към момента в нея членуват..

публикувано на 11.07.25 в 09:00