Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Министър Шишков: Решен е проблемът за участъка Ружинци-Монтана, работим и за тунел под Петрохан

Арх. Иван Шишков
Снимка: БГНЕС

Участъкът от новия скоростен път между Мездра и Ботевград ще бъде готов през 2024 г. Това обяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков. Той докладва пред Народното събрание какво се случва с големите пътни проекти у нас. Министър Шишков обясни какъв е напредъкът на новия скоростен път Видин-Ботевград, но подчерта, че според него е по-рационално да се работи активно за тунел под прохода Петрохан.


„Най-бързото трасе от Видин към Кулата е тунелът под Петрохан. Т.е. всички вие трябва да помислите в тази посока. Аз, в рамките на моя опит, още от 1992 година знам, че се разработваше вариант за тунел под Петрохан и връзката с този коридор (Видин-Кулата бел. ред). Трасето, което в момента се изгражда (Видин-Ботевград), разбира се трябва да бъде завършено и то трябва да бъде завършено навреме, но според мен изключително икономически ще има смисъл да бъде изграден тунел под Петрохан, защото е най-прекият път- със седемсет и няколко километра по-къс, второто е, че няма да направим евентуална тапа на магистрала Хемус, а това ще щади и природата. Относно скоростния път Видин-Ботевград, участъците с открита строителна площадка са: Видин-Макреш, Макреш-Бела и Бела-Ружинци. Това е около 55 километра от общата дължина на трасето, което е 190 километра. Строи се и в двата участъка от Мездра до Ботевград- 33 километра. Между Видин и Макреш има забавяне за учредяване на сервитути предвид множеството инженерни мрежи. Казусът е разрешен, има разрешение за строеж и предстои възобновяване на дейностите на терен. Участъкът Мездра-Ботевград се очаква да бъде завършен през 2024 година. За участъка Ружинци-Монтана, с дължина 40 километра, се изпълняват устройствени процедури. Очаква се обезпечаване на трасето да е извършено до месец май 2023 година и строителството да започне от средата на следващата година. Имаше обжалване на Подробния устройствен план, което е приключило в съдебна фаза през март месец тази година, за съжаление колегите от АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура"- бел.ред.) са получили информация от МРРБ (Министерството на регионалното развитие и благоустройството- бел.ред.) през май месец, т.е. два месеца след като е завършило съдебното производство е имало възможност да започнат процедура за отчуждаване. Имам уверението, че до края на тази година ще бъде приключена цялата документация, която е нужно да бъде внесена в Министерски съвет за отчуждаване на този участък и затова май месец следващата година е очаквано да бъде завършено отчуждаването, за да може да бъде започнато строителството. В участъка между Монтана и Враца има наистина проблем с трасето- когато е проектирано трасето, то минава в близост до складове с боеприпаси, което е недопустимо, и в момента се прави нова разработка на трасето, за да може да се обезпечи правно и регулационно. Това е един от онези участъци от магистрали в България, за които съм имал възможност да говоря, че нямаме проектирана магистрала от край до край. Работи се активно, за да може да бъде намерено трасе, имайте предвид обаче, че в този случай вероятно ще се наложи и нов ОВОС (Оценка за въздействието върху околната среда- бел. ред.). В този участък процесът ще се забави чисто процедурно.“


Министърът на регионалното развитие и благоустройството допълни, че би трябвало да се направи цялостна концепция как ще се финансират в бъдеще големите инфраструктурни обекти в страната.


„България има нужда в най-малкия вариант да бъдат изградени още 1200 километра магистрали или скоростни пътища, които към този момент струват около 20 милиарда лева. Най-важното е наистина да се намери икономическият начин да бъдат построени магистралите. Освен да бъдат проектирани, трябва да се намерят начини и да бъдат финансирани."


Министър Иван Шишков отговори на въпрос на видинския народен представител Росица Кирова за напредъка на проекта за тунел под Петрохан, че ще настоява процедурите да бъдат ускорени.


„Тунелът под Петрохан е изключително важен, дал съм и вариант и за икономическо решение, ако не се намерят пари в бюджета. В този си състав Министерството на регионалното развитие прави всичко възможно този обект да се движи максимално бързо, процедурата да стигне до там, че да бъде ясно за държавата по кой ред ще тръгне да го инвестира, но трябва да се придвижва. Към този момент съм поискал от Агенция „Пътна инфраструктура“ максимално бързо специално този проект да бъде раздвижен. Аз съм изцяло на Ваша страна да направим максимално бързо тунела под Петрохан, оценявайки колко е важно.“




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Над 60% от българите са с наднормено тегло

В България около 61% от населението над 18-годишна възраст е с наднормено тегло, около 25% - със затлъстяване. Това каза в "Направление здраве" председателят на Българското сдружение за проучване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания проф. Теодора Ханджиева-Дърленска. По думите ѝ при децата проблемът също е изключително сериозен - около 32%..

публикувано на 19.05.25 в 17:33
Видин

Брокери: Цените на имотите ще скочат след влизането ни в Еврозоната

Експерти прогнозират, че ще има скок на цените на имотите след влизането ни в Еврозоната. Никой не може да каже със сигурност, но исторически след влизането си в Еврозоната, всяка държава е наблюдавала повишение на цените, включително на тези на имотите. Напълно вероятно е, такова поскъпване да има и тук- това коментират брокери от Северозапада...

публикувано на 19.05.25 в 16:15

Фестивалът "От раклата на баба" отново ще извади на показ бабини съкровища в село Кутово

Във видинското село Кутово се подготвят за традиционния Фестивал на народната носия "От раклата на баба". Тази година ще е седмото му издание. Идеята за фестивала дойде преди години, когато искахме да организираме един пролетен празник, свързан с местния обичай "пеперуда", разказва секретарят на Народно читалище "Развитие 1937" в село..

публикувано на 19.05.25 в 13:00

Конфликтите между братя и сестри - причини и решения

В днешното издание на рубриката "Децата на фокус" ще обърнем внимание на нещо доста често срещано в родителското ежедневие - конфликтите между братя и сестри. Всяко семейство, което има повече от 1 дете, неминуемо е свидетел на такива всеки ден. Те са често срещан аспект от семейния живот, особено през детството и юношеството, затова е и..

публикувано на 19.05.25 в 12:00

Улиците в село Връв все още не са асфалтирани

Тема с продължение.  Жителите на видинското село Връв от години живеят в населеното място, което е единственото в общината, без нито една асфалтирана улица. Липсата на оправени улици и старата водопроводна система са сред проблемите , които довеждат до съставянето на Инициативен комитет и организирането и провеждането на общо събрание, на което..

публикувано на 19.05.25 в 11:00

В „Музикална зона“: Rетро танци за модерни хора

Ако искате да сте модерни, макар и ретро; да носите ретро облекло с тиранти и бомбе; да слушате енергична музика и високо да подхвърляте вашите партньорки, днешната „Музикална зона“ е точно за Вас! За тези, които обичат да танцуват; за тези, които харесват ретро музиката и за всички, които си падат по ретро танци като чарлстон, рокендрол,..

публикувано на 19.05.25 в 09:00

"Неделник" от 18 май 2025 година

Тръгваме да попътуваме с „Неделник“! Има – няма преди месец ви срещнах с инициаторите за една среща на випуск 1980 година на тогавашната видинска гимназия "Димитър Благоев", Валери Минков и Веселин Станков. 45т-а годишнина от завършването си ще отбележат някогашните абитуриенти на 6 и 7 юни. До къде стигнаха нещата с..

публикувано на 18.05.25 в 15:41