Като част от гражданската инициатива "Мисия безопасни пътища" експертите ще посетят редица градове, за да се срещнат с местни жители.
Целта е да бъде регистрирана и да бъде събрана достатъчно голяма обществена подкрепа, с която следващото правителство да бъде принудено да приеме нов закон за движение по пътищата и нова структура за управление на пътищата, каза Богдан Милчев, председател на ИПБ.
""Мисия Безопасни пътища" е национална гражданска инициатива, която цели да принуди държавните институции да доставят безопасна транспортна система. Това обаче, което смятам, че е важно и трябва да се каже към този момент, че е налице грубо внушателство на служебното правителство към част от националните медии тази инициатива да не бъде отразявана. "Мисия Безопасни пътища" цели създаването на нов Закон за движение по пътищата, който ясно и еднозначно да регламентира отговорността на доставчика на транспортната система. Доставчикът - това са държавните институции. Те са отговорни за дизайна, изпълнението и използването на пътно-транспортната система и по този начин са отговорни и за нивото на безопасност в рамките на цялата система. Участниците в движението са отговорни за следването на правилата за използването на същата тази система, изготвени от държавните институции. Ако участниците в движението не успяват да се съобразят с тези правила поради липса на знание, възприемане или умение, то държавните институции са задължени да вземат нужните последващи мерки, за да въздействат на това да няма загинали и ранени. Тази нова философия трябва да залегне в изцяло нов закон".
Освен апел за нов закон, от Института настояват и за институционална реформа, за да бъде концентрирана цялата власт на едно конкретно място.
"Другото, което ние предлагаме, е институционална реформа чрез обединяване на Агенция "Пътна инфраструктура", Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", в държавна агенция "Пътна администрация". Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, ще се достигнат необходимите нива на ефективно управление, ще се намали значително административната тежест, новата структура ще се превърне в първостепенен разпоредител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България".
Според Милчев корупцията в държавните институции възпрепятства осигуряването на безопасни пътища в цялата страна.
"Ние предлагаме и регламентиране на извънсистемния контрол, установяване на стандарти за управление на риска и въвеждане на отворена информационна система. Това ще позволи да започнем да ограничаваме корупцията в държавните институции. Без пробив в тази посока, не започнем ли да спираме корупцията в държавните институции, ние ще гинем като мухи".
Ако инициативата получи достатъчно гласност, правителството ще бъде принудено да извърши реформите, сигурен е той.
"Цензурират ни. Служебното правителство грубо се е намесило в двете големи национални медии - bTV и NOVA, казвам го съвсем отговорно, тази инициатива да не бъде отразявана. Има намеси и в част от някой от сайтовете и електронните медиите. Вие ще го видите по начина, по който една такава гражданска инициатива, която цели да събере хиляди подписи, да посети обществеността, че проблемът не е в шофьорите, а в доставчика на транспортната система. Шофьорите в България се държат по този начин по нашите пътища, защото им се позволява, защото пътят позволява, защото контролът позволява, защото законът позволява. Ние считаме, че трябва да преминем към нормално европейско управление на транспортната система, където доставчикът носи общата отговорност, а не шофьорът. Всички държавни институции, за да могат да продължават да крадат от нашите пари, прехвърлят цялата отговорност върху шофьора. Това нещо е невярно. Нашата обиколка беше в София, утре сме в Шумен, след това сме в Елхово и Враца, където хората ни поканят, ще отидем. Ако на тази инициатива се даде популярност, тя ще набере сила и тежест, тогава което и да е българско правителство няма да има шанс да не изпълни тези минимални изисквания за управление".
Инициативата ще посети всеки град, ако местните граждани имат такова желание.
"Целта на нашата инициатива е хората, гражданите, будните хора, чрез медиите, да чуят, самите те да потърсят, да го направим заедно. Тази инициатива не е финансово обезпечена, тя е обезпечена от доброволци на ИПБ. Тя е абсолютно доброволна. Абсолютно независима е. Това е големият страх на служебното правителство.в момента и на следващите правителства може би".
Най-високият риск от настъпването на ПТП е в Северозападна България, напомни още експертът.
"Има няколко особености в Северозапада: един път климатът, най-малките ресурси, с които разполага регионът. От друга страна, културният детерминизъм, спецификата на хората, които живеят там и разбирането им изобщо за сигурност. Когато ги наложим тези три неща, резултатът е ясен".
Пътищата в региона се нуждаят от ремонт, отбелязаха видинчани.
"Пътища, асфалтова настилка, дори канафки няма. Едно време имаше кантонери, които поддържаха пътищата. Целият Северозапад - от Плевен насам е мор, пропаднало е до дупка... Пътищата няма да ги оправят никога... Зле са, не са добре пътищата. Цялата инфраструктура трябва да се оправи. Където и да съм бил, е по-добре... Не само са много дупки, но нищо не се прави".
В следващите три месеци от Института ще посещават българските градове, за да събират подписи за нов закон.
Климатичните промени, липсата на дългосрочно планиране и остарялата инфраструктура поставят водния ни сектор под все по-силен натиск. Водните обекти заемат около 1,81% от територията на страната. България разполага с 99,7 млрд. м³ пресни води годишно, но 75% от тях са само от река Дунав, имат транзитен характер и ограничена полза за питейни нужди...
За поредна година се провежда международният конкурс Danube Art Master /DAM ("Дунавски майстор на изкуствата“). Тази година е под мотото "Нашият Дунав Нашето Бъдеще". Конкурсът има за цел да насърчи всички живеещи в Дунавския басейн да повишат своята осведоменост и да бъдат активни в опазването на реката и притоците ѝ. Националната фаза на конкурса..
Видинската детска градина "Русалка" е еко детска градина. Носител е на "зелен флаг". До него се стигна чрез редица активности за опазване на околната среда. "През септември 2024 година имаше обучение за желаещите да се включат в това движение. Ние се включихме, създадохме екокомитет и си направихме един стратегически план за действие..
Проблемът с пътния травматизъм у нас е тема, която често е на фокус заради множеството катастрофи с пострадали и загинали. Когато стане въпрос за пътнотранспортни произшествия, една от основните причини за тяхното възникване е разсейването, това коментира за Радио ВИДИН бившият министър на младежта и спорта и осемкратен рали шампион на България..
17-годишната Дара Драганинска издаде вестник за село Паволче. Чрез печатното издание ученичката от Профилираната езикова гимназия "Йоан Екзарх" във Враца иска да покаже на по-голяма аудитория богатата история и културното наследство на селището. За да бъде реализирана идеята, Дара, която е жител на врачанското село, коментира за Радио ВИДИН,..
60 години след откриването на едно от знаковите тракийски съкровища у нас, това от Могиланската могила в центъра на Враца, там отново работят археолози. До нови разкопките в района на могилата се стигна, след като там беше съборена стара къща, за да бъде построена жилищна кооперация. Археологическото проучване, което спря строежа, ще продължи до..
"Трио Балканске жице" е състав от трима сръбски китаристи – баща с двамата му сина. Това са Зоран, Никола и Желко Старчевич, които освен виртуозни инструменталисти са и преподаватели по класическа и джаз китара. Кръстили са своя стил "балкански суинг-джаз китарен етно-уърлд фюжън" . В него се усещат влияния на различни клутури, най-вече..