Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътищата в България са най-опасните в Европа за камиони, сочи проучване

2
Снимка: Радио ВИДИН

България е с най-опасните пътища за шофиране на тежкотоварни автомобили в Европейския съюз (ЕС), сочи проучване на британска технологична компания в транспортната индустрия. След анализ на данните от ЕС (включена е и Великобритания) за последните 10 години, България е на първо място - с повече фатални сблъсъци на тежкотоварни автомобили годишно от второто и третото място на Полша и Чехия взети заедно. Причините да сме начело на негативната класация коментира инж. Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност:

"Проблемът с тежкотоварния превоз има два аспекта. Първо - пътищата и инфраструктурата - тя е силно компрометирана и остаряла, лошо поддържана, неправилно са харчени парите за тази инфраструктура. Но има и един друг проблем проблем, който съпътства това изследване според мен. Това е контролът, който се осъществява върху тежкотоварните превози... Това нещо в съвкупност ни показва, че и стопанинът на пътя, и този, който трябва да контролира движението по този път - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", не действат в системата, те не действат като един организъм. Всеки нещо прави поотделно и накрая резултатът е да сме последни в ЕС... Ние имаме конкретно решение, тъй като са налице организационни проблеми, налице са и законодателни, разбира се, такива. Решаването на организационните проблеми означава нова структура за управление на българските пътища. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", която контролира движението на тежкотоварни автомобили преди всичко, трябва да работят като едно цяло и да се обединят с Агенция "Пътна инфраструктура" и държавната агенция, която трябва да даде методологията и оценката на риска също да се включи. Тоест три агенции да ги направим в една държавна агенция, с двустепенно управление..."

България е на кръстопът и с недостатъчно магистрали, което води до тежкия трафик по нашите пътища, допълни още инж. Богдан Милчев. Според изследване на Института за пътна безопасност, в Северозападна България има най-висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия.

Опасните пътища отнемат от конкурентоспособността на транспортния бранш, коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. По думите му, Е-79 е един от най-лошите пътища за шофиране в Европа:

"За Е-79, това един от участъците, които наистина е от най-лошите за шофиране в Европа. Там е тежко за управление, двупосочни пътища, с много сериозен и интензивен трафик на тежкотоварни автомобили... Път тесен, със сериозни неравности, преминава през населени места, въобще това е нещо, което е недопустимо за съвременните пътища... Без добра инфраструктура, не само транспортът страда, а и цялата икономика. Това ни отнема от конкурентното предимство. Един транспорт, ако не е бърз, той не е привлекателен, а когато управляваш по лоши пътища, най-нормалното нещо е транспортът да не е бърз... Ще ви каже, че един час престой на товарен автомобил на граничен пункт струва на превозвача 10 евро. Ако той чака 48-50 ч., това са 500 евро, които той трябва да ги прежали, за да закара стоката навреме."

Събирането на пътни такси и философията на тол системата не кореспондират с качеството на пътищата, смята още Йордан Арабаджиев.

Според международните шофьори, с които разговаряхме, пътищата у нас са опасни, защото не са в добро състояние. Казват, че с излизането от България в посока Западна Европа нещата откъм пътни условия значително се подобряват още в съседна Румъния:

"Зле са нашите пътища в интерес на истината и то специално тук, в този район, Видинския. Аз съм от Пазарджик. Да се надяваме, че по-бързо ще оправят пътя тук, даже слушах, че са пуснали някаква отсечка, тук, на Мездра... За сравнение, пътищата в Румъния са по-добри от нашите. Най-добрата държава за шофьорите е Франция, в Германия е много натоварено, хубави са пътищата, но натоварени и много ремонти... Бих казал, че състоянието на пътищата в България е много зле. Значи, честно казано, Е-79, както се води, това не е път. Това е място за каруци, не е за камиони, не е за коли, защото няма равна част на този път... Значи то само да излезеш от България и в Румъния няма нищо общо. Националът им е по-добре от нашата магистрала, демек това, което е извън населено място е по-добре от нашата магистрала "Тракия", дето много я сочат, че имаме магистрала, а това не е магистрала и там е с дупки..." 

По данни на проучването Дания, Австрия и Швеция са класирани като най-малко опасните страни за шофьорите на камиони. Намерението на изследването не е определени страни да бъдат етикетирани като по-опасни от други, посочват от компанията, а да подчертае международната безопасност на водачите на камиони и работата, необходима за изпълнение на мисията на ООН "Vision Zero" за постигане на нулеви смъртни случаи и сериозни наранявания до 2050 г.

Повече в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45

България остава сред държавите с високи нива на корупция, в Северозапада показалите за почтеност са различни

България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..

публикувано на 18.02.25 в 11:59

Мерки за ограничаване рисковете от наводнения обсъдиха във Видин

Във Видин се проведе работна среща за обсъждане на съвместни действия за противодействие на незаконната сеч, с приоритет в местата, създаващи опасност от свлачищни процеси и наводнения. Срещата, председателствана от областния управител Ани Арутюнян беше във връзка с проведено заседание на Министерския съвет, на което е обърнато внимание от..

публикувано на 17.02.25 в 13:49

Рупци: Китно, но обезлюдяващо село

Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..

публикувано на 14.02.25 в 11:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Социалните мрежи са ни изнежили

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност.  Защо..

публикувано на 13.02.25 в 10:00
Тома Ушев

Тома Ушев: Интернет е отражение на човешката природа

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като като лъжлива.  Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност...

публикувано на 13.02.25 в 10:00

Ще се включи ли Северозападът в протеста срещу надценките на храните?

Бойкот на хранителните магазини е обявен за 13 февруари, четвъртък. Заради високите цени, идеята е на тази дата магазините да останат пусти и в тях да не влезе нито един купувач. Протестът е по примера на Хърватия и е организиран от Движение "Системата ни убива", Федерацията на потребителите в България и Обединени пенсионерски съюзи...

публикувано на 12.02.25 в 10:45