Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътищата в България са най-опасните в Европа за камиони, сочи проучване

2
Снимка: Радио ВИДИН

България е с най-опасните пътища за шофиране на тежкотоварни автомобили в Европейския съюз (ЕС), сочи проучване на британска технологична компания в транспортната индустрия. След анализ на данните от ЕС (включена е и Великобритания) за последните 10 години, България е на първо място - с повече фатални сблъсъци на тежкотоварни автомобили годишно от второто и третото място на Полша и Чехия взети заедно. Причините да сме начело на негативната класация коментира инж. Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност:

"Проблемът с тежкотоварния превоз има два аспекта. Първо - пътищата и инфраструктурата - тя е силно компрометирана и остаряла, лошо поддържана, неправилно са харчени парите за тази инфраструктура. Но има и един друг проблем проблем, който съпътства това изследване според мен. Това е контролът, който се осъществява върху тежкотоварните превози... Това нещо в съвкупност ни показва, че и стопанинът на пътя, и този, който трябва да контролира движението по този път - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", не действат в системата, те не действат като един организъм. Всеки нещо прави поотделно и накрая резултатът е да сме последни в ЕС... Ние имаме конкретно решение, тъй като са налице организационни проблеми, налице са и законодателни, разбира се, такива. Решаването на организационните проблеми означава нова структура за управление на българските пътища. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", която контролира движението на тежкотоварни автомобили преди всичко, трябва да работят като едно цяло и да се обединят с Агенция "Пътна инфраструктура" и държавната агенция, която трябва да даде методологията и оценката на риска също да се включи. Тоест три агенции да ги направим в една държавна агенция, с двустепенно управление..."

България е на кръстопът и с недостатъчно магистрали, което води до тежкия трафик по нашите пътища, допълни още инж. Богдан Милчев. Според изследване на Института за пътна безопасност, в Северозападна България има най-висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия.

Опасните пътища отнемат от конкурентоспособността на транспортния бранш, коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. По думите му, Е-79 е един от най-лошите пътища за шофиране в Европа:

"За Е-79, това един от участъците, които наистина е от най-лошите за шофиране в Европа. Там е тежко за управление, двупосочни пътища, с много сериозен и интензивен трафик на тежкотоварни автомобили... Път тесен, със сериозни неравности, преминава през населени места, въобще това е нещо, което е недопустимо за съвременните пътища... Без добра инфраструктура, не само транспортът страда, а и цялата икономика. Това ни отнема от конкурентното предимство. Един транспорт, ако не е бърз, той не е привлекателен, а когато управляваш по лоши пътища, най-нормалното нещо е транспортът да не е бърз... Ще ви каже, че един час престой на товарен автомобил на граничен пункт струва на превозвача 10 евро. Ако той чака 48-50 ч., това са 500 евро, които той трябва да ги прежали, за да закара стоката навреме."

Събирането на пътни такси и философията на тол системата не кореспондират с качеството на пътищата, смята още Йордан Арабаджиев.

Според международните шофьори, с които разговаряхме, пътищата у нас са опасни, защото не са в добро състояние. Казват, че с излизането от България в посока Западна Европа нещата откъм пътни условия значително се подобряват още в съседна Румъния:

"Зле са нашите пътища в интерес на истината и то специално тук, в този район, Видинския. Аз съм от Пазарджик. Да се надяваме, че по-бързо ще оправят пътя тук, даже слушах, че са пуснали някаква отсечка, тук, на Мездра... За сравнение, пътищата в Румъния са по-добри от нашите. Най-добрата държава за шофьорите е Франция, в Германия е много натоварено, хубави са пътищата, но натоварени и много ремонти... Бих казал, че състоянието на пътищата в България е много зле. Значи, честно казано, Е-79, както се води, това не е път. Това е място за каруци, не е за камиони, не е за коли, защото няма равна част на този път... Значи то само да излезеш от България и в Румъния няма нищо общо. Националът им е по-добре от нашата магистрала, демек това, което е извън населено място е по-добре от нашата магистрала "Тракия", дето много я сочат, че имаме магистрала, а това не е магистрала и там е с дупки..." 

По данни на проучването Дания, Австрия и Швеция са класирани като най-малко опасните страни за шофьорите на камиони. Намерението на изследването не е определени страни да бъдат етикетирани като по-опасни от други, посочват от компанията, а да подчертае международната безопасност на водачите на камиони и работата, необходима за изпълнение на мисията на ООН "Vision Zero" за постигане на нулеви смъртни случаи и сериозни наранявания до 2050 г.

Повече в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00